[Teszt] Metro: Redux

Metro: Redux

mcmackoGéczy Attila2014.08.30. 11:20

A Metro játékoknak mindig is volt egy megfoghatatlan aurájuk, ami miatt lehetetlen volt mellettük közömbösen elmenni. Az „oroszos faktor” már alapvetően képes bennünk egy képet kialakítani, legyen szó játékról, vagy mozifilmről … Talán a kifejezés negatív többletjelentése sem véletlen, hisz pont az adódó kulturális differencia adja ezen játékok egyik elsőszámú sajátosságát, ami a popcorn illathoz és cukroskólához szokott embernek első blikkre még furcsa is lehet.

Mind a 2033, mind pedig a Last Light magukon viselték a már emlegetett hatást, de a cikkíró véleménye szerint ők voltak talán az első olyan mainstream, azaz fősodorba szánt, magas produkciós értékekkel bíró, konzolokon is sikert arató játékok, amelyeken semmiképp sem lehetett a gagyiság jeleit felfedezni. A túlélésért folytatott keményvonalas FPS alapokat brutális atmoszférával, szerethető főhőssel és hiteles (!) univerzummal megtámogató Metro epizódok a mai napig elférnek (minden túlzás nélkül) az előző generáció emlékezetes belső nézetű játékai mellett a polcon, mondjuk egy Bioshock és egy Crysis között.

Arról nem is beszélve, hogy a 2033 a kor kisebb technológiai csodaként égett a memóriánkba, így nem véletlen, hogy a 4A Games 2014 nyarán is életképesnek, sőt az újgenerációs konzolok megjelenésével ismét aktuálisnak érzi a saját gyermekeit.

A klasszikus jeleneteket nem egyszer újrarendezték. Ilyen a 2033 feledhetetlen nyitánya is.

De persze nem csak ez a motivációja az újrakiadásnak. Mindkét Metro játék a mai napig helyt áll pusztán a szórakoztatást tekintve is, így külön öröm, hogy a Last Light technológiájának továbbfejlesztésével mind az első, mind pedig a második epizód jobb, okosabb, csinosabb lett.

Kezdjük a Metro 2033-al, amelynek Redux verziója nem csak a továbbfejlesztett látványban, hanem konkrét játékmenetet is befolyásoló elemekkel is bővült. A folytatás megörökölte a Last Light választható és DLC-kel érkező nehézségi opcióit („Rangerek előre!”); a kihívás finomhangolása tovább erősítheti a sztori „utazós-kirándulós” jellegét. A mára már kicsit esetlennek tűnő animációk újra lettek keverve, a karakterek nem mondjuk, hogy jobban, de másképp, modernebbül festenek, és az átvezetők is ráerősítenek a Bioshock-jellegű történetmesélés stílusára. Nem túlzás másodszor is Levine-ék tengeralatti eposzát emlegetni, ugyanis a Metro 2033 is tele van emlékezetes jelenetekkel, parádés helyszínekkel, amelyre évek múltán is emlegetni fogunk. A játék ilyesfajta húzóereje pedig csak fokozódott az újrarendezett, belső nézetből átélt animációkkal. A grafikai update nem feltétlenül lép rá az eredeti technológia fejére, inkább a bevilágítás átrendezésével, finomított effektek hozzáadásával és némileg dúsított környezettel egészíti ki az eredeti motor lehetőségeit. A GUI is frissült, ami tegyük hozzá - nagy előrelépés a korábbi cím szimpla interfészéhez képest.

A fényhatások ezúttal is ellopják a show-t. De a gazdagon berendezett díszletek is ütnek.

A Metro: Last Light talán kevesebb újítást kapott, mint az első epizód, de ez nem is csoda, hiszen rá építkeztek az 2033 újrakeverésénél is. Természetesen a grafikai elemek itt is finomodtak, a növényzet dúsabb, a fények-pocsolyák kicsit hangsúlyosabbak, és a filmszerű hatások is picikét erőteljesebbek, mint az elődben. A definitív változatokhoz természetesen az összes elérhető DLC is jár, így ha valaki pusztán egy dupla GOTY kiadást vár a Reduxtól, az sem fog csalódni. Sőt, az első epizód mesterei itt is hangolhatják "Survival" fokozatra a nehézséget, amely a 2033 hardkór megközelítését próbálja utánozni.

