[Teszt] Mortal Kombat X

Mortal Kombat X

StingerCsere Krisztián Gábor2015.04.22. 20:20

Új generáció, új konzolok és egy régi ismerős: Vajon maradt-e a 2011-ben rebootolt legendás sorozatban annyi, hogy ismét látványosat villantson, vagy az oly’ sokat hangoztatott nextgen élményt tényleg a részletekben kell keresnünk ? Nos, a válasz elsőre talán nem is olyan egyszerű, de a Mortal Kombat X önmagához hűen ezúttal is tele van meglepetésekkel.

Ed Boon és csapata egy-két eltévedéstől eltekintve (MK. vs. DC Universe, Injustice) idestova lassan már bő húsz éve tolják a Halandók Harcának szekerét: generációkon átítvelve csűrik-csavarják a föld és a vele párhuzamos külső világ végtelennek tűnő kálváriáját, amelyben félelmetes harcosok vívják rendületlenül harcukat a végső ítéletig hol személyes bosszútól, hol önfeláldozástól vezérelve. Úgy tűnt, a két frakció csatlósai csak nem tudnak dülőre jutni egymással, míg aztán a NetherRealm gondolt egyet, és a sorozat történetének addigi legjobb játékát letéve - bár új köntösben, de - sztori szempontjából rebootolta a sorozatot. Változtatva a körülményeken és a klasszikus MK szellemiségén, ugrottak vagy 25 esztendőt előre az időben, amely egy rakás újdonsággal együtt érkezve kavarta fel a megszokott játékmenet állóvizét.

Valljuk be, kevés olyan verekedős franchise létezik, amely ilyen jól kitalált körítéssel igyekszik a játékosok kegyeibe férkőzni, azonban a Netherrealm az MK X esetében még rá is tett lapáttal. A sorozat igazi fenegyereke, a külső világ uralkodója Shao Kahn ugyanis meglakolt bűneiért, amellyel az ősi istenek szabályait megszegve az elvesztett bajnokság dacára mégis lerohanta a Földet. Az ármánykodó varázsló, Quan Chi és kompániája persze egyből talált megoldást a “helyettesítésére” az MK4-ben debütált bukott istenség Shinnok személyében, aki évezredes büntetését töltve alig várja, hogy bosszút állhasson - nem csak a földi síkon, de az időközben uralkodóvá vált Kotal Kahn kompániáján, mi több: magukon az idősebb isteneken is. Ennek folyamán az MK X sztorimódja az előző MK és az időközben született Injustice nyomdokain lépkedve csavarokkal teli kalandozást ígér, amelynek záró képsorai után bizsergetően kíváncsiak lettünk arra, hogy mégis milyen irányba indulnak majd el a srácok a következő epizód alkalmával... persze a nyitott kérdések mellett számos régi ismerőssel (Fujin, Bo’ Rai Cho, Baraka és még sokan mások) találkozhatunk a fejezetek előrehaladtával, akik bár teljes harcszettben, mozgás- és küzdési stílussal törnek az életünkre, mégsem választható karakterek az alapjátékban (egyelőre). Az időbeni ugrás legnagyobb nyertesi azonban az új karakterek, szereplők lettek - mondjuk, nagyon ráfért már a sorozatra egy kis vérfrissítés a gárdát illetően, de az időutazós klisé remekül statisztál ehhez a feladathoz. A fiatal nemzedék karakterei egyediek, stílusosak és van bennük fantázia, ráadásul egy keveset hordoznak szüleik hagyatékából is, már ami a harci morált illeti. Bár a hangulatot szépen megalapozó történet egyetlen délután alatt is végigpofozkodható, kellő lökést ad a játék igazi oldalához, a vérre menő és kihívásokkal teli bunyózáshoz.

