[Teszt] Persona 4 Arena: Ultimax

Persona 4 Arena: Ultimax

Oldern2015.02.24. 11:00

A néhány évvel ezelőtt megjelent Persona 4: Arena azon keves játék közé tartozik, amelyben valahogy sikerült kifogástalanul egymásra találnia a játékmenetnek és az eredeti játék alapjául szolgálú univerzumnak (tehát a korábban a szerepjátékokról elhíresült Persona-világnak.). Az itthoni játékosok örömét talán csak az vehette el, hogy mire eljutott hozzánk a szoftver, addigra a profibb játékosok már rég maximálisan kiismerték az egészet, tier-listástul, mindenestül - és valóban, egy évvel a kiadás után, a nagyobb megjelenések árnyékában ez már nem volt elég arra, hogy komolyabb sikereket arasson Európában is a játék. Plusz voltak problémák a játszható karakterek számával és a tartalommal is - ez az újonc bunyós sorozatok sajátja. De soha nem szabad elfeledkezni arról, hogy egy második esély különösen a verekedős játékok műfajában tud igazán erős lenni: eljött hát a Persona 4 Arena Ultimax ideje!

Maradjunk meg azért a realitások talaján: a két rész között eltelt igen rövid idő garantálja, hogy az Ultimaxra egyfajta alaposan felturbózott kiegészítőként kell tekinteni, nem pedig számozott folytatásként. A grafika szinte egy-az-egyben ugyanaz maradt, az új karakterek száma is alulról súrolja a tizet (egy kis trükkel sikerült ezt jóval többnek éreztetni, de erre mindjárt visszatérek). A stílus, a zenei világ, a körítés tehát ugyanolyan volt, mint korábban - ami leginkább azt jelenti, hogy ha azt kedvelted, akkor ez is tetszeni fog, de ha az animés megjelenítéstől kirázott a hideg, akkor most se várj csodát. Adott a kérdés: akkor mi változott? Például a történet, ami most már a valóságban játszódik, már ha valóságnak nevezhetjük azt az állapotot, amiben elborítanak a szörnyek, a különös köd, a grindelés mindent elkábító szele... óh igen, ez a Persona-hangulat! Az új történethez új karakterek dukálnak, az Ultimax pedig nem csak nyolc új karakterrel jelentkezik, de egy rakás szereplőhöz bevezette a Shadow módot is, ami egy alternatív harci stílust jelent azoknak, akik e verzió mellett döntenének. A csavar? A Shadow mód kifejezetten az offenzívára épít, így bár az alaptámadások kevesebbet sebeznek, több és halálosabb kombóhoz férsz hozzá, mint a sima verziókkól. Szigorúan profiknak, mondanám, de ennél azért többről van szó: a Shadow típusok tematikailag is az elcsépélt, de szerencsére itt még épp hogy működő "hű de gonosz lettem" stílust jelképezik, szóval nem csak egy szimpla mozdulatlista-változtatásról van szó! Remek megoldás arra, hogy a játékmenet még változatosabb legyen, anélkül, hogy a rajzolókat feleslegesen leterhelték volna. Az új karakterek és az új opciók mellett persze befutottak a kötelező balansz-finomítások is, hogy ne kelljen a karaktered gyengeségére fogni azt, amikor ellenfeleid feltörlik veled a padlót, ugye.

A legtöbb verekedős játéknál a fejlesztők vagy teljesen figyelmen kívül hagyják az egyjátékos módot (lásd: Capcom), vagy épp ellenkezőleg, akár még a netkód kárára is inkább a sztori-módra koncentrálnak (köhh, Netherrealm!). A P4AU (ezt a rövidítést egyszer le kellett írjam!) számára nincs dilemma, hiszen mindkét eleme remekül működik. A Dungeon mód az igazán bizarr ötlet, amiben egy felturbózott Survival játékmódról van szó: választott karaktereddel egyetlen, alig-alig visszatöltődő életcsíkkal kell egyre tovább jutnod a Tartaruson. A csavar: 5 szintenként elmentheted a haladásodat, tehát nem kell mindig előlről kezdeni, karaktered pedig szintet lép, új képességeket kapva. Mini-RPG-nek is nevezném, bár annyira azért nem bonyolult: az egyetlen döntéshozatal a csatákon kívül akkor zajlik, amikor a passzív képességek közt választod ki azt a párat, ami a csaták során segítségedre lesz majd. Ja, meg elosztasz pár pontot, de attól tartok, hogy ez a TETRIS-be is bekerülne, ha most készítenék el. Ettől függetlenül ez a játékmód működik, kicsit a Soul Calibur első két részében látott plusz térkép módra emlékeztet, a maga Personás módján (kevesebb komplexitás, több grind.). Az online módra pedig semmi panasz nem lehet, hiszen a GGPO-variánst használó netkód és a kifejezetten erre kitalált kombórendszer miatt nem fogsz 0.05 másodperc alatt benyomható kombókat elszalasztani - pont, mint a BlazBlue/GG esetében. Csodát azért ne várj, a játékosok közti távolság továbbra is mindent meghatároz - de legalább plusz akadályokat nem görgettek eléd, mint a gyengébb netkóddal rendelkező bunyós címek.

És ezzel el is érkeztünk a játék magjához: továbbra is egy Personás verekedős játékról van szó, ami elsősorban Persona, másodsorban Arc System Works-játék. Ez azt jelenti, hogy hiába tartod magad a verekedős játékok "hétköznapi" rajongójának, azért egészen bele kell majd ásni magad a játékba, hogy eligazodj az idézések, az ilyen-olyan cancelek, és a rengeteg offenzív lehetőség között. Ha szereted a BlazBlue-t, vagy a Guilty Geart, az persze nagy segítség - és még akkor is megeshet, hogy jobban fog tetszeni ez, mint azok, hiszen egy fokkal univerzálisabb, visszafogottabb stílusú karakterek vannak itt, mint azokban. Ami kicsit vicces, tekintve hogy egy szűkebb alapanyagból, két hasonló stílusú Persona-játékból merítettek a fejlesztők.

Igazából nehéz fogást találni a Persona 4: Arena Ultimax-on, hiszen már az elődje is kifejezetten jó minőséget képviselt a verekedős játékok egyre telítettebb piacán. Ami akkor kihagyható rétegjáték kategória volt, az most már bizonyítottan megáll a saját lábán is, több opcióval, több lehetőséggel, változatlanul fantasztikus grafikával (a rajzolt karakterek varázsa, ugyebár) - ha valami, akkor csak az vethet rá rossz fényt, hogy az Arc System Works újabb nagyágyúja, a Guilty Gear Xrd tutira bele fog zabálni a Persona játékosbázisába is, limitálva ezzel az online meccsek változatosságát. De ez ugye nem kifejezetten a játék problémája, hanem inkább a műfaj sajátossága. Egy biztos: azok a kritikák, amelyeket meg lehetett fogalmazni az alapjátékkal szemben, most erőtlenné váltak. Van tartalom, van több karakter, van jobb balansz, a netkódra ezúttal sincs panasz - ha eddig hezitáltál, most már ne tedd.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

12 órája
1

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

20 órája
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==