[Teszt] The Cave
Kapcsold jtk: The Cave (x360)
Eddig 21 hozzszls
Warhawk
2013. februr 02.
szombat 15:40
Vannak olyan fejlesztk, legyenek azok szemlyek vagy csapatok, melyek ha bejelentenek egy-egy j jtkot, az ember azonnal nyl a pnztrcjhoz, hogy elklntsen egy kisebb sszeget az adott produktum els napos vsrlsra. Mindenkinl msok ezek, van akinl a Blizzard, van akinl a Criterion - szmomra tbbek kzt ilyen a Double Fine, plne ha az adott jtkukban aktvan kzremkdik a cg kt “celebje”, Tim Schafer vagy Ron Gilbert. Mint tudjuk, elbbi ppen egy Kickstarter ltal finanszrozott kalandjtkon dolgozik, utbbi pedig ekzben szpen csendben, minimlis reklmmal megtmogatva ksztette el a The Cavet, mely egyarnt nyl vissza a mester letmvbe s prbl elszakadni a klasszikus kalandjtk elemektl.



Mert a The Cave bizony egy zig-vrig kalandjtk, mg akkor is, ha ezt egy puzzle-platformer lca prblja fedni. Rgtn a jtk indulsakor egy rvid idutazsban lehet rsznk, hiszen akr a Maniac Mansionben, itt is ht karakter kzl kell hrmat kivlasztanunk, melyekkel bejrhatjuk a cmben emltett Barlangot, felfedve a karakterek stt titkait, megmrtzva az emberi hibk s bnk cinikus humorral fszerezett kotyvalkban. Taln nem is vletlen, hogy pont a fbnk szmval megegyezen ht szereplt vonultat fel a jtk, ugyanis mindegyikk stt, bns llek, akik cljaik elrse rdekben semmitl nem riadnak vissza - ezt a kpessgket pedig a Barlang tbbszr is prbra fogja tenni. A jtknak ugyanis van egy nyolcadik szereplje is, aki vgig ott lesz velnk, vgig kommentlja az esemnyeket: A Barlang, a hely, ahol a legfbb vgyadat megkaphatod, cserbe pedig csak a lelkedet kell eladnod.



Az elbbiekbl mr taln sejthet, hogy a The Cave nem igazn hasonlt a Double Fine vagy akr Gilbert korbbi jtkaihoz. A kedves, nhol taln bugyuta humort itt igazn stt s szarkasztikus beszlsok s megjegyzsek vltjk le, a sziporkz szprbajok helyn ltalban cinikus monolgokat kapunk. Persze nem felttlen kell a jtkosnak magra venni ezeket - hiszen mi azt tesszk, amit a jtk kszti akarnak, hogy tegynk - de tny, hogy szokni kell ezt a fajta humort. Termszetesen vannak pillanatok, mikor a jtk sziporkzik ilyen tren, van nhny kikacsints a Gilbert korbbi munki fel, illetve a plykon elszrva tallunk olyan - jellemzen a httrben meghzd - ltvnyelemet, melyeket megpillantva mosolyra hzdhat a sznk.



A The Cave egyik legrdekesebb trkkje az lett volna, hogy a ht karakter kzl brmilyen hrmast kivlasztva vgig tudjuk jtszani a jtkot gy, hogy egy msmilyen trtnetet kapunk. A trkk azonban sajnos csak flig-meddig sikerlt. Minden szerepl kap egy-egy, a szemlyre s specilis kpessgre kihegyezett fejezetet a jtkban: a tudsnl ez egy katonai bzis, az ikreknl egy Tim Burton fejbl elhzott viktorinus hz s gy tovbb. Ezek azok a helysznek, ahol az adott karakter a sztr, itt megismerhetjk valamennyire a trtnett, kihasznlhatjuk specilis adottsgait. Ezen terletek kztt azonban ott vannak a “tltelk” helysznek, melyek minden egyes vgigjtszs alkalmval ugyanott s ugyanakkor fognak felbukkanni, ahol mindegy melyik karakterrel megynk, mindig ugyanazt kell csinlni. Els krben persze ez nem fog feltnni, a msodikban viszont mr igen s ha minden karaktert meg akarunk ismerni, akkor szksg lesz mg egy harmadik vgigjtszsra, ahol radskpp mg a kt, korbban mr megismert szerepl helysznt is be kell jrnunk. Ilyenkor jhet jl a loklis multiplayer - nem lesz tle gyorsabb a jtk, de legalbb nem neknk kell oda-vissza szaladglni a szereplkkel, csak hogy azt a nyavalys csnakot megint tjuttassuk a sziget alatt.

Ezzel persze nem lenne baj, ha maguk a feladatok olyanok lennnek, melyeket rdemes jra s jra megoldani - azonban sajnos nem olyanok. A The Cave olyan kalandjtk, ahol a dialgusokat teljesen kiirtottk, a trgyak hasznlatt pedig jelentsen leszktettk, szm szerint egy darabot tarthat magnl egyszerre egy karakter. Ez pedig jelentsen leegyszersti a lehetsgeinket, olyan mrtkben, hogy egyszer se reztem azt a hatalmas megelgedettsget, amit akkor rezne az ember, mikor megold egy lehetetlennek tn puzzlet, inkbb mrges voltam magamra, hogy mirt nem jttem r korbban. Nem azt mondom, hogy nincsenek j fejtrk a jtkban, mert igenis vannak - kln kedvenceim az idutaz, kicsit Day of the Tentaclere hajaz feladvnyai - de itt jn be az, hogy az embertl, akinek a Monkey Island jtkok legjobbjait ksznhetjk azrt tbbet vrtam volna. Radsul mg elmletben rdekesnek tnhet a hromszerepls feladatmegolds, a valsgban ez iszonyatosan le tudja lasstani a jtkot. Elmegynk az egyik szereplvel valahova, meghzunk egy kart, majd vissza a kvetkezre, azzal is odacaplatunk, bekapcsolunk egy gombot, majd harmadszor is ugyanezt megtesszk. Teljesen j, hogy a nagyobb fejezeteknl “sszeteleportlja” a jtk a szereplket, de igazn lehetett volna valami egyszerbb mdot kitallni arra, hogy hrom karaktert a plya egyik felbl a msikba juttassunk. A bajt tetzi, hogy a The Cavenek egsz egyszeren nem elgg knyelmes az irnytsa. Rendben, elltja a funkcijt, azonban nha nem, vagy rosszul reaglnak a gombok, hinyzik olyan alapvet funkci, hogy kivlaszthassuk, tbb egyms mellett lv trgy kzl melyiket akarjuk felvenni, illetve elg sokszor a jtk olyan helyeken prbl megkapaszkodni, ahol mi vgkpp nem szeretnnk. n teljesen megrtem, hogy ez az irnytsi metdus itt jobban mkdik mint a kattintgats, viszont akkor rdemes lett volna rfekdni s mg dolgozni rajta egy picit.



Amire azonban nem lehet panaszunk az a jtk kinzete. Nem mondom, hogy a The Cave lekrzi az lmeznyt, azonban a Double Fine-nl tkletesen el tudjk tallni azt a grafikai stlust, ami illik az adott jtkhoz. A barlang belseje kicsit meseszer, az elmosott lek pedig kicsit lomszerv varzsoljk a helysznt. A hab a tortn a karakterek egyedi krnyezetei, nagyon hangulatosak, nagyon szpek lettek s mindegyik tkletesen illik az adott sztereotpihoz. Hasonlan kellemes lett a szereplk felptse s animcija, nagyon jl nz ki, hogy a ht karakter ht klnbz mdon mozog s oldja meg a feladatokat. Igazn kr, hogy e mell igencsak hullmz kpfrisstsi rtket kapunk, azrt annyira nem dolgoztatja meg a jtk a hardvert, hogy ne tudjon stabil 60, de legalbb 30 kpkockt kikhgni magbl msodpercenknt.

Nehz igazsgosan rtkelni ezt a jtkot. Ha valaki, hozzm hasonlan egy jabb Ron Gilbert / Double Fine mestermvet vrt, akkor, szintn hozzm hasonlan, kiss keser szjzzel fogja ngy-t ra mltn bmulni a stblistt. Azonban lehet kicsit lejjebb is venni az elvrsokat s azt mondani, hogy “csak” egy j kalandjtkknt prbljuk szemllni - gy viszont ha nem is tkletes, de hatrozottan kellemes s teljesen szokatlan lmnyben lehet rsznk.

