Ha egy alternatív univerzumban főszabály írná elő, hogy a videójáték-teszt kizárólag egy szóból állhat, most, a Driveclub esetében nagyon könnyű dolgom lenne.
A szó: korrekt.
Vagyis: rendben van, jól elvoltunk egymással, az elején volt némi ásítozás, aztán jöttek az izgalmasabb pillanatok, meg egy kicsit üvöltöztünk is a rend kedvéért, javarészt kettecskén üldögéltünk otthon, mert sokfős bulikba ritkán sikerült eljutni. Jó volt, egész jó. Korrekt.
A Driveclub PlayStation 4 exkluzív, a legtöbbek számára valószínűleg a Motorstorm sorozatból ismert Evolution Studios műhelyeiben készült. A Driveclub nem Motorstorm, hanem úgynevezett fél-árkád (tetszés szerint: fél-szimulátor) autóverseny, ami azt jelenti, hogy realizmust ne nagyon várj tőle, de azt se, hogy kétszázhússzal, fékezés nélkül fogod bevenni a kanyarokat. Az irányítást éppen ezért a mindkét oldalról (árkád / szimulátor) szokni kell - a játék ötven autója eltérő karakterisztikákkal rendelkezik ugyan, de a vezetési modell nagyon hasonló. Az autók tapadósak, fékezni nyilván így is kell, de a játék roppant megbocsátó ebben a tekintetben. Extrém későn is ráléphetsz a virtuális fékpedálra, és - ha csak nem eszetlen sebességgel érkeztél - még így is sikeresen (ha nem is hatékonyan) fogod abszolválni a húzósabb kanyarokat is.
A Driveclub kukázza az aszfaltra rajzolt dinamikusan színezett ideális útvonalat, helyette egy szabadabb, és számomra szimpatikusabb megoldással él: magukat a kanyarokat szín-kódolja zászlókkal a zöldtől a pirosig - így már a távolból, a mini-térkép folyamatosa vizslatása nélkül is látod, hogy mire kell felkészülnöd.
Ami biztos (nyugodtan) felkészülhetsz: a Driveclub vizuális téren nem okoz csalódást, sőt: extrém csinos játék minden tekintetben. Gyönyörűen részletezett autó-külsők és belsők, utóbbiak okán gyakran még úgy is gyakran belső nézetre váltottam, hogy általában nem ez a preferált kamerám egy autós játéknál. A játék 55 pályája öt országra lett szétosztva - a helyszínek szintén pompázatosak, nem csak a konkrét technikai megvalósítás, hanem az atmoszféra tekintetében is. A hangulat megteremtésében komoly szerepet játszik a bevilágítás, és a dinamikusan változó napszakok és fényviszonyok - a karrier-mód korai szakaszában rám esteledő, majd éjszakába forduló körpálya fényein valószínűleg nem csak én tátottam el a számat. A pályaválaszték szolid, a körpályák kissé jellegtelenek, az egyensúlyt a ponttól-pontig versenyek billentik helyre. Ezek általában nagyon jól összerakott, változatos vezetési élményt kínáló aszfaltcsíkok. És még egyszer: gyakran szájtátósan szépek.
A változatosság a játékmódokról és a verseny-variációkról már nem mondható el. A Driveclub gyakorlatilag három (na jó, három és fél) versenytípust kínál, amik: Verseny, gyorsulási és csúszkálós szakaszokat váltogató Drift, Időfutam, illetve az ennek változataként kínált, egy kört korlátlan számban ismételhetővé tevő Hot Lap. És ennyi. Ez pedig kevés, nekem legalábbis, hívhatnám fapadosnak is, de nem hívom, mert elcsépelt szó. A helyzetet a pályákon elszórt face-off szakaszok mentik, ezeken előre meghatározott célokat (driftpontszám, ideális ív követése, adott sebesség elérése) kell teljesítenünk, illetve megdöntenünk a szakaszra kitűzött pontszámot. Jó ötlet, a jövőben máshol is szívesen látnám.
És mi a helyzet a fejlődéssel, mert hogy fejlődésnek lennie kell, ugye? Van, de nem az autóbuherálós, tuningolós, gépfejlesztős fajta. Hanem: egy XP alapú (a vezetési teljesítményedtől függően nő vagy csökken a versenyek közben a pontszám), szintlépős rendszer - ez a játék single-playerének gerincét alkotó karriermód (egyre nehezedő) eseményeinek megnyitását (a korábbi eseményeken megszerezhető csillagokon keresztül) és az új autók bezsákolását szolgálja. Az eseményeken megszerezhető csillagok okosan lettek összeállítva, nem csak a szimpla "érj el minél jobb helyezést a végén" a cél, vannak speciális feladatok- és igen, ezek gyakran kapcsolódnak a pályákon található face-offokhoz. A megnyitható járgányok az európai gépek szerelmeseinek szívét fogják megdobbantani elsősorban, leginkább azért, mert abszolút ezek a járgányok uralják Driveclubot, amerikai autó talán egy van, japán meg nulla.
