Stranglehold - teszt

Stranglehold - teszt

WarhawkLusztig Zsolt2007.10.08. 18:54

Mióta Max Payne és a Mátrix sorozat megteremtette és köztudatba hozta a “bullet-time” kifejezést, időről időre fel kell bukkannia egy játéknak, melyben központi szerepet kap a fenti mozzanat. Láttunk ebből jobbat és igen sok rosszabbat, azonban mikor a Midwaynél eldöntötték, hogy újra bepróbálkoznak a régi, bevált sémával, tudták, hogy kell valami körítés, valami extra, ami a játékot kiemeli a középszerűségből. Kell egy név. Vagy kettő.

Ezt pedig meg is találták, John Woo és Chow Yun Fat személyében. Amennyiben valaki most szabadult volna egy ötven éve lezárt atombunkerből, egy gyors kis rekap: Előbbi úriember tisztségét tekintve rendező, abból is az akciófilmes fajta. Rengeteg távol-keleti filmen kívül olyan címek köthetők nevéhez, mint az Ál/Arc, a Rés a Pajzson, vagy a szépreményű Mission: Impossible II. Chow Yun Fat pedig színészként működött közre szintén hasonlóan nagy címekben (legutóbb - bár már erősen “hálivudizálva” - a Karib Tenger Kalózai harmadik epizódjában szántotta az óceánt). A két híresség már találkozott egy film erejéig, mely a Hard Boiled címet kapta a keresztségben és megismertette a világot Tequilaval, a cool zsaruval, aki mellett John McLane picsogós nyápicnak tűnik. A Stranglehold pedig ennek a filmnek egyfajta folytatása. A karakterek - főszereplő - szintjén mindenképp, hiszen főhősünk itt is a minden őrültségből és lehetetlen helyzetből élve kikerülő Tequila nyomozó, aki megint magányos vendettára indul a hong kongi gengsztercsaládok, illetve az orosz mafia ellen. Az alapfelállás egy halott rendőr és egy egyértelmű üzenet, azonban a történet néhány pályával később átcsap személyesbe, a tét a régi szerető megmentése lesz. Mindez azonban csak körítés, egy máz, mely alatt az utóbbi idők egyik legakciódúsabb játékmenete lapul. A Stranglehold ugyanis igazi vérbeli akciójáték, a tradícionális, mindenkit halomralövős fajtából. Nincsenek logikai feladványok, vagy bármi, ami elvonná a figyelmünket arról, ami fontos: hogy a pálya vége és köztünk egy kisebb hadseregnyi ellenfél vár csőre töltött fegyverrel.

Az esetek kilencvenkilenc százalékában tehát az a helyzet áll elő, hogy adva van a pálya, mi, illetve egy rakás ellenfél. Namost nem véletlen említettem fentebb a Max Paynet, ugyanis pisztolyunk, puskáink, sőt, akár rakétavetőnk mellett a jó öreg bullett-time lesz a legfontosabb társunk. Az itt stílusosan Tequila-timenak hívott belassulós effekt ugyanis szinte minden, a szimpla futástól eltérő mozdulatunkkor bekapcsol. Ugrunk egyet a levegőben? Tequila-time. Fedezékből tüzelünk? Tequila-time. Keresztülcsúszunk egy asztalon, akrobata módra felfutunk egy korláton, csillárról lógva osszuk az áldást? Vodka, vagy miafene, Tequila-Time. Érezhető tehát, hogy a játék felét lassítva fogjuk játszani, ami azonban annyira nem is baj, ugyanis meglepően kevés célzás-segítést kapunk, tehát ügyesen kell a fegyvert - oké, kontrollert - forgatni. Ami újdonság, az a Style-pontok, igen, kitaláltátok, a stílusos fegyverforgatásért kapjuk őket. Minél több ellenfelet gyakunk le minél rövidebb időn belül, neadjisten valami környezet elem segítségével, annál több ilyen pontunk lesz. Ezek a pontok kétféleképp működnek. Egyrészt egyfajta valutaként, melyekért különböző extrákat nyithatunk meg (ismeritek a Midwayt, rengeteg kép, videó, és hasonló finomság lesz elérhető), másrészt a hangzatos nevű Tequila-Bombot tölti fel. Eme bomba igazából négy speciális képességre utal, melyeket az irányító D-padjának négy irányára osztottak szét. Gyógyítás, célzott, pontos (és látványos lövés), “szénnélövömapályát” és “mindenkitlelövökkörülöttem” üzemmód. Olyannyira hasznosak, hogy túlélésünk a későbbi pályákon azon múlik, mennyire tudjuk jól alkalmazni őket. Újdonság a néha feltűnő standoff, mely igazából egy ultralassított pisztolypárbaj. Többen vesznek körbe, és egyesével kell az ellenfeleket leteríteni, miközben a pisztolyaiból kilőtt golyókat kerülgetjük. Leírva kicsit bugyuta, élőben egyértelmű.

A folytatás egy pisztolytárazásnyira van, katt az oldalválasztóra!

