[Teszt] Styx: Master of Shadows

Styx: Master of Shadows

WarhawkLusztig Zsolt2014.10.17. 17:55

Guilty pleasure, bűnös élvezet - mondta egy Gurus kolléga, mikor a Styx szóbakerült valamelyik diskurzusunkban és igazat kell adnom neki, ez az a kifejezés, mely tökéletesen jellemzi a Cyanide játékát. A Styx: Master of Shadows az a játék, mely pusztán technikai oldalról vizsgálva ha nem is tucatnyi sebből, de komoly vérveszteséget szenvedne, azonban összességében valahogy sikerül annyi és olyan élményt nyújtania, ami tökéletesen meg tudja fogni az arra hajlamosakat és rendre vissza tudja rántani őket a kicsit csúnyácska, kicsit bénácska, de kétségkívül hangulatos világába.

Az „arra hajlamosak” pedig nagyjából a lopakodós játékok szerelmeseit jelenti, közülük is azokat, akik inkább az eredeti Thief mellett teszik le a voksukat és nem a modern idők hasonló stílusú játékai mellett. A Styx ugyanis egy szó szerint hardcore lopakodós játék, néhány pontján talán még a fent említett legendás játéknál is komolyabb, itt egyszerűen nem létezik az az opció, hogy ide-oda ugrálva halomra gyilkolunk mindenkit, már a második nehézségi szinttől (a négyből) nagyjából egy ütés / lövés / harapás és végünk. És higgyétek el: ütések, lövések és harapások dögivel fognak jönni.

Persze Styx nem lenne az Árnyak Mestere, ha nem lenne egy méretes tárháza a fenti esetek elkerülése érdekében. Ahogy az lenni szokott, az árnyak a legjobb barátaink ebben a játékban is, bár tudtában kell lennünk, hogy jelen esetben nem válunk automatikusan láthatatlanná mikor a sötétségben álldogálunk, ha közelünkbe kerül valaki, akkor gond nélkül észre tud venni. Sötétséget pedig tudunk „kézzel” is kreálni, de egy jól irányzott, goblinnyállal kevert homoklabda is el tudja oltani a fáklyákat (bár sajnos nem mindegyiket). Innentől kezdve pedig rajtunk múlik, hogy minimális helyzeti előnyünket hogyan használjuk ki: elosonunk a tucatnyi lehetséges útvonal egyikén, esetleg biztosra megyünk és nem hagyunk életben senkit? A döntés (legtöbbször) a játékos kezében van, bár azt érdemes tudni, hogy a játék külön jutalmazza, ha az adott pályán nem vesznek minket észre, illetve nem ölünk meg senkit.

Bárhogy is döntünk, ahogy említettem, kellemesen népes arzenál áll rendelkezésünkre. Styx láthatatlanná tud válni egy rövid időre, képes egy irányítható klónt létrehozni, mely lefoglalja, vagy eltereli az őrök figyelmét, el tud bújni ládákban, köcsögökben, csatornákban, de méretéből adódóan akár egy asztal alatt is megbújhat. Persze ez nem feltétlen elég, oda kell figyelnünk, hogy lassan haladjunk, hogy ne lökjünk fel tereptárgyakat, ha lehet, akkor szőnyegeken vagy puhább felületeken érjünk földet és ha mégis el kell tennünk valakit láb alól, akkor abba ne akadjon bele a következő őr. A holttesteket egyébként klasszikus hitman módszerrel elrejthetjük szekrényekben, ládákban, vagy akár egy csendesebb sarokban is berendezhetünk egy takaros kis hullatornyot, az ügyesebbek pedig kihasználják a néhány pálya után megnyíló lehetőséget és savval lelocsolva tüntetjük el őket örökre.

Ha pedig mészárlást szeretnénk rendezni, akkor hasonlóan sok választási lehetőségünk van. Az alap, hogy lopakodva levadászhatunk szinte mindenkit, majd dönthetünk, hogy gyorsan és hangosan, vagy lassan és halkan tesszük őket ártalmatlanná. Vannak dobókéseink, melyek a legtöbb ellenfelet azonnal átterelik a hősünk nevével fémjelzett folyón, de az igazán mókás az, hogy ennél sokkal kreatívabbak lehetünk. Példának okáért a csillárok, függőládák többségét el lehet oldozni, ezekkel agyonütve embereket, vagy ami még nagyobb poén: beleköphetünk a nekik kikészített vízbe, ételekre, mely néhány pillanat alatt megmérgez bárkit, aki eszik vagy iszik belőlük. És ami a legjobb: a „véletlen baleseteket” a játék sem számolja gyilkolásnak.

