[Radar alatt] Antichamber

Antichamber

WarhawkLusztig Zsolt2013.02.10. 16:00

“Figyeljék a kezemet, mert csalok!” - Rodolfo jól ismert szlogenje nyugodtan lehetne az alcíme az Antichambernek is, ugyanis akár egy kitűnő bűvész, ez a játék is látszólag cinkostársául fogad, elhiteti veled, hogy egyenrangú partnere vagy a trükkökben, azonban a valóságban inkább “szenvedő” alanya vagy ezeknek, mint tényleges művelője. És pontosan ez az illúzió az, amiért a kitűnő bűvészeket szeretjük - és pontosan ez az, amiért az Antichambert imádni fogjuk.

Az Antichamber lényegében egy puzzle játék és ha mindenképp hasonlítani szeretnénk valamihez, akkor talán a Portallal mutat nagyon távoli rokonságot. Azonban sokkal jobban bemutatja ezt a játékot az, amiben különbözik a Valve agycsavarójától, mint az, amiben hasonlítanak. A Portal ugyanis lényegében felépített egy szabályrendszert - oké, egy eléggé kicsavart, de mégis törvények alapján működő rendszert - majd ebbe dobta bele a játékost. Az Antichamber viszont nem szorítja magát ilyen keretek közé, az első percekben megfoszt minden prekoncepciódtól, majd szépen, fokozatosan tanítva épít fel benned egy új képesség-készletet, melyet használhatsz a tucatnyi feladványának megoldásához.

Erre a legjobb példa a játék egyik első, és minden bizonnyal legtöbbször elmesélt feladványa, mely pillanatok alatt megtanít arra, hogy ebben a világban soha nem hihetünk a szemünknek. Egy folyosón bekanyarodva egy lépcsőpárba futottam, az egyik, pirosan kivilágított, lefelé vezető, illetve egy kéken kivilágított felfelé vezető. Tekintve, hogy semmilyen iránymutatást nem kaptam, elindult először a piroson, lementem a lépcsőn, követtem a folyosót, majd... bekanyarodva belefutottam egy lépcsőpárba - ugyanabba a lépcsőpárba. Azt tettem, amit mindenki tenne: elindultam a másik lépcsőn, mely - meglepetés! - két fordulóval később újra visszavezetett a lépcsőhöz. Percekig kerestem a kijáratot, ugrálva a lépcsőn, lassan haladva a lépcsőn, faltól falig közlekedve, majd mikor már végképp nem jutottam semmire, megfordultam, elindultam visszafelé a folyosón, ahol a korábbi kanyart bevéve egy teljesen új szobába jutottam. Sehol nem sugallta a játék, hogy ez lesz a kiút, egész egyszerűen rám bízta, hogy próbáljak ki minden lehetséges megoldást.

Az M.C. Escher által inspirált pályákon a tér teljesen önmagába csavarodik, soha nem lehetünk biztosak abban, hogy a következő ajtó mögött egy teljesen új szobába lépünk, vagy visszakerülünk egy régibe. Soha nem lehetünk biztosak abban, hogy a következő lépésnél nem nyílik meg a talpunk alatt a talaj, hogy az előttünk lévő fal tényleg ott van-e, vagy hogy az ablak túloldalán lévő kép a valóságot mutatja-e. Ráadásul, bár a feladványok többsége gondosan szobákba van rendezve, az Antichamber egyáltalán nem lineáris felépítésű, tömegével lesznek olyan szobák, melyekbe később vissza kell térnünk. A visszatéréshez azonban nem kell újra “végigszenvednünk” a célig vezető útvonalat, egy gomb lenyomásával visszakerülünk a játék alap helyszínére (az antichamberbe), ahol egy szépen felépített térképen láthatjuk, melyik szobák vannak “befejezve”, hol találhatunk még kijáratot, illetve egy kattintással oda is teleportálhatunk. Ez az alap helyszín egyben a játék menüje is, illetve ide gyűlnek össze a menet közben felfedezett Tanulságok. Ezek az egymondatos életigazságok mindenfelé el vannak szórva a pályákon és azon kívül, hogy érdekes olvasnivalók, lényegében az adott feladványhoz is lazán kapcsolódva egyfajta mentőövként is funkcionálnak. Ez az összes segítség amit a játéktól kapunk, becsüljük hát meg őket!

Míg kezdetben csak a rendszerrel ismerkedünk meg és hagynunk kell, hogy a játék világa játsszon velünk, a helyzet gyorsan megfordul, mikor megszerezzük az első Brick Gunt. Nem, nem fogunk innentől lyukakat lőni a falba (illetve néha mégis, de másképp), ez a “fegyver” a pályákon elszórt kockák manipulálásában fog segítséget nyújtani, megszerzésétől kezdve ügyelnünk kell arra, hogy . Négy különböző színűt találhatunk meg belőlük és amellett, hogy mindegyik szín újabb képességgel ruházza fel a játékost, egyfajta mérföldkőként is funkcionálnak, tudhatjuk, hogy jó úton haladunk, ha az egyik szobába felfedezzük egyiküket.

Az Antichamber legszebb pontja talán az, ahogy megtanít minket a játékszabályokra. A játékban nincsen tutorial, nincsen szinte semmilyen leírt vagy elmondott utasítás. Az első helyszíneken találunk néhány egyszavas segítséget, de ezek is hajlamosak átverni minket, illetve ott vannak a Tanulságok, melyek viszont annyira általános közhelyeket mondanak, hogy nem igazán nevezhetőek segítségnek. Akkor mégis hogyan jövünk rá arra, hogy mit kellene tennünk? Egyszerű: kitapasztaljuk. Figyelni kell a környezetünkre, figyelni kell az utalásokra, figyelni kell a lehetőségekre - a játék soha nem fog olyan feladat elé állítani, melynek megoldását (vagy legalábbis a megoldás mechanikáját) már ne láttuk volna valahol, egyszerűen rá kell jönnünk, hogy abban az esetben mit kell tennünk. Vagy hogy egyáltalán kell-e ott tennünk valamit, hiszen a játék nem lineáris felépítése miatt sokszor belefuthatunk olyan feladványba, melyhez még nincs meg a megfelelő Brick Gununk. És bár a történet teljes hiánya magyarázható azzal, hogy így száz százalékban a feladványokra koncentrálhatunk, néha azért jó lett volna, ha nem pusztán a továbbjutás lett volna az egyetlen motiváló erő.

Mégis, az Antichamber az egyik legokosabb, legfurmányosabb játék, mellyel életemben találkoztam. A feladványok kíméletlenek, néha komolyan úgy éreztem, hogy a fülemen fog kifolyni az agyam, miközben a megoldásukon gondolkodtam, másszor elképesztően jól esett, hogy egy látszólag zsákutca szobában a menet közben megszerzett tudás birtokában mégis találtam egy kijáratot. Az Antichamber nem mindenki játéka, sokkal kevésbé megközelíthető, mint például a fent említett Portal és biztos vagyok benne, hogy ez sokakat elriaszthat. Mégis, megéri nekivágni, mert egy teljesen egyedi, különleges kalandban lehet részünk, olyanban, melyet még nem igazán láthattunk.

[9 / 10]

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

17 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==