[Teszt] Gone Home

Gone Home

VegaNagy-Sz. Ferenc2013.09.06. 11:10

Hatalmas, üresen tátongó házba érkezik egy fiatal, húsz éves lány, és bár a családja ott lakik, ő aligha nevezheti otthonának az épületet. Egy éve tartózkodik távol tőlük, teljesen bejárta Európát, húgával és szüleivel csupán levélben és telefonon tartva a kapcsolatot, így a beköltözésnél sem lehetett ott. És ahogy azt látni is fogjuk, pont annyira nem tud szinte semmit a legközelebbi rokonairól, ahogy a kezdeteknél mi sem, hiszen tucatnyi apró titok tárul fel előtte is a ház bejárása közben. Róla magáról alig mesélnek nekünk, valójában bárki, egy külső szemlélő is lehetne. És tulajdonképpen az is, az itt-ott megtalálható képeslapjain kívül mintha nem is képezné a részét a családjának.

A főszerepet egyértelműen tizenhét éves húga játssza, de a szülők és távolabbi rokonok is fel-feltűnnek a két-három órás kutakodás során. Na persze nem személyesen, ugyanis egyikükkel sem fogunk találkozni, ennek ellenére mindenhol jelen vannak: feljegyzésekben, üzenetrögzítőn, könyvekben, rajzokban, kazettatokokban, általuk írt vagy tőlük kapott levelekben, bútorokban és egyéb tárgyakban.

A Gone Home-ban gyakorlatilag minden azt a szerepet tölti be, hogy a Greenbriar-ház lakóiról meséljen, de a fő szálon kívül ezt egyáltalán nem szájbarágósan teszi, épp ellenkezőleg. Odafigyelést és legfőképpen kíváncsiságot, érdeklődést vár el, valamint rengeteg olvasást. Hiába ugyanis az ezernyi megvizsgálható tárgy, a lényeg mégis post-itekre írt mondatokból, könyvekbe rejtett levelekből és az asztalon felejtett iratokból fog kiderülni - hiába az fps nézet és a kalandjátékokra emlékeztető eszköztár, ez egy színtiszta visual novel, több szálat futtatva egymás mellett.

Itt ugyanis nem szuperhősökről és világmegváltásról szól a történet, hanem nagyon-nagyon hétköznapi emberekről, akiknek régi, az apa esetében akár évtizedes problémák árnyékolják be az életét, és amely gondokkal te és én, esetleg a szüleink vagy gyermekeink biztosan szembenéznek. Pont annyira szól a felnőtté válásról, az önállósodásról, a lázadásról, a szabadság iránti vágyról, mint a házassági problémákról, a néha kilátástalannak tűnő munkáról, a megaláztatásról és még megannyi dologról, amit elsőre nem is olyan könnyű észrevenni és helyrerakni. Pedig ott van előtted minden, de tőled függ, hogy csak felszínesen végigfutod az egészet, vagy összerakod a teljes család életét.

A szerkesztőségből ketten is biztosak voltunk egyébként abban, hogy a végkifejletben vagy valami fura csavar, vagy valami borzasztó tragédia fog bekövetkezni. Nem lett igazunk, tökéletesen igazodik a zárás is az előzményekhez: az egyszerű, tulajdonképpen szinte klisés befejezés kerekké teszi a történetet, nem pedig megerőszakolja azt, szerencsére nem erőltettek semmilyen oda nem illő csavart. Az olvasni szerető játékosok mellett egyébként azok fogják a leginkább élvezni a környezetet, akik a kilencvenes évek elején-közepén már legalább tinédzserek voltak, mindenhonnan üvölt ugyanis a korszellem: a képregényekből, az X-Akták poszterekről, a kazettákról ,és a háztartási eszközökből. Ha nem lenne úton-útfélen kitéve a dátum, akkor is nyilvánvaló lenne, hogy milyen korba kerültünk.

A Gone Home egyszerűsége és letisztultsága ugyanakkor legalább annyira hátrány, mint előny. Lehet, hogy jó végre nem a világ megmentésén fáradozni, de sokan csak a vállukat fogják vonogatni a végigjátszás után. A mindennapi problémák ugyanis annyira ismerősek, hogy az ember nem szívesen foglalkozik máséval. A család története ugyanis néhol simán lesüllyed a szappanoperák szintjére, érdekesnek pedig annyira nevezhető csak, mint amikor a kolléga a munkahelyen elmeséli, hogy mit csinált hétvégén: egyik fülön be, a másikon ki.

