[Teszt] Mario Golf: World Tour

Mario Golf: World Tour

Rehynn2014.04.24. 16:01

Essünk túl a vallomáson: Ez volt az első közvetlen találkozásom a Mario Golf sorozattal. Az amerikai elnökök kedvenc sportja eredendően nélkülözi azt a dinamizmust, ami miatt szeretek a játékkonzol felé nyúlni, és soha nem tűnt úgy, hogy a formula nintendós átértelmezése sokat változtatna ezen. A World Tour trailerei viszont büszkén hirdették, hogy itt akár a tengerfenék is otthont adhat egy meccsnek, Bullet Billé változhatnak a labdák, és még tucatnyi más módon rugaszkodhatunk el a gyeptől. Olyasmi lenne ez a golfhoz képest, mint a Mario Kart egy autószimulátor után? Nos, nem egészen.

A játék nem teketóriázik sokat a bemutatkozással. Kiválasztod a használni kívánt Mii-det, majd indul is az alapozó oktatás. Értékelendő az időhúzás mellőzése, de a tutorial végén feltáruló lehetőségekkel farkasszemet nézve kicsit úgy érzi magát az ember, mintha egy perccel az után, hogy először megmutatták neki az ejtőernyő kioldóját, már ellenséges övezet felett rugdosnák kifelé egy repülőgépből, fegyver gyanánt egy kőbaltával meg egy kalibrálatlan mesterlövészpuskával a hátán.

Ez egyben a MG:WT egyik legijesztőbb sajátossága és szavatosságának fő garanciája: A kezdő szintű és a tudatos, profi játék között nagy és többnyire üres tér tátong. Alapvetően pofonegyszerű reflexpróbáról van szó, ahol az ütéseink erejét és pontosságát jelképező csíkot a megfelelő időben kell megállítanunk, miután megadtuk, hova szeretnénk pottyantani a labdát. Utóbbira ráadásul még javaslatot is tesz nekünk a gép. Gyakorlatilag az „A” gombon kívül nincs is semmire szükségünk, hogy megközelítsük az adott pályához tartozó referenciaértéket (vagyis a „par”-t, azt az ütésszámot, ami felett már cikinek számít teljesítményünk).

Aztán, hogy lefaragjunk pontszámunkból, elkezdünk kalkulálni a domborzattal, a széllel, az egyes ütőkhöz kapcsolódó röppályákkal, a labda csavarodásával, és a reflexeinken levő hangsúlyt lassan elnyomja a játék komplex rendszereinek összjátéka. Innentől nincs más út, mint nekiülni a házi feladatnak, és szépen lassan megtanulni uralni a fenti tényezőket. Vagy kikapcsolni a játékot, a kezdeti arcade élmény ugyanis egyszerűsége miatt hamar kifullad.

Az egygombos ütés után zavarba ejtő mértékben nyitja ki a lehetőségeket, mikor átkapcsolunk manuális bevitelre. Innentől pontosan megadhatjuk, hol csapjunk oda a labdának, és az hogyan viselkedjen a földet érés után, mely a precízió és a dühből kettéroppantott stylus-ok új világát tárja elénk. Kár idegenkedni az érintőképernyő használatától, sokkal ösztönösebb módját nyújtja az ütések pozicionálásának, mint a gombok. Nem segíti azonban a barátkozást, hogy a mélyebb oktatólehetőségeket eldugták a Castle Club RPG-szerű kastélykertjének egyik végébe, de a kitartásunkért cserébe új értelmet nyer a játék látszólag végeláthatatlan mértékű tartalma.

Az előbb említett Castle Clubban és a rövidebb kihívásokkal kecsegtető hagyományos Mario Golf módban 10 pályán 100-nál is több környi játékot biztosító lukat találunk. Hogy mi értelme volt két játékmódra bontani ezeket? A CC a nagyobb falatokat tartalmazza, és saját magunkat „játszva” (Mii-ként) kell a legnagyobb, 18-lukas pályákon helytállnunk, akár online bajnokságok keretein belül. A MG mód ezzel szemben kisebb pályákból áll, melyeket közvetlenül a Mario univerzumból emeltek ki, a választható karakterekkel és powerupokkal együtt. A CC „komolyabb”: gyakorlómódjában részletesen bontja le és tanítja meg a különböző ütéstechnikákat, és kompetitív módja szigorú bajnokságrendszert követ, míg a nem e világi pályaelemeket és powerupokat felvonultató MG fő attrakciója a Challenge gyűjtemény, számtalan kreatív (és nehéz!) kihívással. A két fő mód külön-külön is több tucatnyi játékórát kínál, pár extra pályával szinte önálló kiadványnak is elmennének.

