Már megint meghaltam, most éppen egy mérgezett jégszilánk (igen, létezik ilyen!) talált el. Sebaj, egy gyors újraéledés után visszatámadok, tüzes halálsugár a választott fegyver és mivel ellenfelemet váratlanul érte a támadás így néhány pillanat után egy diszkrét pukkanás keretében válik rózsaszín köddé, csak hogy egy pillanat múlva újra ott legyen mellettem és most egy hatalmas, lángoló szikladarabot lóbáljon felém. A közelben lévő goblinok kicsit értetlenül nézik a parttalan csatát - nem is csoda, hiszen bár őket kellene irtanom most másvalakivel csatázom: a társammal.
A fenti eset nem ritka akkor, ha az ember többedmagával játszik a Magicka 2-vel, ahogy azt az első részből megtanultuk, itt a friendly fire nem valami olyan, amit ha csak lehet, el kell kerülni, hanem olyan, amiből a játék legmókásabb pillanatai kerekedhetnek. És mivel a Paradox tudja, hogy a 2011-es első rész rajongói igazából csak még többet akarnak abból a játékból, így a folytatás nagyjából ezt nyújtja: egy gyorsabb, áramvonalasabb és még talán az elődjénél is nehezebb játék, melyet bár technikailag lehet, lényegében öngyilkosság egyedül játszani.
Miután a Magicka első részével szemben ez az epizód tiszteletét tette PS4-en is, jó eséllyel vannak olyanok, akik még nem hallottak róla, szóval vegyük át gyorsan az alapokat. A Magicka 2 egy (nagyjából) felülnézetből játszódó hack'n'slash, amiben a „hack” és a „slash” annyira nincs jelen, helyettük különböző varázslatokkal írtjuk az ellenfeleket (és a haverokat). A dolog úgy néz ki, hogy nyolc különböző elemet (föld, jég, tűz, halál, stb) használhatunk, ezekből egyszerre ötöt rakhatunk össze és az így készített „koktélt” varázsolhatjuk másokra, magunkra, a fegyverünkre vagy a körülöttünk lévő területre. Ne kezdjétek összeszorozni, tényleg iszonyatos mennyiségű lehetőséget kapunk. Vannak egyértelmű párosítások, a kő+tűz páros például tűzlabdát fog jelenteni, de a fenti mérgező jégszilánk is előhozható, ha keverjük a jeget, vizet és halált. A játék lényege, hogy megtaláljuk, mi a megfelelő kombináció az adott helyzethez és / vagy ellenfélhez, ami alapvetően elég sok trial & error helyzethez vezet (tűz - immunis, jég - megeszi, föld - oké, ez jó lesz), de a percenkénti elpatkolás valahol hozzátartozik a játékhoz. A játék PC verziójában a varázslatok összerakása maradt a régiben (QWERASDF gombokra rakva), míg kontrollert használva kétszer négy gombot kapunk, ezeket lehet összekombinálni. Elsőre kicsit szokatlan lehet, és mondjuk aki PC-ről jön annak egy kis idő újratanulni a kombókat, de igazából ennél jobb megoldást nehéz elképzelni ehhez a játékhoz. Ami változott az első részhez képest az a speciális varázslatok rendszere. Ez korábban ugye speciális kombókkal volt elérhető és bár a lehetőség nagyjából most is megvan, ezek a varázslatok most kaptak egy külön menüpontot, ahol egy gombnyomással elérjük őket, cserébe viszont egy bizonyos ideig várnunk kell, mielőtt újra használhatóvá válnak. Szinte biztos vagyok benne, hogy a konzolos megjelenés miatt kellett egy ilyen hibrid megoldást kitalálniuk a srácoknak, de őszintén megvallva tökéletesen jól működik, valószínűleg csak az első rész legvadabb rajongóinak kell durcásan hozzászokniuk.