Sok kritika érte a sorozatot korábban azért, mert kicsit erőltetett, a valóságtól túlzottan is elrugaszkodó mivolta miatt egyszerre akart Street Fighter, Killer Instinct és Mortal Kombat lenni. Szerencsére az X-ben erről szó sincs - a karakterek gondosan és érzékelhetően stíluskövekre épített módon harcolnak egymással - megfelelő (!!) gyakorlás esetén igazán látványos, láncolható és az Injustice hagyatékként kezelendő interaktív környezetet is kihasználó játékmenetben lehet részünk, amely kerekké varázsolja a két fél csatározását. Nem feltétlenül gyorsabb, de látványosabb és előzetesen balanszolt stílusban küzdhet a játékos, ráadásul az MK: Deadly Alliance-ban debütált többféle harcstílus választásának óvatos felélesztése is bolondíthatja a harci stratégiákat. Mit is jelent mindez ?

Azt, hogy a küzdőstílus ezúttal ugyan csak a karakterképernyőn választható, de összességében más speciális képességeket, eltérő erejű- és távolságú támadásokat jelent. Mindenki kedvenc Scorpionja például a Ninjitsu esetében a klasszikus dupla kardos támadásokra, a Hellfire esetén a Flame Aura, Demon Fire és Hell Ball képességekre, Infernot választva pedig a démoni sereg erejére alapozhatja a küzdelmet. Ezáltal minden karakter valójában két-háromféle szettre is építhető küzdőstílussal rendelkezik, ami szépen variálhatja az alapból is eltérő esélyeket. A NetherRealm azonban szépen megtalálta az egyensúlyt, így ennek köszönhetően egyik karakter sem lesz túlzottan overpowered a másikkal szemben, bónuszként pedig néhány korábbról ismerős karakter-specifikus mozdulatot is felfedezhetünk egyik-másik harcosnál (Jade-Kitana párhuzam pl.) Az csak külön öröm, hogy a Killer Instinct erőfitogtatása révén ismét visszatért a Brutality, így az előző részben debütált brutális X-Ray mozdulatokkal karöltve még jobban kiélhető a véres cafatok iránti vágy. Az már csak mellékesen megjegyzendő, hogy az MK esszenciáját jelentő kivégzések a viccesnek mondható morbid humortól kezdve a brutális és kegyetlen darabolásig széles skálán mozognak - talán itt érzékelhető legjobban a valóságtól való totális elrugaszkodás, amely még arra is kiváló, hogy a játék önnön maga paródiájává váljon...

Nincs vége, a következő oldalon folytatjuk!

Korábban említettem, hogy a küzdelmeknek helyet adó helyszínek bizonyos fokú interaktivitást adnak a játékos kezébe: ezek rendszerint felszedhető, eldobható tárgyak vagy NPC-k, esetleg passzív de jól használható környezeti elemek, mint amilyenek pl. a szobrok, amelyekhez jól odacsaphatjuk ellenfelünket, vagy rajtuk keresztül ugorhatunk egy nagyot, esetleg elkapva őket egyéb támadásokat is bevihetünk nekik. Utóbbira például remek példa a Dead Forest faága, amelyben megkapaszkodva akár le is rúghatjuk a a gyanútlan ellenfelet. A sokak által várt csatolt helyszínek (értsd: a fal kidöntésével elérhető alternatív pályaszakasz) egyelőre még nem érkeztek meg és a helyszínspecifikus kivégzések is eltűntek (lángoló tűz, daráló, vagy a klasszikus híd pl.), de van egy olyan érzésem, hogy a sokszor elítélt DLC modell keretein belül ezekkel is hamarosan találkozhatunk majd. Egyébként az MK X alapból nem vonultat fel túlzottan sok helyszínt (összesen tizenhármat), de amit kapunk a pénzünkért, azok mind egy szálig hihetetlenül aprólékos kidolgozást kaptak, a System of a Down basszusgitárosának hála pedig remekül passzoló zenei aláfestéssel borzolják az idegeket. A Lin Kuei templom jeges, hóesés áztatta fennsíkja, a Kove hullámzó és hullákat a partra sodró jelenete, vagy a Kuatan dzsungel önmagukban páratlanul szép megvalósítást kaptak -a stabil framerate-nek és részletes kidolgozásnak köszönhetően pedig a karakterek szinte belesimulnak a háttérbe, így nagyon pozitív az összhatás. A játék ugyan az UE3 egy erősen módosított és tuningolt verziójára épül, ezt csak a nagyon közeli képeken lehet kiszűrni: a folyamatos akciódús mozgás közben nem fogunk különbséget tapasztalni, a ráközelítéseknél pedig olyan részletek csalják majd el a tekinteteket, mint az izzadtság v. esőcseppek a harcosok bőrén, esetleg az életszerű sérülések a csaták végén.

