A nagyobb közönségsikert becélzó indie játékok jó része két féle megközelítéssel próbál meg érvényesülni. Ezek a címek vagy azzal igyekeznek kitörni a tömegből, hogy valami újszerű szemléletet mutatnak be a vizuális lehetőségek palettáján, vagy pedig azzal, hogy a játékmenet tekintetében tesznek le az asztalra valami frisset, vagy emlékezetest. Nos, a Shelter első része nem lett bombasiker, ellenben mindkét kategóriában maradandót alkotott a svéd Might and Delight kézműves társasága. A folytatásban ezúttal nem egy borz családot kell istápolnunk, hanem egy jóval agilisabb, akcióktól sem rettegő hiúz falkát.
Gyorstalpaló: a Shelter 2 lényege tulajdonképpen egy hiúz anya életének a bemutatása. A nőstény állattal kell segítenünk kis kölykeink felcseperedését. Az első rész relatíve kötött világához képest most egy nagyobbacska nyitott homokozóban grasszálhatunk. Eleinte a fészekhez kell vinnünk az elejtett apróvadakat, majd ahogy a kölykök erőre kapnak, jönnek velünk az életben maradásért folytatott Nagy Kalandra. Anyahiúzunkkal vadakra lesünk, a tó mellett itatjuk a kölyköket, a lápban békatelepeket és tojásokkal megrakott fészkeket dúlunk fel, a hegyi régióhoz érve pedig szarvascsordákat vágtázunk le, hogy a mögöttünk kullogó apróságok korgó gyomra állandó jelleggel tömve legyen.
Dióhéjban
## Mi ez?
Életszimulátor, nyakon locsolva némi vadászós akciózással és egy masszív, felderítésre váró régióval.
## Mire hasonlít?
[Shelter](http://www.gog.com/game/shelter), [Tokyo Jungle](http://www.gamer365.hu/show-article.php?id=1078&article)
## Mire jelent meg?
PC
## Mennyibe kerül?
14,99€
A kis szőrcsomók külön nevet kapnak a játék elején (sőt, a családfán is így jelennek meg), ráadásul a táplálásukra is extrán kell figyelnünk, ugyanis egy nyúl pl. csak két kölyköknek elég. Ha a porciókat nem jól osztjuk be, akkor a gyengébb, kisebb növésű utódok jobban lemaradnak, kevésbé tartják a tempót a kis falkánkkal. Az anyaságnak aztán vannak szörnyű oldalai is, hiszen a környéken nagy vonítással farkasok is portyára indulhatnak, ilyenkor pedig - megszakad a szív, de - jó eséllyel egy poronttyal megrövidülve fogjuk folytatni a túlélésért folytatott küzdelmünket.
Körülbelül ennyi tehát a játékmenet, a vadászós és anyáskodó játékmechanika amúgy körülbelül egy végigjátszás során (ami nagyjából bő másfél-két órába fog telni) kifullad, de kis rápihenéssel úgyis visszacsábít minket a csodálatos világ, amely ritkán látott eleganciával ötvözi a modern művészeti stílust a környezet és a természet iránti elhivatottsággal. Komolyan, ha ez a látvány és ez a közel sem mindennapos játékmenet esetleg konzol-exkluzívként jelent volna meg, komoly tippünk lenne arra nézve, hogy mekkora kultusz állna most a Shelter-jelenség mögött. Elég csak a képekre tekinteni, de még jobb az egész mozgás közben: az állatok szerethető formában vannak ábrázolva, a fák lombjait fújja a szél, a nap mármorító mód pulzál, a víz tükrén pedig visszaverődik a bájosan furcsa papírmasé tundra tájképe. Csodálatos az összkép, és ehhez bátran hozzá lehet képzelni némi akusztikus nyugimuzsikát is, amely tovább fokozza a nem mindennapi atmoszférát.
Sajnos a játék jelenleg nagyon PC-fókuszú, így egy szabványos kontrollert sem lehet az irányításhoz használni (kár, mert a tévén is igen jól mutat a papírmasé-természet), ráadásul az optimalizáltsággal is vannak itt-ott gondok. A játék ára sem feltétlenül jutányos (lásd: Dióhéjban dobozkánkat) azért a szűk két órás kalandért, ami a többség számára a Shelter 2-vel töltött időt jelenti majd. Ám a készítők becsületére válik, hogy a jól eldugott Collectibles menüpont alatt rengeteg gyűjtögetnivalót sorakoztatnak fel (spéci levelek, ágak, virágok), így akit beszippant a Shelter 2 világa, annak a masszív tundravidék felderítése sok örömet tartogathat, akár tizensok órákra kimért időtartamra is.
Ha pusztán játékként, mechanikai rendszerként kellene értékelnünk a Shelter 2-t, lehet 5-6 pont lenne a jogos végső ítéletünk. Azonban élményként megközelítve könnyen felkúszik a mutató akár 8-9 pontos magasságokba is. Az ilyen nehéz helyzetekben érdemes az arany középutat választani: az értékelődobozban látható pontszámot pedig a játék akkor is megérdemli, ha a közelmúlt jól sikerült indie-címei mellé rakjuk le. A szélesebb körű sikert gyanúnk szerint egy konzolos porttal tudná biztosítani magának a stockholmi csapat. A játék üzenete pedig szintén egy felsőbb eszmét képvisel; több olyan játékra lenne szükség manapság, amely a természet értékeinek közvetítőjeként emlékeztet minket a dolgok igazi fontosságára.
A játékot a GOG.com-tól kaptuk tesztelésre, akik nagyon örülnek annak, ha az ő store felületükön vásárolod meg a játékot. Klikk a lentebbi képre: