[Teszt] Mario Kart 8

Mario Kart 8

Rehynn2014.05.15. 15:01

“Kötelező nintendós körök” című sorozatunk mai adásában… Mario Kart! Mai műsorunkban minden idők talán (?) legsikeresebb videojátékos mellékágának nyolcadik része újból bizonyítja, hogy a Nintendo egy látszólag elronthatatlan formulára bukkant anno a SNES-en, mikor Mariót és barátait gokartokba ültette, majd a következetesség és a fair play oltárát elpakolta az üresen maradt garázs mélyére. Hiszen az online fórumokon máig parázs viták folynak arról, hogy egy adott rész vajon szemétre való-e, vagy épp a széria legjobbja - elég csak párat hátralépni, hogy mindezt ez olyan sorozat jeleként lássuk, amely megbízhatóan hozza a magas minőséget, de elegendő változtatásokat vonultasson fel ahhoz, hogy bizonyos epizódok szélsőséges reakciókat szüljenek a rajongótáboron belül. A Mario Kart 8-ról utóbbit nehéz elképzelni, összkép tekintetében viszont ismét pár centivel tovább emeli azt a bizonyos lécet.

Elsőre viszont ebből semmit nem veszünk észre: a léc látszólag ott van, ahol hagytuk, akár csak az összes vezetési mechanika: gáz, fék (minek?), tárgyhasználat, drift/ugrás. Ha csak egyetlen korábbi Karttal is közelebbi kapcsolatba kerültünk, jó eséllyel elsőre arany minősítéssel teljesíthetjük akár 100cc-n is az első bajnokságokat. Régi, jól bevált szövegünkkel még az új pályákat is elbűvölhetjük, szinte már túlontúl könnyedén. Ez az érzés legfeljebb 150cc-n múlik el, az alatt viszont az izommemória simán elég lehet ahhoz, hogy a dobogó legfelső fokáról szemlélhessük a tájat.

És milyen tájat! - írhatnám egy olyan világban, ahol a „nintendós szemüveg” tényleg rendeltetésszerűen működik (meg ahol tényleg az Edge-ről fordítjuk a cikkeket). Fájni fog, de barátkozzunk a gondolattal, úgy könnyebb lesz túllépni rajta: a Mario Kart 8 végül nem néz ki annyira jól, mint vártuk. Főleg a nagyobb egybefüggő felületek keltenek kicsit csupasz, sivár érzetet, de a pályák kidolgozottsága sem egyenletes - néhol olyan hegyeket pakoltak a háttérbe EAD-ék, hogy ide nekem az új 1080 Snowboardingot, máshol pedig az élettelen tenger pont ugyanúgy hiába próbál elbújni a háttérben, mint a Super Mario 3D Worldben.

Ezzel együtt azonban egy roppant ízléses, csilli-villi effektekkel megkent összképet kapunk, mely bővelkedik mezőgazdasági dolgozók szeme világát veszélyeztető szakaszokkal. Űrállomás körül repkedni, vízesésen lefelé száguldani, felhők mélyébe merülni egy hatalmas égig érő paszuly gerincén abszolút ámulatba ejtő élmény. Ilyenkor elvesznek a részletek, hirtelen egy fanboy-csatákban használt GIF-ben találjuk magunkat, és néhány pillanatra még a versenyszellem is elhalványul a tökéletesen megkomponált jelenet fényében. Technikailag kétségkívül új mércét állított magának a Nintendo. A 60FPS még kétjátékos, osztott képernyős multi esetén is stabil, ez pedig bőven megéri a 720p miatt látható recéket.

Aztán néhány kör után elmúlik a csillogás a szemünkből, a hátteret megtanuljuk helyén kezelni, és a játéknak nem tud többé elbújni. Feltűnik, hogy a kiváló Mario Kart 7 ívein edzett driftelési technikánkkal néha fenn-fennakadunk a padkán, illetve bele-beleszédülünk egy-egy szakadékba (nyugi, most már abba-abbahagyom). Az új driftmechanika szigorúbb, a csúszás megkezdése után kevesebb teret enged a korrigálásra, épp ezért ezúttal jelentősen pontosabban kell időzítenünk, mikor dobjuk ki járművünk farát egy kanyar előtt. Ráadásul a Wii-s epizód után visszatérő motorbiciklik viselkedése ilyenkor még drasztikusabban eltér a gokartokétól, így, ha komolyabban el akarunk merülni mindkét járműtípus világában, gyakorlatilag minden pályát duplán kell betanulnunk.

