[Teszt] Rogue Legacy

Rogue Legacy

WarhawkLusztig Zsolt2013.07.20. 18:40

Van egy dolog, amit azonnal érdemes leszögezni: bár a Rogue Legacy több klasszikus játékstílust kever mesterien, egy dolgot meglepően csekély mértékben lehet megtalálni benne: a címében is szereplő roguelike stílusjegyeit. A tradicionális triumvirátusból (körökre osztott játékmenet, permadeath, véletlen generált pályák) az elsőt kapásból dobták, a másodikat jócskán átalakították, mindössze a harmadik az, melyet nagyjából érintetlenül meghagytak. És ami a legjobb: ez lesz az, ami legkevésbé fog érdekelni, a játékkal töltött egy, öt, ötven óra alatt.

Ha már mindenképp skatulyázni szeretnénk, akkor a Játékok Nagy Virtuális Koordinátarendszerében valahol a Ghosts 'n Goblins, Castlevania és egy random klasszikus szerepjáték metszéspontjába lőném be, kiemelve, hogy mindhárom irányból a legjobb stílusjegyeket hozta magával. A Rogue Legacy alapvetően egy klasszikus akció platformer, néhány apróbb csavarral. Adva van egy kastély, adva van egy hős lovag és adva van egy feladat: kastélyba be, mindenkit kardélre hányni, gyógyszert megkeresni a beteg király számára, majd boldogan élni, amíg meg nem halunk. Aha, ha ilyen egyszerű lenne...

Kezdődik az egész azzal, hogy a kastély minden egyes látogatásunkkor teljesen átalakul. Az alapok megmaradnak (az első helyszín a vár, az erdő mindig jobbra, az alagsor lefelé, a padlás felfelé van), azonban a szobák felépítése és sorrendje mindig más lesz. Oké, de miért kellene többször meglátogatni? Leginkább azért, mert a Rogue Legacy nehéz játék. Mármint nagyon nehéz. Nagyon-nagyon. Legalábbis az elején, egyáltalán nem kell meglepődni azon, hogy az első egy-két tucat nekifutás kérészéletű lesz. Itt lép be azonban az egyik csavar: míg a halál gyors és kegyetlen, az adott “futam” közben összeszedett pénzünket két próbálkozás után elkölthetjük különböző fejlesztésekre, új felszerelésekre. Így, bár utána újból elölről és (kezdetben) nulla tőkével kell újból nekivágnunk, karakterünk egy picit táposabb lesz és ami talán még ennél is fontosabb: mi, a játékos is szerzünk valamennyi tapasztalatot. Mert legyen akármennyi fejlesztés, a nap végén a siker nem kis részben fog azon múlni, hogy felismerjük és megtanuljuk-e az ellenfelek támadási mintáit, le tudjuk-e gyorsan reagálni a különböző kihívásokat.

Fejlesztési lehetőségből egyébként bőségesen kapunk. Nem álltam neki megszámolni (pláne mert még én se fejeztem be a játékot), de több tucat dolgot megnyithatunk, ráadásul sokukat több szinten lehet fejleszteni. Az olyan alapvetések, mint a HP, páncél, mana, teherbírás mellett lehet pénzt költeni például a varázsitalok erejére, a felszedhető pénzérmék értékére, a kezdéskor Charonnak fizetendő mennyiségre (kezdetben minden pénzünket elveszi, ezt lehet komoly befektetésekkel finomítani) és még hosszan folytathatnám. Ami azonban fontosabb: meg lehet nyitni különböző karakterosztályokat, így a kezdő lovag mellett később varázsló, barbár, kincsvadász, lícs, ninja, sárkányember és hasonló érdekes kasztokat próbálhatunk ki, sokukat a fentiekhez hasonlóan több szinten fejlesztve. Újabb csavar: azt viszont, hogy a következő körben milyen osztályt választunk nem mi, pontosabban nem csak mi döntjük el.

