[Teszt] Doom 3 BFG Edition

Doom 3 BFG Edition

liquidSomosi László2012.10.30. 20:30

A BFG-nek rövidített Big Fucking Gun-ban benne van minden, ami az id Software-t a kilencvenes évek első felében jellemezte. Csapatnyi rebellis huszonéves hosszú hajjal, a megszokásra fittyet hányó kockázatvállalással (Carmack két félév után lazán otthagyta az egyetemet, hogy teljes időben programozhasson), és olyan műfajteremtő játékokkal, melyekben nem is volt kérdéses, hogy a legnagyobbat pukkanó gyilkolóeszközt Kibaszottnagy Fegyvernek nevezik. A Doom 3 BFG Edition ezzel szemben (majdnem) minden, amivé az id az ezredforduló után vált: az általuk teremtett zsáner elrobogott mellettük, a jelentősen átalakult csapat nem igazán tud a vetélytársakat sarokba állító minőségű tartalmat pakolni Carmack továbbra is elsőrangú technológiái mögé.

A Doom 3 BFG Edition-t csak azért nem Doom 3 HD Collectionözöm le kapásból, mert nem szokásos, külsősök kezébe dobott nagyfelbontásra húzás, hanem házon belül elkészített, technológiai és vizuális újításokat is tartalmazó új verzió. Az első és legfontosabb: hatvan frame per szekundum konzolokon, ami jó dolog, mert annak idején (2004-ben, amikor eredetileg megjelent) ritka és drága volt az olyan PC, ami magas minőségi beállítások mellett ilyen felbontásban (720p) ilyen sebességgel tudta futtatni a játékot. Az id motion blurt dobott a BFG Editionbe, több helyen hozzányúlt a textúrákhoz, és kipofozta a világítási rendszert is. Utóbbi nem feltétlenül előnyére: a játékos legjobb barátja, a zseblámpa szépen világít ugyan, de semmi nem vet külön árnyékot, ha becélozzuk vele. Zseblámpázni márpedig sokat fogunk, a Doom 3 alatt doromboló idTech4 továbbra is a fény és a sötétség éles elválasztására épít, világítani szükséges. És most már szinte korlátlanul lehetséges is: az eredeti verzió sokat kritizált megkötése (vagy lámpa, vagy fegyver a kezedben) a múlté, a modolók által annak idején elsőként a játékba hegesztett szolgáltatás (lámpa ÉS fegyver) ezúttal nekifutásból rendelkezésedre áll.

Ha engem kérdez a kedves olvasó: kár, hogy így történt. A Doom 3 által teremtett atmoszféra jól kitapintható eleme volt a lámpa és fegyver kényszerű váltogatása, feszültebbé, kiszámíthatatlanabbá tette az élményt. Az állandóan a vállunkon lógó lámpás ezt nyírja ki teljesen, és más, eredetileg nem célzott irányba tolja el a játékot. A Doom 3 bevállaltan horror-FPS volt, hangsúlyos szerepet ruházva a félelemre, a játékos ijesztgetésére, és a hirtelen robbanó erőszakra. Félni ezúttal jóval kevésbé fogsz, maradt az ijesztgetés (nyílik az ajtó, szörny mögötte!) és az erőszak. A Doom 3 még így is kompetens akciójáték, de (és ebben ludas az eltelt nyolc év is) markánsabbá váltak a már a megjelenéskor is létező hiányosságai. Ha a jelenlegi konzolgeneráció FPS-ein nőttél fel, a Doom 3-élményt a szó legszorosabb értelmében korlátosnak fogod találni: a játék végig szűk folyósokkal és már 2004-ben is oldszkúlnak számító megoldásokkal (kódkártyák az ajtónyitáshoz, és az erre felépített pályatervezés) operál, az ellenséges AI pedig agresszív egyszerűséggel esik neked. A javarészt a kilencvenes évekből örökölt megközelítésnek köszönhetően a modern FPS-ek vidámpark-jellege is teljességgel hiányzik belőle, nem történnek Monumentálisan Fantasztikus Dolgok tőled függetlenül tízpercenként - a Doom 3 inkább klasszikus kísértetkastély, mint rikoltozós hullámvasút.

Az eredeti megjelenés óta eltelt évek (tessék, itt a videójátékok elmúltnyolcévezése!) a Doom 3 vizuális erényeihez meglepően kedvesek voltak, a grafikai oldal és a prezentáció általános minősége mai szemmel nézve is abszolút vállalható. Panaszkodni a tartalomra sem lehet, csökkentett árazás társul egy teljes Doom-gyűjteményhez, ami a Doom 3 alapjátékon kívül az újdonságokkal kellően megpakolt Resurrection of Evil expanziót, az első két részt (PS3 platformon most először) és a BFG Edition tartalmi újdonságának számító Lost Mission bővítményt jelenti.

A Lost Mission az, ami: erős két órás, nyolcpályás mellékág, amit az id-nál láthatóan az alapjáték már rendelkezésre álló grafikai elemeiből rántottak össze viszonylag gyorsan, néhol teljes pályarészeket emelve át az eredetiből. A Doom 3 lassabb, a feszültség folyamatos építésére koncentráló tempója után a Lost Mission faltól-falig akció, több pokollakót és zombit nyírsz ki benne az első tíz percben, mint a Doom 3 első egy órájában. Jó ez nekünk? Két órára valószínűleg igen, jó, hogy nem több, mert nagyjából ennyi idő alatt lehet nagyon megunni a folyamatos jobbra-balra durrogtatást, és a sztahanovista lelkesedéssel hárompercenként mögéd teleportáló impeket.

Kevés érvet lehetne felsorakoztatni a Doom 3 BFG Edition létének szükségessége mellett. A Doom 3 a maga idejében jó játék volt, de nem annyira jó, hogy nyolc év elteltével ismét át akarnánk élni újra az akkori élményt. A Doom első két része megkerülhetetlen klasszikus, játéktörténeti mérföldkő - a harmadik nem volt az, és most sem lett az. Az új verzió vizuális bónuszai korrektek, de nem nyújtanak semmi kiemelkedőt, a játékmenet ősz hajszálait pedig nem tudták (tény: nem is akarták) eltakarni az id-nél. Gyűjteményes / nosztalgiázós kollekciónak oké, friss élménynek döcögős - a Doom szó után a magam részéről már négyest szeretnék látni, nem bigfákingán kiadást.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

4 órája
1

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==