[Teszt] Earth Defense Force 2025

Earth Defense Force 2025

liquidSomosi László2014.02.18. 18:00

Mi ez? Az Earth Defense Force 2025 című videójáték-szoftver, PlayStation 3 és Xbox 360 videójáték-konzolokra. A „2025” nem a sorozat kétezerhuszonötödik részét jelöli, hanem évszám, az EDF2025 valójában a széria negyedik (számozott) epizódja - származási helyén, Japánban például simán Earth Defense Force 4-nek hívják.

Kell valamit tudnom a sorozatról? Leginkább azt, hogy PlayStation 2-n indult, a jóárasított Simple 2000 széria részeként. Értsd: budget-kategóriás játék volt, a D3Publisher (kiadó) és a Sandlot (fejlesztő) nagyot csodálkozott, amikor az első részből 150 ezer fogyott Japánban. Jöttek is a folytatások szépen, az EDF2025 direkt előzményének tekinthető EDF2017 például jó sokáig Xbox 360 exkluzív volt (most már Vitán is elérhető)

Elég a történelemórából, MI EZ? Oké, oké: az Earth Defense Force külső nézetből szemlélt akciójáték. Az űrből és / vagy a föld alól érkező idegeneket kell benne durva fegyverek segítségével megrendszabályoznod. Ettől még lehetne tökugyanolyan, mint tucatnyi más idegen-gyilkolós játék - de nem az. Az EDF inváziós-hordái tényleg hordák. Sokan vannak, nagyon sokan.

Az EDF-ben teljesen hétköznapi helyzet, hogy egyszerre ötven (vagy száz) ellenfél ellen harcolsz. Itt nincs fedezékesdi, meg osonkodás, meg semmi. Te (esetleg: a koop partnerek) verzusz Baromi Sok Űrből Jött Izé. Ha nem darálod be őket, ők darálnak be téged.

És mi ebben az izgalmas? A virtuális tömegmészárlás örök bája, a nagypályás pusztítás kellemesen csiklandozó érzésével kiegészítve. Az EDF2025-ben jellemzően nagyvárosok kellős közepén harcolsz, olyan fegyverekkel… várj csak, fussunk neki még egyszer. Már az első pályán kapsz egy rakétavetőt, ami a későbbi eszközökkel összehasonlítva az EDF-arzenál fogpiszkálója. Az EDF2025 több mint hétszáz fegyvert vonultat fel - nyilván nem hétszáz egyedi darabról van szó, hanem gyakran hasonló funkciójú eszközök ügyes variációjáról, de akkor is: a választék masszív.

  • Szép, de minek ennyi fegyver?* Ahogy korábban is említettem: sok ellenfelet kapsz az arcodba. Az EDF2025 akár a „Tömeg-menedzsment Rendkívül Pusztító Fegyverekkel: A Videójáték” címen is futhatna, mert lényegében erről van szó. Jönnek szemből, oldalról, alulról, felülről. Közepesen nagyok, nagyon nagyok, hatalmasak, és olyanok is, amik a szó legszorosabb értelmében nem férnek el a képernyőn.

Miféle idegenek ezek? Megérkeztünk az EDF széria másik bájához: az ellenfelek az ötvenes évekbeli amerikai ufó-inváziós és óriásszörnyes sci-fijeinek japán szemüvegen keresztül szemlélt változatai. Jó hosszú mondat volt, de minden eleme fontos - igazi duplacsavar, egy eleve furcsa megközelítés még furcsább köntösben tálalva. Meglepő, vagy sem: a dolog működik, a Sandlot nagyon jól érzi, hogy meddig lehet tolni a szatírát: jó sokáig! Az EDF nyakig merül a felvállaltan B-kategóriás koncepcióba, és szégyentelenül lubickol benne.

Mitől más az EDF2025, mint az előző, vagy az azt megelőző? Erre röviden nem fogok tudni válaszolni, menjünk sorban. Mire vagy leginkább kíváncsi?

