[Teszt] Luftrausers

Luftrausers

VegaNagy-Sz. Ferenc2014.03.29. 08:00

Jól van, de eltekintve a free-to-playtől, az endless játékoktól, a casual és social térhódítástól, a mikrotranzakcióktól, a paywalloktól, a Flappy és Angry Birds-től - mit tettek a mobiljátékok értünk?! - tehetné fel az egyszeri Konzolbrian a kérdést. Ezek a sátáni dolgok persze nem mind a mobilpiacon születtek meg, de mostanra ott betonozódtak be, a hatásuk mégis érződik más területeken is, hol erősebben, hol gyengébben.

A Luftrausers gyönyörű példája annak, hogy miként lehet tipikus mobilappos összetevőkből kézi- és nagykonzolokon, valamint PC-n nagyszerű játékot készíteni anélkül, hogy bele lehessen kötni bármibe is, ami erőszakosan, kívülről próbálja befolyásolni az élményt és legfőképp a haladást. Adott egy pálya, amin még tereptárgyak sincsenek, alattunk a végtelen víztükör, felettünk az áthatolhatatlan bárányfelhők, közötte pedig maga a random generált játéktér, pontosabban a véletlenszerűen bespawnoló ellenfelek - és ennyi. Ez alapján maga lehetne a retro mennyország a Luftrausers, aminek az érzetére, hangulatára az egyszerű, de kimondottan letisztult vizuális stílus csak rátesz még egy lapáttal. Ez esetben tényleg igaz, hogy ha ránézel egy screenshotra, akkor szinte mindent sejteni fogsz a játékról.

Erre az alapra húzták rá az ezernyi mobiljátékban standarddá vált háromobjektívás rendszert és az egységünk variálhatóságát. A fő cél igazából nem több annál, mint minél magasabb pontszámot elérni, és a ranglistákon minél magasabbra jutni. A háttérben azonban mindig ott dolgozik az éppen aktuális, rövid távú objektíva, ami a fejlődés igazi kulcsát is jelenti. Lőj ki 20 egységet úgy, hogy közben lángol a géped! Semmisíts meg egy hadihajót maximális kombóval! Robbants fel egy tengeralattjárót! Ezek a szinte kifogyhatatlan feladatok pedig abbahagyhatatlanná teszik a játékot, közben észrevétlenül lépi a játékos a szinteket, nyitja meg az újabb alkatrészeket és kapja az újabb és újabb objektívákat - olyan ördögi körbe kerül, amiből órákon keresztül nem tudja kiverekedni magát. És ha neadjisten mégis elfogynának a feladatok, ami persze előfordulhat, akkor rá lehet állni a magasabb pontszám megtámadására is. Öt-öt alkatrész érhető el mindhárom kategóriában, az egyik a lövést, a másik a repülés karakterisztikáját, a harmadik pedig azt határozza meg, hogy milyen különleges működési módokkal rendelkezik a repülőtest. Jól látható, hogy a 125 kombinációból a legjobb megtalálása már önmagában izgalmas feladat. Az objektívarendszer egyébként alkatrészfüggő, tehát mindenképpen szükség van arra, hogy minél több verziót kipróbáljon a játékos.

Azért is jó a testhezálló setupot megtalálni, mert a Luftrausersben a magas pontszám elérésére rengeteg járható út létezik. Hiába a mindössze nyolc ellenféltípus, ezek mindegyike ellen más felszerelés jó. Próbálhatunk a vadászrepülőkön edződni a felhőkhöz közel, vagy a tengerszinten hajókra vadászni, felszerelni olyan alkatrészt, amitől az ütközéseknél nem sebződünk, és így az öklelésre utazni, vagy egyszerűen jó magasról bombákat dobálni és reménykedni, hogy vakon eltalálunk valamit. Az ellenfelek random bespawnolása pedig természetesen nem teljesen véletlenszerű, az erősebb egységek bizonyos feltételek esetén jelennek csak meg, éppen ezért a nehézség nagyon durván növekszik pillanatok alatt. Az első perc általában a maximális kombószint elérésére elég, utána azonban olyan zúzás következik, hogy öröm nézni. Megjelennek a csatahajók, a második perctől jönnek az erősebb repülők, később a tengeralattjáró - egyszerűen üresjárat nélküli minden menet, ezért minden egyes másodperc odafigyelést és komoly ügyességet igényel. Meg hát szerencsét. Három percnél tovább bírni egyébként már igazi tudomány, az átlagos menetek szinte mindig ennél rövidebbek, és mindegyiknek a végén azt érezzük, hogy mehetett volna ez jobban is, nosza próbáljuk meg újra.

Az egyetlen pont, ami igazán megosztó lehet, az maga az irányítás. Ez ugyanis hiába van tökéletes precizitással belőve, mégis külön nehézséget visz a játékba. Nem a két kart használjuk ugyanis, hanem csak egyet, ezzel forgatjuk a gépet a tengelye körül, ezzel gyorsítunk, lassítunk és kanyarodunk, az egy szem lövésgombon kívül gyakorlatilag ezzel vitelezünk ki mindent. Látványos mozdulatok, nagy elkerülések, lehetetlennek tűnő szökések mind megvalósíthatók a horizontálisan végtelenített pályán, de nagyon sokat kell gyakorolni, hogy tényleg urai legyünk minden helyzetnek. Mára sajnos mindenhol használt közhely lett az “easy to pick up, hard to master” kifejezés, itt azonban ez minden menetre igaz.

A Luftrausers PSN-en cross-buy címként jelent meg, azonban sokan fogják úgy érezni, hogy igazán Vitára termett. Az irányítás ugyanolyan pontos mindkét verziónál, mégis a vizuális stílus és a rövid menetek valahogy jobban állnak neki kézikonzolon. Manapság, amikor az újrajátszhatóságot és a pontszám-orientált játékstílust állandóan magyarázni kell, akárcsak az egy pálya ellenére is minden alkalommal megújuló játékmenetet, bizonyára sokan meglepődnek, hogy ennyire egyszerű játék hogy kaphat nyolc pontot. A valódi kérdés inkább az, hogy miért csak nyolc pontot kap. Hiszen végtelenül csiszolt, változatos, rövid és hosszú távon egyaránt kellő kihívásokat rejt magában. A válasz egyszerű. Hiába korszerűsíti a retrót és purifikálja a mobilos trendeket, tartalmilag előbb-utóbb mégiscsak kifullad,ráadásul egy pont fölött bármennyire ügyes is a játékos, már nem tud nagyságrendeket javulni a teljesítménye. Addig azonban sok-sok mókás óra telik el a kis náci gép fedélzetén.

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

14 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

18 órája
1

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==