[Teszt] Pro Evolution Soccer 2015

Pro Evolution Soccer 2015

dragCsető Zsolt2014.11.14. 12:50

A vereség beismerése nem könnyű dolog, olykor azonban elengedhetetlen feltétele a fejlődésnek és a megújulásnak. A Konami PES-csapatának is meg kellett tennie ezt, a PS2-éra fénykorát követően ugyanis az előző generációban végig a FIFA árnyékában kullogtak, az önkritika és a koncepciózus gondolkodás azonban meghozta gyümölcsét: a Pro Evolution Soccer 2015 az elmúlt egy-két év tudatos építkezésének méltó jutalma, a mögöttünk álló évek legjobb PES játéka.

A Konami focija annak idején is - a korhoz mérten - rendkívül mély és sokrétű játékmenettel sajátította ki évekre a trónt, és ezúttal is ezen a téren áll össze igazán a PES - olyan mértékben, ahogyan azt már régóta várjuk. Felmerül a kérdés: ami korábban ment, az utána miért nem ment évekig? A válasz azonban nagyon egyszerű: napjaink sportjátékai elképesztően komplexek, és minél jobban próbálják mímelni a valóságot, annál inkább zavaróvá válik, ha valamit nem képesek eltalálni. Ez az, amit a PES az előző generációban nem igazán lelt meg: hogy a képernyőn látott futballt, a tempót, az irányítást és a játékosok viselkedését hogyan képesek rendszerszinten is a kor színvonalához igazítani.

Tavaly azonban végre elkezdődött valami, a FOX Engine-re történő váltás és az alapokról történő építkezés ugyanis már jelezte, jó irányba haladnak a fejlesztők, az idei kiadás pedig végre tényleg az a PES játék lett, amire a rajongók már évek óta vártak. A "rajongók" szó pedig jelen esetben nagyon fontos. A PES ugyanis nem szól mindenkinek. Ez részben a sajnos állandónak mondható licenszhiánynak tudható be (az angol és a német bajnokságból például összesen 4 csapat van csak jelen hivatalos formában), melynek következtében a fő rivális mindig is sokkal autentikusabb élmény lesz. De talán ennél is fontosabb, hogy amíg a FIFA borzasztóan mély testreszabhatósága végtelenül széles igényeket képes kielégíteni, addig a PES igazi elhivatottságot igényel, ha meg akarod látni igazi szépségeit. Félreértés ne essék: az aktuális alany is skálázható annyira, hogy bárki el tudjon szórakozni vele, ha éppen virtuális focira vágyik. A Konami focija azonban igazából nem ezeknek a játékosoknak szól - sokkal inkább azoknak, akik fel merik fedezni a mélységeit, és képesek meglátni, értékelni azt.

Ahogyan azt fentebb már írtam, napjaink sportjátékai elképesztően komplexek, éppen ezért ha valaki igazán előbbre szeretné gördíteni a műfaj szekerét, annak rendszerszinten kell valamilyen új minőségi nívót hoznia. Ha kizárólag a játék tempója, az irányítás precizitása, a manuális megoldások hatékonysága, a csapatszintű mozgás vagy esetleg a játékosok közötti interakció lenne kiemelkedő, a PES 2015 semmit sem érne. A Konami alkotása azért működik igazán, mert nem csak hogy magas színvonalat képvisel ezeken a területeken, de képes megteremteni közöttük a kohéziót is, ahol minden egységes egészet alkot. Ez az egész pedig magában a játékélményben csapódik le: ott, amikor azt mondod, hogy jelenleg ez az a játék, mely a leginkább képes visszaadni azt, amit napjainkban futballnak nevezünk. Ennél mélyebben boncolgatni az egészet valójában felesleges is: a szó legszorosabb értelmében a végtelenségig példálózhatnánk. Mert nem győzöm hangsúlyozni: napjaink sportjátékai tényleg elképesztően komplexek. Annyira, hogy írásban teljességgel felesleges megpróbálni visszaadni azt, amire képesek, mert lehetetlen. Itt már minden az érzésről szól, azt pedig csak a közvetlen tapasztalat képes átadni. Azokat a passzokat, testcseleket, lövéseket és bemozgásokat, melyek valami miatt többek, jobbak, élethűbbek, mint korábban.

Szerencsére vannak jóval "megfoghatóbb" elemei is a PES-nek, melyek az előrelépést példázzák, ezek közül pedig a legfontosabb a mesterséges intelligencia, vagyis az ellenfelek viselkedése. Az adaptív jelleg minden eddiginél látványosabb: bátran kijelenthetem, hogy sosem láttam még ilyen jól idomulni virtuális focistákat a meccsek menetéhez. És itt most ne csak olyan alapvető dolgokra gondoljatok, mint mondjuk az állás és a mérkőzésből hátralévő idő együttese. A lapok, a formációváltások, a domináns területek és a veszélyes játékosok kapcsán is rendre megfigyelhető az akció és a reakció párosa, melyek folyamatosan biztosítják, hogy mind az ellenfél, mind a saját társaink rendre idomuljanak ahhoz, ami a pályán történik - épp mint a való életben. Ez az egész kis túlzással egy logikai játékká teszi a PES 2015-öt, (bizonyos nehézségi szint felett persze) nem lesznek ugyanis biztos megoldások. A védelmek feltörése és körbejátszása, a pálya széthúzása és az üres területek megtalálása, az egyérintők és a kulcspasszok pontos kivitelezése meccsről-meccsre igazi kihívás, melynek a legyőzéséért járó jutalom, a páratlan sikerélmény többet ér bármilyen serlegnél.