[9] zephyr
febr 07., cstrtk 13:29 #21
Vlasz reptile (#20) zenetre
Errl van sz.
War has changed.
[15] reptile
febr 07., cstrtk 10:19 #20
Fantasztikusan jo cucc, iszonyatos mennyisegu contenttel, regi vagasu kalandjatek a zsanernek megfelelo lassusagaval egyutt. Talan tenyleg kicsit egyszerubbek a puzzlek, mint regebben, de ez a max, amit fel tudok roni neki. Szerintem alulertekelt.
[40] Kemuri
febr 05., kedd 23:24 #19
Vlasz Totti5 (#8) zenetre
Szerintem egyltaln nem "erklcsi " vagy stilitisztikai szempontbl rtette hanem,hogy erltetettnek hat(BTW szerintem is.) A sine morban egyltaln nem volt erltetett.
Az ellenszenves ember mr a reggelit hozzrtssel kezdi.
[11] FooLman
febr 05., kedd 13:50 #18
Vlasz zephyr (#16) zenetre
Csak a demot nyomtam vegig, onnan a kovetkeztetes. Varok valami akcios hetveget es akkor megveszem, a demo alapjan a teljes arat nem admom meg erte...
...ami gma bugzik, az lma efix marad...
[33] Oli G.
febr 04., htf 23:15 #17
Kiprbltam a jtkot. Tetszik. Ha lesz r keret, akkor biztos beszerzem.
"Bearer-seek-seek-least." - PSN: raam989hu
[9] zephyr
febr 04., htf 14:39 #16
Vlasz FooLman (#13) zenetre
Te jtszottl vele? Nem gy tnik. Ez a jtk nem egy sztori, ugynaakkor nem is esik szt. s br szerettem a gobliiinst, azok a fajta szemt logiktlansgok nincsenek benne. Tegyl vele egy prbt, igen tl van razva, de van benne vmi a 90 es vekbl, s szp a stlusa is, illetve nem a primitv arcoskods a pon, hanem annl 1000x finomabb a cucc, mgha drva is.
War has changed.
febr 04., htf 11:57 #15
n mr nem hiszek senkinek!
Tegnap fejeztem be haverral a Deadlight-ot, amely valban sok irnytsbeli hibval renelkezik, valban nem egy mly jtmenet valami, s grafikailag szerintem nincs is a cscson (egy ilyen megvalsts mellett nem lett volna rossz az lsimts s / vagy az 1080p-s felbonts), de remek a hangulat, a sztori a maga egyszer mdjn viszi magval az embert, s rohadt jk a zenk.

Biztos vagyok benne, hogy ez a jtk sem fog igazn nagy csaldst okozni.
Nem kapok privt zeneteket az oldalon, ne is rj! :)
[18] SvladC
febr 04., htf 9:23 #14
Nekem nagyon tetszett. Teljes mrtkben hozta az elvrsaimat, st kicsit tbbet is. Nem szmtottam Monkey Island vagy Tentacle szint fejtrkre, mert sajnos ennek a mfajnak nem tett jt a technikai fejlds. A mai vilgban az internetrl minden informci nhny pillanat alatt beszerezhet, semmi rtelme olyan feladvnyokat beletenni, amivel a jtkost hosszabb gondolkodsra knyszertenk. A Monk sztorijban van is erre egy kis fricska. Szerintem remek rzkkel pozicionltk a nehzsget oda, hogy mg ppen lusta legyen az ember rguglizni egy-egy feladat megoldsra. A kpi vilg fantasztikusan j, az ikrek mozgsval pedig nem tudok betelni. Folyamatosan fogjk egyms kezt, s gy az ugra-bugra meg a ltrzs animcija teljesen egyedi. Mindent sszevetve a The Cave egy "rgi vgs" puzzle-kaland mai rtelmezsben, profi megvalstsban.
"Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?"
[11] FooLman
febr 03., vasrnap 22:14 #13
A bemutato video alapjan ket dologtol tartottam: vagy mind a 7 karakterrel egyszerre kell jatszani, es akkor tulzottan szetforgacsolodik/tul bonyolult lesz a jatek, vagy nem kell mind, es akkor tul unalmas, mivel senkire nem lehet kihegyezni. Szoval nem volt sok eselye, hogy jo legyen.
Sajnos nem is lett az. Pedig meg a Gobliiins szintu logikatlansagot is elneztem volna neki...
...ami gma bugzik, az lma efix marad...
[55] FredPerry
febr 03., vasrnap 20:45 #12
Ez a teszt jl jtt, pont gondolkoztam a vteln, de nem tudtam, hogy mire szmtsak.
[16] skiz0
febr 03., vasrnap 18:54 #11
Vlasz Oli G. (#7) zenetre
Nagyon helyn volt az a sok fuck you meg a kromkods, szerintem ez Dante laza jellembe bven belefr. Nekem kifejezetten tetszett Sokkal nagyobb arc, mint a rgi Dante Nade ez nem a DmC topic.
PSN: mucsacso
[28] lacapaca
febr 03., vasrnap 16:15 #10
Nekem trial alapjn tetszett. 1200pontot sokallok rte, de akciban majd tutira leszedem.
Hmmm...Bugattit sem azrt vesz az ember, hogy azon morfondrozgasson, hogy egy Trabant jobban megrn-e. 4 Velorex utn meg amgy is jr.
[33] Oli G.
febr 03., vasrnap 15:21 #9
Vlasz Totti5 (#8) zenetre
A fakkju csak egy pelda volt, hogy ilyen full gagyi poenok ki tudnak idegelni engem, nem a karomkodassal van bajom.
"Bearer-seek-seek-least." - PSN: raam989hu
[42] Totti5
febr 03., vasrnap 14:29 #8
Vlasz Oli G. (#7) zenetre
Mert te olyan ember vagy aki sosam fkjvol meg nem kld el senkit sehova egy adott helyzetben! Respekt! ( NOT ) mindenki j magyar szoks s szles paletta szerint mondja hogy a k.nyd, b+ stb... nem kell az lszentkeds! Akkor jtkban ezeknek mirt is nincs helye? mirt baj hogy egy laza karakter mint Dante fkkjvol egy BOSSal? ksbb mond sok minden mst is, ami amgy tkletesen beleillik a jellembe meg a jtk egszbe.

