[Teszt] Brothers: A Tale of Two Sons

Brothers: A Tale of Two Sons

VegaNagy-Sz. Ferenc2013.08.24. 10:00

Vannak játékok, amelyek egész egyszerűen nem akarnak többet, csak megfogni a gazdájuk kezét, megkérni őket, hogy dőljenek hátra, lazuljanak el, véletlenül se erőltessék meg magukat, és élvezzék az utazást, tart ameddig tart. Ezek rendszerint aztán nyernek is mindenféle év játéka díjakat, akik pedig az interaktivitást hiányolják belőlük, azok puffoghatnak, hogy milyen jogon kerültek egyáltalán egy kalapba a többi indulóval.

A Brothers könnyen lehet, hogy nem fog sok év játéka díjat nyerni. Ennek az oka rendkívül egyszerű: a filmszerű, “utazós” címek kedvelőinek túl interaktív, a kemény magnak mégis nevetségesen könnyű, szinte minden kihívást nélkülöz. Nyilván azért ennyire nem könnyű két szék közé esni a Summer of Arcade nyitócímeként (arról nem is beszélve, hogy az exkluzivitás ezúttal csak néhány hetes, a cikk megjelenésekor nyakunkon van már a PC és PS3 verzió megjelenése is), de az biztos, hogy a svéd Starbreeze kétségkívül művészi alkotása annyira bátor vállalkozás, hogy csoda, hogy megjelenésére bármely producer rábólintott.

Az alapfelütés akár vékonyra rágott csont, korábban ezerszer megélt klisé is lehetne: adott két szereplő - egy fiú testvérpár -, akiknek egymást segítve kell boldogulniuk a veszélyes nagyvilágban. Korábban láttunk már olyan címeket, ahol a főszereplő páros kapcsolata a kiegyensúlyozatlanságra, az egyik fél elesettségére épült, más esetben a résztvevők eszközkészlete pontosan kiegészítette egymást, ahol az egyik elakadt, ott a másik kezében volt a megoldás kulcsa és vice versa. A kooperatív játékmódok előretörése pedig természetszerűleg hozta létre azokat a szereplő-klónokat, akik bár máshogy néztek ki, ugyanazt tudták, mint a társuk. A Brothers ugyan merít a fenti ideáltípusokból, de mégis képes egy teljesen más, tulajdonképpen egyedi megoldással előállni, amelynek az a lényege, hogy a résztvevő testvéreket egy időben irányítjuk mi magunk a két stick és a ravaszgombok segítségével. Lehetetlenül furcsa az első percben, de zseniálisan egyszerűvé válik negyed óra után ez a sajátos működés, és ha nagyon nem megy, akkor természetesen leállhatunk egyikükkel vagy másikukkal, még ha túl messzire nem is távolodhatnak el egymástól a testvérek.

Ha a műfajt szeretnénk belőni, nincs nehéz dolgunk, körülbelül fele-fele arányban váltakoznak az ügyességi platform-elemek és a logikai feladványok, de mivel a két szereplőnek minden esetben bele kell férnie egy képernyőbe, ezért egyik feladat komplexitása sem túlzottan magas, ha pedig valamit mégis elrontunk, nem történik semmi, nekifuthatunk újból, ugyanonnan. Meghalni ugyanis nem lehet, a világot benépesítő lények nagy része nem ellenségesen viseltetik az irányunkba, sokkal inkább segítőkészen. A kisszámú bossharcot sem erővel, hanem ésszel fogjuk megvívni, minden esetben van egy olyan cselekvés, amivel túljárhatunk az ellenfelek eszén. Több oka van annak, hogy a már-már valószínűtlen könnyűség ellenére sem érződnek ócskának a feladványok. A legfontosabb, hogy soha nem tolnak semmit feleslegesen az arcunkba. Az első percben kirakják a képernyőre a két használandó stick és ravaszgomb képét, majd soha többé egy rásegítéssel sem fogunk találkozni. Ha forgatni kell valamit, akkor nem lesz kint a pörgő ikon, nincsenek quick time eventek, soha semminél nincs kiírva, hogy mit lehet vele csinálni, vagy hogy egyáltalán végezhető-e vele interakció. Mindent az elejétől kezdve magunknak kell felfedezni, és mindennel bepróbálkozni. Ettől sokkal élettelibbé válik a világ, a szereplők nem csak általunk mozgatott bábok, hanem valódi szereplők, a történések résztvevői lesznek. A másik fontos szempont, amiért a legkönnyebb próbatétel sem válik nevetségessé, az a tény, hogy mindenről érezzük, hogy a helyén van. Nincsenek oda nem illő tárgyak, a kihívás kedvéért letett öncélú, designerek izzadtságszagától bűzlő puzzle-elemek, és a könnyed ugrándozást mindig megszakítja egy-egy wtf-pillanat. Van, hogy vígan ugrabugrálunk perceken keresztül egy óriással a hegy tetejére, aki a következő pillanatban váratlanul ugrik egy fejest a mélybe, de a kecskék hátán történő megvadult lovaglás is emlékezetes történés. Nem szívesen lőnék el sokat, mindenki élje át maga ezeket.

