[Teszt] Sherlock Holmes: Crimes and Punishments

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments

mcmackoGéczy Attila2014.10.03. 08:00

Gondoltátok volna, hogy Frogwares-ék összesen 11 Sherlock játékot készítettek az elmúlt bő évtizedben? Úgy hirtelen mi sem kapcsoltunk - a cikkíró valami 7-8 korábbi Holmes címet tartott számon. Nem nagyon lehet tehát elvitatni az ukrán fejlesztőbrigádtól a téma szakértői címét.

Ennyi idő alatt videojáték-generációk emelkednek és hullanak a porba, így nem csoda, ha maga a Sherlock Holmes sorozat is a tárgyvadászós grafikus játékok stílusától jutott el a háromdimenziós formuláig, a legutóbbi Testament óta pedig a prezentációra sem lehet túl sok panaszunk.

A Crimes and Punishments a sorozat természetes egyedfejlődésének következő állomása, amely ismét bevezet néhány újdonságot, és tovább fokozza a műfajban, valamint a technológiában rejlő lehetőségek kiaknázását. De lássuk, miben változott a legújabb detektívkaland.

Viktoriánus hangulat, véres bűntettek, egy zseni nyomozó és megdöbbentően hatásos fényeffektek - az új Sherlock Holmes játék jelentkezik!

Azaz mielőtt belemennénk az újdonságok ecsetelésébe, lépjünk hátra kettőt és meséljük el a sorozatot csak messziről ismerők számára, hogy miként is fest egy Sherlock játék.

Holmes minden reggel epekedve várja az új híreket a Scotland Yard felől, hisz bűnesetek nélkül a furcsa különc sem tudja csillapítani szürkeállományának éhségét. Kész szituáció esetén a detektív beszáll a nyomozásba, nekünk pedig megadott helyszíneken kell tüzetesen nyomokat gyűjtenünk, vagy épp kihallgatnunk az arra bámészkodó szemtanúkat. Egyes tárgyakat, talált nyomokat aztán a Baker Street 221B nyugalmában elemezgethetünk, de a Yard vallatószobájához is van bejárásunk Lestrade felügyelőnek köszönhetően. Holmes-t belső nézetből, vagy akár TPS kameraállásból is irányíthatjuk (az első a kényelmesebb), a játék pedig nem enged túlságosan szabadjára - klasszikus kalandjátékos módi alapján csak azok a terepek járhatók be, ahol ténylegesen van is mit csinálni. A sandbox nyitottsága még nem szakadt rá a viktoriánus nyomozósdi játékmechanikájára…

De mi tehát az a változás, ami most az új résszel érkezett? A legnagyobb meglepetésként talán a játék narratívájának átszervezését figyelhetjük meg. Holmesnak ezúttal nem egy hosszabb, hanem hat rövidebb esetet kell megoldania, melyek szinte teljesen függetlenek egymástól. Az bűncselekmények egyenként nagyjából másfél-két órás megoldási időt igényelnek - mintha Frogwares-ék megirigyelték volna a mostanában divatos epizodikus felépítést. A buli legnagyobb része azonban nem ebből fakad, hanem abból, hogy a teljes sztorit átjárja egy újfajta logikai következtetőrendszer (dedukciós háló) és egy karakter-értékelési szisztéma, az egyes esetek megoldása pedig végigjátszásonként eltérő következtetésekből fakadhat.

Fejbeverték a piszkavassal, de vajon a matróz, vagy a rablóbanda tette?

Na persze nem kell nagy dolgokra gondolni, a jó megoldás mindig ugyanaz, de itt jön be az igazán nagy csavar. A Crimes and Punishments-ben téves következtetésekkel sincs game over, a döntéseink következményét pedig vállalnunk kell. Lehet, hogy rossz személyt választunk gyilkosnak, de az is lehet, hogy csak a gyilkosság menetének felvázolásánál lövünk mellé. Lehet, hogy eltaláljuk, ki a bűnös, de ítéletkor akár szimpatizálhatunk is a gaztevővel, szabadon engedve a haramiát és így formálva Holmes csapongó karakterét. Túl nagy hatással mondjuk nincs a játék későbbi dolgainak alakulására ez a trükk, de például ha nem használjuk a játékba beépített segítségeket (döntésünk helyességét kérésre a program visszajelzi, illetőleg a dedukció előtti állapotba akár vissza is tekerhetjük az idő kerekét), akkor csúnyán átverhetnek minket a palánkon. Az egyik ügy esetében például elhanyagolhatónak éreztem egy-két információt, és csak a végső kiértékeléskor derült ki, hogy elrontottam a bűnöst, de még a végrehajtás mikéntjét is benéztem.