Ami viszont a prímet viszi az a környezet pusztíthatósága. Nem túlzok, mikor azt állítom, hogy a pályá legalapabb felépítéséig szinte mindent a földdel egyenlővé lehet tenni! Konkrét házakat lehet szétbombázni, kocsikat felrobbantani, dinó szobrokat porrá lőni - egyszerűen nem éri meg felsorolni, nem is lehet talán, tényleg minden elpusztítható. Ami a legnagyobb poén, a játék nem tüntet el semmit, a legutolsó ellenfél, vagy szétlőtt berendezési tárgy is mindvégig a helyén marad, mindezt gyakorlatilag teljesen belassulás nélkül, igencsak decens megjelenítés mellett. Természetesen (?) a játék alatt az Unreal motor dübörög, és talán most először mutatja meg azt, hogy a bámulatos látványon kívül milyen potenciál is lakozik benne, ha komplex fizikai számítások kellenek. Természetesen ezt a nagy dobást a pályák készítői is megpróbálták kihasználni, így megfordulunk zsúfolt piactereken, múzeumokban, mélygarázsokban és hasonló, rombolható elemekkel zsúfolt helyeken. Néha a puszta túlélésen túl kapunk egyéb feladatokat is, ez azonban általában a “pusztíts el x droglabort” bonyolultságon nem megy túl, és természetesen minden hasonló feladat célja az esetek kilencven százalékában mindenképp útba fog esni. Említettem előbb a környezeti elemek gyilkos hatását, ebből is találunk jócskán példát. Lelőhető neonvilágítás, ami agyoncsapja az alatta tébláboló ellenfelet? Hatalmas sziklák, melyeket egy gyenge faléc tart a helyükön és véletlenül éppen egy csapat rosszfiú kolbászol alatta? Rengetegszer van ilyen, és a style-pont gyűjtésen túl látványos és menő érzés ilyen módon kivégezni az ellenfeleket.

Említettem az Unreal motort, természetesen ez meghatározza a játék grafikáját is, mely, bár nem éri el a Gears of War, vagy a Bioshock által igencsak magasra helyezett lécet, abszolút elfogadható látványt nyújt. Van néhány nagy erőssége, ilyen például az arcok, a mimika megjelenítése, és néhány kivételtől eltekintve a pályák sem hagynak semmi kivetnivalót maguk után. Az elején talán annyira nem látszik, de a későbbi helyszínek igazán szépek és komplexek tudnak lenni. Nem az elején lövik el minden puskaporukat a készítők, az utolsó egy-két pálya - külön kedvenc az esős szegény-negyed - tényleg finom falat lesz. Sajnos azonban ezeket a pályákat egy hosszabb délután után már meg is tekintheti a nagyérdemű, a Stranglehold ugyanis beáll a mostanában oly népszerű (mármint a fejlesztők körében népszerű) kétestés kalandok közé, több nem kell a végigjátszáshoz, könnyebb fokozaton meg pláne. A befejezés után kapunk egy extranehéz fokozatot is, azonban ez csöppet átcsúszik a mazochista mezsgyébe, gyakorlatilag öngyilkosjelölteknek nyújt egyedül szórakozást. Van azonban multiplayer mód is, bár nem tudni, minek. Illetve dehogynem, azért, hogy el lehesen mondani, hogy “intenz multipléjer betölsz”, meg ilyenek, kár, hogy egy szó nem igaz belőle. Jó lenne ez, csak az irányítás amilyen jól dolgozik egyszemélyes játékban, annyira bugyata akkor, ha másik játékost kellene leszedni, az egyébként übercool specko képességek pedig szinte teljesen használhatatlanok itt. Nagyjából úgy néz ki a dolog, hogy a néhány jóreményű játékos lövöldözik mindenfelé, meg közben vetődik, ugrál, aztán néha az egyiket megtalálja egy golyó - mindez azonban inkább szerencse, mint tudás kérdése. Nem is csoda, hogy szinte lehetetlen ellenfeleket találni.

Talán felmerült bennetek már a kérdés, John Woo a nevén kívül ugyan mit adott a játékhoz, nevén, arcán és természetesen a védjegyének számító galambokon kívül? Véleményem szerint azt, amiért érdemes az oly sokszor majdnem unalomba fulladó tűzharcoknak nekimenni. A cool-faktort. Azt a szinte matematikai pontossággal kiszámított kameraállásokat, átvezetőket, mozzanatokat, melyeket csak egy filmes szakember képes ilyen jól közvetíteni. Ez az, ami kiemeli a játékot a többi közül, ha csak egy kis időre is. Mert be kell vallanom, bármennyire is élveztem a játékot a Strangleholddal, tudom, hogy oda fog jutni, ahova a hasonló, pusztán az akciójelenetekre építő filmek és játékok jutnak: egy ideig sztárok lesznek, majd fél év múlva a kutya sem fog emlékezni rájuk. Ez azonban ne tántorítson el senkit, aki néhány órányi adrenailnra szomjazik - a Stranglehold ha mást nem, ezt tuti meg tudja adni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eladó a Gearbox, leépít a Sega - ez történt csütörtökön

Továbbá: Nine Sols, Predator: Hunting Grounds, Don't Nod, Visions of Mana, The Triple-i Initiative, Witcher 4.

7 órája
4

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

1 napja
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
8

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

2 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

2 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

3 napja
9

Heti megjelenések

4 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

5 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

6 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

7 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

8 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

8 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

8 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

9 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

9 napja
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==