[Teszt] Batman: Arkham Knight

Batman: Arkham Knight

ne5hVáradi Dániel2015.06.29. 10:20

2009-ben a Rocksteady bebizonyította, hogy igenis lehetséges minőségi és kiemelkedő képregény adaptációt készíteni, ezzel pedig kisebbfajta csodát vittek végbe. Az Arkham Asylum meglepő sikere után kötelezően abszolválandó feladat volt a csapat számára, hogy a következő rész is legalább annyira élvezetes legyen. Szerencsére az Arkham City pontosan azt nyújtotta, amit elvártunk tőle, a már ismert jó tulajdonságok mellett szolgált annyi újítással, hogy igazi folytatás lehessen. Ezek után érkeztünk el a csapat trilógiájának befejező részéhez, melynél nem kevesebb a tét, minthogy a két elődre ismét rálicitálva méltón búcsúztassa el az Arkham-szériát.

Az események felütése ezúttal (sem) hősünknek kedvez: nem elég, hogy Scarecrow fenyegetésének hála az egész várost evakuálni kell, még egy titokzatos új ellenfél is belép a képbe, akinek egyetlen célja Batman likvidálása. A történetet érintő első nagyobb kérdőjel már a legelején az volt, miképp lesz képes elfogadható sztorit összekalapálni a Rocksteady Batman legnagyobb riválisa nélkül. Vajon Scarecrow képes-e méltó utódként fellépni? Nos, a helyzet az, hogy nem igazán kellett neki. Az emberek szívébe félelmet hozó csuklyás nemezis a kampány majd teljes egészében háttérbe vonul, néhány kulcsfontosságú jelenetnél tűnik csak fel, az igazi reflektorfényt az új belépő, az Arkham Knight kapja. Ez a váratlan lépés azonban mindenképpen örvendetes, a két lovag csatája az utóbbi évek egyik legjobb videójátékos sztoriját nyújtja. Az Arkham játékokra korábban is a csavarokkal megtámogatott, fokozatosan grandiózusabbá váló narratíva volt a jellemző, ezt pedig most sem kell hiányolnunk. Az elképesztően látványos, drámai fordulatokkal és kényszerű szövetségekkel teli kampány során egy pillanatra sincs üresjárat, maximális sebességgel száguldunk.

És ha már szóba került a sebesség: a kötelezően megnövelt játéktér bebarangolásához jó szolgálatot tesz a Batmobile, ami legalább akkora figyelmet kap, mint maga a sofőrje. Saját képességfával és fejlesztésekkel rendelkezik, valamint a legtöbb mellékes tevékenység során is jó hasznát vehetjük. Valószínűleg senkit nem ér meglepetésként, hogy az Arkham Knight örökölte elődei összes jó tulajdonságát, így a fő csapásirány mellett ezúttal is bőven akadnak mellékes tennivalóink. Riddler ezúttal is visszatér, ám az egyszerű fejtörők és trófeagyűjtések mellett most egy saját küldetéssorozatot is kap, ahol még a Batmobile-ra is szükség lesz a nyakatekert akadálypályák teljesítéséhez. Ha mindez nem lenne elég, a logikai feladványok is jóval nagyobb szerephez jutnak, többségükben ráadásul segítségünk is akad, ahol kamatoztathatjuk a Dual Play nyújtotta előnyöket. A fejlesztők korábbi nyilatkozatait kiegészítendő ugyanis ez a lehetőség nem csak a harcok során alkalmazható, hanem bizony a nyugodtabb tempójú feladványoknál is. De persze itt nem merül ki a lehetséges küldetések tárháza, most is lehetőségünk lesz bajbajutottakon segíteni, bűntényeket megoldani, bűnözőket elkapni, valamint ezeket megfejelendő fokozatosan foglalhatjuk vissza Gothamet az Arkham Knight hadseregétől.