Autófestés, matricázás? Van. korlátozott mértékben. Számomra - aki nem vagyok sem festős, sem matricázós ember, általában kiválasztom a legcsinosabb kéket, és az tökéletesen megteszi - ennyi bőven elég, akik a műfaj komolyabb lehetőségeket kínáló képviselőihez vannak szokva, valószínűleg húzni fogják miatta a szájukat.
A számat mondjuk néha én is húztam - várjunk csak, nem jó kifejezés: többször is üvöltöztem a képernyővel. Csúnyán. Prostitúcióval vádoltam az ellenfeleim nőági felmenőit, és patás állatokkal való anális közösülésre is felszólítottam őket. Igazán nem szép dolog, de ott és akkor indokoltnak láttam. A bűnös: a Driveclub mesterséges intelligenciája, az - elnézést kérek a kifejezésért - agresszív bunkó AI.
Volt egy pont, amikor azt hittem, hogy az AI zseniális, sőt, forradalmi. Miért? Mert normál esetben az autós játékokban (a single részben legalábbis, multiban igyekszem nem elrontani mások szórakozását) én is hajlamos vagyok agresszív bunkóként viselkedni. Az AI pedig figyelt, tanult, alkalmazkodott hozzám, és most ellenem fordítja a saját fegyverem. Fantasztikus!
Aztán rákérdeztem másoknál: nem, máshol is ilyen. Szimplán bunkó. Az ellenfeleid gondolkodás nélkül neked jönnek, lelöknek a pályáról, leszorítanak, ha az útjukban vagy. Öngyilkos manőverekre is képesek, rád tapad a kanyar előtt, és inkább ő is belecsattan falba, mint engedje, hogy bevedd a kanyart. Ez pedig nincs jól, nem mókás. A Driveclub keményen bünteti (másodpercekre lelassít) a kanyarok levágását, és az ütközést is. Ami rendben is van - ha te követed el őket, mert béna vagy felelőtlen vagy. Ha valaki teljes sebességgel neked jön hátulról, téged pedig nekivág az előtted haladónak, kipördülsz, és még büntetést is kapsz, jó eséllyel bukva a versenyt - no, ilyenkor ugrottak elő a nőági felmenők és kéjéhes patás állatok.
Ha az online/közösségi szolgáltatások okán gondolkodtál el a Driveclub beszerzésén, csábító lehetőségek várnak. Versenyezhetsz tematikus multiplayer viadalokban, a korábbi eredményeidre építve kihívásokat kreálhatsz a barátaidnak, klubokat alapíthatsz (vagy beléphetsz már létezőkbe), itt külön klubfejlődési rendszer, és csak itt megnyitható autók várnak. Azaz: minden szép és jó.
A probléma: a fentiek jelenleg, a játék megjelenése után több, mint két héttel csak részben, vagy egyáltalán nem működnek. A szerverekre való bejelentkezés vagy megy, vagy nem (a helyzet javult a megjelenés óta, de a stabiltól még messze van), a ranglisták nem működnek, a kihívások sem nagyon. Mindez nehezen akceptálható annak fényében, hogy a Driveclub nem MMO, még csak nem is sokszereplős online akciójáték, hanem egy, a zsánerben mára megszokottnak mondható közösségi szolgáltatásokkal operáló autós játék. Most Optimizmus Kapitány szól belőlem: még két patch, és jobb lesz a helyzet, befutnak a belengetett tartalmi bővítmények (időjárás + fotómód), és a PS+ tábor is megkapja a korábban elsőnaposnak ígért, bőséges (11 pálya, 10 autó, összes játékmód) kóstolót kínáló Driveclub-változatát.
A Driveclub korrekt, élvezetes vezetési élményt kínáló, de lehetőségeiben és szolgáltatásaiban a kötelezőn kívül nem sokat nyújtó autóverseny. Mivel igen jól néz ki, és a felsőbb nehézségi szinteken tisztes kihívást kínál, ha szeretsz virtuálisan autókázni, még a jelenlegi (az online funkciók bizonytalankodása miatt) nem 100 százalékos formájában is megfelelő szórakozást biztosít - sokkal többre ne számíts tőle.