[Teszt] BioShock Infinite

BioShock Infinite

liquidSomosi László2013.04.02. 17:40

A BioShock Infinite az a játék, ahol erős késztetést érzel arra, hogy a stáblista után ismét a „New Game” menüpontra kattints. Nem számít, hogy hajnali fél három van, nem számít, hogy már régen aludnod kéne, nem számít. hogy az utóbbi fél órát mindenféle teóriák olvasgatásával töltötted - látni akarod, hogy a játék komplett sztoriját újraíró, a puzzle-darabkákat teljes képpé formáló utolsó harminc hogyan írja felül a játékhoz való addigi viszonyodat. Mert a BioShock Infinite jó játék, de fantasztikus történet - és az utóbbin van a hangsúly.

Lehetne vitatkozni azon, hogy kinek mi jelent többet a BioShock sorozatban. A magam részéről maximálisan megértem azokat, akik elsősorban a sajátszemszögű lövöldözést ARPG-elemekkel sikeresen vegyítő, a megszokottól eltérő összecsapásokat és helyzeteket kínáló játékmenetbe szerettek bele. Teljesen szubjektív, de: esetemben nem erről van (volt) szó. A BioShock széria játékmenetét mindig kellően élvezetesnek találtam, de nem ezért játszottam velük, hanem azért a kreatív tornádóért, amit az Irrational (és Ken Levine) a nyakunkba eresztett. Az első pillantás Rapture-re, a víz alatti, félresikerült utópiára. A halott Big Daddy fémpáncélja felett zokogó Little Sister. A csavar az első BioShock közepén. A második rész vége. A Rapture-kísérlet összeomlása, az egymásnak feszülő érdekek és filozófiák. A BioShock azon ritka játékok egyike, amiben nem szimplán dolgok történnek egymás után, hanem szól is valamiről, a befejezés után le lehet ülni, és lehet gondolkodni rajta, hogy valójában mit, és miért játszottál.

Ha szigorúan a fent tárgyalt élményre koncentrálunk, a BioShock Infinte tökéletes folytatás. A kiindulópontot valószínűleg már ismered, és maximálisan bátorítalak arra, hogy az eddig hallottakon / látottakon kívül ne igyekezz semmit megtudni a játékról. Amit tudni lehet, és érdemes: te vagy Booker DeVitt, ex-katona, komor múlttal, szabadon tomboló belső démonokkal. DeVitt az égbe készül, de nem a hagyományos értelemben, a célja Columbia, az Égi Város, ahonnan (titokzatos megbízói kívánságára) egy Elizabeth nevezetű leányzót kell visszahoznia New Yorkba.

A kezdetben viszonylag egyszerűnek tűnő lányszabadítás nagyon hamar komoly nehézségekbe ütközik, a leányzóról kiderül, hogy kiemelten fontos szerepet játszik a város életében, és Columbia ura és parancsolója, a vallási fanatizmust a mindennapok gyakorlatába átültető Zachary Hale Comstock (a Próféta) mindent mozgósít azért, hogy Elizabeth ne térjen vissza a földi világba. Booker nagyon hamar nagyon ellenséges környezetben találja magát, így gyorsan előkerülnek a fegyverek, és a BioShock-széria jól megszokott „varázslatai” a plazmidok is - csak most vigoroknak hívják őket.

Azon kívül, hogy a Elizabeth inkább előbb, mint utóbb csatlakozik hozzánk (a játék első másfél órájáról beszélünk) tényleg bűn lenne bármit is elárulni az Infinite-ről. A játék nagy előnye, hogy a manapság már (sajnos) szokatlanul hosszúnak számító, 13-15 órás játékideje alatt folyamatosan fent tudja tartani az érdeklődésed, mozgásban tartja a történetet, nagyon-nagyon ritkán ül csak le, és ezek a „leülések” is viszonylagosak. Az befejezés (a komplett történet) ismeretében közel zseniális, ahogy az Irrational a sztorit és a játékost vezeti - utóbbit leginkább az orránál fogva.

