[Teszt] Monaco: What's Yours is Mine

Monaco: What's Yours is Mine

WarhawkLusztig Zsolt2013.05.07. 19:48

Kezdődhetne úgy ez a teszt, hogy leírom, mennyire vártam már egy jó lopakodós játékot, de nem így lesz. Nem így lesz, mert nem lenne igaz, azon egyszerű okból, hogy nem kifejezetten vagyok oda ezért a stílusért. Pontosítok: nem kifejezetten voltam oda értük, a stílus alapvetéseivel soha nem sikerült szinkronba kerülnöm. Annál is inkább a tavaly megjelent (és bűnösen elfelejtett) Mark of the Ninjaval, ami megmutatta, hogy nem kell órákig őrjárat-mintákat memorizálni és lábujjhegyen topogni a fal mellett. Helyette olyan fluid, olyan kényelmesen játszható lett, hogy a lopakodás nem feladat, inkább ajándék volt. Miért írom ezt? Azért, mert a Monaco, bár másik kamera pozíciót használva (oldalnézet helyett felülnézet) de nagyjából ugyanezt az élményt nyújtja.

Ácsi-ácsi, felülnézet? Nem számít ez csalásnak? Nos igen, alapvetően nem lenne túl szerencsés, vagy legalábbis túl bonyolult, ha belátnánk a teljes pályát (függetlenül attól, hogy így is lehet jó játékot összehozni - helló, Commandos!), így a Monacoban csak annyit látunk, amennyit a karakterünk is lát. Kicsit hasonlít az egész a nem is olyan rég bemutatott Teleglitchhez, a nem belátható pályarészeket (és ellenfeleket és kamerákat és érzékelőket) a fog of war sötét köde fedi, ha pedig már bejártuk őket, akkor az adott helyszín tervrajza lesz látható. Ez pedig azt jelenti, hogy nem ritka, hogy egyik sarkon belebukunk egy éppen arra járó őrbe - szerencsére ez nem jelenti azonnal a játék végét, sőt nagyon sokszor pontosan azt kell kihasználnunk, hogy észrevesznek, elkezdenek követni, így tudjuk őket elcsalni őrhelyükről.

A fentiek azt eredményezik, hogy a Monaconak teljesen más ritmusa lesz, mint amit egy ilyen stílusú játéktól elvárnánk. Kicsit olyan, mint a Pac-Man - erre talán még a pályák felépítése is rájátszik - dinamikusan kell visszavonulnunk, elbújnunk és támadnunk (mely támadás nem feltétlen jelent agresszív cselekedetet). Megállni, pihenni nem igazán lehet, vagy legalábbis nem igazán éri meg, cserébe viszont nem jelenti a játék végét ha a tervünkbe belerondít egy arra tévedt őrjárat, ellenkezőleg, ilyenkor vesz egy csavart a játék és lesz az egész egy nagyon pörgős, nagyon jól kezelhető macska-egér játékba fajul. Kicsit a Hotline Miami, keverve az Ocean's Elevennel.

Csavarjunk még egyet a dolgon: dobjuk be a képletbe azt, hogy a játék folyamán több, különböző képességekkel, erősségekkel rendelkező karaktert irányíthatunk. Az egyikük gyorsabban töri fel a zárakat, másikuk bármit meg tud hekkelni amin áram fut keresztül, megint másik nehezebben észrevehető, látja a pályán elhelyezkedő ellenfeleket vagy el tudja egyikük fejét csavarni (a szó átvitt és szó szoros értelmében). Nem nagy szám, mondhatnánk, a fent említett Commandosban is egy kisebb csapatot irányítottunk. Ja, viszont itt nincs csapat, valakit ki kell választatnunk és vele kell nekifutnunk az adott pályának. És ami nagyon durva: bárkit is választunk, a tucatnyi pálya mindegyike megoldható. Igaz másképp, más taktika kell hozzá, de meg lehet csinálni, nincs rossz választás.

A játék nagyjából két tucat pályája két fejezetre van osztva, mely két különböző szemszögből meséli el ugyanazt a történetet. Kicsit trükkös a dolog, ugyanis a második történet lényegében az elsővel megegyező pályákat tartalmazza, csak kicsit felkavarva és a nehézséget extrém módon felcsavarva. Viszont érdemes vállalni a kihívást (még akkor is, ha a második fejezet utolsó pályája még a fejlesztők szerint is brutálisan nehéz lett), mert a történet igen kellemes csavarokat tartalmaz.

És bár a különböző karakterek miatt többször is nekifuthatunk egy-egy pályának, hisz mindegyik karakterrel más és más élményben lesz részünk, én mégis azt javaslom, hogy ne egyedül kezdjünk bele, hanem ismerősökkel, lehetőleg egy eszközön játszva. A Monaco maximum négy játékost támogat online vagy egy tévé előtt ülve és higgyétek el, hatalmas élmény a haverokkal, vidám rikoltozások között kirabolni a tengerparti várost. A játékmenet ilyenkor magára ránt még egy réteget: a felszedhető tárgyak, fegyverek lőszert akkor kapnak, ha a pályán található kincsekből megfelelő mennyiséget összegyűjtünk. Ez egyjátékos módban nem probléma, minél többen vagyunk, annál kevesebb lesz az egy személyre eső kincsek száma, így kicsit egymás ellen is játszunk ilyenkor. Higgyetek nekem: az utóbbi időben nem láttam ennyire hangulatos, ennyire vidám, jól működő kooperatív módot, olyannyira, hogy érdemes az egyjátékos kampány után nekikezdeni, mert fordított esetben kifejezetten üresnek fogjuk érezni a pályákat fel-alá rohangáló társak nélkül.

A Monaco nem egy könnyű játék. Az első egy-két pálya után ugrik egy méreteset a nehézség és az ellenfelek könyörtelenek és okosak lesznek, nekünk pedig mindössze három életünk van egy-egy helyszín befejezéséhez (ráadásul amelyik karakterünk elhullik, azt az adott pályán már nem választhatjuk). De olyan tökéletes játékmenetet, olyan profin felépített pályákat, feladatokat és multiplayer módot kapunk, hogy a nagyobb kihívás csak a legritkább esetben fog frusztrálni - mindig pontosan tudjuk hol és mit rontottunk el és inkább nekikezdünk újra, minthogy ragequitet nyomjunk. Tavaly a Mark of the Ninja megmutatta, hogyan lehet kényelmes a lopakodás, a Monaco pedig megmutatta, hogyan lehet ez igazán könnyed és élvezetes feladat.

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

14 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==