[Vélemény] Örüljünk-e a Twitch felvásárlásának?

Örüljünk-e a Twitch felvásárlásának?

WarhawkLusztig Zsolt2014.08.27. 15:43

A folyamat lassan már annyira megszokott lesz, hogy nagyon fel se húzzuk a szemöldökünk egy-egy újabb hír hallatán: valaki kitalál valamit, az sikeres (mi több: szupersikeres) lesz, majd jön valamelyik nagy hal és néhány vagon készpénzért hozzáadja azt az egyre népesebb gyűjteményéhez. Csak az utóbbi években láthattuk már ezt az Instagramnál, a WhatsAppnál, az Oculus-nál - és most a Twitch esetében. És bár mi általában csak a gazdát cserélő pénzmennyiségek számát látva tátjuk (vagy húzzuk) a szánkat, azért érdemes néha megállni és végiggondolni, kinek jó egy-egy ilyen akvizíció. A Twitch-Amazon házasság esetében a válasz relatíve egyszerű: bármennyire is furának tűnik, mindenkinek.

Miért jó az Amazonnak?

Hosszútávon? Mert egy újabb lépéssel közelebb kerül ahhoz, hogy meghatározó, de legalábbis említésre méltó játékipari szereplő legyen. Talán furának tűnik, de ami anno a „világ legnagyobb könyvesboltja” volt, az már évek óta csendesen, apró lépésekkel építi a saját játékos vállalkozását. Ennek első lépése 2012-ben történt, mikor megalapították az Amazon Game Studiost (akkoriban úgy tűnt leginkább Facebook-játékok fejlesztése miatt), azóta azonban a bezsákolták például a Killer Instinct és Strider rebootot készítő Double Helixet, van saját (mobilos) App Store-juk, valamint odaigazolt hozzájuk a Kim Swift, a Portal dizájnere. Sőt, erős túlzással azt is mondhatnánk, hogy már az első konzoljuk is megjelent: bár a Fire TV elsősorban inkább tartalomfogyasztásra épít, de a cég már a bemutatójánál külön szekciót szentelt a játékoknak és nem elhanyagolható tényező, hogy set-top boxhoz ritkán árulnak kontrollert. Ha pedig még komolyabban be akarnak szállni ebbe a bizniszbe, akkor nem hátrány, ha a de facto videojátékos streaming szolgáltatást házon belül találják meg.

Van azonban egy sokkal rövidebb távú hasznuk is belőle: a videojáték eladások. Az, amiért manapság egyre kevésbé megyünk a boltba, PC-n szinte egyáltalán nem, de konzolokon is jelentős tempóban terjed a digitális terjesztés. Az Amazon mindent árul, játékokat is, és bár iparági pletykák szerint a cég már most is a második legnagyobb digitális videojáték kereskedő (a Valve után), mégse az a hely, amit először beütünk a böngészőbe, ha játékot akarunk venni. Játsszunk el a gondolattal: ha minden egyes játékos témájú twitch közvetítés alatt ott lesz egy „Vedd meg a játékot az Amazonnál” felirat és link az adott termék oldalára, vajon mennyivel sikerül növelni az effajta bevételeket? Tippelünk: sokkal. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy milyen pozitív hatása lehet a bevételekre olyan lépéseknek, mint a Twitchen működő adományozások átvezetése az Amazon saját fizetési rendszerébe (és azok megsarcolása) és egyéb, a háttérben történő technikai átállásoknak.

Miért jó a Twitch-nek?

Vicces, de nem feltétlen a pénz miatt. Nyilván azt a vagonnyi zöldhasút se fogják undorodva ellökni, de a cég abban az irigylésre méltó helyzetben van, hogy válogathat az ajánlatok közül és szabadon lökheti el a neki nem tetszőeket, ugyanis az üzlet jól megy és profitot termelnek. Még májusban, mikor a Google felvásárlás pletykája napvilágot látott akkor említették egyesek, hogy a cég már több megkeresést elutasított (kockázati tőkebefektetők, vagy éppen a Microsoft felől), mert nekik nem a pénz kell, hanem amit a keresőóriás - vagy éppen az Amazon - nyújtani tud: technikai háttér.