Az, hogy nem veszed észre az (utólag) teljesen nyilvánvaló utalásokat a „megoldásra” valószínűleg annak tudható be, hogy Rapture-höz hasonlóan Columbia is totálisan magába szippantó atmoszférával, és (művészeti és kreatív szempontból is) lenyűgözően megálmodott helyszínekkel rendelkezik, az arcodba tolt látvány (egy izmosabb PC-n hatványozottan) pedig újabb remek példa arra, hogy megfelelő odafigyeléssel, és sok-sok munkaórával csodálatos dolgokat lehet kihozni a lassan már kifejezetten korosnak számító UE3 technológiából.

Nincs vége, lapozz a folytatásért!

A BioShock Infinte már csak a történések idejénél fogva is kitűnő táptalajt ad Ken Levine (a játék dizájnere és vezető forgatókönyvírója) számára, hogy az első BioShockhoz hasonlóan itt is társadalmi kommetárral fűszerezze meg a történetet. A századforduló (mármint: 19-20, nem 20-21) összes szociális feszültsége ott tombol Columbiában is a bigott vallási hittel és nyílt rasszizmussal megtámogatott vadkapitalizmustól az anarchiába és géprombolásba átcsapó radikális munkásmozgalmakig. Levine jó érzékekkel állítja szembe egymással a kettőt (egy alapvetően sci-fi történet korlátain belül), és kezdeti félelmeimmel szemben soha nem csap át ostoba prédikációba („a gonosz gazdagok kiszipolyozzák a becsületes szegényeket, éljen a forradalom”), hanem korrektül megmutatja a szélsőségek tombolásának következményeit - mindkét oldalról.

Közben érdekes karaktereket, és még érdekesebb karakter-sorsokat dob a sztoriba. Meg persze a korábbi videókban többször is feltűnő gigantikus Songbirdöt, akinek nincs semmiféle társadalmi üzenete, Elizabeth egyetlen barátja / börtönőre, de ennek ellenére (gyanúm szerint) sok játékos fog rá kedvenc karakterként tekinteni a végére.

Szuper a sztori, klasszak a karakterek, remek a hangulat - milyen maga a játék? A konkrét játékmenet jó, és nagy része nagyon ismerős lesz, feltéve, ha játszottál már a két BioShock játék egyikével. Az Irrational ezen a területen nem vállalt túl sok kockázatot, a játékmenet alapját továbbra is a sajátszemszögű lövöldözés, és az ezzel párhuzamosan szórt „varázslatok”, a vigorok jelentik. Vigorokból természetesen most is többféle van, néhány erősen emlékeztet a korábbi BioShockok-ok kínálatára, de akadnak bőségesen újdonságok is, különösen a játék későbbi szakaszában.

Lelőni őket nem fogom, elég annyit tudnod róluk, hogy általában kétféleképpen használhatók (leteheted őket csapdaként is), néha egymás utáni elsütéssel keverhető a hatásuk, és minden esetben fejleszthetők - drága pénzért, a megfelelő automatáknál. Fejleszteni nyilván nem csak őket lehet, a mindenféle asztlokból, kukákból és kismillió egyéb tereptárgyból kikutatott pénzből vásárolhatsz segítő tárgyakat, és a (meglepően széles) fegyverválasztékhoz különféle fejlesztéseket is.

Ha a játékmechanikai összképet nézzük, nem túlzás azt állítani, hogy az Infinite több szempontból is áramvonalasított BioShock. Eltűnt a hekkelés, nincs az első rész fényképezéshez hasonló tevékenység - megjelent viszont egy újratöltődő pajzs, amit (opcionálisan az életerőre vagy vigor-csíkra elsüthető), a pályákon (jobban vagy kevésbé) elrejtett infúziókkal fejleszthetünk. Sok funkciót vett át a játék nagyobb részében velünk tartó Elizabeth: ő egyrészt szerencsére vigyáz magára (simán megölte volna az egészet az ellenkezője), másrészt pedig állandó, és megbízható segítőnk lesz, plusz pénzzel, és ami fontosabb, szükség esetén egészség-csomagokkal, salt-fiolákkal (a vigorokat működteted ezzel) vagy plusz munícióval lát el minket.