A Rocksteady szokatlan receptet alkalmazott, kimondva-kimondatlanul ugyanis gyakorlatilag sulykolják nekünk, hogy időről-időre szakítsunk a fő küldetésünkkel és erőinket az egyéb elfoglaltságokra is összpontosítsuk. Ez már csak azért is elengedhetetlen, mert ezekkel jóval könnyebben és gyorsabban tudunk fejlődni, mint a történeti szálon haladva. A mellékes teendők részfeladatait abszolválva két-három képességpontot is kaphatunk, csakúgy mint a challenge-eket teljesítve, ezekre pedig szükségünk is lesz, hiszen minden eddiginél összetettebb és szerteágazóbb karakterfejlesztéshez van szerencsénk. A hatágú skillfán külön szekciót kapott Batman, a kütyük és a Batmobile két-két ággal, rajtuk tucatnyi lehetséges upgrade-del. Aki tehát a végletekig ki akarja kipofozni köpenyes igazságosztóját, arra bizony akár 50 órányi tennivaló is vár. Akkor sem ússzuk meg, ha csak a végkifejletet szeretnénk látni, az ugyanis csak akkor válik elérhetővé, ha mind a 14 mellékküldetéssel végeztünk. Aki az esetleges speedrunban reménykedne, el kell keserítenem, a Riddler feladatok ezúttal sem tudhatóak le néhány pillanat alatt, továbbá bizonyos mellékküldetéseknél csak az első szinteket mutatja a térképünk, a továbbiakban már magunknak kell megtalálnunk a következő lépés helyszínét.

Most sem kerülünk ki az események közül harc nélkül, szerencsére a sorozat védjegyének számító free-flow rendszer ismét teljes pompájában áll rendelkezésünkre, kiegészítve néhány új mozdulattal, valamint nem hiányozhatnak a harcban bevethető kütyük quickfire használatai sem. Az újdonságok közül mindenképpen ki kell emelni a multi-takedownt, mellyel akár fél tucat ellenfelet is kiüthetünk pillanatok alatt, ha jól időzítünk. Természetesen legalább annyiszor lesz lehetőségünk észrevétlenül végezni ellenfeleinkkel, mint nyílt összecsapásban, ilyenkor pedig a sötét lovag eszközarzenáljára bátran támaszkodhatunk, melybe most is befért néhány új ketyere, többek között a Batmobile távirányítása. A pusztakezes harcok mellett több ízben is valóságos háborús övezetbe csöppenhetünk, ilyenkor pedig a járgány Battle Mode-ját hívhatjuk segítségül, amivel nagyobb létszámú harckocsik között is könnyű szerrel végezhetünk leépítést.

A játékélményhez Gotham városa komoly mértékben asszisztál, teszi ezt akár egy Batmobile-os üldözés során az összeomló tereptárgyak fizikájával, akár a történet során folyamatosan változó helyszínekkel, melyek a későbbiekben változatlanul megmaradnak, emlékeztetve minket az események láncolatára. A korábban említett küldetéskapcsolat a párbeszédekben is jelen van, ami még tovább fokozza a hangulatot. Bizonyos dialógusok másképp alakulnak, ha a küldetés felbukkanása után azonnal odasietünk vagy ha várunk vele a történet befejezése utánig. Ez a fajta aprólékos rendezés bizonyítja, mennyire odafigyeltek ezekre a nüanszokra a készítők, a foghegyről odavetett utalások a korábbi részekre (akár még az Arkham Origins-re is) pedig csak tetőzik mindezt. A színészi gárda is minden tőle telhetőt bevet, ezúttal sem hiányozhat Kevin Conroy, Tara Strong, Troy Baker, Nolan North vagy más régi ismerős orgánum.

Grandiózussága ellenére az Arkham Knight nem hibátlan, ám szerencsére a PS4-es verzió közel sem vérzik annyi sebből, mint a PC-s társa. Tereptárgyakba beakadó ellenfelek, összeakadó animációk a harc közben, jellemzően ezekbe futhatunk bele, aminek oka könnyen lehet, hogy talán most kerülünk össze a legtöbb ellenféllel egységnyi területen adott idő alatt. Gamebreaking buggal mindössze egyszer akadtam össze, amikor is sikeresen beestem a Batmobile-lal Gotham alá. Az egyetlen komoly probléma, ami gyakori jelleggel előkerülhet, az a jármű irányításához kapcsolható, nagy sebességnél könnyen válhat nehézkessé a navigálás a szűk utcák és a drabális méret párosának köszönhetően. Emellett meg kell említeni, hogy a történet egy bizonyos pontján a készítők durva tréfát űznek velünk, korábbi állításuk szerint az Arkham Knight maszkja mögött bújó karakter teljesen új szereplő, de... de ezt majd tapasztald meg inkább magad.

Az Arkham Knight talán legnagyobb "hibája," hogy egy trilógia záróakkordja, így pedig bármennyire is monumentális, illetve remekül összetett, mégis ott motoszkál bennünk a tudat, hogy valaminek vége lesz, ha elérünk a stáblistához. Szerencsére addig változatos küldetések és feladatok egymásutánján vezet az utunk, így mindenképpen elégedetten dőlhetünk hátra, ha a végére érünk a Rocksteady harmadik Batman kalandjának.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 órája
13

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

23 órája
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==