[Teszt] Epic Mickey 2

Epic Mickey 2

mcmackoGéczy Attila2012.12.01. 16:31

Pár csepp festék, egy kis hígító, és máris kész a varázs: Mickey karaktere sikeresen küzdötte vissza magát az aktuális videojáték-hősök közé, Warren Spector csapata pedig egy szeretnivaló, ámbár közel sem hibátlan programmal írta be magát a Wii-történelembe. Hangos anyagi sikernek persze nem örvendhettek a Junction Point irodákban, a kifordított Disney-univerzumban lévő potenciál viszont ordított a folytatásért. Azért a folytatásért, amit immár HD konzolokon, Wii-n és Wii U-n is végigjátszhatunk. Mickey tehát platform-exkluzívból abszolút multiplatform hőssé válik, egy olyan műfaj követeként, amelyet mostanában igencsak elhanyagol az ipar.

Az újak kedvéért nézzük gyorsan át, hogy mi fán is terem az Epic Mickey-élmény. Klasszikus háromdimenziós platformjátékról beszélünk, amely a gyökereit egészen a harminckét-bites korszakig ereszti vissza. Az ugrabugrát viszont Spectoréknak sikerült egy picit Zelda-szerűvé tenni azáltal, hogy központi hub-világokat, rengeteg mellékküldetést, NPC-t, és zsilliárdnyi szekvenciálisan felvehető-megnyitható apróságot zsúfoltak a zsáner megszokott megoldásai közé. A másik nagy játékmenetbeli újítás a festéket és a hígítót érintette. Mickey ecsetével festi (építi), vagy épp feloldja (rombolja) a letűnt rajzfilmekből összeállt világot, ez a kettősség pedig az adott feladatok megoldásánál is többféle irányba terelheti a megoldást és a konklúziót. A főbb pályaszakaszok között az utazást különböző 2D-s pályákon végezhettük el, amelyeket rendre valamelyik old-school Mickey, vagy Oswald rajzfilm ihletett.

Ha már nagyjából összeállt a játékról alkotott kép, akkor az egészet még tetézzük meg egy bivalyerős művészeti koncepcióval, amely a korai Disney világokból mesés rémálmot formál, csonkolt animatronikus karakterekkel, girbegurba-vonalakkal, és komfortérzetünkből kizökkentő színvilággal.

Körülbelül ugyanezekkel a főbb vonásokkal lehet a második epizódot is jellemezni. A Power of Two mit sem vesztett az eredeti bájból. Oswald imádnivaló karaktere ráadásul még nagyobb szerepet kapott, mint korábban. A nyuszi végig Mickey mellett ugrabugrál, így a játékmenet ezúttal kooperatív elemekkel is bővül.

Míg Mickey továbbra is a Yen Sid-től elcsent ecsetet használja, addig Oszinak a mindenkori rajzfilmekből jól ismert “Távirányító Nagy Piros Gombbal” a fő segítőeszköze. A kütyüvel ellenfeleket béníthatunk, kapcsolókat üzemeltethetünk, energiamezőket deaktiválhatunk, vagy épp tűzijáték-rakéták alá pörkölhetünk. A kooperáció közel sem olyan hangsúlyos, mint a komoly puzzle-platformerekben; az Epic Mickey 2 nem lett Lost Vikings, vagy Head Over Heels, ahol sűrű agytornával kell kifundálni a továbbjutás mikéntjét. Egymás segítése ebben a játékban általában kézenfekvő - emitt csak Oszi pörgő füleivel tudunk tovább siklani, amott pedig Mickeynek kell Oswald lábacskái alá szilárd platformot festeni. A könnyed megközelítésből kifolyólag kellemes az előrehaladás érzete, az együttműködés gyümölcsei végig kellemes érzéssekkel jutalmazzák a párba verődött játékosokat.

Sajnos szóló módban az élmény nem olyan izgalmas, mert szegény nyúl elég gyakran eltéved, képes beragadni, lemaradni, a harcban is inkább csak csetlik-botlik..., néha azonban proaktívan teszi a dolgát, és akár egymaga is lezúzza az ellenfeleket. Egyjátékos módban a kulcs pillanatokban mi “irányítjuk” a nyuszit, utasítva őt pl. egy kapcsoló aktiválására, siklóugrás végrehajtására, stb...

A koop fókuszt ellenben sajnos nem sikerül állandó jelleggel kihegyezetten tartani Spectoréknak. Az Epic Mickey 2 bevallottan több olyan helyszínt is tartalmaz (pl. Disney Gulch), amelyet az első részbe már nem tudtak belegyömöszölni a készítők. Ezeken a pontokon sem fog a második játékos unatkozni, de mindenképp feltűnő lesz, hogy kevesebb a tennivaló, mint a koop-ra koncentráló szekvenciáknál.

A kameranézet sem mindig segíti a dolgunkat. A minap épp arról alakult ki szerkesztőségi eszmecsere, hogy ki mennyire viseli el a tört képernyős multit. Az Epic Mickey gazdag látványvilágának és közepesen gyenge operatőri megoldásainak nem igazán tesz jót a kétfelé osztott képernyő, hálózaton pedig nincs lehetőség kooperálni. Szokható a lokál multi menete (ez nyilván vastagon személyfüggő is), de soha nem lesz elég gördülékeny, eléggé zavarmentes a split-screen ugrabugrálás.

