[Teszt] BioShock Infinite

BioShock Infinite

liquidSomosi László2013.04.02. 17:40

A BioShock Infinite az a játék, ahol erős késztetést érzel arra, hogy a stáblista után ismét a „New Game” menüpontra kattints. Nem számít, hogy hajnali fél három van, nem számít, hogy már régen aludnod kéne, nem számít. hogy az utóbbi fél órát mindenféle teóriák olvasgatásával töltötted - látni akarod, hogy a játék komplett sztoriját újraíró, a puzzle-darabkákat teljes képpé formáló utolsó harminc hogyan írja felül a játékhoz való addigi viszonyodat. Mert a BioShock Infinite jó játék, de fantasztikus történet - és az utóbbin van a hangsúly.

Lehetne vitatkozni azon, hogy kinek mi jelent többet a BioShock sorozatban. A magam részéről maximálisan megértem azokat, akik elsősorban a sajátszemszögű lövöldözést ARPG-elemekkel sikeresen vegyítő, a megszokottól eltérő összecsapásokat és helyzeteket kínáló játékmenetbe szerettek bele. Teljesen szubjektív, de: esetemben nem erről van (volt) szó. A BioShock széria játékmenetét mindig kellően élvezetesnek találtam, de nem ezért játszottam velük, hanem azért a kreatív tornádóért, amit az Irrational (és Ken Levine) a nyakunkba eresztett. Az első pillantás Rapture-re, a víz alatti, félresikerült utópiára. A halott Big Daddy fémpáncélja felett zokogó Little Sister. A csavar az első BioShock közepén. A második rész vége. A Rapture-kísérlet összeomlása, az egymásnak feszülő érdekek és filozófiák. A BioShock azon ritka játékok egyike, amiben nem szimplán dolgok történnek egymás után, hanem szól is valamiről, a befejezés után le lehet ülni, és lehet gondolkodni rajta, hogy valójában mit, és miért játszottál.

Ha szigorúan a fent tárgyalt élményre koncentrálunk, a BioShock Infinte tökéletes folytatás. A kiindulópontot valószínűleg már ismered, és maximálisan bátorítalak arra, hogy az eddig hallottakon / látottakon kívül ne igyekezz semmit megtudni a játékról. Amit tudni lehet, és érdemes: te vagy Booker DeVitt, ex-katona, komor múlttal, szabadon tomboló belső démonokkal. DeVitt az égbe készül, de nem a hagyományos értelemben, a célja Columbia, az Égi Város, ahonnan (titokzatos megbízói kívánságára) egy Elizabeth nevezetű leányzót kell visszahoznia New Yorkba.

A kezdetben viszonylag egyszerűnek tűnő lányszabadítás nagyon hamar komoly nehézségekbe ütközik, a leányzóról kiderül, hogy kiemelten fontos szerepet játszik a város életében, és Columbia ura és parancsolója, a vallási fanatizmust a mindennapok gyakorlatába átültető Zachary Hale Comstock (a Próféta) mindent mozgósít azért, hogy Elizabeth ne térjen vissza a földi világba. Booker nagyon hamar nagyon ellenséges környezetben találja magát, így gyorsan előkerülnek a fegyverek, és a BioShock-széria jól megszokott „varázslatai” a plazmidok is - csak most vigoroknak hívják őket.

Azon kívül, hogy a Elizabeth inkább előbb, mint utóbb csatlakozik hozzánk (a játék első másfél órájáról beszélünk) tényleg bűn lenne bármit is elárulni az Infinite-ről. A játék nagy előnye, hogy a manapság már (sajnos) szokatlanul hosszúnak számító, 13-15 órás játékideje alatt folyamatosan fent tudja tartani az érdeklődésed, mozgásban tartja a történetet, nagyon-nagyon ritkán ül csak le, és ezek a „leülések” is viszonylagosak. Az befejezés (a komplett történet) ismeretében közel zseniális, ahogy az Irrational a sztorit és a játékost vezeti - utóbbit leginkább az orránál fogva.

Az, hogy nem veszed észre az (utólag) teljesen nyilvánvaló utalásokat a „megoldásra” valószínűleg annak tudható be, hogy Rapture-höz hasonlóan Columbia is totálisan magába szippantó atmoszférával, és (művészeti és kreatív szempontból is) lenyűgözően megálmodott helyszínekkel rendelkezik, az arcodba tolt látvány (egy izmosabb PC-n hatványozottan) pedig újabb remek példa arra, hogy megfelelő odafigyeléssel, és sok-sok munkaórával csodálatos dolgokat lehet kihozni a lassan már kifejezetten korosnak számító UE3 technológiából.

Nincs vége, lapozz a folytatásért!