A fő szál is visszatetszést kelthet a konzervatívabb gondolkodásúak körében, nyilván egy kétórás játéknál nem árulom el, hogy miről van szó, de bizonyára lesznek olyanok, akik a félidőben úgy döntenek, hogy Sam, a kisebbik lány története mégsem érdekli őket annyira. Vicces egyébként, hogy a hátteret csak nagyon ritkán kommentáló Kaitlin, akiről szinte el is feljetjük, hogy az ő bőrébe bújtunk, szintén megbotránkozik néhány felfedett dolgon.

A Gone Home legnagyobb erénye, hogy minden, de tényleg minden apró részletre odafigyeltek a készítők, az összes tárgy korhű, a ház felépítése logikus, a rejtett rekeszek és szobák elrendezése hiteles, és hiába nincs jelen senki, mégis mindenhol érezzük, hogy itt tényleg többen élnek. A gond ott van, hogy - egy klasszikust idézve - átsejlik a mechanika az illúzió szövetén. Hiába a hatalmas ház, a szobák elrendezése valójában trükkös, nagyrészt lineárisan fogunk végigmenni rajtuk, így ha minden útba eső írást végignézünk, akkor tulajdonképpen nem csinálunk mást, mint végiglapozzuk egy könyv egymást követő oldalait.

A legnagyobb baj azonban az, hogy míg mindenki arról áradozik, hogy mennyire forradalmasítja a videojátékok történetmesélését a Gone Home, a valóság ennek pont az ellenkezője, visszalép húsz-harminc évet, de rosszul. Kiírtja a Mystből a rejtvényeket, az Alone in the Darkból a kihívást, a szöveges kalandjátékokból pedig a választási lehetőségeket, és mindezt újként tálalja. Eközben nem használ olyan eszközöket, amelyet könyvként nem, játékként mégis megtehetne, nincsenek videorészletek a családi eseményekről (pedig a kamera nem volt a kilencvenes években már annyira ördögtől való eszköz), alig vannak fényképek, ami pedig az állandó problémám, hogy az interaktivitásban rejlő lehetőségek annyira vannak csak kiaknázva, hogy leguggolunk-e, hogy észrevegyük az asztal alatt megbúvó gépelt oldalt vagy sem.

Értem én, hogy szándékosan ez a koncepció, hogy úgy próbálják a családot ábrázolni, hogy véletlenül se jelenjenek meg közvetlenül (olyannyira, hogy valódi tükör sincs a házban, amiben megnézhetnénk, hogy mégis hogyan képzelték el a lányt, akit irányítunk), de itt-ott üvölt, hogy ezt inkább a fejlesztői erőforrásokkal való spórolás indokolta, nem az ötlet erőssége.

Hiába tehát a valóban jelen lévő szellemi kihívás a mellékszálak összeillesztésénél, szó sincs itt semmilyen forradalomról. Hiába építkezik szépen Mágenheim Julcsiék élettörténete, a To the Moonhoz hasonlítható minőséget senki ne várjon a sztoritól, hiányzik a Journey könnyed eleganciája, mint ahogy a Dear Esther varázslatos helyszínei sincsenek itt, hogy eltakarják a hiányosságokat.

A Gone Home még pszeudo-játékként is csak átlagos, húsz eurós árszabásával pedig még inkább megnehezíti a saját dolgát. És mielőtt valaki azzal érvelne, hogy biztosan a sok olvasás miatt temettem a kelleténél mélyebbre, jelzem: az talán az egyetlen valódi értéke.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

12 órája
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

20 órája
4

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

1 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

3 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

6 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

7 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

7 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

8 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

9 napja
8

Heti megjelenések

2024.04.08.
1

Bulwark: Falconeer Chronicles - az Ursee úttörői

A Bulwark egy különleges, teljesen egyedi világlátást közvetítő, művészi városépítő játék, amely egy egyszemélyes fejlesztő kreatív csatornáinak teljes keresztmetszetében kínálja az áramlást a játékosok irányába. Tesztlaborba vittük az egész Urseet.

2024.04.07.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==