[Teszt] WRC 3: FIA World Rally Championship

WRC 3: FIA World Rally Championship

dragCsető Zsolt2012.10.21. 20:30

Annyi gyenge Milestone versenyjáték járt már a kezeimben az elmúlt években, hogy már biztosan elejtettem valahol a közhelyes "ha valami maradandót alkotnak, én leszek az első, aki elismeri" kijelentést. Bárhogy is volt, most igenis tartozom valami hasonlóval, csoda történt ugyanis. Na persze nem olyan egetrengető, csupán Milestone-mércével nézve. Itt van ugyanis ez a WRC 3, amely igenis egy jó versenyjáték, egy olyan alkotás, melyre végre valóban büszkék lehetnek azok, akik elkészítették.

A gyenge audiovizuális megvalósítástól és hasonlóan elmaradott fizikától szenvedő elődöket nem igazán lehetett komolyan venni, mint a WRC licensz videojátékos képviselőit - a méltó feldolgozáshoz szükséges elhivatottság és profizmus egyértelműen hiányzott belőlük. Az idei kiadás azonban éppen ezen a ponton tudott hatalmas előrelépést produkálni: klasszikus raliélményt már hosszú-hosszú évek óta nem kaptunk ilyen minőségben - leginkább azóta, hogy a DiRT franchise kínálata egyre inkább kimerészkedett a heterogén zónába a tartalmat illetően.

A WRC 3 továbbra sem szimulátor, és komolyabb hozzáértés nélkül is rögtön megállapítható, hogy a vezetési modellt illetően közel sem kínál extrém mélységeket a vezetés szerelmesei számára, ám a játék épp annyit javult ilyen téren, hogy idén már semmi sem állhat az élvezetek útjába. A korábbi kartondoboz-fizika sokat javult, így az autó és a kontroller közötti láthatatlan kapocs jóval feszesebbé, dinamikusabbá és változatosabbá vált. Ezáltal sokkal precízebben tudjuk kontrollálni azt, hogy mennyit is kockáztatunk, márpedig ez egy ralijátékban cseppet sem utolsó szempont - főleg akkor, amikor a fákkal övezett finn utakon mutogatod a kilincset a kanyar mögül fotózó kíváncsiskodóknak.

A jobb fizikának köszönhetően a tavalyi rész egyik fő újítása, a tucatnyi eltérő útfelület is jócskán felértékelődik, a burkolatok eltérései ugyanis jobban érezhetőek, mint valaha. Ráadásul úgy tűnik, hogy lelkiismeretesen átolvasgatták a tavalyi kritikákat a Milestone-nál, a WRC 2-ben ugyanis frusztráló fájdalmat okoztak az ugratókkal, útegyenetlenségekkel és árkokkal teli szakaszok, melyek irreálisan dobálták a pillekönnyű érzetű raligépeket. Immáron azonban ez is a múlté: az idegesítő hiba javításra került, így idén már jóval bátrabban támadhatjuk be a bukkanókat, és a rövidítésre csábító kanyarokba sem kell imádkozva beesnünk.

A raliélmény változatosságra az autópaletta teszi fel a koronát, melyre már tavaly sem lehetett panasz: a géposztályok és legendás korszakok egész sorát felvonultató kínálat sokfélesége épp olyan, amilyet egy ilyen címtől reálisan elvárnánk. A jobb fizikának köszönhetően azonban most már még jobb érzés ízlelgetni a különbségeket egy N2-es Swift, egy 504-es Peugeot és egy C4 WRC között.

Bár korábban sem volt vele komoly gond, én személy szerint nagyon örültem a játék karrier módja kapcsán bekövetkezett változásoknak. A Road to Glory egy jóval ügyesebben struktúrált és kellemesen áramvonalasított "kampány", amely ügyesen lerázta magáról az előd szponzor- és fejlesztés-menedzselését, minimálisra csökkentve a játékélményhez amúgyis keveset hozzátevő menüben történő szöszmötölést. A karrier ralik szerint van felosztva, mindegyik felvonás két-két országból válogat, az egyes versenyek, fejlesztések és festések pedig mind-mind csillagjaink függvényében nyílnak meg, melyeket a versenyeken nyújtott teljesítményünkért kapunk. Ez a megoldás összességében egy olyan karriermódot eredményez, amely a kínált lehetőségeket illetően lényegében semmit sem veszített, cserébe azonban jóval játékosbarátabbá vált, így mindenképpen dícséret illeti.