Persze ez még nem minden, hiszen egy ilyen játéknak a kontent a lényege, így kezdjük a legfontosabb újítással: a manapság oly’ divatos weekly challenge mintát az MK X is átvette egy ún. Faction War játékmód keretein belül, amely egyfajta elkötelezettséget jelent az adott hétre az öt fő csoport valamelyikéhez - például a Földet védelmező Lin Kuei klánhoz, a Raiden vezette Shaolin-szabályok szerint működő White Lotushoz, vagy a Quan Chi-féle Shinnok-szimpatizáns Brotherhood of Shadowhoz. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy ha csatlakozunk valamelyik frakcióhoz, a játék során gyűjtött pontok az adott frakció globális erejét gyarapítják és a nyertes fél minden héten valami bónusz ajándékkal kedveskedik a tagjai számára - beleértve a Faction kivégzéseket is. Frakciótól függően napi és heti challengekkel is gyarapíthatjuk a pontjainkat és a jutalmakat, de nekiveselkedhetünk az aktuális győztes frakció War Towerjének is, amellyel tovább gyarapíthatjuk a heti esélyeinket a győzelemre. A jobb teljesítményhez egyre bővülő avatár-szekció is társul, így már néhány óra játék után is stílusos variációkat lehet összedobni.

A Fraction War mellett kicsit más formában visszatértek a Towerek (tornyok) is: bár a klasszikus csoportban is vannak combosabbak, mint az Endless (első vereségig megy a harc), vagy a Survivor (itt a megmaradt életerődet viszed a következő meccsre), a Living Towersben találhatóak az igazi csemegék. Ezek ugyanis időről-időre változnak - óránként, naponta, vagy hetente, de különböző szisztéma szerint működnek. Emellett adott a lehetőség egy ún. Tower Challenge játékra is, amellyel gyakorlatilag barátainkat hívhatjuk ki v. állhatunk ki ellenük a jobb idő, pontszám, vagy győzelem elérése érdekében.

A sztori mellett akad még játékmód bőven, itt van pl. a korábbi rész Challenge towerjét szimuláló Test Your Luck, ahol a gép által random sorsolt szabályok szerint kell küzdenünk, vagy a Training, ahol végre Killer Instincthez hasonló módon tanít meg a gép az MK X minden fortélyára. Igazi kihívást jelent még az előző részben sokat kritizált online szekció is, amelyben a matchmaking mellett VS, Team Battle, King of the Hill és Tower Battle meccsekkel lehet bizonyítani az igazunkat másokkal szemben. A teszttel eltöltött órák, napok alatt csak néhány esetben tapasztaltunk laggolást, amelyből viszont elég egyetlen alkalom, és lőttek az aktuális meccsnek, hiszen végzetes hátrányt jelenthet a gyengébb netkapcsolattal rendelkező játékos számára. Bár a játékhoz már premierkor is érkezett egy kb. 2,5GB-os patch (és azóta még két kisebb), ez a probléma alkalomadtán még mindig fennáll, így elképzelhető, hogy a szűk keresztmetszet inkább a kiszolgáló oldalon keresendő. Némi öröm az ürömben, hogy lehet Fraction War-küzdelmeket is tolni, ahol egyszerre akár öten is küzdhetünk a bajnokság megnyeréséért - úgy tűnhet tehát, hogy a Netherrealm mindenre gondolt, mikor az online-offline meccsek variálhatóságán ötletelt... ezért is érthetetetlen, hogy az olyan közkedvelt játékmód, mint pl. a 2v2 hogyan maradhatott ki az új Mortal Kombatból.

