[Teszt] Valiant Hearts: The Great War

Valiant Hearts: The Great War

WarhawkLusztig Zsolt2014.06.29. 15:54

Bár az agyam pontosan tudja, hogy jó szándék helyett komoly üzleti megfontolások állnak a háttérben, azért jóleső érzés látni, hogy ha már összeraktak egy ilyen jól működő motort (nevesül az UbiArt Frameworköt) az Ubisoft hagyja, hogy csapatai kisebb projektekbe fogjanak bele vele. Ennek köszönhettük a Child of Lightot és most ennek köszönhetően kaptunk egy olyan háborús játékot, ami más, mint bármelyik másik háborús játék: a Valiant Heartsot.

A Valiant Hearts üzenete nem az, hogy a háború igazi férfias játék, ami hősöket ad a világnak, az ő üzenete az, hogy a háború a pokol, mely életeket és kapcsolatokat tesz tönkre, apákat (és ahogy a példa is mutatja: nagyapákat) szakít el a családjuktól, barátokat fordít egymás ellen. És igen, esetenként hősöket is nevel, hétköznapi hősöket, akik ugyanúgy sérülékenyek, a sors egy pillanat alatt el tudja őket is pusztítani. Ha nem is feltétlen vidám, de üdítő ehhez a témához történő ilyetén hozzáállás, ahogy a jól megtervezett koreográfiát gond nélkül feláldozzák a történelmi hűség kedvéért. A játék főszereplői nem hős katonák, hanem átlagemberek (oké, négy átlagember és egy kutya) a rossz helyen, a rossz időben. Ez a hely jellemzően Franciaország, az időpont pedig a játékokban egyébként eléggé hanyagolt első világháború: a Valiant Hearts négy plusz egy, egymást többször keresztező története nem sokkal a háború kitörésétől egészen az Egyesült Államok belépéséig tart.

A négy emberi főszereplő is jól mutatja, hogy a világháború elől senki nem tudott elmenekülni. Közülük talán Emile és Karl kapcsolata a legérdekesebb, hiszen Karl szerelme, gyermeke anyja egyben Emile lánya - jól mutatja a háború torz jellegét, hogy após és veje az ellenséges erők között köt ki a játék elején. A maradék két karakter is viszonylag érdekes, de az ő történetük valahol a játék közepén lezárul, onnantól inkább csak asszisztálni fognak az előbbi kettős sztorijához, míg a plusz egy, a Walt nevű kutya rendre felbukkan mindenkinél, inkább mint játékmechanikai szereplő mintsem tényleges karakter. A szereplők mindegyike élhetett volna a valóságban is, motivációjukban, történetükben nem igazán találni hibát - talán éppen ezért is zavaró, hogy a játék közepéig kergetett főgonosz egy erős karikatúra lett, a viccekből ismert tipikus német, bratwurst-zabáló, sört vedelő, halálfejes sapkában tisztelgő generális. Értem én, hogy valahol megállt kelljen parancsolni az empatikusságnak, de a fentiek tükrében karakterét zavarónak, már-már feleslegesnek éreztem.

De nem csak szereplőiben és történetében más a Valiant Hearts, hanem játékmenetében is, hiszen nem egy akciójátékot kapunk, melyet sokan várnának a témát megpillantva, itt katonák helyett puzzle feladványok lesznek ellenfeleink. Az ötlet alapvetően jó, legtöbbször még a megvalósítás is, a legnagyobb gondom a változatossággal volt. A feladványtípusok többségét a játék első harmadában megtanuljuk, onnantól csak a helyszín és környezet változik, de ugyanúgy elveszett fogaskereket keresünk, szögesdrótokat vagdosunk, karokat húzogatunk, tekerőket tekergetünk, tárgyakat dobálunk. Ráadásul érezhetően az lebegett a fejlesztők szeme előtt, hogy mindenki felé nyissanak, mert a feladványok szinte mindegyike minimális agymunkával abszolválható, de ha valakinek még így is nehézséget okozna egyik-másik, akkor egy komoly segítség-rendszer fogja meg és vezeti a kezét.

