[Teszt] The Cave

The Cave

WarhawkLusztig Zsolt2013.02.02. 16:40

Vannak olyan fejlesztők, legyenek azok személyek vagy csapatok, melyek ha bejelentenek egy-egy új játékot, az ember azonnal nyúl a pénztárcájához, hogy elkülönítsen egy kisebb összeget az adott produktum első napos vásárlására. Mindenkinél mások ezek, van akinél a Blizzard, van akinél a Criterion - számomra többek közt ilyen a Double Fine, pláne ha az adott játékukban aktívan közreműködik a cég két “celebje”, Tim Schafer vagy Ron Gilbert. Mint tudjuk, előbbi éppen egy Kickstarter által finanszírozott kalandjátékon dolgozik, utóbbi pedig eközben szépen csendben, minimális reklámmal megtámogatva készítette el a The Cavet, mely egyaránt nyúl vissza a mester életművébe és próbál elszakadni a klasszikus kalandjáték elemektől.

Mert a The Cave bizony egy ízig-vérig kalandjáték, még akkor is, ha ezt egy puzzle-platformer álca próbálja fedni. Rögtön a játék indulásakor egy rövid időutazásban lehet részünk, hiszen akár a Maniac Mansionben, itt is hét karakter közül kell hármat kiválasztanunk, melyekkel bejárhatjuk a címben említett Barlangot, felfedve a karakterek sötét titkait, megmártózva az emberi hibák és bűnök cinikus humorral fűszerezett kotyvalékában. Talán nem is véletlen, hogy pont a főbűnök számával megegyezően hét szereplőt vonultat fel a játék, ugyanis mindegyikük sötét, bűnös lélek, akik céljaik elérése érdekében semmitől nem riadnak vissza - ezt a képességüket pedig a Barlang többször is próbára fogja tenni. A játéknak ugyanis van egy nyolcadik szereplője is, aki végig ott lesz velünk, végig kommentálja az eseményeket: ő A Barlang, a hely, ahol a legfőbb vágyadat megkaphatod, cserébe pedig csak a lelkedet kell eladnod.

Az előbbiekből már talán sejthető, hogy a The Cave nem igazán hasonlít a Double Fine vagy akár Gilbert korábbi játékaihoz. A kedves, néhol talán bugyuta humort itt igazán sötét és szarkasztikus beszólások és megjegyzések váltják le, a sziporkázó szópárbajok helyén általában cinikus monológokat kapunk. Persze nem feltétlen kell a játékosnak magára venni ezeket - hiszen mi azt tesszük, amit a játék készítői akarnak, hogy tegyünk - de tény, hogy szokni kell ezt a fajta humort. Természetesen vannak pillanatok, mikor a játék sziporkázik ilyen téren, van néhány kikacsintás a Gilbert korábbi munkái felé, illetve a pályákon elszórva találunk olyan - jellemzően a háttérben meghúzódó - látványelemet, melyeket megpillantva mosolyra húzódhat a szánk.

A The Cave egyik legérdekesebb trükkje az lett volna, hogy a hét karakter közül bármilyen hármast kiválasztva végig tudjuk játszani a játékot úgy, hogy egy másmilyen történetet kapunk. A trükk azonban sajnos csak félig-meddig sikerült. Minden szereplő kap egy-egy, a személyére és speciális képességére kihegyezett fejezetet a játékban: a tudósnál ez egy katonai bázis, az ikreknél egy Tim Burton fejéből előhúzott viktoriánus ház és így tovább. Ezek azok a helyszínek, ahol az adott karakter a sztár, itt megismerhetjük valamennyire a történetét, kihasználhatjuk speciális adottságait. Ezen területek között azonban ott vannak a “töltelék” helyszínek, melyek minden egyes végigjátszás alkalmával ugyanott és ugyanakkor fognak felbukkanni, ahol mindegy melyik karakterrel megyünk, mindig ugyanazt kell csinálni. Első körben persze ez nem fog feltűnni, a másodikban viszont már igen és ha minden karaktert meg akarunk ismerni, akkor szükség lesz még egy harmadik végigjátszásra, ahol ráadásképp még a két, korábban már megismert szereplő helyszínét is be kell járnunk. Ilyenkor jöhet jól a lokális multiplayer - nem lesz tőle gyorsabb a játék, de legalább nem nekünk kell oda-vissza szaladgálni a szereplőkkel, csak hogy azt a nyavalyás csónakot megint átjuttassuk a sziget alatt.