Az összehasonlítás és a teszt nem lehetne teljes a verzióbeli különbségek ecsetelése nélkül. A forgalmazó volt olyan kedves, hogy mind a pécés, mind pedig a nextgen Playstation-ös verziókat górcső alá vehessük, a tesztelés java pedig azzal telt el, hogy vadul váltogattunk a prevgen konzolos, a Steam listában régóta ott tanyázó pécés változatok és az új lehetőségek között.

Kezdjük a PC változatok elemzésével, amelyekről általánosságban elmondhatók, hogy eszméletlenül profin lettek optimalizálva, ami nem feltétlen azt jelenti, hogy minden effektust az égig kapcsolva is jól fut a játék, hanem azt, hogy még egy közepesebb gépen is lehet találni jól kinéző beállítást, sebes képfrissítés mellé. Tisztességes, de általánosan közepesnek tekinthető mobil GPU-val felszerelt laptopon még a „Very High” beállítás sem reménytelen (moderált 720p felbontással és tesszeláció nélkül természetesen), 25-30 FPS közé belőve. De egy asztali gépen, közép-felső kategóriás GPU-val garantált az 1080p/60 élmény. A teljesítmény egyik fontos kulcsa a tesszeláció, amely talán az optimalizálás kulcsa lehet, hisz egyszerűen nem ad annyit az élményhez, amennyire meg tudja fogni a játékot. Ahhoz, hogy teljes pompában, AA-val és bekapcsolt tesszelációval karöltve fusson a játék már csúcsgép kell - de nyilván muszáj valamit hagyni azoknak a fanatikusoknak is, akik szeretnék maguknak igazolni a high-end GPU vásárlását.

Poszt-apokalipszis - újgenerációs köntösben.

A Playstation 4-es változat bekapcsolása után az első döbbenet akkor érkezik, amikor az ember a kép tisztaságát kezdi vizslatni, a második szájtátást pedig a konstans 60 FPS fogja kiváltani belőlünk. Ha régebben csak a hetedik generációs konzolos verziókat láttuk, akkor a Metro egy új oldalát fogja megmutatni nekünk, amely egy kis ízelítőt ad abból, hogy a bika PC-vel rendelkező játékosok az utóbbi pár évben milyen élményekkel gazdagodhattak. Ha viszont előbb látjuk a számítógépes portokat, akkor lehet, hogy kisebb csalódásban lesz részünk, mert az effektparádé egy része, valamint gyanúnk szerint a textúrák felbontása kissé vissza lett fogva a nextgen vasakon is.

Mókás tény általánosítása: minél folyamatosabb a képfrissítés, annál kevésbé érződik a filmszerűséget szavatoló motion-blur effektus. Amíg pécén hasonló képfrissítés mellett is látható a mozihatás, addig a PS4 átirat (valószínűleg visszább is fogott) elmosása alig adja vissza a Path engine által szolgáltatott, gusztusosan működő blurt. De ezek csak apróságok, hiszen a tartalmi és látványban történő bővülések hiánytalanul részét képezik a nextgen konzolos verzióknak is. Röviden összefoglalva: a nextgen gépek tulajdonosai számára is csábító csomag lehet a Redux. Az XOne és PS4 verzió között pedig csak minimális felbontásbeli különbség van a PS4 javára.

Köszi srácok, de a "kék metró szükséges felújítása" alatt nem a Path Engine továbbfejlesztését értettük...

A Metro Redux nem csak azok számára lehet érdekes, akik még soha nem találkoztak a két Metro epizóddal. Ha mégis ez a helyzet, akkor természetesen minél előbb érdemes a pótlási listára felírni az ukránok remekművét. Ne tévesszen meg a látszólagos „keleti-faktor”, hiszen jóféle, izgalmas FPS játékokról beszélünk, amelyek sztori, látvány és játékmenet tekintetében is tudnak újat mutatni. Ha viszont már egyszer túl vagy mindkét epizódon, akkor már csak a frissített 2033 élmény miatt is nekiszaladhatsz újra Artyom kalandjainak. Szerintünk a pécés változat viseli a koronát, de tős-gyökeres konzolosként a nextgen verziókra is csak elégedetten bólogathatsz. Ha lenne "ajánlott" feliratú pecsétünk, akkor most tintás lenne a monitorod.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

5 órája
11

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

21 órája
5

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==