BEMUTATKOZIK A MYCLUB MÓD

Az elmúlt években nem a tartalmi megújulásairól volt híres a PES széria, és bár a Master League a mai napig remek karriermód, joggal nevezhettük unalmasnak és kiszámíthatónak a felhozatalt. Most azonban végre újdonságot is kaptunk a MyClub játékmód személyében, mely ugyan sokkal inkább válasz a FIFA-féle Ultimate Teamre, mintsem igazi innováció, mégis van benne annyi csavar, hogy ne nevezhessük egyszerű koppintásnak - már csak azért is, mert itt nincsenek kártyák. A cél dióhéjban mindenesetre hasonló: egy ismeretlen nevekből álló csapatot kell egyre jobb és jobb játékosokkal bővítgetnünk a játékon belüli fizetőeszköz segítségével, különös figyelmet fordítva a csapaton belüli szinergiára.

Az egyetlen pont, ahol a játékmenet szintjén még kissé döcögős az új PES, az a védekezés. Konkrétan arról van szó, hogy egy indítást vagy egy ívelést követően előfordul, hogy nem arra a játékosra vált a kurzor, akire mi szeretnénk (és aki logikus lenne), az így elvesztegetett tizedmásodpercek pedig igen sokat jelenthetnek a tizenhatos előterében. Olykor emellett védőtársaink helyezkedése is hagy némi kívánnivalót maga után, hiába ugyanis a kettős emberfogás lehetősége, vannak esetek, amikor egyszerűen képtelenek kiváltani időben az amúgy még bőven befogható ellenfelekre. Egy kicsivel precízebb rendszer és reszponzívabb mesterséges intelligencia megoldhatja ezt az - amúgy futballjátékokban cseppet sem újkeletű, és nem is könnyen áthidalható - problémát, ez azonban most már a jövő évre marad. Nem egetrengető gond, csak éppen a játékmenet többi elemének magas színvonala mellett sokkal jobban szemet szúr.

Ahol látunk még nyilvánvaló javulási lehetőséget, az a prezentáció. Ez alatt nem is feltétlenül a grafika milyenségét értjük, hiszen a bevilágítás például nagyon sokat javult a Fox Engine-nek hála, de a karaktermodellek is már-már ámulatba ejtően kidolgozottak esetenként - külön öröm, hogy ez utóbbi idén jóval több játékosról mondható el, mint tavaly, így az átlagos színvonal is egyértelműen növekedett, minek köszönhetően nagyítóval kell keresni a nehezen felismerhető nagyobb neveket. De még csak nem is az animációkat, hiszen ezek hagyományosan aprólékosak, "kézzel faragottak" a PES játékokban, és manapság már az átmenetek tekintetében sem lehet okunk a panaszra. Sokkal inkább a körítésre gondolunk: egész egyszerűen nem jön át olyan "atmoszféra" a képernyőn, ami 2014 őszén egy csúcsminőségű futballjátéktól elvárható lenne, és ami (nem mellesleg) palástolhatná valamelyest a licenszgondokat.


GENERÁCIÓS KÜLÖNBSÉG

Tesztünk az Xbox 360 verzión alapszik, de megnéztük a jelen-gen és PC változatokat is. A tanulság? Nagyjából az, ami az ugyanezen motort használó MGS Ground Zeroes-nál: a Fox Engine jól összerakott cross-gen technológia, ami izmosabb hardveren többet mutat ugyan, de a korábbi gépek tulajdonosai is magas minőséget kapnak. A PC változat egy kurrens gaming PC-n remekül fut, csak a minőségi beállítások fapadossága (felbontás + low - medium - high grafika, al-opciók nélkül) lepett meg minket. (liquid)

Éveket húztunk le úgy, hogy a "FIFA vagy PES?" kérdést még csak értelme sem volt feltenni, most azonban már nem csak hogy van, de könnyen előfordulhat, hogy az elmúlt évek tendenciájának tükrében meglepő választ kapunk. A játékmenet szempontjából rendkívüli módon összeállt a Konami focija, olyan mélységeket és olyan egységes színvonalat produkálva, melyet - az adott korhoz viszonyítva - rég nem láthattunk, így hiába van még lehetőség a javulásra bizonyos elemeket tekintve, összességében örömmel kiálthatjuk: a király visszatért!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eladó a Gearbox, leépít a Sega - ez történt csütörtökön

Továbbá: Nine Sols, Predator: Hunting Grounds, Don't Nod, Visions of Mana, The Triple-i Initiative, Witcher 4.

2 órája

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

1 napja
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
8

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

2 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

3 napja
9

Heti megjelenések

4 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

6 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

7 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

8 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

8 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

9 napja
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==