[Teszt] State of Decay: Year One SE

State of Decay: Year One SE

WarhawkLusztig Zsolt2015.05.03. 12:45

HD kiadás - a kifejezés, ami mostanra saját minizsánerré érett, annak minden szabályával és felé támasztott elvárásaival és bár ez a Videojátékok Egyetemes Történelme szempontjából nem biztos, hogy szerencsés (sőt!), abból a szempontból mindenképp jó dolog, hogy nagyjából pontos elvárásaink vannak egy-egy játék „Mindentbele-Hűdeszuper Edition” változatával szemben. Mi legyen benne, mi legyen frissítve, mi legyen javítva - láttunk már jó és rossz példákat, pontosan tudjuk, hogy mit szeretnénk. És ezek alapján mik azok a pontok, melyek esetében a State of Decay új kiadása nem szerepel túl fényesen.

De ne szaladjunk előre, hiszen elképzelhető, hogy valaki még nem is hallott erről a 2013-as játékról. Nos, nekik két választásuk van: vagy elolvassák az akkori tesztünket, vagy ha nincs ennyi idejük, akkor gyorsan összefoglaljuk, miről is szól az egész. Vagy inkább: milyen játékok, mert a State of Decay többféle játékelem jobb-rosszabb módon összefoltozott egysége. Egy zombis-túlélős akciójáték, melyben a szokásos élőhalott csapkodások mellett van egy legalább annyira fontos ember- és erőforrás menedzsment rész is, sőt, ha nagyon trendik akarunk lenni, akkor azt is mondhatnánk, hogy csipetnyi roguelike elemmel is meg van fűszerezve. Egy maroknyi túlélőt irányítva kell a hirtelen kitört zombi apokalipszist túlélni: élelmet és gyógyszert kell vadászni, fegyvereket és hasonló hasznos tárgyakat kell szerezni (és nyilván használni is), valamint rendben tartani a csapat morálját és bővíteni a rendelkezésünkre álló bázis(oka)t. Tesszük mindezt egyfajta láthatatlan entitásként: a játéknak nincs egy kijelölt főszereplője, ha a sztori elején megismert Marcus véletlen a fűbe harapna (vagy ami valószínűbb: őt harapdálnák meg néhányan) akkor a következő túlélő veszi át a stafétabotot és ez így megy addig, míg meg nem sikerül menteni a csapatot (vagy amíg mindenki át nem megy zombiba, teljesítményünktől függően).

És az esetek nagy részében ez a tucatnyi elem egy egészen érdekes és jól működő játékot eredményez: a teljesen véletlenszerűen hozzánk csapódó társak miatt egészen érdekes és csak a mi játékunkra jellemző történetek tudnak kialakulni, a konstans nyomás és félelem pedig teljesen jól tudja érzékeltetni milyen is az, mikor a világ nagyobbik része szó szerint a vérünkre szomjazik. A State of Decay jóval több, mint egy szimpla zombis túlélőjátéknál, ha csak akciózni próbálunk és nem figyelünk az alapanyagokra, élelemre és morálra, akkor nagyon gyorsan holtan találjuk magunkat (újra és újra). Mindehhez pedig egy egészen méretes területet kapunk, ahol nincs egy nyugodt pillanatunk se, kósza zombihordákat kerülgetve kell új túlélők után kutatni, vagy épp alapanyagokat hajtani fel.

Oké, mindez azonban a két évvel korábbi kiadásra is igaz volt, szóval inkább azt nézzük, hogy miben lett ez a változat több? Nos, nem sokban. Pusztán tartalom szempontjából persze picit többet kapunk, hiszen az alapjátékhoz hozzácsapták a hordás-túlélős Breakdown és kicsit jobban sztori vezérelt Lifeline kiegészítőket is, valamint a felbontást is feltekerték, hogy a mágikus 1080p-vel szembesülhessünk, de ennél sokkal többet nem kapott a YOSE kiadás. Ez pedig azért gond, mert az elődje technikailag igen komolyan köhögött és annak hibái szinte egyáltalán nem lettek kijavítva ebben a verzióban.

Soroljam? Van itt mindenféle finomság: a zombik rendszeresen belelógnak és beleakadnak mindenféle tereptárgyba, sokszor pedig képesek a puszta levegőt falnak látni. Társaink se sokkal jobbak, nagyjából a „buta kezdő” és az „eltökélt öngyilkos” között mozog a mesterséges intelligenciájuk. A megnövelt felbontás ellenére a játék nem nevezhető különösebben szépnek, ráadásul még mindig viszonylag gyakran (bár talán a korábbi változatnál valamelyest ritkábban) találkozunk tereptárgy vagy textúra popuppal, valamint egész látványos belassulásokkal. Az irányítás se javult: lábon még viszonylag használható, bár két ellenfél felett már nem mernék döntetlenre fogadni egy-egy csatában, de a járművek irányítása még mindig olyan, mintha egy vitorlást próbálnánk meg mozgásra bírni - a szárazföldön. De nem csak a technikai oldal maradt a régiben, olyan igazából viszonylag egyszerűen megoldható és a játékmenet szempontjából határozott javulást hozó lehetőségek se lettek beépítve, mint a hátizsákunk rendszerezése, vagy a tárgyak átadása a társaknak. És igen, értem én, hogy valamennyit dolgozni kellett volna rajta, de a YOSE, ahogy a korábbi kiadás is, még mindig könyörög egy jóféle koop játékmódért. Mondanom se kell, mindhiába.

Az a helyzet, hogy a State of Decay YOSE változata pontosan azért jó, amiért a korábbi változat is jó volt, viszont cserébe pontosan azon a pontokon bukik, ahol az is bukott. Ez pedig elég gáz, hiszen ezekre a hibákra mind a sajtó, mind a rajongók többször is rámutattak, ezek teljes figyelmen kívül hagyását maximum azoknak ellensúlyozhatja a különleges játékmenet, akik először találkoznak ezzel a játékkal. Szóval kedves Undead Labs, a rossz hírem az, hogy HD kiadást nem így kell csinálni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

10 órája
1

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

1 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2 napja
3

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

3 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

3 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

4 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

5 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

5 napja
21

Heti megjelenések

5 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

7 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

8 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

9 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

9 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

2024.04.10.
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

2024.04.10.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==