Bántsuk még egy kicsit a játékot? Az első részben is jelen volt a probléma, de úgy látszik a Power of Two esetében sem igazán tudtak mit kezdeni a fejlesztők a játék kontextusába elrejtett útmutatás lehetőségeivel. Azaz a (Nem tudunk az angol kifejezésektől szabadulni - a szerk.) signposting továbbra sem egyértelmű, mi több, esetenként megtévesztő is lehet.

A többféle megoldásra izgalmas dolog magunktól rájönni, de közel sem fekete és fehér az általános magyarázat, nem mindig tudjuk melyik a “jó” és melyik a “rossz” út. Ugyanígy a szimpla továbbjutás iránya és lehetősége sem mindig átlátható elsőre, a sűrű pályatervezésben néhol felborul a sorrendiség, elbújik a haladáshoz szükséges kiskapu... Még szerencse, hogy mindent egybevetve nem ez a benyomás dominál a teljes játékidő során. A következetlenségek viszont annál inkább bosszantóak, hogy bizonyos pillanatokban micsoda zseniális ötletekkel is kompenzál a játék. Egyértelmű, hogy a pályatervezésen is több csapat dolgozhatott egyszerre - ezért is lehet tényező a fentebb fejtegetett inkonzisztencia.

Máshol viszont jelentős fejlődést láthatunk az első részhez képest. A tempó és a történetmesélés pörgősebb, izgalmasabb - az egész játék gyorsan és lendületesen indul. A szereplőink vééégre színvonalas, szöveges szinkronnal szólalnak meg, és a két karakternek köszönhetően a 2D pályák is rafináltabb módon vannak összerakva. Itt mindig ki kell találni (és a vetítővászonba történő ugrás előtt kiválasztani), hogy a hősök honnan induljanak, hogy segítsék egymást a filmtekercs megkaparintásáig vezető úton. A játékba zsúfolt titkok és felfedezendő bónuszok száma továbbra is észbontó; ha csak egy picit figyelünk ezekre játék közben, máris kiderül, hogy mennyire rétegelt, mennyire tartalmas is az Epic Mickey 2. És, hogy mennyire brutális prezentációval van felvértezve.

Mivel a fő fejlesztési platform (Wii) korlátozta a technológiai megvalósítást, ezért a Power of Two esetében felesleges textúrafelbontást elemezni, sőt a poligonok számával sem nyer majd díjat a grafikus brigád. A művészeti koncepció viszont annyira kidolgozott, olyan míves, amilyet csak nagyon ritkán lát az ember. Tonnányi igényes assetet készítettek a játékhoz, és ahol újrahasznosítottak az előzményből, ott is tisztességes módon nyúltak az alapanyagokhoz.

A Disney-látványelemek elferdítésének fő inspirációja továbbra is a Burton-Selick páros kiváló munkássága. A Wastelanden nincs két párhuzamos vonal, minden organikus, minden rendezetten kaotikus; látszik, hogy a 2D/3D művészek rendesen kiélték magukat az alkotási fázisban. Csak úgy, mint az animátorok. Besírtunk, amikor megláttuk Oszi girbe-gurba járását, és imádtuk, ahogyan a karakterek lábai ritmusra rugóznak. Az Epic Mickey 2 a technológiai lemaradása ellenére is egy csodás látvánnyal felvértezett platformer. Emellett a Power of Two-t olyan hihetetlenül vastag szimfonikus zene színesíti, amihez foghatót csak a jobb ámerikai sikerfilmek tudnak csak magukénak. A hangszerelés és a játékosság néhol már-már John Williams-t idéz, a régi dallamokat pedig bakelitlejátszó-effektekkel teszik hangulatosabbá. Néhol csak megállsz a Mickey egeres kacatokból összehordott domb tetején, körbepásztázod a pályát, és szívod magadba az epikus muzsikát.

Emlékeztek még rá, hogy a játékot eleinte musical-platformernek hirdették be? Nos, nem túl sok vokál van a játékban (főleg a Mad Doc az aktív énekesmadár), de azok is nagyon mókásak és szórakoztatóak. Az így teremtett atmoszféra olyan méretes ütőkártyája a játéknak, hogy ez képes néha a negatívumokat is háttérbe szorítani...

... és van egy másik nagy ütőkártya, ami végülis a játék műfajából ered. HD konzolon jelenleg egyszerűen nincs konkurenciája a játéknak; a tradicionális 3D platformer stílusban legfeljebb a közepes vagy annál rosszabb meseadaptációk jutnak mostanában a játékosoknak. Ha ez a helyzet másképp lenne, bizonyára szőrösebb szívvel állnánk a Power of Two-hoz. Így viszont egy hiánypótlóról beszélünk, amely továbbra sem képes komoly alapokat tenni az ambíciói alá, de van annyira érdekes és különleges, hogy belopja magát a műfaj rajongóinak a szívébe.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 órája
1

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==