[Teszt] Guacamelee

Guacamelee

WarhawkLusztig Zsolt2013.04.20. 15:50

Mostanában, mikor meghalljuk az indie játék kifejezést, hajlamosak vagyunk valamilyen, az elefántcsonttorony tetejéből absztrakt, pixeles ábrákat köpködő művészi maszturbációkra gondolni, melyek értelmezéséhez, hovatovább élvezetéhez minimum erősen illuminált hipszternek kellett volna születnünk. Vagy franciának. Mostani tesztünk alanya azonban nem ilyen, mi több pontosan a fenti, nem túl pozitív képnek a tökéletes ellentettje. A Guacamelee tipikusan az a játék, melyről süt, hogy olyanok készítették, akik egyrészt maguk is szeretnek játszani, másrészt szeretnek bennünket, a játékosokat, így a középpontba (legtöbbször) a mi szórakozásunk került, nem a saját Nagy Kinyilatkoztatásuk.

A Guacamelee tipikusan három dolog keveredése, melyből kettőt minimális angol nyelvi és gasztronómiai ismerettel már a játék címéből is kitalálhatunk. Mexikói környezet, komoly verekedések és amit nem tudhatunk elsőre: erős metroidvania fűszerezés turmixa ez. Ezek közül egyértelműen az előbbi az, ami igazi ritkaság számba megy, hirtelen a Grim Fandangón kívül nem is tudnék olyan játékot említeni, mely hasonló környezetben játszódna és még ott se volt annyira hangsúlyos, mint itt. Pedig ez a kultúrkör, ahogy ezt a Drinkbox tökéletesen bemutatja, bőven elég ahhoz, hogy egy egész játékot könnyedén elvigyen a hátán. A képi ábrázolás, a zenék, a harcrendszer, a kisebb-nagyobb utalások kitűnő összhangot teremtenek, és ez nem kis részben tudható be annak, hogy a fejlesztők a legapróbb részletekig ügyeltek arra, hogy minden tökéletesen klappoljon egészen az olyan apróságokig, mint hogy a papírmaséra hasonlító ellenfelek pinataként robbanjanak szét ütéseink nyomán.

Szükség is van erre, mert a Guacamelee története önmagában nem igazán állja meg a helyét. A játék főszereplője Juan, a luchador-wannabe, akit konkrétan a játék ötödik percében tesz el láb alól a helyi főgonosz. Nem kell aggódni, egy mágikus maszk visszahozza hősünket az élők közé, ráadásul válogatott emberfeletti képességekkel is felruházza. Innentől azonban bekapcsolják a sztenderd metroidvania üzemmódot és a sztori következő 6-7 óráját azzal töltjük, hogy a fokozatosan kinyíló térképen oda megyünk és azt csapjuk le, ahova és akit legutóbb megszerzett képességeink megengednek.

Képességből pedig egész sok van, a kötelező speciális támadásokon kívül (melyek egyben a különböző színekkel kódolt útakadályokat is elbontják) később a morphball helyi alternatívájaként képesek leszünk csirkévé változni, azonban a legérdekesebb kincsünk mindenképp a játék közepe környékén összeszedhető térváltás lesz. Ennek segítségével lehetőségünk lesz az élő és a halott világ között kedvünkre váltogatni, mely a fejlesztőknek lehetőséget ad néhány kifejezetten érdekes (és egy-két határozottan idegesítő), már-már ritmikus feladvány elkészítésére, nekünk pedig arra, hogy még egy adag poént és utalást fedezhessünk fel. Sajnos a játék második felére érezhetően elkezdtek kifogyni az ötletekből, az utolsó képességek már inkább csak érdekesek, mint elengedhetetlenek. Számomra külön aggályos volt, hogy a speckó támadások jellemzően egy irány+gomb kombinációra voltak beállítva, mely megoldás nem túl szerencsés a DualShock kicsit bénácska karjainak ismeretében. Ha valakinek rááll a keze, érdemes inkább a D-padot használni.

A felfedezés mellett hasonlóan hangsúlyos szerepet kap a verekedés, melyet vétek lett volna kihagyni a fent említett környezet, illetve az ott rendkívüli népszerűségnek örvendő lucha libre ismeretében. Ellenfélből egészen sok változatot sorakoztat fel ellenünk a játék, melyek gyorsasága, harci stílusa, sőt, mérete elég tág határok között mozog. Ráadásul míg a történet elején legtöbbször bőven elég a túléléshez a harci gombok bősz nyomogatása, igen gyorsan rá kell jönnünk, hogy a továbbjutás kulcsa az okos, megfontolt csata, képességeink minél tudatosabb kihasználása lesz. Minden újabb képesség egy-egy újabb ellenfél típust is magával hoz, így például a későbbiekben lesznek olyan helyzetek, mikor harc közben is kell a két világ között váltogatnunk, vagy a megfelelő speciális támadással kell lerombolnunk az adott rosszfiú színkódólt pajzsát. Sokszor megesik, hogy a pálya egy adott pontján lezárul az út és kénytelenek leszünk arénaharcokban bizonyítani rátermettségünket - ügyességünktől függően ezek lehetnek a játék legmókásabb vagy legidegesítőbb percei.

Azonban legyen bármilyen nehéz is egy-egy csata, legyen bármilyen frusztráló is egy-egy ügyességi feladvány, a Guacamelee képes arra, hogy ügyesen elhelyezett verbális és képi humorával pillanatok alatt lecsillapítsa az esetleges idegességünket. A játék tömve van nyílt és rejtett utalásokkal, legyenek ezek korábbi, nagynevű játékok, mint a Super Mario a Minecraft, vagy a Castle Crashers (helyi változatában: Casa Crashers), de hogy a netezők is örüljenek Pedobeartől kezdve az O RLY bagolyig egy rakás mém is fel-felbukkan egy képen, egy helyzetben vagy egy mondatban. Ráadásul a kicsit súlytalan főszereplővel szemben a legtöbb mellékszereplő igazi egyéniség, hatalmasakat lehet dőlni egy-egy beszólásukon. A relatíve apró játéktért bőségesen telenyomták eldugott szobákkal és apró mellékküldetésekkel, melyekért megéri akár a történet befejezése után is visszatérni egy-egy helyszínre, technikai oldalról pedig rendkívül értékelendő, hogy a PS3 - PS Vita rendszerek mindenféle kapcsolatát alapból támogatja a játék. Cross-buy, cross-play, cross-save - ha van valamilyen “cross” funkció, azt a Guacameleeben tuti megtaláljuk.

Tény, a mexikói ételekhez hasonlóan a Guacamelee is kicsit csípősre sikerült, és biztos lesznek olyan, akik megégetik magukat vele egy-egy váratlan nehézségi tüskénél, azonban minden hibájával együtt is bizton merem állítani, hogy a PSN egyik legkedvesebb, legmókásabb, legegyedibb játéka született meg. Muy bueno, Drinkbox Studios. Muy bueno.

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

8 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

20 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==