De akkor mégis mi az, ami keresztülránt azon a hat-nyolc órán? Leginkább a hangulat. Az gondolom mindenki számára nyilvánvaló, hogy a Valiant Hearts nem az a boldogságtól csicsergő játék, sőt, nagyon érzékletesen tudja bemutatni a konfliktusra jellemző szörnyűségeket, legyen az a mustárgáz bevetése és annak hatása, a lövészárok-hadviselés borzalma vagy a katonai fogolytáborok embertelensége. Mégis, miután könnyedén azonosulni tudunk a főszereplőkkel, húzza az embert a vágy, hogy valahogy kimenekítse őket ebből a pokolból és újra összehozza őket, nem várjuk, inkább csak reméljük a happy endet. A történetvezetés egész ügyesen keveri a szálakat és helyszíneket ahhoz, hogy soha ne töltsünk el túl sok időt egy helyen vagy egy karakterrel és az előbb említett könnyen kiismerhető feladatokat egyszer-egyszer jó érzékkel tudja egy-egy új, különleges pályával keverni, például mikor az éjszaka leple alatt kell megszöknünk egy fogolytáborból, vagy mikor katonákat szállító taxinkkal kell az útakadályokat kerülgetnünk a kánkán zenéjére. Ráadásul játszva tanít is a játék: minden helyszínhez tartozik néhány bejegyzés, melyben leírják, hogy az adott pálya melyik történelmi eseményhez is kapcsolódik, bemutatják a háborúban használt olyan új fejlesztéseket, mint a páncélosok vagy a lángszóró.

Az i-re a pontot pedig a rendkívüli technikai jellemzők teszik fel. Az UbiArt Framework képességeit már ismerhetjük, az Ubisoft Montpellier csapata pedig bámulatosan szép világot épített fel vele. A Rayman őrült pályái és Lemuria meseszerű világa után a Valiant Hearts úgy néz ki, mintha egy régi francia-, vagy még inkább belga képregény elevenedett volna meg. A két dimenziós rajzolt figurák kitűnően mutatnak a szintén 2D-nek tűnő, de ha jobban megnézzük valós térbeli kiterjedéssel rendelkező pályákon, egyik-másik helyszín (például a fent említett fogolytáborból menekülős) pedig kis túlzással önmagában megéri a játék árát. Az pedig igazán elképesztő, hogy milyen erőteljesen tudják ábrázolni a háború szörnyűségeit úgy, hogy közben nem mennek el a gusztustalanság irányába, anélkül érezzük, hogy nagyon nem szeretnénk ott lenni, hogy derékig kellene szögesdrótokba akadt hullák tengerében gázolnunk. És természetesen gyönyörű dallamokat is kapunk mellé, a zongora alapú zene nagyon szépen foglalja keretbe a látottakat.

Fura egy szerzett lett ez a játék. Ha nagyon akarnék, gond nélkül beleköthetnék abba, hogy kaland-, logikai játékként nem áll a legerősebb lábakon, de minden más ponton annyira ügyesen össze lett rakva, hogy hajlamos vagyok felülemelkedni ezen. Nem egy egyszerű téma ez, nagyon könnyű lett volna a pátoszos blődség, vagy éppen a szirupos háborús romantikus irányába elvinni, azonban a Montpellier csapata kellő tisztelettel és profizmussal nyúlt hozzá, így a végeredmény egyik véglet irányába se hajlik, egy rendkívül hangulatos, azonban a háborút kellő komolysággal ábrázoló történetet kaptunk.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

11 órája
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

19 órája
4

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

1 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

3 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

6 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

7 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

7 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

8 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

9 napja
8

Heti megjelenések

2024.04.08.
1

Bulwark: Falconeer Chronicles - az Ursee úttörői

A Bulwark egy különleges, teljesen egyedi világlátást közvetítő, művészi városépítő játék, amely egy egyszemélyes fejlesztő kreatív csatornáinak teljes keresztmetszetében kínálja az áramlást a játékosok irányába. Tesztlaborba vittük az egész Urseet.

2024.04.07.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==