[Próbakör] Kerbal Space Program

Kerbal Space Program

WarhawkLusztig Zsolt2013.06.01. 12:00

Az a helyzet, hogy a Kerbal Space Program elég szűken méri a tutorialokat, ez pedig azt eredményezi, hogy az ember gyorsan elvégzi őket, majd mivel azt hiszi, hogy mindent tud, így túlságosan is magabiztos lesz, ami ebben a szakmában - mármint az űrhajó építésben és irányításban - nagyjából egyenlő az öngyilkossággal. Semmi gond, én is így jártam, a tréningen elért sikereim hatására úgy döntöttem, hogy merjünk nagyot álmodni, megalakítottam a Kerbin Nemzeti Űrprogramot, majd becéloztam a bolygó két holdja közül a közelebbit. A tréning és kiterjedt űrhajós képzésem (mármint befejeztem a Strike Suit Zerot, de még a Birodalmat is térde kényszerítettem az X-Wingben) alapján úgy döntöttem, hogy nyers erőből oldom meg a dolgot. Fogtam egy pici kapszulát, beleültettem a rengeteg jelentkező egyikét, majd alátoltam annyi üzemanyagot, amennyit nem szégyelltem. Az egészet egy bikaerős hajtóművel fejeztem be és irány a kilövőállomás. Tolóerő a maximumra, hajtómű begyújt és... a hajó emelkedni kezdett!

A fejemben a bolygó népe vadul ünnepelt, a virtuális irányítóközpontban pezsgő durrant, ahogy a hajó egyre magasabbra emelkedett. Tíz kilométer, húsz, harminc, negyven! Az őrület a tetőfokára hágott, mikor az üzemanyag hirtelen kifogyott. A sebesség apránként csökkenni kezdett ahogy a gravitáció lassan legyűrte a lendületet, majd az emelkedés is negatívba kezdett fordulni. Próbáltam megcsavarni a hajót, filmekben látott módon csökkenteni a zuhanás szögét, csinálni BÁRMIT, de az a fránya fizika győzött, pergő-forgó fémgalacsinként zuhant tovább a hajóm. A kilövés után néhány perccel Bill Kerman pilóta a Nemzeti Űrprogram első áldozata lett, emléke örökké a szívünkben fog élni.

Én pedig valahol itt szerettem bele a játékba.

Oké, vissza a tervező asztalhoz, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy nekiálltam netes fórumokat és tutorialokat kutatni - azon kaptam magam, hogy csillagászati és fizikai fogalmakat tanulgatok. Kozmikus sebességek, apszisok, tolóerő vektorok - emlékszem, mennyire utáltam az egészet, mikor az iskolában tanították, most pedig gyermeki lelkesedéssel faltam az információt, hiszen a Program sikere múlt rajta! Néhány óra múlva az új információkkal felvértezve tértem vissza újra a tervezőasztalhoz, megtervezni a Kerbnyik-1 műholdat űrbe juttató hajót. Maga a hajóépítés rendkívül kényelmes, lényegében aki valaha játszott legóval, annak azonnal menni fog. A kihívás az, hogy a százhoz közelítő alkatrészből (mely az egyszerű üzemanyag tartálytól a hajtóműveken, strukturális kiegészítőkőn keresztül a radarokig terjed) olyan gépet rakjunk össze, mely tökéletes szinkronban van az adott tervünkkel - melyhez először magát a tervet kell meghatározni, itt nem lesz lehetőség menet közben változtatni. Csak körpályára akarsz valamit állítani? Vagy eljutni egy holdig, bolygóig? Netán landolni is rajta? Mindegyik feladathoz más és más hajóra lesz szükség.