És milyen pályák! Itt nincs ironikus gondolatjel, a 16 új és 16 átszerkesztett retropálya mindegyike telitalálat. Az utak szélességét sikerült úgy belőni, hogy az azokat elfoglaló 12 játékosnak ugyanolyan mértékben kelljen számolnia egymással, mint az ívekkel és akadályokkal, de idővel mégis kirajzolódjanak azok a szűk sávok, amelyeket időmérő módban és hangsúlyosan kompetitív versenyek során követni érdemes. Egyedi vizuális karakterük mellett minden pályán számos olyan elem található, amely játékélmény szempontjából is saját egyéniséget kölcsönöz nekik, legyen az a pályát csapkodó óriási Bowser-lávaelementál, járműveket a hátán megtartó óriás angolna, vagy erdős snowboard pálya.

Az előzetes videókat nézve nagy kérdés volt, hogy az antigravitációs szakaszok érdemi változást hoznak-e a játékmenetbe, vagy elsősorban vizuális csavarként hivatottak feldobni a megszokott Kart érzést. A mérleg végül az utóbbi irányába billen, de elnézzük neki, mivel néhol egészen szédítő látványt eredményez, mikor a pálya háromnegyedét hirtelen az égbolt helyén találjuk, valamint bizonyos szakaszokon vertikálisan „szélesedik” a pálya, felajánlva egy nehezebb, de több gyorsítócsíkkal kecsegtető utat. A megvalósítás bravúros, a kamera néhol teljesen beáll járművünk síkjába, néhol pedig megragad kicsit ferdén, hangsúlyozva szokatlan helyzetünket, de továbbra is biztosítva a játszhatóságot. Ilyenkor versenytársainknak ütközve rövid sebesség-növekedést érhetünk el, így nem csak a pálya, de a rivális járművekhez való viszonyunk is fejére áll, és a hátul kullogók akár össze is dolgozhatnak, hogy felzárkózzanak az élvonalhoz.

Régi kartosoknak mégis jó eséllyel az apró finomítások fognak majd a legjobban tetszeni. Az AI például sosem volt még ilyen jó a sorozat történetében, a korai részekre jellemző pofátlan gumiszallag-effektus például immár szinte észrevehetetlen, a gépi versenyzők életszerű bakikat vétenek, hihető taktikákkal próbálkoznak. Az új tárgyak közül kitűnik a roppant szórakoztató módon visszarepülő bumeráng és a dudatégla (ízlelgessük a szót), amely egyértelműen kékpáncél-irtóként van pozícionálva. Halleluja. Másik meglepő húzásként az EAD kivette azt a lehetőséget, hogy egyszerre két powerupot cipeljünk magunkkal, így észrevehető mértékben moccant a hangsúly a vezetési technika irányába. Steril fair playről persze továbbra sincs szó, de ilyen kiváló egyensúly Mario Kartban még nem láttunk.

Az egyjátékos tartalom ezúttal is kimeríthető 10 óra alatt, de ahogy mondani szokás, az igazi játék multiplayerben kezdődik. Itt a Nintendo egyenesen meghazudtolta önmagát, hiszen a Mario Kart 7-ben bemutatkozó közösségeken túl immár saját bajnokságokat is szervezhetünk, saját szabályaink szerint, és ami a legjobb: saját időbeosztással. Szeretnél egy futamsorozatot, amelyben csak a Gamer365-ös ismerőseid vehetnek részt, és a versenyek minden vasárnap este 7 és 8 zajlanak? Mindez lebonyolítható a játékból, a Wii U barátlistád segítségével. Ráadásul a legjobb pillanatokat tartalmazó visszajátszásokat kedved szerint, roppant intuitív módon válogathatod és szerkesztheted, az így kapott „Highlight Reel”-t pedig Miiverse mellett egyből YouTube-ra is feltöltheted. Komolyan, mintha a Nintendo is a feje tetejére állt volna.

A Mario Kart 8-ról nem könnyű rosszat mondani. Minden elemében okosan építkezik a sorozat jól bevált hagyományaira, szinte minden új ötlete működik. Frenetikus multiplayerje továbbra is könnyedén leköt akár száz órára is, a Nintendo új online-nyitottságának köszönhetően pedig minden eddiginél könnyebben osztozhatunk az élményben másokkal. Újoncok számára ideális ismerkedési pont, veteránoknak pedig egyszerűen a legátfogóbb, legcsiszoltabb, leggazdagabb, legjobb.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

18 órája
12

Heti megjelenések

1 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

3 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

3 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

4 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

5 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

5 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

5 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

6 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

6 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

6 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

7 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

7 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

8 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

8 napja
21

Heti megjelenések

8 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

2024.04.12.
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

2024.04.11.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==