[Teszt] Saints Row IV

Saints Row IV

WarhawkLusztig Zsolt2013.08.14. 15:01

A Saints Row negyedik részének első perceiben a Mesélő egy rövid időutazásra invitál, elmondja, hogyan váltak a Harmadik utca Szentjei A Főnök befolyása alatt szimpla utcai bandából nemzetközi sztárokká. Ha kicsit a történet mögé nézünk, akkor érdekes párhuzamot fedezhetünk fel: ahogy a Szentek átpozícionálták működésüket az utcákról a médiába, úgy pozícionálta át a Volition is a játékot, így a harmadik résszel a Grand Theft Auto aranyos kistestvéréből annak különleges, mégis imádnivaló fingós-böfögős unokatestvére lett, a sandbox stílus Csillagközi Inváziója. A váltás pedig láthatóan bejött, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a negyedik rész se sajnálja az over the top jeleneteket és a rekeszizom szaggató poénokat.

Ezzel pedig már az első percekben szembesülni fogunk, a bemelegítő küldetésben egy, az Egyesült Államokat fenyegető hadúrt kell levadásznunk, de ahogy az lenni szokott a küldetés gyorsan vesz egy fubar-fordulatot, észre se vesszük és már egy, a világűr, majd az USA felé száguldó atomrakétát mászunk meg, miközben a háttérben Steven Tyler énekli, hogy Nem Akar Egy Pillanatról Se Lemaradni. És higgyétek el, a játéknak ez lesz a legkevésbé beteg pillanata. Már maga a felütés is olyan, ami bárhol máshol szánalmasnak tűnne, de itt még csak meg se lepődünk rajta: a Főnök lett az Egyesült Államok elnöke (vagy elnök asszonya - a Volition újra a játékosra bízza, hogy férfi, nő vagy valami köztes állapot legyen) és már éppen kezdenek jól menni a dolgok (Hé, eldönthetjük, hogy az éhezést szüntetjük meg, vagy a rák ellenszerét fedezzük fel!) mikor a Zin nevű idegen faj lényegében egy pillanat alatt elfoglalja a Földet. Itt pedig azt kell írnom, amit nem hittem volna, hogy pont egy Saints Row játéknál fogok leírni: a játék történetét azért nem folytathatom, mert masszív spoilerekbe ütköznénk. Legyen elég annyi, hogy az első órában néhány váratlan és ugyanennyi teljesen kiszámítható fordulatot követően egy űrhajóra és olyan szuperképességekre teszünk szert, melyekért még Cole MacGrath is sírva könyörögne, majd elindulunk összegyűjteni a régi bandát, hogy utána jól fenéken billentsük az idegen hódítókat.

A Saints Row negyedik részével a Volition bevallottan meg szeretné koronázni, egyszersmind befejezni az első résszel kezdett történetfolyamot, így valóban szinte mindenki felbukkan, akivel az elmúlt három részben találkoztunk. Az olyan állandó szereplők mellett, mind Shaundi és Pierce felbukkan a harmadik részből Kinzie és Matt Miller (sajnos Zimos és Oleg kimarad), de olyan régi ismerősök is újra a segítségünkre sietnek, mint az első részből megismert Ben King, a halottnak hitt szupersztár, Johnny Gat. Sőt sztárszereplőként itt lesz Keith David is, ami mellesleg egy őrületes kikacsintás, hiszen ő volt az első két részben Julius Little szinkronhangja. És a felsorolás még nem ér véget, ellenfeleink sorát olyan, szintén az előző részekből megismert nevek fogják erősíteni, mint Tanya, Warren Williams, DJ Veteran Child vagy Phillipe Loren. A sorozatot nem ismerőknek a fenti nevek minden bizonnyal nem mondanak sokat, de a hozzám hasonló rajongók most teljesen jogosan csaphatnak a levegőbe: stáb terén a legteljesebb Saints Row játékot kapjuk meg.

Persze a fenti felsorolás felvet néhány érdekes kérdést, leginkább talán azt, hogy hogyan térhetnek vissza epizódokkal ezelőtt elhunyt szereplők? Természetesen erre is megvan a válasz és természetesen ezzel is egy méretes poént lőnék le, így legyen elég annyi, hogy egy helyről fakadnak mint a szuperképességeink. És ha már a képességeknél tartunk: ők bizony a tényleges főszereplői a negyedik résznek, olyannyira, hogy az aktivitások jelentős része tipikusan rájuk lett építve. A készítők minden bizonnyal sokat játszhattak a Crackdownnal, hősünk ugyanis hatalmasakat tud ugrani és őrületes sebességgel képes futni, de ez még nem minden: jeget, tűzlabdákat lövöldözhetünk, földrengést idézhetünk elő, telekinézissel mozgathatunk tárgyakat, vagy király kis buffokkal ruházhatjuk fel társainkat. Nem a Saints Rowról beszélnénk, ha ezeket ne lehetne több szinten fejleszteni, ehhez megfelelő szintet kell elérnünk és - újra helló, Crackdown - a pályán szétszórt bigyókból kell összeszednünk megfelelő mennyiséget. Természetesen a szokásos fejlődési rendszer is megmaradt, megfelelő szint és zseton esetén gyorsan közel sérthetetlen szuperhőssé alakíthatjuk a Főnököt.