A játék ugyanis nem csak a kastélyt keveri meg véletlenszerűen, hanem minden indulás előtt három szinten randomizált hőst kínál fel. Értelemszerűen minél több kasztot nyitunk meg annál nagyobb bázisból sorsolhat a program, azonban még így is előfordulhat, hogy három bérgyilkos közül kell választanunk. Azonban nem csak az osztályok keverednek, minden hősnek van(nak) valamilyen extra tulajdonsága(i). Itt indul aztán be az igazi őrület, onnantól kezdve, hogy lehet törpe vagy óriás méretű karakterünk, találhatunk mindenféle látószervi gonddal megvertet (színvakot, rövid- vagy távollátót, térlátásban korlátozottat), erős vagy gyenge csontút, káromkodót, meleget, vagy éppen csirkefóbiásat. A tulajdonságokat egy része pusztán kozmetikai (jó példa a nosztalgiázó hős, akinél a kép kap egy erős instagram szűrőt), másik részük inkább hátrány mint előny (van olyan, melynél fejre áll az egész pálya), de van olyan, mely egyértelmű előnyt biztosít (például mikor nincs lábpulzusunk, azaz nem szúrnak meg a rejtett tüskék). Tehát bőven lesz lehetőségünk arra, hogy a nekünk tetsző - de legalábbis a legkevésbé gáz - főhőst válasszuk és ha nem is találunk olyat, akivel szívesen elindulnánk, tekintve hogy egy futam jobb esetben tart csak tíz percnél tovább, elég ha csak arra koncentrálunk, hogy elég pénzt szedjen össze a következő fejlesztéshez, aztán mehet a Névtelen Próbálkozók Csarnokába egy újabb képként. Kezdetben így nem is a kastély felfedezése, az egyes egységek urainak legyőzése lesz a fő célunk, hanem egyszerűen túlélni addig, míg össze nem szedünk elég pénzt a szükséges fejlesztésekhez. Mivel a következő nekifutásnál az összes pénzünk elveszik, így kritikus, hogy a lehető legkevesebb menjen Charon végtelen zsebeibe. Szerencsére értelmetlen fejlesztés nem igazán van, tehát még ha olyanra is költjük, mely adott pillanatban nem feltétlen egyezik a kiválasztott stílusunkkal, később még hasznos lehet.

Lehetne még hosszú bekezdéseken keresztül sorolni a játék különböző rétegeit, de nem teszem meg, mert az élmény nagy része ezek felfedezéséből adódik. Azonban ami nagyon fontos: függetlenül attól, hogy a temérdek osztály, képesség, tárgy és rúna miatt gyakorlatilag ezernél is több különböző kombináció pakolható össze, soha nem lehet azt érezni, hogy bármelyik is kicsit csiszolatlan lenne. Sőt, talán a Rogue Legacy legnagyobb érdeme pont az, hogy a nagysága és mélysége ellenére már-már kínosan csiszolt élményt kapunk. Véletlenszerűek a szobák, de sosincs olyan érzésünk, hogy logikátlan lenne, az ellenfelek nehézsége és támadásai jól be vannak kalibrálva, egy komolyabb hőssel és hasonlóan komoly tapasztalatokkal jól érezhető az erőfölény egészen addig a pontig, míg hasonló szintű szörnyekbe nem ütközünk. Az egyedüli ami néha picit zavart az az irányítás, egészen pontosan a "lefelé csapás" viszonylagos pontatlansága: irányítót használva kicsit túlságosan pontosan kell eltalálni a lefelé irányt hozzá, egyébként egy normál támadást kapunk. Megszokás kérdése a dolog, ráadásul D-padot használva részint elkerülhető, de azért erre érdemes felkészülni. Ahogy arra is, hogy bár egy-egy kör nem tart perceknél tovább, de éppen ezért magával hozza azt, amit sokunk csak a "Civilization-effektusként" ismer. Minden pici fejlesztéssel érezzük, hogy legközelebb több esélyünk lehet a túlélésre, éppen ezért mindig bennünk lesz az a "csak még egy kört" életérzés. Az, amelyik miatt egy gyors, ötperces játékot olyan másfél óra múlva hagyunk abba.

Ragozzam még? Szerintem felesleges. Lassan megszokottá válik, hogy nyár környékén mindig berobban egy indie-sweetheart, ahol a kitűnő ötlet nagyszerű megvalósítással párosul. És bár messze még a szeptember, abban biztos vagyok, hogy idén nyáron a Rogue Legacy igen jó eséllyel pályázik erre a címre. Egy kitűnő akciójáték, egy letehetetlen szerepjáték és egy "rogue-lite" elképesztő keveréke - egyszerűen lehetetlen nem imádni.

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

7 órája
5

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

19 órája
6

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

23 órája

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

8 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==