[Teszt] Ride to Hell: Retribution

Ride to Hell: Retribution

mcmackoGéczy Attila2013.07.19. 21:30

A vietnámi háborúnak vége, otthon vár a család, vár a szabad szellem, és várnak a múlt kísértetei. Apánk legendás motoros bandájának idő közben befellegzett, a riválisok uralják a déli vidéket. Olyannyira, hogy visszatérésünket rögtön meg is ünneplik azzal, hogy öcsénket brutálisan megölik, minket pedig ott hagynak a porban, fortyogó dühtől és traumától átitatva, amiből sajnos a háború során is jócskán kijutott. Mit tesz egy ilyen helyzetben egy magányos vagány - bosszút forral és egyesével célozza be a rivális banda nagyfőnökeit. Mocskos, nehéz időket élünk, veszítenivalónk csak a becsületünk, és apánk tisztelete. Hulljon hát a férgese!

Zseniális alapfelállással indít a Ride to Hell: Retribution, mégpedig annyira, hogy ha valaki csak a játék koncepcióját hallja előzőleg, akkor teljes lelkesedéssel kezdhet érdeklődni a program iránt. A ritkán kiaknázott (Full Throttle rulez!), méltánytalanul hanyagolt szubkultúrából nagy sikert is lehet kovácsolni, az eredeti elképzelés pedig nyitott világot és évek hosszú során nemesedő fejlesztést ígért.

Azóta sok helyről tudhatjuk: a Ride to Hell sem az ígéreteihez, sem a koncepciójához, sem pedig a kurrens videojáték felhozatalhoz nem ér fel. Hogy a rossz munkaszervezés, vagy a tehetségtelenség ritkán látott konstellációja miatt siklott ki ez a vonat (vagy stílszerűbben, borult fel ez a csopper), azt biztosan nem tudhatjuk. Egy dolog viszont tuti: a program szinte minden porcikáját beborítja az amatőrizmus, a gyenge megvalósítás és a kudarc árnyéka.

A munkavédelmi ellenpéldaként mutogatható videojátékipari-baleset játékmechanikáját alapvetően a nyitott világ (vagy másképpen sandbox) stílusából származtathatjuk. Magyarul: mindenféle elemet megpróbáltak a készítők összerántani, amit a trendek alapján egy motoros, nyitott környezettel operáló játékban el tudtak képzelni. Vannak versenyzős részek, a gyalogos pályákon bunyókba és fedezékes lövöldözésekbe keveredünk, két helyszín között pedig természetesen két keréken andalogjuk be a vidéket. Nem telik el egy óra mire belátjuk, hogy a részegységek egyike sem sikerült valami túl jól - sőt inkább a „röhejes-vicces-abszolút érdektelen-idegesítő” tengelyen váltakozik az, amit az Eutechnyx itt összehozott.

Sorolhatnánk a viccesebbnél viccesebb dolgokat, de szinte felesleges, mert a játék hamar megmutatja a foga fehérjét. A grafikusok rettenetesen használják az U3 motor által nyújtott lehetőségeket. A bunyó gyakorlatilag két támadás (és később pár kombó) spammelése, néhány dühroham-kitöréssel és környezeti instakill mozdulattal megspékelve. A lövöldözés a legamatőrebb (működőképes) fedezékharc, amit mostanában láthattunk, a gyalogos közlekedés során pedig úgy rángat az animáció és a kamera, hogy amíg meg nem szokjuk ezt a betegséget, szinte másra sem tudunk majd figyelni. A motorra ülve sem változik a helyzet, sőt fizikai törvényeket meghazudtoló útcsúszkálást, gagyi Road Rash-t idéző QTE vagdalkozást és néhány súlytalan rail-shooter (azaz sínen húzott céllövölde) epizódot kapunk a bosszú-sztorihoz, ahol döbbenetes scriptek közepette borulnak a kamionok és robbannak fel a minket kergető bénaságok.

Az ember azt gondolná, hogy csak az alap prezentációs és játékmechanikai elemek vannak totálisan elbaltázva, de nem. A történetmesélés és karakterábrázolás kettőse is teli van következetlenségekkel. A morális mondanivaló szinte végig megkérdőjelezhető mélységeket jár be, és a játék a legváratlanabb pillanatokban képes minket meghökkenteni hirtelen váltásokkal, érthetetlen dramaturgiai fordulatokkal. Az egyik emelkedett pillanatban épp az egyik nagyfőnök farmjára zúdítanánk éktelen haragunkat, de mivel a ranchot körülvevő kerítésben áram szaladgál, ezért lopunk egy üzemanyagszállító-kamiont a közeli kútról. Rövid kocsikázás után végül eljutunk a helyi erőműhöz. Kitaláljátok? Az erőmű felrobbantása után tudunk átmászni az elektromos kerítésen, és mi még az elején azt hittük, hogy a kamion a kerítés lezúzásához kell majd... Végül egy jó félórás lövöldözés után a ranch hálószobájában kötünk ki, ahol épp egy hölgyet menthetünk ki egy haramia kezei közül. A ledér teremtés a misszió közepén vad aktussal(!) hálálja meg a szolgálatainkat, meglepően kidolgozott animációk kíséretében(!!), mindezt tetőtől talpig felöltözött karaktermodellek előadásában(!!!). Ha még mindig velem vagytok és nem a Youtube-ot túrjátok az ominózus jelenet után, akkor folytatom a furcsaságok citálását. Máskor az egyik „boltosnak” számító drogdílert kínozzuk meg, aki természetesen ezután is vígan szolgálja ki hősünket, aztán egy ex-bokszedzővel kell motorversenyeznünk, Jason maszkos keményfiúk fejébe szórunk bele teli tárakat… és így tovább. A többi röhejes dolog felderítését inkább rátok bízzuk, a mókatár széles kínálattal vár mindenkit!