Szuperképességek ide, régi-új szereplők oda, a Saints Row negyedik része a korábbi epizódokhoz hasonlóan még mindig a hatalmas poénokról és a temérdek tennivalóról szól. Kezdjük az utóbbival: a negyedik részben néhány régi ismerős feladat (Tank Mayhem, Insurance Fraud) mellett egy rakás, új képességeinkhez vagy a környezethez kapcsolódó küldetés található, melyekben emberfeletti sebességünket, telekinézis képességünket és hasonlóakat kell használnunk. Ezek persze csak kiegészítő elfoglaltságok, a játék gerincét a történetet előremozdító fő- és a társainkhoz kapcsolódó mellékküldetések jelentik. Előbbiek újra zseniálisan sikerültek, nem csak pusztán őrültek, de jelen esetben kitűnően figuráznak ki filmeket, vagy videojátékokat. A Streets of Ragetől a Metal Gear Solidon keresztül a Mass Effect 2-ig fogunk nem csak apró utalásokra, hanem komplett, a címekből „lopott” feladatokra, pályákra bukkanni. Az ilyen kikacsintások nem mindig sülnek el jól, azonban a Volition nagyszerűen elérte, hogy sose érezzük úgy, hogy kinevetik az inspirációul szolgáló címeket, nem rosszindulatúan csinálnak viccet belőlük, egyszerűen a Saints Row világában minden kicsit bugyutább, poénosabb, mint a való (vagy másik virtuális) világban.

Sajnos a társainktól kapható loyalty, illetve a különböző extra tárgyakért és képességekért zajló küldetések már nem sikerültek ennyire jól: lényegében a fenti aktivitásokból merítenek egy méreteset, azok közül kell néhányat megadott sorrendben végrehajtanunk a küldetések befejezéséhez. El lehet velük lenni, de a poénokat ne itt keressük. Hanem lényegében mindenhol máshol. A Saints Row minden pillanatban veszélyt jelent a rekeszizmunkra, kezdve a karaktergenerálástól (ahol a három-három férfi és női hang mellett lehet külön Nolan North hangot választani), az őrült fegyverválasztékon (Dubstep gun ftw!) és a karakterek között kitűnően működő kémián keresztül a rendkívül jól eltalált rádiókig és azok zeneválasztékáig garantált, hogy a játék egésze alatt soha nem fog lehervadni a szánkról a mosoly. És ha valaki attól félt volna, hogy a DLC-ből teljes résszé avanzsált játék esetleg rövidebb lesz a korábbiaknál, annak jó hírem van: a temérdek feladattal és gyűjtögetni valóval a negyedik epizód is képes olyan húsz órát ellopni a szabadidőnkből.

És bár nagyon szeretnék rajongani a játékért, objektíven vizsgálva sajnos el kell ismerni, hogy a Saints Row IV se hibák nélkül való. Fent már írtam, hogy a mellékküldetések inkább csak keretbe foglalt aktivitások gyűjteménye, de amellett se tudok elmenni, hogy a negyedik rész, bár megőrizte az egyedi stílusát, a látványvilága technikailag azért a közelében sincs a generáció végi kínálatnak. A korábbi részek pocsék vezetési modellje se lett jobb, bár az mindenféleképp pozitív változás, hogy a szupersebességgel lényegében kiváltották az autózás szükségét - ráadásul a játék rádióit már gyalog is hallgathatjuk, így valóban szinte semmi szükségünk nem lesz a járművekre. És sajnos a multiplayer mód se lett sokkal jobb, még mindig el lehet bohóckodni koopban, van néhány tipikusan erre a módra kihegyezett aktivitás, de nem ez lesz az a játékmód, amibe tucatnyi órát bele fogunk ölni.

Ha az előző rész a sandbox játékok Csillagközi Inváziója volt, akkor a Saints Row IV-t a stílus Csupasz Pisztolyának nevezném. Egy pillanatra se veszi magát komolyan, azonban a poénok kitűnően működnek és ami különösen tetszett: úgy viccel, hogy közben nem lesz tőle közönséges vagy alpári a játék, még akkor sem, mikor egy szál semmiben kell egy idegen űrhajón hadakoznunk. Megvannak a maga hibái, mely felett azonban a sorozat rajongói könnyedén át fognak lépni és igazából ez a rész nekik szól, a rajongóknak. Nagyon jó döntés volt a Volition részéről, hogy nem egy DLC-be erőltették be ezt a történetet, a negyedik rész nagyszerű lezárása lett a Szentek történetének.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

19 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==