Mondjuk a grafikára. Generációvégi játék, biztos kifacsarja a gépekből, amit ki lehet, nem? A legegyszerűbb kérdéssel nyitottunk, a válasz: NEM. A D3 alapvetően továbbra is budget-kiadó, a Sandlot meg budget-fejlesztő, az EDF2025-öt hajtó technológia se modernnek, se kiforrottnak nem mondható. A játék sok vizuális kompromisszumot köt annak érdekében, hogy a rengeteg ellenfelet képernyőn tudja tartani. Látható (tőled pár méterre beugró) pop-up, folyamatos v-sync problémák, egyszerű belső helyszínek, egyszerűcske textúrák - és néha még így is hatalmasat zakózó frame / szekundum értékek. Ennek ellenére: ha ötven harcidrón, ugyanennyi óriásrovar és fél tucat óriásrobot indul el feléd egyszerre Tokió közepén… nos, ez még a kompromisszumokkal együtt is megkapó látvány.

Korábban volt szó rombolásról is, ez azt jelenti, hogy…? Azt bizony. A város rombolható. Nagyon. És fogod is rombolni, nem feltétlenül szándékosan (bár az is megeshet), hanem azért, mert a feléd vágtázó rovarcsapat közé engedett Teknőc-rakéta (lassú, de halálos!) becsapódáskor a dögökkel együtt simán magával ránt majd két felhőkarcolót is. Nem, nem túlzok. Felhőkarcolót. Kettőt.

A videókban többféle karaktert láttam - ezek különböző páncélok, vagy valóban különböző karakterek? Ezek teljesen különböző karakterek, minden küldetés előtt négy, külön fejleszthető karakter-osztály közül választhatsz. A RANGER a mindenki számára ajánlható, sokféle fegyvert használó, könnyen kezelhető harcos. A WING DIVER könnyű fegyverzetű (oké, relatíve könnyű fegyverzetű), viszont jetpackkel felszerelt légi-akrobata. A FENCER a tank-kaszt, gyakorlatilag egy szamuráj és a WH40K-s űrgárdista keveréke, brutális közelharci fegyverekkel. Végül pedig a AIR RAIDER, ami egy támogató-kaszt, magában közepesen életképtelen, csapatban viszont baromi hasznos - ő képes légicsapásokat, vagy járműveket (tankok, helikopterek, mecha, de van mentőautó is) rendelni a csatatérre.

Ha több karakter van, akkor kell lennie koopnak is, ugye? Van benne koop, kétfős osztott képernyős, vagy négyfős online. Mindkettő jó móka, különösen az utóbbi - a karakterek képességeinek teljes kihasználásához nem árt, ha négy játékos van a pályán. Meg amúgy sem, feltéve, ha bele akarsz kóstolni a magasabb nehézségi fokozatokba is.

De miért akarnék magas nehézségen játszani?* Egyrészt hogy elmondhasd magadról, hogy milyen fasza hárdkór játékos vagy, másrészt azért, mert ez a játék egyik hajtóereje. Az új fegyvereket nem automatikusan kapod, hanem a missziók során elpusztított dögök dobják őket - véletlenszerűen. Magasabb nehézségi fokozat = jobb loot.

Akkor egyedül nem is élvezetes? Dehogynem. Normál nehézségi fokozaton az EDF2025 kellően megbocsátó ahhoz, hogy még a szériával most ismerkedők se érezzék agyonterhelve magukat. A kampány 80+ missziót kínál, ez normálon, egy karaktert használva alsó hangon 15+ órás játékidő. Ha visszamész fegyvereket farmolni a korábbi pályákra, és / vagy kipróbálsz más karaktereket is, akkor 25+ órát simán ki lehet belőle ütni egyedül is. Online pedig: sokkal többet.

Rohanjak megvenni? Most még ne, mert pénteken jelenik meg. Az EDF2025 jó játék, a széria eddig legkiforrottabb, legtartalmasabb epizódja. De: kétségtelenül rétegjáték, és csiszoltság tekintetében nem hozza azt a színvonalat, amit (mondjuk) egy nyugati AAA címtől elvárnál. Az online / single rész szigorúan ketté van választva (miért, amikor ugyanaz a tartalom?), a menürendszer a PS2 korszakot idézi, a küldetések során többször is becsúszik a tartalmi, vizuális önismétlés.

Az EDF2025 nem szólít meg mindenkit, valószínűleg nem is akar, talán nem is tud. Valamit mégis nagyon jól csinál: kitűnően szórakoztat.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2 órája
3

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

18 órája
5

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==