A segítő-karakter állandó jelenléte kezdetben furcsa, mert túlzott könnyítésnek tűnik: a játék második felében, pláne az utolsó helyszíneken azonban már nagyon (nagyon-nagyon) hálás leszel neki, hogy mindig ott van a nyomodban, mert néhány húzósabb összecsapás túlélhetetlen lenne a folyamatos segítsége nélkül.

Harcolni pedig sokat fogsz, az Infinite az eddigi legakciósabb BioShock-epizód. Az ellenfél-választék jó, a nagyobb opponensek most is karakteresek - Big Daddyt persze nem sikerült reprodukálni (pedig próbálták), de ő(k) annyira jól eltalált, rendkívül karakteres szereplői volt(ak) az előző két résznek, hogy nem ezért fogunk haragudni az Infinite-re. Az új felvonás számlájának negatív oldalára inkább az írható, hogy túlságosan is ragaszkodik a korábbi konvenciókhoz, nagyon óvatosan, és viszonylag ritkán újít. Annak eldöntését, hogy ez jó, vagy rossz dolog, az olvasóra bízom.

Summa summarum: bátran, és teljes szívvel ajánlom mindenkinek a BioShock Infinite-et. Megkapó, teóriák gyártására késztető sztorival rendelkező, hangulatos, érzelemdús, fordulatos játék, ami képes arra, hogy többször is meglepjen. Általában a sztorijával, karaktereivel, helyszíneivel teszi ezt, nem a játékmenetével, de utóbbi elég szolid alapokon nyugszik ahhoz, hogy a játék egyéb kiemelkedő kvalitásai bőségesen ellensúlyozzák az itt tapasztalt konzervatívabb megközelítést. Az Infinite nem csak magában állja meg a helyét, hanem a sorozat részeként is: a címében megfogalmazott ígéretet maximálisan betartva tényleg végtelen számú további ösvényt nyit a széria számára.

Így kezdődik

A fontos karakterek

A grafika

A konfliktus

A játékmenet

Az utolsó harminc perc

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bang-on-Balls: Chronicles - nálad a mémlabda

Nagyot gurít az Exit Plan, a Bang-On Balls egy támogató és elégedett közönséget tudhat maga mögött. A memejátékból lett platformer jópofasága előtt mi is meghajoltunk, most hogy kijöttek a konzolos verziók. Teszt.

19 órája
1

Heti megjelenések

21 órája
15

Unicorn Overlord - a Vanillaware ismét megcsinálta

A cég, ami egy lapra tett mindent - a Vanillaware következő játéka a stratégiai JRPG-k következő generációját hozza el. Kérdés, hogy minőségében azt kapjuk-e amit vártunk. Azaz kérdés ez? Hiszen mégiscsak a Vanillaware-ről van szó. Teszt!

1 napja
3

Üdvözöl a Dragon's Dogma II, jön a The Smurfs: Village Party – ez történt pénteken

Továbbá: Selfloss, Phantom Fury, Planet of Lana, Into the Dead: Our Darkest Days, Wild Bastards, Until Then, Phantom Spark, Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons, Squirrell with a Gun, Sacre Bleu, Surmount.

2 napja
8

Bemutatkozott a MotoGP 24, új Dungeons & Dragons a láthatáron – ez történt csütörtökön

Továbbá: Empire of the Ants, Shadows of the Damned: Hella Remastered, The Devil Within: Satgat, Crow Country, Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, Saviorless, Moonglow Bay, OTXO, Gigantic: Rampage Edition.

3 napja
2

PlayStation Game Catalog: a márciusi felhozatal

Marvel’s Midnight Suns. NBA 2K24. Resident Evil 3. Izgalmas friss címekkel és klasszikusokkal bővül az előfizetés katalógusa.