A játék egyik legnagyobb erénye, hogy az ilyen kvázi sikertelenséget is képes jól tálalni, sőt megdöbbentően motiválóan hatott a további ügyekre a figyelmetlenségem. Ahogy ezek az érzések formálódtak bennem a játékidő során, akkor döbbentem újfent rá a Sherlock sorozat valódi értékeire. Frogwaresék ahelyett, hogy megpróbálnának versenyezni például az LA Noire elérhetetlen produkciós megvalósításaival, inkább az ilyen intelligens és kifinomult játékmechanikai megoldásokra helyezik a hangsúlyt. Ez volt az a pont, amikortól kezdve egyébként teljesen más szemmel tekintettem a C&P összhatására is, és azt hiszem itt alakult ki valami furcsa, de pozitív érzelmi kötődés a játék iránt. (Amit tovább fokoztak teljesen váratlan easter eggekkel, és korábbi klasszikus kalandjátékok előtti tisztelgésekkel...)

A vasúti szerelvény eltűnése az egyik legcsavarosabb eset a játékban.

Pedig ha épp egy komolyabb AAA játék után vágunk bele a Crimes-ba, akkor az első pillanatokban a szokásos nyegleségek fogják uralni a benyomásunkat. Gyönyörű belső helyszínek mellé kidolgozatlanabb külső lokációk tartoznak, a brutálisan kidolgozott karaktermodelleket gagyika animációk mozgatják ide-oda, a hősök darabos irányítása pedig mit sem csiszolódott az évek során. Jó kalandjátékos szokásokhoz híven megint akad 1-2 feladvány, ami vagy kevés infóval szolgál, vagy csak szimplán unalmas, fárasztó minijátékba torkollik. Ezek azok a pontok, amiben a Békaművek csapatának még vastagon lenne miben fejlődni.

Az Unreal 3 motor néhány tekintetben már bőven túllépett egykori önmagán. Nem a hosszadalmas töltési időkre céloztunk ezzel, hanem a színpompás összhatásra. A Crimes belső terei mívesen kidolgozott berendezésekkel, és remek bevilágítással vannak cizellálva. Sőt, egyik-másik karakter úgy néz ki, mintha egy techdemóból lépett volna elő. Kár, hogy ennek az aspektusnak is van másik oldala, mert pont a főhős nem néz ki eléggé jól, és egyik-másik mellékszereplő is a karikatúra szintjére süllyed. (A pirospozsgás Lestrade például úgy néz ki, mint szegény Freddie Mercury egy görbe éjszaka után…)

A játék audioszekcióját a szokásosan színvonalas szinkronhangok és főleg ambiens, csendes hangkollázsok alkotják. Egy kicsit erősebb zenei háttérrel azért lehetne fokozni az átvezetők látványos beállításait, de néha a nyugodalmas nyomozgatás közben is el tudtunk volna viselni egy kicsit több dallamot, hangszert a háttérben.

Kezdők számára felmerülő kérdés lehet még, hogy a Crimes and Punishments mennyire fogadja az ő közeledésüket. Röviden: az új Holmes kaland a (többnyire skippelhető) nehézségi tüskéin felül sem túl nehéz, de a megfelelő logikai következtetések levonásához kell némi türelem és minimum középfokú angoltudás. Ennek tükrében tessék zöldfülűként ráizgulni a nyomozósdira.

Az arcok nem csak az Unreal 3 motor legjavát prezentálják, hanem az érzelmek és tanúságtételek térképei is egyben.

Bár a műfaj rég kimászott a haldoklók vereméből, konzolon még mindig ritka a jó kalandjáték. A Sherlock Holmes: Crimes and Punishments pedig tényleg egy JÓ kalandjáték, amely egy sorozat korrekt fejlődési ívének következő állomása. Bizonyos dolgok persze most sem lettek jobbak - a feljebbi ligákba teleportálás korlátait valószínű némi plusz tőke mosná félre, a Frogwares kreatív ötletgazdái ugyanis koránt sincsenek alkotói válságban. A remek dedukciós rendszer, a morális kérdések feszegetése és a logikai elágazások olyan újdonságokat jelentenek, amelyek önmagukban is igazolják az újabb epizód létjogosultságát. Sőt, az egyedi hangulat azt is garantálja, hogy aki egyszer belevág, az ne maradjon közömbös a londoni hős iránt.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

14 órája
12

Heti megjelenések

1 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

3 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

4 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

5 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

5 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

5 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

5 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

6 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

6 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

6 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

7 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

8 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

8 napja
21

Heti megjelenések

8 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

2024.04.12.
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

2024.04.11.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==