A Twitch ugyanis rohamtempóban fejlődik, olyan szinten, hogy egy év elejei riport alapján az Egyesült Államokban csúcsidőben nagyobb internetes forgalmat csinál, mint a Hulu, a Valve, a Facebook vagy az Amazon (sőt, egy friss kimutatás szerint kábeles tévéállomások nézőszámát is ütni tudja). Ezt a fejlődést pedig pusztán pénzzel csak nehezen lehet kiszolgálni, a Google hatalmas számítógépes / hálózati infrastruktúrája azonban jó párosítást lett volna. Ehhez hasonló infrastruktúra azonban az Amazon zsebében is van (az AWS - Amazon Web Services), ami pedig a Twitch oldaláról a kérdést eldönthette az a két cég hozzáállása egy-egy ilyen felvásárláshoz. Míg a Googlenél a Twitch csak a YouTube fura kistestvére lett volna (dacára a két szolgáltatás kitűnő párosításának) és jó eséllyel előbb-utóbb valahogy beleolvadt volna az óriás valamelyik jelenlegi szolgáltatásába, addig az Amazon saját cégként kezeli őket, nagyobb autonómiát ad (legegyszerűbb példa: kérdés se volt arról, hogy a cég igazgatója, Emmett Shear továbbra is marad a székében) és valószínűleg meghatározó szerepet a korábban említett videojátékos terveiben.

És még valami: az Amazon nem csak technikai hátteret adhat, hanem financiális támogatást, illetve kényelmesebb tárgyalási pozíciót is. Nemrég keltett közepesebb felbolydulást, hogy a Twitch kénytelen volt jó néhány szerzői jogvédett tartalmat (jellemzően zenét) elnémítani, lévén nem volt megfelelő szerződése a szerzői jogok tulajdonosaival. Hasonló utat a YouTube is bejárt és bár az Amazonnak, mivel eddig nem kifejezetten foglalkoztak a felhasználók által előállított tartalommal, nem biztos, hogy van a Google-hez hasonló tapasztalata, de van egy közel végtelen pénztárcája, illetve kitűnő kapcsolata a zeneipari résztvevőkkel, már csak a saját streaming szolgáltatása miatt is. Ez pedig nagy segítség egy felnövőben lévő cég esetében.

Miért jó nekünk?

Ez ugye a legfontosabb kérdés és ez az, amire egyelőre csak tippjeink vannak. Egyelőre utat kell engednünk az optimizmusunknak: jó eséllyel az Amazon nem fog úgy hozzányúlni a Twitchhez, hogy azt egy átlag néző megérezze (eggyel több vagy kevesebb link tuti nem fog sokaknak ártani), viszont adhat olyan technikai hátteret, mely javíthat a szolgáltatást minőségén (elég csak a lag csökkentésére vagy a kép- és hangminőség javítására gondolni). Biztos vannak még megoldásra váró kérdések (például biztos nem örülnek azok a népszerű streamelők akik valamelyik másik üzlettel vannak szerződésben), de ezek az egyszeri nézőt nem feltétlen érintik. Szóval visszatérve az eredeti kérdéshez: örüljünk? Első blikkre azt kell hogy mondjuk: valószínűleg igen. A Twitch technikai és üzleti fejlődése ezzel elég bebetonozottnak tűnik, az Amazonnak pedig nem csak érdeke, lehetősége sincs arra, hogy hónapokon belül valahova beolvassza ezt a szolgáltatást. Olyan helyzetnek tűnik ez, melyből mindkét fél - és végeredményben természetesen mi, a szolgáltatást használók - nyertesként jöhetnek ki.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 órája

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

17 órája
4

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==