Dióhéjban
## Mi ez?
Koop hack'n'slash közelharc helyett szabadon kombinálható varázslatok ezreivel, rekeszizom-szaggató humorral.
## Mire hasonlít?
Hát... mondjuk a Diablóra. Talán.
## Mire jelent meg?
PC, PlayStation 4 (tesztelt)
## Mennyibe kerül?
PC: [14,99€](http://store.steampowered.com/app/238370/), PS4: [4590 Ft](https://store.playstation.com/#!/en-hu/games/magicka-2/cid=EP4139-CUSA01400_00-MAMA02GP40000001)
Még egy dolog változatlan maradt: a Magicka 2, elődjéhez hasonlóan bár technikailag el lehet kezdeni egyedül, azzal mindenki legyen tisztában, hogy befejezni csak a legjobbak fogják, vagy még ők se. Ez a játék egész egyszerűen koopra termett, egyedül belekezdve olyan szintű túlerővel kerülünk szembe, melyet szinte biztos, hogy nem lehet túlélni. Onnantól kezdve, hogy legalább egy ismerős csatlakozik a játékhoz (ami lehet helyi-, vagy online koop, illetve ezek keveréke) a játék bámulatosan kinyílik, új taktikák, lehetőségek válnak elérhetővé (ilyen például a sugarak keresztezésének trükkje) és a halál se lesz annyira komoly akadály, míg legalább egy társunk életben marad és fel tud támasztani. A játék így is brutálisan nehéz tud lenni, de túlélési esélyeink az abszolút zéróról valamelyest javulnak minden egyes újabb társsal. A társaságnak van azonban valamennyi hátránya is: könnyen kialakulhat olyan káosz, melyben nem csak azt nem tudjuk, hogy ki kit támad, de még azt se, hogy egyáltalán hol vagyunk. Többször előfordult, hogy a varázslóm egész egyszerűen eltűnt valamelyik menüpont takarásában vagy lecsúszott a képernyőről. És bár a Magicka 2 lényegesen stabilabb elődjénél, azért itt is sikerült találkozni néhány kisebb-nagyobb programhibával, ami néha komolyabb kihívást jelent, mint maguk az ellenfelek.
A játék hossza is jelentősen lecsökkent, optimális esetben, megfelelő partival olyan 4-6 óra alatt letudható maga a sztori, de szerencsére bőven megéri újra és újra nekifutni, ráadásul vannak a történeten kívül is különböző challengek, szóval nyers játékidő tekintetében bőven el leszünk engedve - pláne a játék igazán gazdaságos árához viszonyítva. Magát a sztorit már csak azért is megéri többször végigjátszani, mert szinte biztos, hogy elsőre nem tudjuk befogadni az összes poént és popkulturális utalást, amit a képünkbe tolnak. A Magicka 2 valami elképesztően vicces játék lett, amiben nagyon jól, nagyon okosan tálalják a poénokat, nagyon ritka, mikor vicces helyett bugyutának tűntek volna az események. Van itt minden, a kötelező Gyűrűk Ura, vagy Trónok Harca utalásoktól kezdve az indie Papers, Please felé kikacsintáson keresztül az első rész béna indulásának kifigurázásig és még csak keresni se kell. Mindez pedig igazán kellemes köntösbe lett öltöztetve, színes, a lehetőségekhez mérten látványos világot kapunk ami az esetek többségében kitűnő játszóterünk lesz.
Szóval, a Magicka 2 lényegében a tipikus folytatás: az előd érdemeire építkezve lesz több, jobb, viccesebb, érdekesebb. Sajnos van benne néhány kigyomlálandó programhiba, érhet minket néhány kellemetlenebb meglepetés, illetve néha tényleg zavaró tud lenni, hogy az ideális megoldáshoz újra és újra találgatnunk kell, de ha kell egy olyan hack'n'slash, ami jól működik társaságban és nem kell hozzá mondjuk Diablo szintű elhivatottság, akkor a Magicka 2 lesz a legjobb választás.