Azonban, ahogy korábban írtam, nem a terep meg a játékszabályok száma és változatossága a garancia arra, hogy akár csak az első tucat óra végéig kitartunk. Bár a játék tartalmaz egy könnyed, tárgyalapú karakterfejlesztési rendszert, a hole-in-one-okig vezető út nagy részét nem avatárunknak, hanem nekünk, játékosoknak kell végigjárni. A World Tour rendszerei szigorúak, de következetesek, ebből kifolyólag tanulhatók - és tanulandók. Itt nincs meg a Mario Kart mesterséges egyenlítő-mechanizmusa, gyenge teljesítmény esetén nincs kék páncél. Ha nagyon mellémegy egy labda, akkor Lakitu nem hozza vissza a pálya közepére, kínlódhatsz vele akár 2-3 ütés erejéig is. Laza arcade manírjaival húz be, de végül szimulátoros elemei miatt ragad a 3DS-edben.

Addiktív jellegét elismerve azonban meg kell említeni, hogy a játékba bőven jutottak megkérdőjelezhető, és szimplán kiábrándító elemek is. A Camelotnak például picit agyára mehetett, hogy egyelőre nem csinálhatnak új Golden Sunt - más magyarázatot ugyanis nehéz elképzelni arra, hogy miért kellett a teljes Castle Club menürendszert egy méretes kastélyba és annak hasonlóan terebélyes kertjébe rejteni. Persze jópofa bejárni a Toadstool birtokot, elbeszélgetni a Shy Guy-okkal és Koopákkal, bolyongani a kiegészítőboltot keresve… legalábbis elsőre. Utána már inkább csak menübúvárkodna az ember, még ha a kert néhány szegletében megbúvó titkok fel is dobják valamennyire a későbbi kötelező köröket.

Zárt jellegű pályadizájn mellett számos példát láttunk már vizuális bravúrra a 3DS-en, elég csak a Luigi's Mansion 2 részletgazdag diorámáira gondolni. Ezzel szemben a Mario Golf: World Tour teljes körű esztétikai csalódás. Kirívó hibára nehéz rámutatni, egyszerűen csak langyos az összkép. Hozza az elvárt minimumot, de a golf kirándulós jellegét némileg aláássa, hogy egyetlen pályaelem sem érdemel egy második pillantást. A Mario univerzum ezernyi színét sem sikerült olyan egységes művészeti koncepció alá terelni, mint a belsős fejlesztésekben. Ráadásul a 3D is az egyik leggyengébb, amit eddig a platformon láttam, pedig a plusz mélységérzet még a játszhatóságon is jelentőset lendíthetett volna.

Audio terén pedig néhol már egyenesen sértő, amit a Camelot művelt. A zenékkel nincs különösebb baj, egyszerűen csak a rossz fiókból húzták elő őket: a golf tempójához jobban illő, könnyedebb tételek helyett helyenként harsány Mario Kart-szerű dalok firkálnak bele a délutáni kirándulós hangulatba. A Toadokkal és egyéb NPC-kkel való interakciót viszont nem csak azért fogjuk idővel hanyagolni, mert golfozni akarunk, nem pedig zeldázni, hanem mert a karakterek olyan indokolatlan intenzitással szólalnak meg, hogy remélem, Cameloték soha nem csinálnak sakkjátékot, mert a kommentátor minden bizonnyal egy megafonnal felszerelt bekokainozott papagáj lenne.

A Mario Golf: World Tour végül nem az a sekély és monoton golfjáték lett, amit vártam. Mélysége és lehetőségeinek számra valójában egyenesen frusztráló lehet az avatatlan szem és kéz számára. Azonban akárhányszor úgy érezzük, az adott játékmód vagy kihívás nem passzol pillanatnyi hangulatunkhoz vagy képességünkhöz, mindig találhatunk egyéb elfoglaltságot a két fő játékmód valamelyikében, szépen lassan fejlesztgetve karakterünket, de legfőképpen saját tudásunkat. Ha helyből nem vonz a golf, akkor aligha ez a játék fogja megszerettetni veled. Ha viszont vevő vagy erre a megfontoltabb hozzáállást követelő sportra, és eddig csak a rózsaszín fű meg a tűzlabdák hiánya tartott vissza attól, hogy digitális formában próbát tegyél vele, akkor nehezen tudok elképzelni ennél jobb alkalmat az első találkozásra.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 órája
1

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

16 órája
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==