[Teszt] Professor Layton and the Miracle Mask

Professor Layton and the Miracle Mask

mcmackoGéczy Attila2012.11.19. 08:59

Layton professzor négy epizódon keresztül szórakoztatott minket, DS tulajokat, ám a legutóbbi rész után kissé felemás szájízzel tettük le a két képernyős kézikonzolt. Semmi tragédia nem történt, csak kissé érződött, hogy számos folytatás után a készítők picikét megfáradtak, a Layton játékokra jellemző üde frissesség pedig kezdett megfakulni.

A 3DS megjelenésével kihagyhatatlan ziccernek tűnt, hogy Level 5-ék a sorozatba is új vért pumpáljanak, az ígéretek között pedig nem csak a grafika 3D formátumba történő átváltása szerepelt, hanem a Layton-élmény újrakeverése is. A japánoknál már régóta kapható játékkal természetesen sikerült a vérfrissítés kérdését megoldani, ugyanakkor a Professor Layton and the Miracle Mask az alapvető tradíciókkal továbbra sem szakít.

Azaz a játék magja továbbra maradt ugyanolyan, mint amilyennek szerettük. Ismét csodaszámba illő rejtélyek után nyomozunk, miközben szappanoperákra és japán rajzfilmsorozatokra jellemző fordulatok között csetlenek-botlanak imádnivaló hőseink. A nyomozás közben tonnányi dialógust hallgatunk végig - a környék összes lakója kiönti nekünk örömét-bánatát - de a puzzle feladványok sem hiányozhatnak. Laytonék világában mindenki fejtörőkben gondolkodik, ezúttal pedig valamelyest növeli az átélést, hogy az erőltetett “segítek, ha megfejted ezt a rébuszt” narráció mellett a történetbe szervesen integrált feladatok is felbukkannak.

De mit is tudtak a japán fejlesztők kezdeni a háromdimenzió lehetőségeivel? Az első screenshotokon még a szereplők papírmasé képregényfigurákként jelentek meg (akárcsak a korábbi epizódokban), mostanra viszont az univerzum összes figurája helyre kis 3D modellt kapott. A karaktereket cel-shading effektekkel tették még csinosabbá, az arcukra aggatott textúra-animációk pedig garantálják, hogy az egyik leglátványosabb 2D-3D átalakulást éljük át, amely rajzfilmes karakterekkel valaha történt.

Még ha csak a karakterek lennének látványosak... Első körben nem is hittünk a szemünknek, amikor megláttuk a sziporkázó háttereket. A Miracle Mask ablakot nyit egy színes mesevilágba, a háromdés motor pedig nem csak spriteok egymásra rétegelésével, hanem (sejtésünk szerint) valódi poligonos megoldásokkal is dolgozik. Azaz a helyszíneken található sík tárgyak (fák, üvegek, lámpaoszlopok), tényleges kézzel rajzolt textúrákkal megbolondított 3D térben vannak elhelyezve. A hatás valami egészen elképesztő, ráadásul a 3D-csúszka kikapcsolásával is megmarad a térérzet. Boszorkányság, vagy sem, a Laytont minden "3D-tagadó" fanyalgónak látni kell... és persze a többieknek is, akik hasonlóval (kézikonzolon) még nem találkozhattak.

A játékmenetet érintő legnagyobb változás talán az évek óta érintetlen interfész megújításában keresendő. A 3D képernyő kiaknázása miatt kissé a feje tetejére állt a nyomozósdi. A beszélgető figurák felköltöztek a felső képernyőre, a vizsgált helyszínt pedig nem az alsó tapipadon tapicskoljuk végig. Helyette az alsó képernyőn történő stylus vezérléssel a felső képernyőn található kurzort mozgatjuk, közben pedig a betekintés szöge is változik a térérzet erősítése miatt. Elsőre furcsa lesz ez a fajta megközelítés, de idővel megszokjuk majd a közvetett sémát.

A térképen így (a Rhythm Thief-hez hasonló módon) alul közlekedünk, a felső pixelvadászat viszont a megkavart rendszer ellenére sem nélkülözhető. Az új helyszín (Monte d'Or karneválvárosa) rengeteg titkos apróságot és segítő érmét rejt. Sajnos az időkerettel most sem tudtak teljesen mesterien bánni a dramaturgiáért felelős fejlesztők, hisz az időhúzó oda-vissza császkálást és a rágógumiszerű epizódnyújtást most sem ússzuk meg. Ha valamit, akkor ezt a jellegzetességet (és az egy-két oktondi, oda nem illő puzzle-t) elfelejthetnék már a játék direktorai...

Nincs új Layton kaland minijátékok és letölthető puzzle-k nélkül. Utóbbiból grátisz jár például 365 darab... Ezúttal egy robotterelgetős mini-móka kapott helyet a kártyán (hasonló rendszerre kell gondolni, mint a Chu-Chu Rocket esetében), emellett pedig egy polcrendezős, kereskedő-szellemet is igénylő szösszenet és egy nyúlnevelde is megtalálható a prof bőröndjében. Luke háziállata ezúttal egy tapsifüles, amit (vagy inkább "akit") egy cirkuszi fellépésre kell hősünknek treníroznia. A minijátékok közül talán az első képvisel tradicionális puzzle-stílust, a boltolósdi néha frusztráló próbálkozás-özönbe torkollik, a nyuszitréning pedig a fiatalabb játékosok kedvence lesz.

Apropó fiatalság - a Professor Layton továbbra is fogyasztható széles közönség számára. A dialógusok míves angol szókinccsel vannak levezényelve, a kellemes nyelvezet pedig szinte észrevétlenül segíti a meseszerű, ringató hangulat megalapozását. Angolul tanuló ifjak számára különösen ajánlott lehet a játék, de a felnőtteknek sem szükséges ódzkodni a gyerekes külcsínytől. A sztoriban rejlő fordulatok (ha nem unjuk a japános drámázást) ismét árulást, néhány feltépett régi sebet, és sajnos pár kilométerekről megválaszolható kérdőjelet is tartalmaznak, amelyek leginkább a felnőttek számára lesznek az összes rétegükben értelmezhetőek.

Még nem is mondtuk: a játék talán legizgalmasabb pillanatai visszakalauzolnak minket Herschel gimis korszakába. Régi Layton-fanként talán ezek az epizódok rejtik a legnagyobb érdekességet, ahol még arra is figyeltek, hogy a hősök jelleme tényleg igazodjék a korukra jellemző stílushoz. Apró nüánsz, de Layton ekkor még habókos tini, a puzzle megfejtések minianimációi pedig azt tanúsítják, hogy az ifjú tudóspalánta az utolsó pillanatig sem biztos a válaszában. Ezek az apróságok bizonyítják, hogy a Mask of Chaos-ba továbbra is annyi szívet-lelket tettek, amennyit akár egy szezonnyi videojátékban sem lelhetünk összesen.

A Professor Layton sorozat új mérföldköve nem forradalmi újító, sokkal inkább egy önmagát továbbgondoló, hihetetlen prezentációs értékekkel bíró kézikonzolos játék. Úgy tűnik, hogy a sorozat a saját gyökereit soha nem fogja alaposan a fejet tetejére állítani, az új epizód azonban ismét tartalmaz annyi újítást, hogy a régi és új rajongók meleg szívvel csomagolják ki a játékot a dobozából. Az utána következő húsz-huszonöt óráról már nem is beszélve.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

13 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==