A játékból kinyerhető bónuszkoért felelős Kripta szintén új külsőben tetszeleg: az előző epizódból ismert megoldást száműzték, amelyet egy dungeon crawler-szerű megoldásra cseréltek le. A katakombák mellett egyéb átjárható, de alapból elszeparált izgalmas helyszínen barangolhatunk a játékban összegyűjtött koinokat felhasználva, hogy értékes bónuszokra (koncepciótervek, kivégzések, új speciális támadások, brutality-k, kosztümök, stb) váltsuk azokat. Persze első alkalommal biztosan szívrohamközeli élményt okoz majd a sok földöntúli vagy undorító dög, így ha nem vagyunk elég gyorsak a QTE-szerű elhárításhoz, meg is csapolhatják a nehezen megszerzett koin-egyenlegünket.

A jubileumi sorszámmal ellátott Mortal Kombat lényegében pontosan azért nagyszerű, mint elődje és amiért a sorozatot mindig is kedveltük, szerettük: kicsit misztikus, kicsit kaotikus, de jól és könnyen játszható és olykor magát sem veszi túl komolyan. A látvány és a körítés abszolút rendben van, a bőséges tartalom és az apró finomítások, csiszolgatások úgyszintén növelik a hozzáadott értéket. Bár az orbitális ováció ezúttal “csak” egy nagy kiáltássá avanzsált, az előddel újra magára talált széria immár magabiztos lépésekkel halad előre az általa kitaposott ösvényen. Egy biztos: a harc még nem ért véget, a küzdelem pedig csak most kezdődik...

A játékot PlayStation 4 és Xbox One konzolokon teszteltük, az Xbox One tesztpéldányt a Konzolok Szervize biztosította. Köszönjük!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szünetel a PSVR 2 gyártása, összefog a GOG és a Luna – ez történt hétfőn

Továbbá: Hi-Fi Rush, Sand Land, Lies of P, Mutsumi Inomata, Balatro, Fatal Fury: City of the Wolves, Animal Well, Rusted Moss.

2 órája
3

Bang-on-Balls: Chronicles - nálad a mémlabda

Nagyot gurít az Exit Plan, a Bang-On Balls egy támogató és elégedett közönséget tudhat maga mögött. A memejátékból lett platformer jópofasága előtt mi is meghajoltunk, most hogy kijöttek a konzolos verziók. Teszt.

1 napja
1

Heti megjelenések

1 napja
15

Unicorn Overlord - a Vanillaware ismét megcsinálta

A cég, ami egy lapra tett mindent - a Vanillaware következő játéka a stratégiai JRPG-k következő generációját hozza el. Kérdés, hogy minőségében azt kapjuk-e amit vártunk. Azaz kérdés ez? Hiszen mégiscsak a Vanillaware-ről van szó. Teszt!

1 napja
3

Üdvözöl a Dragon's Dogma II, jön a The Smurfs: Village Party – ez történt pénteken

Továbbá: Selfloss, Phantom Fury, Planet of Lana, Into the Dead: Our Darkest Days, Wild Bastards, Until Then, Phantom Spark, Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons, Squirrell with a Gun, Sacre Bleu, Surmount.

3 napja
8

Bemutatkozott a MotoGP 24, új Dungeons & Dragons a láthatáron – ez történt csütörtökön

Továbbá: Empire of the Ants, Shadows of the Damned: Hella Remastered, The Devil Within: Satgat, Crow Country, Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, Saviorless, Moonglow Bay, OTXO, Gigantic: Rampage Edition.

