Számos alkalommal előfordult már a videójáték-iparban, hogy bizonyos dolgok végül nem éppen úgy történtek, ahogyan arra előzetesen számítani lehetett: biztos és kevésbé biztos dolgok változtak meg - hol előnyükre, hol hátrányukra -, hardverek, játékok, koncepciók módosultak, vagy éppen tűntek el. Az adott pillanatban egy-egy döntés sokszor furcsának, vagy éppen meglepőnek tűnt, legtöbbjüket azonban a hónapok, évek során mégis könnyedén elfelejtettük, és manapság már a legtermészetesebb dolognak tartjuk következményüket - még akkor is, ha eredetileg máshogy indult az egész.
Új, most induló cikksorozatunkban pontosan ilyen esetekre fogunk kitérni, és megvizsgálni őket évek távlatából - egyesek biztosan emlékeznek majd rájuk, mások pedig rádöbbenhetnek, hogy milyen múltbéli érdekességekről maradtak le.
Az első részben, a következő három oldalon a 2005-ös Electronic Entertainment Expo lesz a középpontban, ahol több olyan dolog is történt, ami végül nem valósult meg - tessék lapozni.
A PLAYSTATION 3 KONTROLLER
Manapság ha az ember ránéz egy PlayStation 2 irányítóra, majd PlayStation 3-as utódjára, túlságosan komoly különbséget nem igazán fedezhet fel a kettő között. Pedig nem mindig volt ez így, de még mennyire nem: a 2005-ös E3-on - amikor is a nagyközönség először pillanthatta meg a Sony újgenerációs konzolját - egy egészen más formájú kontroller állt a gép mellett. Az alap layout mindenki számára ismerős volt, hiszen a gombkiosztás megmaradt a hosszú évek során megszokott, mindez azonban egy olyan bizarr alapra került, amit nem csak az első, hanem sokadik pillantásra is kissé nehézkes volt feldolgozni. Hivatalos fantázianeve nem volt neki, a játékos közösség azonban hamar ráaggasztotta szegényre a banán és bumeráng gúnyneveket, mert az irányító bizony épp úgy nézett ki, erősen ívelő formája pedig olyan hatást adott neki, mintha párszáz évvel a jövőből csöppent volna közénk.
Utóbbi azonban kivételesen nem bizonyult csábító tulajdonságnak: elenyésző volt azok száma, akik jónak tartották az új kialakítást (leginkább természetesen a vérfanboyok kiváltsága volt ez a hozzáállás), ami cseppet sem volt meglepő, hiszen ránézésre nem igazán tűnt úgy, hogy a látszólag fogással nem igazán rendelkező kontrollerrel kényelmesen lehet majd játszani - a legtöbben inkább valamiféle szexuális segédeszközre asszociáltak róla. A banán-bumeráng hibridet végül a rendkívül erős negatív visszajelzések fosztották meg attól, hogy a PlayStation 3 mellé bekerülhessen a dobozokba: a Sony szerencsére észhez kapott, és egy évvel később már a ma is ismert, mozgásérzékelővel felszerelt SIXAXIS-szel mutogatta konzolját, amely azóta már ugyebár Dual Shock 3-má fejlődött tovább.
Örültünk volna neki?: Határozottan nem. A Sony az évek során bebizonyította, hogy Dual Shock kontrollerei teljesen jól passzolnak valamennyi játékstílushoz (egyedül az analóg karokat érte némi kritika az új évezredben a konzolos FPS-ek elterjedésével), éppen ezért abszolút logikátlan döntés lett volna ilyen drasztikus változtatásokat véghez vinni az apróbb finomítgatások helyett. Rémálmainkban se jöjjön vissza.
NINTENDO REVOLUTION
Akár külön cikket is lehetne írni arról, hogy mi mindenen ment keresztül a Nintendo legújabb konzoljával, már csak azért is, mert bő két évvel ezelőtt a legtöbben még csak esélyt sem láttak arra, hogy ekkora sikerek állnak a kiotóiak előtt. Ismét a 2005-ös E3-hoz kell visszaugornunk, amikor a Nintendo jelenlegi elnöke, Satoru Iwata előrántotta az ekkor még Nintendo Revolution néven futó konzolt a zsebéből. Fontos, hogy csak a konzolt, az irányítót akkor még nem láthattuk - logikusan gondolkodva úgy hittük azért, mert nem egyszerű olyan kontrollert kreálni, amellyel a Nintendo összes korábbi gépén megjelent játékot ugyanolyan jól lehet irányítani, ez a funkció ugyanis már akkor ismert volt (persze akkor még nem Virtual Console-ként). A lényeg azonban az, hogy a csalódottság nagy volt (főleg a következő oldalon olvashatóak tükrében), és sokan a Nintendo utolsó konzolját látták a Revolution-ben.
A fordulópont alig fél évvel később jött: még ugyanabban az évben, a TGS-en lehullott a lepel az irányítóról is, ami nagy meglepetésre egy mozgásérzékelős periféria lett. Láthattuk azt is, hogy miként lehet majd használni, ám magukat a játékokat jó sokáig nem pillanthattuk meg - a televízió szemszögébe lettünk kényszerítve. A következő bomba aztán 2006 tavaszán robbant: a konzol végleges neve Wii lesz. Sokan megkésett áprilisi tréfának hitték (főleg az angolszász országokban, ahol a "Wee" vizelést jelent), ám a dolog teljesen komoly volt, és igazán itt látszott meg először, hogy a Nintendo tényleg valami merőben mással fog próbálkozni, és hogy nem a játékosok számára lesz ez forradalmi, hanem a játékipar számára. Konkrét produktumok is csak ezután lettek bemutatva, a Revolution-re ténylegesen nem is láthattunk címeket, csupán koncepciókat, amelyek közül néhány ilyen-olyan formában meg is valósult.
Örültünk volna neki?: Igen. A Revolution név számunkra mindenképpen hangzatosabb és cool-abb a Wii-nél, még érdekesebb kérdés azonban az, hogy a névváltoztatással együtt mennyire változtak meg a Nintendo tervei a jövőre nézve. Lehetséges, hogy Revolution néven nem teljesen ugyanazt kaptuk volna - elsősorban a játékkínálat általános arculatát tekintve -, mint a Wii esetében? Sohasem tudjuk meg.
NINTENDO ON
Harmadik szereplőnk némileg kilóg a sorból, nem hivatalos dologról van ugyanis szó, de mindenképpen említést szeretnénk róla tenni. A téma az előbb tárgyalt Revolution-höz kapcsolódik, és ezúttal is a 2005-ös E3 környékén járunk: nem sokkal az expó előtt felbukkant egy videó, ami aztán futótűzként söpört végig az interneten. A több, mint hat perces mozgóképet egy Pablo Belmont nevű spanyol srác kezdte el terjeszteni, azt állítva, hogy egy kiszivárgott videóról van szó, ami a Nintendo következő, Revolution kódnéven futó konzolját mutatja be. A Nintendo On egy futurisztikus Virtual Boy-hoz hasonlítható leginkább, egy szemüveggel, és egy, a mozgást érzékelő központi egységgel, az Aggyal, a videó pedig a konzol működését is bemutatta. A dolog hihetőnek tűnt, nem csak azért, mert várható volt, hogy a kiotóiak az E3-on fogják bemutatni legújabb masinájukat, hanem azért is, mert minőségileg is abszolút rendben volt az egész.
[download:11841]**>> NINTENDO ON