Sine Mornl is eljtt ez a tma, hogy mirt kromkodik a pilta amikor WTF van...

Nincs ezzel semmi gond, plne ha jl van eladva, aki meg irodalmi mvekre s beszdre kvncsi ( br abban is jelen van.. ), az ne dmonvadsz kaszabols jtkkal jtszon, mert ott nem az fog tjnni...

Vagy csak egy random DMC fika volt a milli kzl.
"Jl nz ki, rdekes, de ha nem ez lenne a cme, akkor jobb jtk lenne..." Xbox ONE - WiiU - WIN10
[33] Oli G.
febr 03., vasrnap 12:22 #7
Vlasz zephyr (#2) zenetre
n pldul szeretem a fekete humort, Eddie Murphy az egyik kedvenc sznszem...
Na de viccen kvl, nekem szemly szerint tnyleg semmi bajom a fekete humorral s nem hiszem, hogy ez a jtk sokkal durvbb lenne ezen a tren, mint az eddigi jtkok.(idhiny miatt mg nem prbltam, de mr napirendre van vve a jtk) Engem sokkal jobban idegestenek az olyan erltetett jelenetek, mint pldul az j DmC demjban is lthat boss eltti "FUCK YOU!" szint deds ponok...
"Bearer-seek-seek-least." - PSN: raam989hu
[10] Zargul
febr 03., vasrnap 11:04 #6
Enyhe Lost Vikings utnrzs. Stlusos grafika, a hangulat is ok de valahogy mgsem mkdik. Naj, azrt egsz pofs kis game de az irnyits nha az rletbe tud kergetni. Ha lesz tbb idm vgigviszem, a karakaterek plyira kivncsi vagyok.
You must rally the horde and lead your people to their destiny!
[18] Rince
febr 03., vasrnap 9:27 #5
iPad-re olcson (max $3) megvennem.
How 'bout them Cowboys?
[17] dpb
febr 02., szombat 23:16 #4
Engem pont a kinezete zavar ennek a jateknak.
"Master. We're in a tight spot! A real tight spot. Like, I haven't seen you for ages. It is I, Vincel Dill Boris VII Iwazaruscof, at your service."
[39] getro2
febr 02., szombat 22:06 #3
Nem mondom hogy rossz a 6 pont, st, de egy Tim Schafer jtktl tbbet vrnk mint egyszeri kellemes lmnyt. Erre a fekete humorra viszont kvncsi lettem, egyszer majd biztos teszek vele egy prbt.
[9] zephyr
febr 02., szombat 21:56 #2
Vlasz Oli G. (#1) zenetre
A jtk tetszsi faktora, mert _nagyon_ fekete az a humor. Hozz kell tenni, hogy az egyik leghangulatosabb helyszn az ikrek "hza", de az egyik legdrvbb sztori is hozzjuk tartozik.
War has changed.
[33] Oli G.
febr 02., szombat 19:35 #1
"Nem biztos, hogy mindenkinek tetszeni fog a jtk ltal prezentlt stt humor"
s ez mirt negatvum? Manapsg ha egy jtk nem akar megfelelni az sszes jtkosrteg minden ignynek akkor az mr negatvum?
"Bearer-seek-seek-least." - PSN: raam989hu
The Cave adatlap
16 v felettieknek Tindzsereknek
Kiad: SEGA Europe
Fejleszt: Double Fine Productions
Megjelens:
Kategria: Kaland
Online jtkmd: Nincs

A szerkesztsg rtkelse:
6
Ami tetszett
- Kellemes kinzet
- Nhny pon azrt tud tni
- A karakterspecifikus plyk nagyon jk
Ami nem tetszett
- Lass jtkmenet
- Nagyon egyszer feladvnyok
- Hullmz frame rate
- Nem biztos, hogy mindenkinek tetszeni fog a jtk ltal prezentlt stt humor
Olvasi rtkels: 7,7 (8 szavazat)
Ez a jtk nem jelent meg msik platformon

21 | [Teszt] The Cave

A llek legsttebb bugyraiba vezet minket a The Cave, Ron Gilbert s a Double Fine legjabb kalandjtka. Ht klnbz karakter s trtnet, megannyi agyzsibbaszt feladvny s egy j adag stt humor keveredik ssze A Barlang gyomrban. Teszt!
Tovbb a jtk adatlapjra / frumba