Mi történne, ha Solid Snake-nek nagy buci feje nőne, ráhúznának egy Sam Fisher szemüveget plusz egy szadomazós fekete ruhát, majd a végén kiderülne, hogy minden Game Over felirat után csak egy újabb kis klón lép a színre, hogy megmentse a világot? A Stealth Inc. ilyesmi ígérettel kecsegtet, lopakodós-ügyességi játékként pedig sok helyről idéz, de a szokványos megoldások helyett sokkal inkább egyedi, kétdimenziós transzformációban tálalja a high-tech osonkodást. A PC és Android várainak bevétele után Vitára és PS3-ra megjelenő indie platformer ugyanis a lopakodási lehetőségek, és a különböző logikai lépéssorozatok kombinációjára próbálja kihegyezni a játékmechanikájának savát-borsát.
Az apró kis feketeruhás dudékkal olyan labirintusokat járhatunk be az egyjátékos kaland során, melyek ügyesen fokozódó nehézséggel bonyolítják a továbbjutást. Az árnyékban láthatatlanok vagyunk (szemüvegünk színe jelöli az aktuális státuszt), így elrejtőzhetünk a kamerák és fegyverekkel felfegyverzett automaták elől. Közben persze a pályaelemek is az életünk kioltására törekednek, így hasadékok, lézercsóvák, mozgó falak között kell az ügyességünket is bizonyítanunk.
A minyonfejű apróságaink persze a későbbi pályákon már annyiszor pukkannak szét, mint Meat Boy a rakéták kereszttüzében. A Stealth Inc. nem könnyű eset, többször pihenőre, és higgadt fejjel történő újrapróbálkozásra készteti a játékosokat. Persze ez itt inkább érdem, mint gyengeség - a korrektül felépített ívet csak ritkán zilálja szét egy-két kiforratlanabbnak (tűnő) pálya, de a megoldásra előbb-utóbb úgyis rájön a kitartó játékos. Ha előbb jövünk rá, az persze nekünk is jó, hiszen az online leaderboard folyamatosan figyeli a teljesítési időket, és szembe is állítja saját bénaságunkat a már-már hihetetlennek tűnő felhasználói időkkel szemben. A speedrun jellegű teljesítéshez persze elengedhetetlen a „flow” állapota, és nem csak a logikai összefüggéseket kell fejből vágnunk, hanem az időzítéseket is tökéletesen kell elvégeznünk.
A Stealth Inc. grafikája kedves, de nem igazán impresszív, sőt, az évekkel ezelőtti mobiljátékok stílusát juttatja az ember eszébe. Mozgás közben, egy jó fél óra után már feltűnik az embernek, hogy igazából tök esztétikus az egész, minden nagyon a helyén van az apróságok animációjától a remek színkombinációig. A zene gagyi elektro-prüntyögés, a PS1 korszak zsengéinek „szép” emlékeit felidéző szintiriffekkel, de lehet, hogy ez az ellenérzés csak a cikkíró egyéni (és sajnos kizárhatatlan) szubjektuma. A logikai játékokba (a Portalnak köszönhetően) mostanában belopakodott történetmesélés itt is feltűnik: háttérbe vetített félmondatok, szarkasztikus megjegyzések és kommentek tarkítják a pályákat, amelyek némileg felrázzák a száraz pályadarálást, de forradalmi ötleteket és igazán erős narratívát képtelenek a Stealth sztorijához hozzácsapni. A tartalmat egyébként tovább erősíti a pályatervező mód, és egy rahedli összeszedhető-megnyitható bónusz, melyek egy részét leginkább a mazochisták számára ajánljuk.
Kicsit ódivatú, de mindenképpen okos cucc a Stealth Inc., amely tovább bővíti a Vita jóféle indie-kínálatát. A tartalom nagyon is oké, az ötletek is fifikásak, valamint a kihívás felvázolásánál sem váltották aprópénzre tudásukat a dizájnerek… de forradalmi újdonságot, vagy magával ragadó, felejthetetlen atmoszférát ne várjunk a programtól. Nyári dögléshez, strandoláshoz, utazgatáshoz ideális időrabló.
(Apropó, ha augusztus hetedikéig megvásárolod a játékot, akkor a teleportkamrákat tartalmazó DLC (és ezzel együtt 20 új pálya) ingyen a tiéd lehet.)