Ezzel persze nem lenne baj, ha maguk a feladatok olyanok lennének, melyeket érdemes újra és újra megoldani - azonban sajnos nem olyanok. A The Cave olyan kalandjáték, ahol a dialógusokat teljesen kiirtották, a tárgyak használatát pedig jelentősen leszűkítették, szám szerint egy darabot tarthat magánál egyszerre egy karakter. Ez pedig jelentősen leegyszerűsíti a lehetőségeinket, olyan mértékben, hogy egyszer se éreztem azt a hatalmas megelégedettséget, amit akkor érezne az ember, mikor megold egy lehetetlennek tűnő puzzlet, inkább mérges voltam magamra, hogy miért nem jöttem rá korábban. Nem azt mondom, hogy nincsenek jó fejtörők a játékban, mert igenis vannak - külön kedvenceim az időutazó, kicsit Day of the Tentaclere hajazó feladványai - de itt jön be az, hogy az embertől, akinek a Monkey Island játékok legjobbjait köszönhetjük azért többet vártam volna. Ráadásul míg elméletben érdekesnek tűnhet a háromszereplős feladatmegoldás, a valóságban ez iszonyatosan le tudja lassítani a játékot. Elmegyünk az egyik szereplővel valahova, meghúzunk egy kart, majd vissza a következőre, azzal is odacaplatunk, bekapcsolunk egy gombot, majd harmadszor is ugyanezt megtesszük. Teljesen jó, hogy a nagyobb fejezeteknél “összeteleportálja” a játék a szereplőket, de igazán lehetett volna valami egyszerűbb módot kitalálni arra, hogy három karaktert a pálya egyik feléből a másikba juttassunk. A bajt tetézi, hogy a The Cavenek egész egyszerűen nem eléggé kényelmes az irányítása. Rendben, ellátja a funkcióját, azonban néha nem, vagy rosszul reagálnak a gombok, hiányzik olyan alapvető funkció, hogy kiválaszthassuk, több egymás mellett lévő tárgy közül melyiket akarjuk felvenni, illetve elég sokszor a játék olyan helyeken próbál megkapaszkodni, ahol mi végképp nem szeretnénk. Én teljesen megértem, hogy ez az irányítási metódus itt jobban működik mint a kattintgatás, viszont akkor érdemes lett volna ráfeküdni és még dolgozni rajta egy picit.

Amire azonban nem lehet panaszunk az a játék kinézete. Nem mondom, hogy a The Cave lekörözi az élmezőnyt, azonban a Double Fine-nál tökéletesen el tudják találni azt a grafikai stílust, ami illik az adott játékhoz. A barlang belseje kicsit meseszerű, az elmosott élek pedig kicsit álomszerűvé varázsolják a helyszínt. A hab a tortán a karakterek egyedi környezetei, nagyon hangulatosak, nagyon szépek lettek és mindegyik tökéletesen illik az adott sztereotípiához. Hasonlóan kellemes lett a szereplők felépítése és animációja, nagyon jól néz ki, hogy a hét karakter hét különböző módon mozog és oldja meg a feladatokat. Igazán kár, hogy e mellé igencsak hullámzó képfrissítési értéket kapunk, azért annyira nem dolgoztatja meg a játék a hardvert, hogy ne tudjon stabil 60, de legalább 30 képkockát kiköhögni magából másodpercenként.

Nehéz igazságosan értékelni ezt a játékot. Ha valaki, hozzám hasonlóan egy újabb Ron Gilbert / Double Fine mesterművet várt, akkor, szintén hozzám hasonlóan, kissé keserű szájízzel fogja négy-öt óra múltán bámulni a stáblistát. Azonban lehet kicsit lejjebb is venni az elvárásokat és azt mondani, hogy “csak” egy új kalandjátékként próbáljuk szemlélni - így viszont ha nem is tökéletes, de határozottan kellemes és teljesen szokatlan élményben lehet részünk.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

14 órája
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

1 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

1 napja
21

Heti megjelenések

1 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

3 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

4 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

5 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

5 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

6 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

6 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

6 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

6 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

7 napja
8

Heti megjelenések

8 napja
1

Bulwark: Falconeer Chronicles - az Ursee úttörői

A Bulwark egy különleges, teljesen egyedi világlátást közvetítő, művészi városépítő játék, amely egy egyszemélyes fejlesztő kreatív csatornáinak teljes keresztmetszetében kínálja az áramlást a játékosok irányába. Tesztlaborba vittük az egész Urseet.

9 napja
1

Dragon Quest producer váltás, Stellar Blade DLC-k - ez történt pénteken

Továbbá: Gears of War 6, Star Wars Outlaws, Sam Lake a Kojima Productions-nél.

2024.04.06.
3

Llamasoft: The Jeff Minter Story

2024.04.05.
1

Eternal Strands bossfight, Tameem Antoniades leköszönt- ez történt csütörtökön

Továbbá: Flint: Treasure of Oblivion, C-Smash VRS, Pinball FX, Crypt of the NecroDancer, Divine Rush.

2024.04.05.
1

Horizon: Forbidden West - Complete Edition (a PC változat)

Aloy visszatér, hogy másodjára is felrázza a PC-s zsiványokat! A Horizon: Forbidden West - Complete Edition maga a megtestesült blockbuster, PlayStation-gúnyában, a mesterplatformon. Lássuk a Nixxes képes volt-e újra beváltani ígéreteit! Teszt!

2024.04.05.
1

Open Roads - Sétaszimulátor teljes gázzal

A Gone Home és a Tacoma mögött álló Fullbright emberei saját bevallásuk szerint már 2018-ban megkörnyékezték az Annapurnát egy utazásra épülő sétaszimulátor ötletével, a 2020-as bemutatkozás után pedig szinte fű alatt jelent meg a játék. Miért? Hogyan? Lássuk!

2024.04.04.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==