[Radar alatt] Starseed Pilgrim

Starseed Pilgrim

WarhawkLusztig Zsolt2013.05.01. 10:00

A Starseed Pilgrim az egyszeri tesztelő legrosszabb rémálma, ugyanis ez az a játék, melyről szinte lehetetlen úgy írni, hogy az ne tűnjön sejtelmes körmondatok és ködös félinformációk halmazának. Ennek oka leginkább az, hogy a játék lényege maga a felfedezés, egy pontos, tárgyilagos, mindenre kiterjedő teszt azt eredményezné, hogy gyakorlatilag nem lenne érdemes belekezdeni. Ezért kénytelen leszek én is kicsit sejtelmesen fogalmazni, kérlek most az egyszer nézzétek el nekem és amennyiben valahol úgy érzitek, hogy kedvetek lenne kipróbálni Droqen játékát, azonnal hagyjátok abba az olvasást, mert minél kevesebbet tudtok róla, annál nagyobbat fog ütni.

Szóval.

Ha egy mondatban szeretném leírni a játékot, akkor azt a mondatot használnám, melyet Jonathan Blow twitter bejegyzése után már-már közhelyszerűen használnak: amíg kérdéseid vannak, játssz tovább!

A Starseed Pilgrim ugyanis meredeken szembemegy a mai “ kézen fogva vezetjük a játékost” trenddel és egy rövid, kriptikus üzenettel, illetve egy rövid mondatnyi utasítással (miszerint a space gombbal palántázhatunk) utunkra enged. Innentől rajtunk áll, hogy felfedezzük a játék működését, szabályait, célját. Ijesztően hangzik? Elsőre talán az is, konkrétan fogadni merek, hogy hozzám hasonlóan egyikőtöknek se lesz halvány fogalma arról, hogy mit “ültet” és miért, azonban a türelem rózsát - jelen esetben felismerést - terem. Türelem pedig kell, mert a játék a kezdetekben csak nagyon lassan mutatja meg magát. Mit csinálunk ezen a maréknyi “földön”? Mik azok az ábrák a fejünk felett és számok a talpunk alatt? Mik azok a négyzetek, melyek kinőnek a földből? Mi az a növekvő sötétség és mi lesz, ha elér? Aztán előbb-utóbb elér minket a sötétség és az első halál (?) és újrakezdés után néhány kérdésünkre választ kapunk - ezzel együtt tucatnyi újabb kérdőjel bukkan fel. Egy jó tanács: a kezdetekben ne is keressünk magasabb célokat, csak játszunk, pusztán a játék élvezetéért. Mást igazából nem is lehet tenni.

Egy idő után a kérdések / válaszok aránya az utóbbiak javára fog javulni. Megjelennek az összefüggések a pályák között. Kitaláljuk, hogy melyik virág (nagyjából) merre, hogyan nő. Rájövünk, hogy amitől eddig féltünk, az végső soron nem feltétlen az ellenségünk, van élet a halál után. Egy átlagos puzzle játékban itt lenne az út vége, megvan a kulcs, nincs több titok. De nem itt: mivel a növények növekedésében van egy jó adag véletlenszerűség, azzal, hogy rájövünk a mintákra, még nem nyílik meg számunkra az út. Innentől a gondolkodást felváltja az ügyesség, a véletlenszerűséget megpróbáljuk tervezés és improvizálás keverékével kivédeni. A játék nem a saját mechanikáját változtatja meg, hanem a játékos gondolkodását.

És ehhez a nagyon fura játékhoz kitűnően illik az az egyszerű, inkább funkcionális látványvilág. Fontosak a színek és minták így ezeken van a hangsúly, nem a látványorgián, ettől függetlenül nagyon szép, nagyon nyugtató tud lenni a Starseed Pilgrim. Minderre rátesz egy lapáttal a Ryan Roth által “írt” procedurális zene, mely annak függvényében formálódik, hogy milyen virágokat ültetünk.

Nem mondom, hogy sokkal beljebb lennénk, mint néhány bekezdéssel feljebb, de a Starseed Pilgrim egy ilyen játék. Nehéz objektívnek lenne vele kapcsolatban, mert olyan húrokat penget meg az emberben, melyeket elég régen használtak utoljára. A Starseed Pilgrimhez türelem és gondolkodás szükséges - ha hajlandó vagy ezeket beleinvesztálni, akkor egy rendkívül különleges, rendkívül jó élménnyel leszel gazdagabb.

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

18 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==