4 napja
12

Visszatér a Summer Game Fest, kivált a Saber Interactive – ez történt szerdán

Továbbá: Prince of Persia: The Lost Crown, PS5 rendszerfrissítés, V Rising, Resident Evil 4, Ereban: Shadow Legacy, Deceit 2, Paper Trail, Reggie, His Cousin, Two Scientists and Most Likely the End of the World, Sea of Stars, Venture to the Vile, Terra Memoria, Crypt of the NecroDancer.

4 napja
1

Slave Zero X - pixelszeletelő

A Slave Zero X őse egy PC/Dreamcast mecha TPS, ami szinte mára teljesen feledésbe merült. A mostani cím pedig egy japán stílusjegyekkel megáldott, scrollozós hack and slash, ami mintha csak Saturnról maradt volna rajtunk. Hogy kerültünk ilyen messzire a forrástól? Teszt!

5 napja
6

Stig Asmussen új stúdiója, noir nyomozás a jövőből - ez történt kedden

Továbbá: Emptyvessel, The Last Case of Benedict Fox Definitive Edition, TopSpin 2K25, Street Fighter 6, F1 Manager 2024, Children of the Sun, Grandia HD Collection.

5 napja
9

MultiVersus megjelenés, Capcom Highlights bejelentések - ez történt hétfőn

Továbbá: Destiny 2, Final Fantasy XVI, Forza Motorsport.

6 napja
8

Snufkin: Melody of Moominvalley - Múmintavasz

Múminék ritka szereplők a videójátékok világában. Most egy norvég csapat gondolta, hogy itt az idő kicsit előtérbe hozni az északi mesevilágot. És milyen jól gondolták! Teszt!

7 napja
8

Heti megjelenések

7 napja
3

Hivatalos az új Mario animációs film - MAR10 Day hírcsokor

Ha március 10., akkor MAR10 Day - a Nintendo készült is néhány említésre méltó bejelentéssel.

8 napja
6

Geometry Survivor

A Geometry Survivor címe rögtön két játékot is megidéz – de jutott-e saját elképzelés is vajon az inspirációs források mellé? Tesztlaborban a vibrálóan színes auto-shooter.

9 napja
5

Alakul a Watch Dogs mozifilm, bezár a Deviation Games – ez történt pénteken

Továbbá: Epic Games vs. Apple, Activision Publishing, The Night Wanderer, Thorgal, Outcast – A New Beginning, Ikonei Island, Reigns: Beyond, Dave the Diver.

9 napja

Lysfanga: The Time Shift Warrior – Az idő nem játék

A Quantic Dream csapata 2019 óta már nemcsak fejlesztőként, hanem kiadóként is jelen van a piacon, és bár eddig mindössze néhány külsős játékkal rukkoltak elő, a mostani címüket is érdemes górcső alá venni.

2024.03.08.
3

Nosztalgiázik az EA, még mindig ígéretesnek tűnik a Fallout sorozat - ez történt csütörtökön

Továbbá: Overwatch 2, Rise of the Ronin, Marvel's Spider-Man 2, Helldivers 2, Snufkin: Melody of Moominvalley.

2024.03.08.
12

Elhunyt Akira Toriyama

A Dragon Ball alkotója 68 éves volt, munkássága komoly nyomot hagyott a populáris kultúrában.

2024.03.08.
17

Új bejelentések az Xbox Partner Preview-n, megint balhézik az Apple és az Epic- ez történt szerdán

Továbbá: Ghost of Tsushima Director's Cut, Valiant Hearts: Coming Home, Princess Peach: Showtime!, ABYSS X ZERO.

2024.03.07.
15

Penny's Big Breakaway

A Sonic Mania fejlesztőinek debütáló alkotása teljes mértékben saját alapokra építve tör át a harmadik dimenzióba, de a klasszikus SEGA platformerek iránti alázat így is minden porcikáján érezhető. A végén talán még a kék sündisznót is sikerül megelőzniük? TESZT!

2024.03.06.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==