Természetesen ebből a játékból se maradhatott ki egy nagyon minimális szerepjáték rész, a fő- és mellékküldetések elvégzéséért bizonyos mennyiségű pontot kapunk, melyet a búvóhelyünkön újabb képességekre költhetünk el. Van itt minden: hosszabb láthatatlanság, okosabb klón, több lehetőség az őrök legyilkolására, ha odafigyelünk, akkor a játék közepére-végére már egész komolyan turbózhatjuk Styxet, azonban okos döntés volt, hogy még így is oda kell figyelnünk, karakterünk csak ügyesebb lesz, strapabíróbb nem, szóval nem fordul elő az, ami mondjuk a Dishonoredben, hogy néhány pálya után egy megállíthatatlan, néma gyilkológépet kapunk. És a játék sokszor meg is próbál kényszeríteni arra, hogy használjuk ezeket a lehetőségeket és képességeket. Egyrészt a különböző feladatok be tudják határolni a lehetőségeinket, másrészt egészen érdekes ellenfeleket tudnak néha bemutatni, a szokásos bamba őrökön kívül például nagyon kedveltem (és egyszerre gyűlöltem) azokat a bogarakat, melyek teljesen vakok, cserébe kitűnő a hallásuk: szó szerint egy rossz lépés és már észre is vettek.

Szóval bőséggel vannak lehetőségeink, a pályák pedig tökéletes színhelyei ezek kihasználásának. Meglepően nagy helyszíneket kapunk, melyek tömve vannak alternatív útvonalakkal, sokszor fel se fogjuk, hogy mennyi lehetőségünk van. Felmászhatunk falakon (elhelyezett kiszögelléseken), általában találunk csatornákat, erkélyeket, felhasználható tereptárgyakat és így tovább. Feltéve persze, hogy Styx is így akarja, mert szemben a hasonló stílusú játékokkal itt igencsak eseti jelleggel ismeri fel a játék, hogy most kapaszkodni akarunk valamibe, sokszor ott próbál felmászni hősünk ahol mi nem, másszor szimplán szentségelve zuhan a halálába egy egyszerűnek tűnő, de rosszul kivitelezett ugrás után. És bár a helyszínek méretesek és szövevényesek, sajnos nem túl változatosak és korántsem nevezhetőek szépnek sem.

Ez egyébként az egész játékra vonatkozik. A Styx, bár az újgenerációs gépekre jelent meg, kinézetre még talán azok elődjein is maximum a középmezőnybe férne be. Távolról annyira nem tűnik fel, de a karakterek nagyjából a Fable 2 szintjét hozzák, fejükre hegesztett hajjal és arcszőrzettel, nevetségesen béna animációkkal, szörnyűséges lipsync-kel. Sokszor magával a főhőssel is meggyűlik a gondunk, Styx sokszor nem kapja el a tökéletesen előtte lévő kiszögelléseket, mely az esetek többségében azonnali halált jelent, ami a ritkán elszórt checkpointok miatt nem egy túl kellemes élmény. Ami viszont ennél is nagyobb baj és alapjaiban rengeti meg a fentiek alapján egészen finomnak tűnő játékot: az AI, ha nem is rémisztően rossz, de erősen ugrál az elviselhető és a teljesen őrült szint között. Van, mikor egészen normálisan reagálnak arra, hogy megpillantanak minket vagy például egy társuk hulláját és nekiállnak keresni a tettest (bár elég hamar feladják). De az esetek többségében teljesen kiszámíthatatlan, hogy mikor vesznek észre és mikor vonulnak el mellettünk és ha véletlen meg is látnak akkor se brillíroznak felkutatásunkban és / vagy levadászásunkban. Kedvencem például, hogy bár rendszeresen benéznek az asztalok alá, ha az animációjuk elején kimászunk az adott bútor alól akkor még úgy sem vesznek észre, ha ott állunk mellettük. Éppen ezért jellemzően nem is az eszük miatt gyűlik meg velük a bajunk, hanem a számuk miatt és az esetleges, rendkívül béna harc miatt. Az a helyzet, hogy egy goblinkörömnyi dinamika sincs benne, egyszerre csak egy ellenféllel tudunk kardozni, az is inkább egyfajta QTE-nek tudható be (egyszer-kétszer ki kell védeni a támadását, majd után lecsaphatjuk). Ami külön móka: ezekből a csatákból nem tudunk elmenekülni, viszont ha többen vannak, akkor azok örömmel dobálnak mindennel közben, ami azt jelenti, hogy akár nyomhatjuk is a restart gombot, esélyünk sincs a túlélésre.

És ezek azok a technikai problémák, melyek miatt az átlagosnál jóval komolyabb elkötelezettség kell ahhoz, hogy ne hagyjuk ott a játékot félúton. Szomorú ez, mert ahogy látjátok a játék többi része egészen jól működik, ráadásul mindehhez egy egészen érdekes és csavaros történetet és néha meglepően elmés feladatokat kapunk, méghozzá egy meglepően pénztárcabarát áron. Bűnös élvezet, mellyel nem fogunk a haverok előtt dicsekedni, de ha ráérzünk az ízére és felülemelkedünk a hibáin úgy kellemes órákat tudunk eltölteni vele.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

12 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

23 órája
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==