Mindent egybevetve mégis egy furcsa érzéssel küzd a tesztelő lelkiismerete: nevezetesen azzal, hogy a Ride to Hell-t egyfajta furcsa báj lengi körül. A harsányan rossz játékok vonzereje már-már komikus formában jelentkezik a Retributionnel töltött órák során, amely kellő nyitottsággal akár szórakoztatóvá is válhat. A sajtóban nem kímélték a játékot, sőt, sokfelé olvasni atomdurva bugokról, felbukkanó fejlesztői üzenetekről és hasonló cifraságokról. Bár (töredelmesen bevalljuk) nem jutottunk a furcsa kaland végére, az X360-as verzióban az alap igénytelenségen, gyenge játékmechanikán, és kidolgozatlanságon túl nem futottunk bele játékmenetet kigyilkoló bogárkákba, vagy végigjátszhatatlan, fatális programhibáktól megtépázott részekbe. Sőt, mire a röhej-faktor kifulladt, már egészen együtt tudtunk élni a játék problémáival, és felbukkantak előttünk azok a dolgok, amire a hat-hét év fejlesztői pokolban töltött idő valószínűleg elment. A játék a visszatérő ismétlődések mellett is meglepően sok grafikai elemet, helyszínt, átvezetőt és tartalmat kínál, amely egy ígéretes sandbox vízió maradványaként lengi be a program világát. A készítők láthatóan törekedtek a változatosságra, az ötletek megvalósítására való igyekezet pedig tovább puhítja a szőrös szívű tesztelő kezdeti haragját. A külön jellemekként felvezetett főnökök, és a hozzájuk vezető rögös utak egy olyan játék ígéretét vázolják fel előttünk, amely korszakalkotó darabként létezett, de csak és kizárólag a készítők álmaiban. A felkészültség és munkaszervezés hiányában viszont láthatóan ripityára hullott az álom, pont a komplex feladat súlya alatt. Egy ponton azt is realizálni fogjuk, hogy a készítők - bár későn, de - rájöttek a saját halandóságukra. Ezután a cél már csak az lehetett, hogy az elkészült elemeket valahogy összerakják, és az örök enyészet helyett játszható formában lásson napvilágot a bukott projekt.

*A Ride to Hell: Retributionnal töltött idő során az jut eszünkbe, mintha a 3D korszak hajnalán lennénk. Abban a korban, ahol a játékmesterek azzal kísérleteztek, hogy mit lehet kezdeni olyan fontos elemekkel, mint például a járművek irányítása, szórakoztató pályatervezés, mozgalmas scriptek alkalmazása, dramaturgia, történetmesélés, egy licenszelt 3D engine megszelídítése és így tovább… Az a korszak persze már lassan tizensok éve elmúlt; ami pedig a motoros bosszúsztoriból marad, az 2013-ban már csak a lócitrom- és málnadíjhoz elég.

A Ride to Hell egy soha meg nem valósult álomról zeng torz hangokkal tarkított, tragikomikus bluest. A dal végén még egy etikai kérdés is felmerülhet bennünk. Vajon érdemes-e egy bukott projektet megmenteni, majd a nagyközönség elé tárni, ha az mérföldekre van az elvárt színvonaltól? A választ természetesen nem mi fogjuk megadni, de a konklúziónk is váratlanul érheti az olvasót. Úgy gondoljuk, hogy kevesebb lett volna korunk felhozatala a Retribution nélkül. Az év egyik legrosszabb játéka? Kétségtelenül! Ám pont az esendősége miatt maradt annyi báj a buliban, hogy a program a perverz időmilliomosokat elszórakoztathassa. A többieket meg majd úgyis a kíváncsiság hajtja, és a jóízű nevetés ígérete. Elvégre nem mindennap láthatunk olyat, hogy egy fejlesztőcsapat az egyik banánhéjról a másikra lép. A többi pedig már börleszk, ahogy szokták mondani…. *

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

12 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
7

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==