[Próbakör] The Evil Within

The Evil Within

dragCsető Zsolt2014.09.26. 11:00

Adósak vagyunk még egy Gamescomos beszámolóval a The Evil Within (cseppet sem barátságos) társaságában szerzett tapasztalatainkról, és miután kevesebb mint egy hónap távolságból integet immáron a játék megjelenése, úgy gondoltuk, mesélünk nektek egy kicsit arról, mire is számíthattok.

"Ha klasszikus túlélő-horror élményre vágysz, nyugodtan bökj a Nightmare nehézségre" - hangzott el a "jótanács" a Betshesda standjának mélyén eldugott szobába lépve, ahol csupán a bátor vállalkozókra váró monitorok, illetve néhány gyertya funkcionált fényforrásként, tökéletes atmoszférát biztosítva egy jófajta borzongáshoz. Néhány perc ismerkedés az alapokkal, és máris a The Evil Within különös világában találtuk magunkat - különös, méghozzá azért, mert Shinji Mikami korábbi horror-alapvetéseitől eltérően (Resident Evil, Dino Crisis) itt jelentős szerep jut a főhős, Sebastian fejében történő dolgoknak is, ezzel pedig rögvest szembesülhettünk is.

Miután az elénk tálalt demó a játék közepéből ragadott ki egy szeletet, ezért kontextus híján nyilvánvalóan nehéz volt értelmezni a sztorira utaló aprócska jeleneteket, szerencsére azonban nem sokáig kellett ezekkel foglalkoznunk, hiszen hamar fejest ugorhattunk a játékmenetbe. Utunk egy rozoga kúriába vezetett, amely hatékonyan - és jó eséllyel cseppet sem véletlenül - lobbantotta fel bennünk az első Resident Evil mára ikonikussá váló nyitóhelyszínét, az előttünk elterülő ajtóra szerelt hidraulikus szerkezet pedig egyértelművé tette, amit már a szobába lépve is jeleztek nekünk, vagyis hogy a továbbjutáshoz három szekció és három logikai feladvány teljesítésére lesz szükség.

Villogó nyilak és jelzőfények híján (hál' istennek!) találomra vetettük bele magunkat az ismeretlenbe, és nem kellett sokat várni az első ellenfelek felbukkanására sem. Az első összecsapás mindig rengeteget elárul egy túlélő-horrorról, a sebesség, az irányítás és a gunplay együttese ugyanis alapvetően meghatározza, milyen filozófia mentén is készült az adott alkotás. A The Evil Within szerencsére nem hazudtolja meg önmagát, és méltó Shinji Mikami korábbi munkásságához: a játékmenet jellegét tekintve nyugodt szívvel jellemezhetjük a japán dizájner-legenda csúcsalkotása, a Resident Evil 4 spirituális utódjaként, sőt, ahhoz viszonyítva talán egy lépéssel közelebb is áll a régimódi túlélő-horror-klasszikusokhoz, mint a modern, akciófókuszú stílusbeli művekhez. Gyakorlatiasabb formára lefordítva mindezt: az egy szem, videojáték-mércével vizsgálva kifejezetten lassú ellenféllel, pisztollyal vívott összecsapás éppen annyi izgalmat, élvezetet és feszültséget tartogatott, amennyit titkon reméltünk.

A kúriában kalandozva hosszú távon sem változott a véleményünk: a The Evil Within TÉNYLEG működik túlélő-horrorként, és remekül egyensúlyoz azon a határon, ahol a harcok még sokkal inkább a túlélésért vívott küzdelmek, mintsem akciójelenetek. Ehhez persze kell egyfajta "esetlenség", ami valahol a stílus sajátja - magyarul az, hogy a főhős nem annyira agilis és nem annyira pontos, mint egy mezei shooterben, és kevésbé érezzük úgy, hogy száz százalékig uraljuk őt. Ez azonban pontosan így van rendjén, hiszen másképp maga a műfaj sem működhetne - igaz, a célzás közben az ellenfélre közelítő kamera nem nyerte el maradéktalanul a tetszésünket, a már említett RE4 ugyanis véleményünk szerint jobban működött hasonló "körülmények" között. Játszhatatlanságról persze szó nincs - csupán úgy éreztük, hogy itt még lenne finomítani egy picit a dolgokon. Apropó, körülmények: az ellenfelek életerejét, valamint a pályán szétszórt muníció mennyiségét profin eltalálta a Tango csapata - a rendelkezésünkre álló "erőforrások" okos menedzselése egy olyan játékelem, amely mára szinte teljesen kikopott a stílusbeli címekből, így mindenképpen jó érzés volt szembesülni azzal, hogy a The Evil Within még képes visszahozni azt, amikor a játékos félve számolgatja a tárban maradt golyókat. Esélytelenek persze sosem vagyunk, már csak azért sem, mert mindig van lehetőség a menekülésre, nem is beszélve az ellenfelek lesből történő leterítéséről, de ha valakinek, hát Mikaminak megvan a tapasztalata ahhoz, hogy sikeresen eltalálja az egyensúlyt az említett "esetlenség" és a "teljesíthetőség" között, így el is vártuk mindezt.

A The Evil Within egyébként több ponton is ügyesen csen ötleteket a rendező korábbi alkotásaiból. Az első Resident Evil újragondolása például az atmoszférán túl a játékmenetben is visszaköszön, méghozzá az "egyszer használatos" kézifegyvereken (például baltákon), valamint a véglegesen kizárólag felgyújtva elpusztítható ellenfeleken keresztül. Míg a Resident Evil 4 - természetesen a "túlélő-horror tényleges térben" alapkoncepción túl - a különféle fejlesztési lehetőségek, valamint a környezetünkben elrejtett rengeteg (és nem ritkán ügyesen kihasználható) csapda miatt jutott leginkább eszünkbe. Nehogy azt higgyük azonban, hogy a The Evil Within csupán újramelegített kotyvaléka a korábbi remek ötleteknek - a látottak alapján sokkal inkább egy remek feloldása a "klasszikus túlélő-horror 2014-ben" paradoxonnak.

Mikami-san a múltban két ízben is megreformálta a túlélő-horror műfajt, és bár a The Evil Withinnek nincsenek effajta ambíciói, mégis óriási hiánypótlónak mondható, hiszen végre elhozhatja azt, amire a játékosok régóta vágynak: egy csúcsminőségű és a modern kor elvárásainak megfelelő, ugyanakkor a múlt erényeit is szem előtt tartó, hátborzongató élményt.

Fejlesztő: Tango Gameworks | Platform: PS4, PS3, One, 360, PC | Megjelenés: október 14.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eladó a Gearbox, leépít a Sega - ez történt csütörtökön

Továbbá: Nine Sols, Predator: Hunting Grounds, Don't Nod, Visions of Mana, The Triple-i Initiative, Witcher 4.

3 órája

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

1 napja
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
8

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

2 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

3 napja
9

Heti megjelenések

4 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

6 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

7 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

8 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

8 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

9 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

9 napja
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==