A BioShock Infinte már csak a történések idejénél fogva is kitűnő táptalajt ad Ken Levine (a játék dizájnere és vezető forgatókönyvírója) számára, hogy az első BioShockhoz hasonlóan itt is társadalmi kommetárral fűszerezze meg a történetet. A századforduló (mármint: 19-20, nem 20-21) összes szociális feszültsége ott tombol Columbiában is a bigott vallási hittel és nyílt rasszizmussal megtámogatott vadkapitalizmustól az anarchiába és géprombolásba átcsapó radikális munkásmozgalmakig. Levine jó érzékekkel állítja szembe egymással a kettőt (egy alapvetően sci-fi történet korlátain belül), és kezdeti félelmeimmel szemben soha nem csap át ostoba prédikációba („a gonosz gazdagok kiszipolyozzák a becsületes szegényeket, éljen a forradalom”), hanem korrektül megmutatja a szélsőségek tombolásának következményeit - mindkét oldalról.

Közben érdekes karaktereket, és még érdekesebb karakter-sorsokat dob a sztoriba. Meg persze a korábbi videókban többször is feltűnő gigantikus Songbirdöt, akinek nincs semmiféle társadalmi üzenete, Elizabeth egyetlen barátja / börtönőre, de ennek ellenére (gyanúm szerint) sok játékos fog rá kedvenc karakterként tekinteni a végére.

Szuper a sztori, klasszak a karakterek, remek a hangulat - milyen maga a játék? A konkrét játékmenet jó, és nagy része nagyon ismerős lesz, feltéve, ha játszottál már a két BioShock játék egyikével. Az Irrational ezen a területen nem vállalt túl sok kockázatot, a játékmenet alapját továbbra is a sajátszemszögű lövöldözés, és az ezzel párhuzamosan szórt „varázslatok”, a vigorok jelentik. Vigorokból természetesen most is többféle van, néhány erősen emlékeztet a korábbi BioShockok-ok kínálatára, de akadnak bőségesen újdonságok is, különösen a játék későbbi szakaszában.

Lelőni őket nem fogom, elég annyit tudnod róluk, hogy általában kétféleképpen használhatók (leteheted őket csapdaként is), néha egymás utáni elsütéssel keverhető a hatásuk, és minden esetben fejleszthetők - drága pénzért, a megfelelő automatáknál. Fejleszteni nyilván nem csak őket lehet, a mindenféle asztlokból, kukákból és kismillió egyéb tereptárgyból kikutatott pénzből vásárolhatsz segítő tárgyakat, és a (meglepően széles) fegyverválasztékhoz különféle fejlesztéseket is.

Ha a játékmechanikai összképet nézzük, nem túlzás azt állítani, hogy az Infinite több szempontból is áramvonalasított BioShock. Eltűnt a hekkelés, nincs az első rész fényképezéshez hasonló tevékenység - megjelent viszont egy újratöltődő pajzs, amit (opcionálisan az életerőre vagy vigor-csíkra elsüthető), a pályákon (jobban vagy kevésbé) elrejtett infúziókkal fejleszthetünk. Sok funkciót vett át a játék nagyobb részében velünk tartó Elizabeth: ő egyrészt szerencsére vigyáz magára (simán megölte volna az egészet az ellenkezője), másrészt pedig állandó, és megbízható segítőnk lesz, plusz pénzzel, és ami fontosabb, szükség esetén egészség-csomagokkal, salt-fiolákkal (a vigorokat működteted ezzel) vagy plusz munícióval lát el minket.

A segítő-karakter állandó jelenléte kezdetben furcsa, mert túlzott könnyítésnek tűnik: a játék második felében, pláne az utolsó helyszíneken azonban már nagyon (nagyon-nagyon) hálás leszel neki, hogy mindig ott van a nyomodban, mert néhány húzósabb összecsapás túlélhetetlen lenne a folyamatos segítsége nélkül.

Harcolni pedig sokat fogsz, az Infinite az eddigi legakciósabb BioShock-epizód. Az ellenfél-választék jó, a nagyobb opponensek most is karakteresek - Big Daddyt persze nem sikerült reprodukálni (pedig próbálták), de ő(k) annyira jól eltalált, rendkívül karakteres szereplői volt(ak) az előző két résznek, hogy nem ezért fogunk haragudni az Infinite-re. Az új felvonás számlájának negatív oldalára inkább az írható, hogy túlságosan is ragaszkodik a korábbi konvenciókhoz, nagyon óvatosan, és viszonylag ritkán újít. Annak eldöntését, hogy ez jó, vagy rossz dolog, az olvasóra bízom.

Summa summarum: bátran, és teljes szívvel ajánlom mindenkinek a BioShock Infinite-et. Megkapó, teóriák gyártására késztető sztorival rendelkező, hangulatos, érzelemdús, fordulatos játék, ami képes arra, hogy többször is meglepjen. Általában a sztorijával, karaktereivel, helyszíneivel teszi ezt, nem a játékmenetével, de utóbbi elég szolid alapokon nyugszik ahhoz, hogy a játék egyéb kiemelkedő kvalitásai bőségesen ellensúlyozzák az itt tapasztalt konzervatívabb megközelítést. Az Infinite nem csak magában állja meg a helyét, hanem a sorozat részeként is: a címében megfogalmazott ígéretet maximálisan betartva tényleg végtelen számú további ösvényt nyit a széria számára.

Így kezdődik

A fontos karakterek

A grafika

A konfliktus

A játékmenet

Az utolsó harminc perc

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

12 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==