A történet, a világ és a benne szereplő feladatok tehát tökéletes összhangban vannak, a hangulatot pedig külön emeli, hogy mindenki idegen nyelven beszél, tehát nem értünk a párbeszédekből semmit. A hagyományos narrációs eszközök tudatos mellőzése külön segít abban, hogy ne arra figyeljünk, hogy ki mit mond, hanem a szereplők gesztusaira, a hanghordozásukra, a testbeszédre és a környezetre koncentrálhassunk. De ez nem csak segítség, ugyanis a játékostól is több odafigyelésre van szükség, arról nem is beszélve, hogy az audiovizuális elemek szerepe még inkább felértékelődik. Na nem mintha nem tátanánk enélkül is a szánkat. A komolyzenei alapok a saját szubjektív véleményem szerint a videojáték történelem egyik legjobb soundtrackjévé állnak össze, a gyakran elnagyolt arányokkal dolgozó tájak a Team Ico játékait idézik (nem csak a játéktér, hanem a gigantikus háttér is egy mesélő vászon) néhol kis God of War beütéssel, a világot benépesítő lények pedig olyannyira varázslatosak, hogy nélkülük nem is működne a koncepció. Itt-ott nagyon közel áll a Brothers ahhoz, hogy a művészeti tartalmát tekintve egy mindenhonnan ihletet merítő fantasy-katyvasz legyen, mégis végig képes az ízléses - és pozitív emlékeket maga után hagyó - oldalon maradni.

Az egyszemélyes kooperativitás koncepciója végig stabil marad, sőt, a három órás játékidő végén kezdjük azt érezni, hogy na most már akkor jöhetne újabb tíz órányi utazás. És ez nem csak a világ, hanem a két testvér lassan kibontakozó személyisége miatt is így van. Kettejük különbözősége nem merül ki abban, hogy az egyik tud úszni, a másik nem, az egyik átfér kis helyeken, a nagyobb nem, hanem pl. a kicsi szemtelenségéből adódóan a felkelthetetlen őrt is simán lelocsolja egy vödör vízzel, ugyanakkor a kiszabadított lánynak az idősebbik kezdi el tenni a szépet. A játék a cselekedeteinktől függően is képes élénkebbé válni, érdemes minden helyzetben külön próbát tenni mindkettejükkel, hátha egy olyan interakciót sikerül elkapni, ami a végigjátszást nem, az élményt mégis befolyásolja.

Aki a fentiek alapján azt gondolná, hogy a Brothers helye a Journey-k és Dear Estherek között van a digitális játékoknak fenntartott virtuális polcon, annak csak félig van igaza. Ugyan a könnyű befogadhatóság - és az ennek köszönhetően borítékolható kazuár célközönség - közös bennük, a Starbreeze próbálkozása korántsem valamilyen útkeresés vagy bátor kísérlet, esetleg hazárdírozás, hanem tudatosan, zseniálisan összerakott remekmű. Viszont nem lehet elégszer leírni, hogy annyira rövid és könnyű, hogy hiába a sokkoló befejezés (nem feltétlenül a drámai csúcspontra gondolok, az végig benne volt a levegőben, hanem a prológus záró képsoraira), kínzó, fájdalmas hiányérzetet hagy maga után, bármennyire is kerek egész. És nem azért rövid, mert egy letölthető címnél nem elfogadható a három órányi tartalom, hanem azért, mert ezt a minőséget nagyobb dózisban is elviselnénk.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

21 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==