Az első bukta szerénységre tanított, így első lépésként a Kerbin körüli pályát lőttem be, illetve a biztonságos visszaérkezést. Ehhez egy relatíve egyszerű hajó elegendő, egy műholdszerűség, tetejére csapni egy ejtőernyőt, aládugni megfelelő mennyiségű üzemanyagot, néhány szárnyat a stabil irányításhoz, elválasztó rendszereket az üres tartályok lelökéséhez és egy megfelelő hajtóművel koronázzuk meg az egészet, majd jöhetett újra a kilövés. A szívem a torkomban dobog, tolóerő a maximumra, hajtómű begyújt, hajó elindul. Eddig minden rendben, de eddig legutóbb is eljutottunk. Igen ám, de most már figyelem a hajó sebességét, megfelelően csökkentem azt - ne égessük feleslegesen az üzemanyagot, ha már a lendület visz. Majd tízezer méternél lassan megdöntöttem a gépet negyvenöt fokban kelet felé (kihasználva a bolygó forgását), tolóerőt a vissza a maximumra, átváltottam térkép nézetbe, megvártam míg az apszispont 100 km magasra emelkedik, majd lelőttem a hajtóművet, hagytam, hogy az egyre ritkább atmoszférában szépen repüljön a hajóm. Közben beállítottam egy pályára állító manővert a csúcspontra - a gép már jelezte is az irányítópanelen a szükséges irányt, hogy mennyi idő míg elérkezek a kijelölt pontra és hogy meddig kell hajtóanyagot égetnem, hogy a kívánt pályára álljak. Két perc, nem sok - oké, nincs gond, hidegvér! Apró mozdulatokkal elkezdtem irányba állítani a hajómat, itt már a légkör nem igazán befolyásolja a mozgást, cserébe viszont egy nagyobb lökés ellenállás híján vadul elkezdhető pörgetni a hajót. Ötven másodpercnél fixáltam az irányt, tizenötnél begyújtottam újra a hajtóművet, majd figyeltem a térképen, ahogy a hajóm pályája lassan tágult, néhány másodperccel később pedig a bolygó túloldalán összeért - a Kerbnyik körpályára állt!

Megmentettem a világot? Elhárítottam az apokalipszist? Megszereztem a hercegnőt? Nem, de abban a pillanatban én voltam a világ királya, megtudtam, mit érezhettek évtizedekkel korábban a NASA vagy a Roszkoszmosz tudósai, mikor először maradt odafent a felküldött acéltákolmány. Hát még mikor egy bolygó körüli kör után újra elvégeztem egy apró iránymódosítást, leválasztottam a műholdat, majd a légkörbe érve kinyitottam az ejtőernyőt és büszkeségtől dagadva szemléltem, ahogy piciny masinám lágyan a tengerbe csapódott.

És akkor megint megtörtént, a siker újra a fejembe szállt. Körpálya megvolt, irány - újra - a Mun! Vissza a tervezőasztalhoz, több üzemanyag, újabb részegységek, kilövés, pályára állás - ami elsőre rémisztő feladatnak tűnt, az másodszorra már nem kevésbé rémisztő, de egyre inkább rutinszerű mozzanat lett. Újra beálltam száz kilométerre, ledobtam az első fázist, becéloztam a holdat és elindultam. Talán nem lesz meglepő az eredmény: a Kerbnyik-2 azóta már valahol a naprendszer szélénél járhat. Emlékeztek, mikor az Eliteben csak elindultunk az adott bolygó felé és előbb-utóbb odaértünk? Hát itt nem, így jöhettek az újabb leírások, tippek, új fogalmak és számítások. Ezen a ponton azonban történetünk véget ér, ugyanis valahol itt tartok most. Tisztában vagyok a bolygóközi utazás alapjaival, de úgy érzem, hogy a Kerbnyik széria bőven két számjegyű lesz, mikor az elsőnek sikerül majd pályára állnia.

És mit hozhat még a jövő? Rengeteg mindent! Bár a program még bőven fejlesztés alatt van (legjobb példa: egyelőre a sztori mód nincs is benne, csak a sandbox működik - nem mintha az nem biztosítana kihívást nagyjából egy életre), már most is csak a saját fantáziánk szabhat gátat kalandjainknak. Űrállomást akarsz építeni? Megteheted. Le akarsz jutni egy hold vagy bolygó felszínére? Nyugodtan. Űrhajó helyett inkább űrsiklót építenél? Hajrá. A játék perzisztens univerzumot biztosít, azaz ha akarod, egyszerre több építményed is úton lehet - nincs is jobb móka, mint kerülgetni a saját űrszemetünket felszállás közben. Ha pedig ez nem elég, már most is rengeteg felhasználói mod áll rendelkezésre az új effektektől a különböző segítségeket keresztül a komplett gépekig. És hogy mi várható a jövőben? Rengeteg dolog, különálló missziók, pilóták tréningezési lehetősége, fejlesztési lehetőségek, bányászás, vagy a fizikai motor turbózása szél és turbulencia hatásokkal, grafikai fejlesztések és még folytathatnám. Viszont már most is egy fekete lyuk a játék, elképesztő mértékben szívja magába az ember szabadidejét. Ha csak egy kicsit is kedveled az űrkutatást, a Kerbal Space Program lesz az a játék, amit mindenképp ki kell próbálnod.

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 órája
12

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

22 órája
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==