A versenyek között első sorban egy vagy több szakaszból álló hagyományos ralikat találunk, melyeken nem csak az elért helyezésünkért kapunk csillagokat, hanem a vezetési stílusunkért is, így a futamok gyakran kapnak egy második réteget is, amikor a driftelések, ugratások és precíz, hiba nélküli etapok is előtérbe kerülnek. Vannak emellett speciális ügyességi versenyek is, melyek egy kis változatosságot csempésznek a karrierbe. Az áramvonalasítás mellett összességében a felépítés miatt is dícséretet érdemel a játékmód: az országpárok szerinti felbontás és a mókafutamok miatt jóval nehezebben ununk rá egy-egy ralira, mint korábban.

Mert hogy - kitérve a legutóbbi kijelentésre - az unalom egyik fő katalizátora sajnos továbbra is jelen van a játékban. Ezek maguk a szakaszok, melyekből most is országonként hat van, ám a gyakorlatban sajnos ezúttal is jóval kevesebbet nyújtanak annál, mint amire a számok alapján számíthatnánk. Lényegében ugyanazt tudom leírni, mint tavaly: a tükrözött szakaszok és az átfedések miatt a pályák száma ralinként valójában a kettőt is alig teszi ki. Még az a szerencse, hogy a gyakran négy-öt percesre nyúló szakaszok és a karrier során ügyesen került redundancia ezúttal sokkal jobban elrejtik ezt az ismétlődést. A WRC 3 tizenhárom ralija tehát összességében kategóriákkal nagyobb változatosságot kínál, mint az országonkénti szakasz-csokrok - ilyen téren mindenképpen várunk előrelépést a jövőben.

Szintén visszatérő hibának számítanak az itiner és a navigátor bakijai. Sajnos továbbra is előfordul, hogy a hallott és a látott segítség eltér egymástól - vagy ami sokkal rosszabb, a valóságtól -, hibázásra kényszerítve ezáltal a játékost. A rendszer ráadásul igencsak rugalmatlan, és nehezen igazodik a sebességünkhöz, így sajnos lesznek olyan esetek, amikor ezen problémák következtében fogunk az útmenti akadályokba csapódni. Marad a játékba idén is bekerült idővisszapörgetés - rosszabb esetben a szakasz újrakezdése.

A rossz érzéseket minden esetre nem generálnánk tovább az olvasóban - nem győzzük hangsúlyozni, hogy a WRC 3 hosszú évek után az első játék az olasz stúdiótól, melyet nyugodt szívvel ajánlhatunk a stílus szerelmeseinek. Ezúttal ráadásul az első másodpercek sem rettenthetnek el senkit sem a vásárlástól (mert hogy van rá lehetőség, próbáld ki a demót): ahogyan arra a teszt elején már utaltam, audiovizuális szempontból is rengeteget javult a WRC, szebb kocsikkal, szemnek kedves tájakkal, impresszív bevilágítással, elviselhetőbb motor- és navigátorhangokkal, valamint néhány egészen remek hangeffekttel a gumik alól. Lelkiismeretes munka - ilyet nem igen mondhattunk még korábban Milestone játékra.

A WRC 3 tökéletes eszköz a rali-rajongók régóta lebegtetett igényeinek kielégítésére. Kiemelkedőt ugyan továbbra sem képes nyújtani egyik elemében sem, élvezetesebb fizikája, hangulatos helyszínei és ügyesen áramvonalasított karrierje azonban így is ajánlott élvezeteket biztosítanak a stílus szerelmesei számára. Az idei év egyik legkellemesebb meglepetése.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 órája
1

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

1 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

3 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

3 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

4 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

5 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

5 napja
21

Heti megjelenések

5 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

7 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

8 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

9 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

9 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

2024.04.10.
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

2024.04.10.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==