Mielőtt minden Kingdom Hearts rajongó habzó szájjal vetné bele magát abba a várakozásba és hype-ba, ami az érkező harmadik epizódot majd megelőzi, Square-ék úgy gondolták, hogy futnak egy kört az első két epizóddal a HD-kiadások szellemében. 2013-ban az első rész (azaz másfeledik, vagy mifene) volt megköröztetve a hármas számú játékállomáson (tesztünket itt olvashatjátok, Klári tollából), 2014 karácsonyi szezonjában pedig a második epizód kapott felújított, turbózott, nagyfelbontású kiadást. A Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX nem csak az alapjáték kibővített (Final Mix) verzióját tartalmazza, hanem a PSP végnapjait megszépítő Birth By Sleepet és a telefonokról DS-re menekített Re:coded átvezetőit is magába foglalja.
A pakk főfogása természetesen a Kingdom Hearts II Final Mix, amely akár önmagában is megérheti a bolti árat. Hogy miért? Mert a KHII a maga korának egyik legjobb akció-RPG-je volt, amely kiemelkedő módon folytatta az első részt, tovább szövögette a mai napig egyedinek számító Disney-Final Fantasy crossovert, valamint rettentő színvonalas játékmenetével kényeztette a zsáner szerelmeseit. Annak idején a KH második része folytatás mivoltában is kreatív atombombaként vonult be a Playstation történelembe, a HD epizód pedig édes nosztalgiával húzza vissza a régi rajongókat.
Első körben tehát adott a remekbeszabott, valós idejű harcrendszerrel bíró akció-RPG formula, második körben pedig ott a lehetőség, hogy kalandjainkban más szemszögből élhessünk át olyan Disney klasszikusokat, mint a Karib-tenger kalózai, a Tron vagy épp a régisulis Steamboat Willie. Ha pusztán a látványt nézzük, akkor is elégedettek lehetünk. A KHII fix 30 FPS-el és 1080p-s felbontásával rajzfilmszerű, letisztult grafikát pakol a kijelzőnkre, és bár a hátterek vastagon emlékeztetnek minket a PS2 korszak korlátaira, a felhúzott geometriával bíró főszereplők, gazdag képzelőerővel megálmodott díszletek és a brutális animációk teljesen vállalható, mi több, esztétikus vizualitással ruházzák fel az újrakiadást. Tippünk szerint egyes textúrákat aprólékosan is finomhangolgattak a Square-Enix grafikusai, de azon sem lepődtünk meg, hogy néhol olyan elnagyolt tapétákat láttunk a virtuális falakon, amelyekkel azért már rég nem találkoztunk nagyképernyős játékban.
A csomag második „főszereplője” természetesen a Birth by Sleep, melyről annak idején hzx kanyarintott bővebb kritikát, és amely szintén magával hozta a HD-húzás minden örömét és baját. Röviden: a grafika jelentősen javult a PSP szintjéhez képest, ugyanakkor a helyszínek mérete, a tájképek és úgy en-bloc az összbenyomás elmarad a főjáték színvonalához képest. Szerencsére tartalmilag itt sincs hiány, sőt - a Final Mix verziónak köszönhetően minden olyan finomhangolást is tartalmaz a játék, amely az alapkiadás után csapódott a kódhoz. Az irányítás és a hangok is némi ráncfelvarrást kaptak. Ha nem volt még alkalmad az előzményként szolgáló játékhoz, nos, itt a remek alkalom - csak győzd kapkodni a fejed a történet csavarjain!
Nem maradhatott ki ebből a kiadásból sem a másodvonalas kézikonzolos epizódok újralátogatása. A tesztelt lemez a mostoha sorsú Re:coded-et tartalmazza - a megvalósítás pedig hasonlatos a 1.5 korongján talált 358/2 Days-hez, azaz a végigjátszásból kimarad a „játék”, csak az átvezetőket tudjuk megnézni; azokat viszont kényelmes, epizódokra bontott formában.
A Final Fantasy játékok egyik legnemesebb eleme kezdetektől fogva a zenei részleg teljesítménye volt. A cikkíró nagy döbbenettel figyelte, hogy a cikkben taglalt csomag esetében is micsoda gondot fordítottak a muzikális sávokra. Rövid utánajárással az is kiderült, hogy a HD kiadás miatt több témát újra is hangszereltek, amely csak tovább emeli a játék prezentációs értékeit. A programhoz felvett szinkronhangok egyébként a saját idejükben is kiemelkedőnek számítottak, mára azonban fájó, hogy nem százszázalékos a beszélt szöveg lefedettsége.
Hibátlan csomag lehetne tehát a KH 2.5 ReMIX, amely a sorozat fanatikusai számára maga a tömör gyönyör. De mi van azokkal, akik az eltelt majd' 10 év alatt lélekben is öregedtek ugyanannyit? Nos a cikkíró is megdöbbenve tapasztalta, hogy a Kingdom Hearts II sokszor giccsparádéba forduló átvezetői már nem ugyanazt nyújtják, mint abban korban, amikor a program a Playstation 2 kínálatának csúcsát jelentette. A szereplők bús, mélázó távolba révedése, a tinédzserkor japán-szemüvegen keresztül szemlélt problémázásai, valamint a hihetetlenül cammogó, komótos történetmesélés néha igencsak rányomja a bélyegét az össz-élményre. Arról nem is beszélve, hogy a KHII valami hihetetlenül lassan indul be - bevezető szekció konkrétan 3-4 órán keresztül húzza az idegeinket a fentebb taglalt problémákat maximalizálva.
Az sem segíti a sztorimeséléssel kapcsolatos gondjainkat, hogy a második rész környékén kezdett bedurvulni úgy igazán a kánon hivatalos fonalának gordiuszi csomóvá történő bonyolítása. A főjátékba még bátran bele lehet vágni némi előismerettel. Ám a Birth by Sleep és a Re:coded feldolgozásának csak akkor veselkedjünk neki, ha végeztünk a KHII-vel. Természetesen az sem árt, ha az előzményeknek is jobban utánaolvasunk… Bár a sorozat több tekintetben is a fiatalabb korosztály számára lett becélozva, sokszor úgy tűnik, hogy Tetsuya Nomuráék sci-fi írókkal versenyezve próbálnak valami komplex és mély univerzumot megalkotni, amely nem segíti a tágabb értelemben vett kánon befogadását…
Itt egy sorozat, amelynek óriási szerepe volt abban, hogy a Playstation 2 sikeres kultuszgép legyen a hárdkór játékosok köreiben. A második fő epizód HD újrakeverése 2014 (bocsánat, kényszerűen a megjelenési dátumhoz próbálunk igazodni) átlagos felhozatalából is ki tud emelkedni, bár a létjogosultságát az is erősíti, hogy maga a műfaj eléggé elhanyagolt mostanában. Ha csíped az akció-szerepjátékokat, tűröd a japán narráció sajátosságait, régen rajongója voltál a sorozatnak, vagy csak szimplán egy kis nosztalgiára vágysz, akkor érdemes leporolni a PS4 árnyékában pihengető Playstation 3-at és beszerezni a csomagot, ami karácsony után is jó biznisz lehet.