Már lassan visszatérő poén a fórumokon: a Rockstar csak azért időzítette 2015-re a GTA V pécés verziójának megjelenését, hogy a harmadik évben is bezsebelhessen néhány „Év Játéka” díjat. A rosszmájú megjegyzés mögött azért van némi igazság, de azt is el kell ismerni, hogy a GTA V minden tekintetben döbbenetes dolgokat művelt, a tavalyi nextgen kiadások pedig a konzolos közönség számára is felturbózták a 360-PS3 korszak csúcsaként számon tartott játékot. Valóban, kisebb csoda volt, hogy a 2005/2006-os vasakon is játszható sebességgel futott ez a monstrum, most azonban itt a PC verzió, amely a 2013-as eredeti megjelenésnek (a PS4/XONE verziókat is túlszárnyalva) maximálisan igazságot tesz, és megmutatja az embereknek, hogy mi lehet az a felső szint, amelyet sok-sok idő, pénz és energia befektetésével a videojáték médiuma tud képviselni.
Mit is tud tehát a PC verzió? Röviden összefoglalva: tőle kaphatjuk a legteljesebb élményt, amit a GTA V adni képes. Minden, amit a tavalyi újgenerációs változatban láthattunk, az a személyi számítógépekre optimalizált változatban is megtalálható. Tartalmilag semmit sem hiányolhatunk, hiszen itt van a teljes sztorimód, ami kiegészül az Online élménnyel. A GTA Onlineban minden olyan frissítést megkapunk, ami a HD konzolos változatokban is helyet kapott. A Heist és az Adversary módok mellé egy új, PC-exkluzív lehetőséget is kapunk kreatív énünk kibontakoztatására, ez pedig a Director Mode, ahol a Machinima szerelmesei élhetik ki a vágyaikat egy teljesen egyedülálló homokozó lehetőségeinek kihasználásával. Jómagam (még) nem mélyedtem el úgy igazán a szöszölésben, de a netet elárasztó rajongói videók már most előrejelzik, hogy lesznek még érdekes dolgok, amelyek a felhasználók boszorkánykonyhájából kerülnek elő. Ha valaki a hetedik generációs konzolokról szeretne a PC változatra váltani (ahogy a cikkíró is tette), az extrán rácsodálkozhat majd az FPS mód zsigeri hatására, amely a TPS és az autós részeket is teljesen új oldaláról mutatja be. Szinte hihetetlen, hogy egy ekkora nyitott világú játék mennyire működőképes és szalonképes bír maradni egy olyan nézetben is, amelyet végletekig polírozott és optimalizált cső-élmények határoznak meg az utóbbi időkben. A Rockstarnak extra pacsi jár ezért a lehetőségért.
Persze technikai oldalról is történt sok-sok apró finomítás. A GTA V soha nem nézett ki még olyan jól, mint ahogyan a PC verzió pompázik egy megfelelő vason. Az első betöltésnél már az embert elfogja egyfajta húha-érzés. Az újgenerációs konzolos változatok nagyjából a high-very high beállítások között tanyáznak, de ugye néhány dologban még efölé is lépdeshetünk, arról nem is beszélve, hogy kellő infrastrutkúrával a mágikus 1080p/60FPS kombináció fölé is tornászhatjuk a látványt (csak nagyobb felbontásoknál bírjuk számítási kapacitással). Rengeteg a finomhangolási opció, és természetesen megint segít minket egy csúszka az „Options” képernyő tetején, amely a videomemória foglaltságát tükrözi. A legnagyobb röhej azonban az, hogy a GTA IV szörnyű gépigényéhez szokott pécéseknek még csak meg sem kell magukat nagyon erőltetni hardver fronton, hogy a nextgen változatok szintjének megfelelő módon játszhassák a programot. Sőt, a moderált gépigény a lefelé skálázhatóságnál is előjön. Egy közepesnél kicsit erősebb notebook processzor mellett szuszogó Intel GPU-val is el lehet lötyögni a játékkal. Ilyenkor persze ajánlott mindenből visszavenni minimum szintre, de a játék még ekkor sem néz ki rosszabbul (sőt!), mint mondjuk annak idején X360-on.
Technikai oldalról viszont nem százszázalékos a szituáció. A megjelenés után több égető bugot találtak a játék frissen alakult PC-s közösségének tagjai, amelyeket a Rockstar egyelőre csak sorjában tud orvosolni. A Windows felhasználónevekből fakadó bogárra például már érkezett javítás, de még mindig nem elhanyagolható a fórumokon morgolódó rajongók száma. Szarvashiba, hogy egyes kettős GPU-s konfigoknál (pl. gamer notikon) a játék hibaüzenettel összerottyantja magát, amikor az energiatakaros GPU-ról átváltunk a diszkrét, játékra dedikált chipre. (El lehet képzelni, hogy egy fél-egymilkós Alienware notebook tulaj mennyire örülhet a jelenségnek.) A GTA V egy olyan játék, amelyhez mindkét GPU gyártó saját beta drivert alkotott a program megjelenésére, de ennek ellenére is akadnak még a fentiekhez hasonló, orvoslásra váró problémák. Az online felület sem a legstabilabb még a cikk írásának pillanatában (sokan panaszkodnak akár a grafikus engine-ig visszafejthető hibákra az online játék során). Ráadásul a Rockstar megint ráerőltette az emberekre a saját, szokásos kis Social Club felületét, amely mondjuk egy Steames indítás után extra szőrborzolás minden jó ízlésű PC-s játékos számára. Oké, egy ilyen színvonalú és összetettségi szintet képviselő programnál megtehetik a készítők, hogy saját ökorendszert húznak a disztribúciós csatornák mögé, de sokszor akkor is felesleges macerának tűnik a Social Clubbal való totojázás.
Hogy idén is GOTY lesz-e a GTA ötödik epizódja azt nem tudjuk, de annyi biztos, hogy a PC változattal kimaxolták a játékban rejlő lehetőséget Rockstarék. Ha 2015-ös szinten legalább közepes erősségű pécéd van és még nem játszottál a GTA V-el, akkor természetesen kötelező pótolni a bő 40 órát szavatoló kampányt. Ha marad időd, akkor lazán elveszhetsz Los Santos egyéb elfoglaltságai között. Ha pedig online élményekre vágysz, nos a GTA Online önmagában is megérheti a befektetést. Egy szó, mint száz - a GTA V pécén is a videojátékok legjavát nyújtja; újoncoknak és a fámát megunni képtelen veteránoknak egyaránt ajánlott a beszerzése.