4 napja
2

PlayStation Game Catalog: a márciusi felhozatal

Marvel’s Midnight Suns. NBA 2K24. Resident Evil 3. Izgalmas friss címekkel és klasszikusokkal bővül az előfizetés katalógusa.

4 napja
12

Visszatér a Summer Game Fest, kivált a Saber Interactive – ez történt szerdán

Továbbá: Prince of Persia: The Lost Crown, PS5 rendszerfrissítés, V Rising, Resident Evil 4, Ereban: Shadow Legacy, Deceit 2, Paper Trail, Reggie, His Cousin, Two Scientists and Most Likely the End of the World, Sea of Stars, Venture to the Vile, Terra Memoria, Crypt of the NecroDancer.

5 napja
1

Slave Zero X - pixelszeletelő

A Slave Zero X őse egy PC/Dreamcast mecha TPS, ami szinte mára teljesen feledésbe merült. A mostani cím pedig egy japán stílusjegyekkel megáldott, scrollozós hack and slash, ami mintha csak Saturnról maradt volna rajtunk. Hogy kerültünk ilyen messzire a forrástól? Teszt!

6 napja
6

Stig Asmussen új stúdiója, noir nyomozás a jövőből - ez történt kedden

Továbbá: Emptyvessel, The Last Case of Benedict Fox Definitive Edition, TopSpin 2K25, Street Fighter 6, F1 Manager 2024, Children of the Sun, Grandia HD Collection.

6 napja
9

MultiVersus megjelenés, Capcom Highlights bejelentések - ez történt hétfőn

Továbbá: Destiny 2, Final Fantasy XVI, Forza Motorsport.

7 napja
8

Snufkin: Melody of Moominvalley - Múmintavasz

Múminék ritka szereplők a videójátékok világában. Most egy norvég csapat gondolta, hogy itt az idő kicsit előtérbe hozni az északi mesevilágot. És milyen jól gondolták! Teszt!

7 napja
8

Heti megjelenések

8 napja
3

Hivatalos az új Mario animációs film - MAR10 Day hírcsokor

Ha március 10., akkor MAR10 Day - a Nintendo készült is néhány említésre méltó bejelentéssel.

8 napja
6

Geometry Survivor

A Geometry Survivor címe rögtön két játékot is megidéz – de jutott-e saját elképzelés is vajon az inspirációs források mellé? Tesztlaborban a vibrálóan színes auto-shooter.

9 napja
5

Alakul a Watch Dogs mozifilm, bezár a Deviation Games – ez történt pénteken

Továbbá: Epic Games vs. Apple, Activision Publishing, The Night Wanderer, Thorgal, Outcast – A New Beginning, Ikonei Island, Reigns: Beyond, Dave the Diver.

2024.03.09.

Lysfanga: The Time Shift Warrior – Az idő nem játék

A Quantic Dream csapata 2019 óta már nemcsak fejlesztőként, hanem kiadóként is jelen van a piacon, és bár eddig mindössze néhány külsős játékkal rukkoltak elő, a mostani címüket is érdemes górcső alá venni.

2024.03.08.
3

Nosztalgiázik az EA, még mindig ígéretesnek tűnik a Fallout sorozat - ez történt csütörtökön

Továbbá: Overwatch 2, Rise of the Ronin, Marvel's Spider-Man 2, Helldivers 2, Snufkin: Melody of Moominvalley.

2024.03.08.
12

Elhunyt Akira Toriyama

A Dragon Ball alkotója 68 éves volt, munkássága komoly nyomot hagyott a populáris kultúrában.

2024.03.08.
17

Új bejelentések az Xbox Partner Preview-n, megint balhézik az Apple és az Epic- ez történt szerdán

Továbbá: Ghost of Tsushima Director's Cut, Valiant Hearts: Coming Home, Princess Peach: Showtime!, ABYSS X ZERO.

2024.03.07.
15

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==