[Teszt] NBA 2K13

NBA 2K13

Gamer3652012.10.10. 17:35

Egy évente megjelenő játéksorozatot rendkívül nehéz frissen és magas minőségen tartani. Ha történetesen már a tizennegyedik megjelenésről van szó zsinórban, a feladat szinte embertelenné válik. A méltán népszerű NBA 2K sorozat már néhány éve elérte a csúcsot, legalábbis amit mi annak hittünk. A fejlesztők idén is emelni kívánják a tétet.

Valahol nem is csoda, hogy érdemi konkurencia nélkül maradt a Visual Concepts és a 2K Games sokszoros díjnyertes szériája. A riválisok elkerülik a virtuális kosárcsarnokokat, hiszen néhány éve az NBA 2K olyan magas szintet ütött meg, amit kérdéses, valaha felül lehet-e múlni. A látvány, a hangulati elemek, a játékmenet és a puszta tartalom tekintetében is a földkerekség alighanem legjobb sportjátékáról beszélünk. Igen ám, de épp ez veti fel a kérdést, hogy lehet-e mindezt még fokozni a jelenlegi konzolokon, elérve azok tudásának határait, illetve érdemes-e évről évre befektetni? Tud-e még újat mutatni a digitális zsákolóbajnok?

Az idei kiadás középpontjában a saját karakterünk áll. Már a kezdéskor létre kell hoznunk egy ilyen „MyPlayer”-t, akit aztán saját karrierjére indíthatunk. A játékot átszövő új, virtuális pénzrendszer is erre épül. Szinte minden tevékenységünkért pénzt kapunk, amit elköltve ruhákat, felszereléseket vehetünk digitális másunk számára, és ez még csak a jéghegy csúcsa. A korábbi részekhez képest jónéhány finomításon átesett „MyCareer” módban igazi NBA legendát faraghatunk hősünkből, igaz, ehhez behatóan ismerni kell a sport szabályait, a választott posztunk szerepét.

A „MyTeam” egy újabb érdekes frissítés. Ez egy online mód, amelyben saját magunk által összeállított csapattal léphetünk színre - kissé a kártyajátékokra emlékeztető módon játékosokat, pályákat, edzőket, stratégiákat vehetünk és adhatunk a csapathoz. De természetesen itt van minden, amit a sorozattól megszoktunk. Az évek óta finomított „Association” mód, normál szezon, rájátszás, komplex tréningmód, és visszatér az „NBA Blacktop” is, ami tulajdonképpen az utcai kosárlabdát takarja. Gyakorlatilag nehéz elképzelni olyan lehetőséget, játékmódot vagy -variációt, ami az NBA 2K13-ban nem szerepel.

Éppen ezért fájó, hogy ezt az irgalmatlan mennyiségű tartalmat nem sikerült könnyen fogyasztható formában tálalni. A kaotikus menürendszer, illetve ahogy a játék a mentéseket, beállításokat kezeli, sokéves alapokra építkezik, és egyáltalán nem praktikus. Egy átlagos, a sporthoz nem annyira értő játékosnak szinte keresnie kell a játékot a menük kupaca alatt. Nem segít Jay-Z, az idei kiadás „executive producere” sem, aki, bár kiváló zenékkel pakolta tele a lemezt, a menüket gyakorlatilag egy zenetévé arculatává alakította. A mindenütt villogó equalizerek, bömbölő hangfalak szükségtelenül vonják el a figyelmet az amúgy is túlbonyolított képernyők hasznos részeiről. Ha valami fenyegeti ezt a szériát, akkor az az, hogy túl összetetté válik, és elidegeníti magától az egyszerű rajongókat, akik mindössze egy jót szeretnének kosarazni.

Kosarazni márpedig lehet, nem is akárhogyan. Pályára lépve azonnal szembe tűnnek az előnyös játékmeneti változtatások. A jobb analóg kart most már elsődlegesen cselezésre használjuk, kosárra dobáshoz módosítót (bal ravasz) kell alkalmaznunk. Mindez persze át is állítható, és aki klasszikus formában szeretne játszani, megteheti: Tűzgombokkal is vezérelhetők a főbb mozdulatok. A játék tempója élethűbb lett, az akció úgy vált dinamikusabbá, hogy közben nem gyorsult szükségtelenül. Alapbeállítások mellett sokkal több az eredményes dobás, több a pont. „Tömegben” is könnyebb befejezni egy-egy támadást, a játékosok pedig kevésbé fukarkodnak a látványos megoldásokkal, esetenként egészen brutális zsákolásokat is bevállalnak. Az eredmény egy, a korábbiaknál akciódúsabb, jobban pergő, látványosabb játék. Xbox 360-on ráadásul még a Kinect is segít, hangos utasításokkal válthatunk például taktikát, vagy cserélhetünk csapattagokat.

Nincs vége, a következő oldalon folytatjuk!

Bátran kimondhatjuk, hogy a sorozat elérte a jelenlegi konzolok grafikai határát. Akció közben elképesztő a látvány, a mozgás, a tempó, a lendület annyira valósághű, hogy a játék gyakran tényleg becsapja a látóidegeket, és nem tudjuk megmondani, amit látunk valóság, vagy csak poligonok halmaza. A hangulatról aktív közönség, döbbenetesen jó prezentáció és olyan kommentátorok gondoskodnak, akik képesek szünet nélkül végigbeszélni egy meccset anélkül, hogy ismétlődést hallanánk. Érdekesség, hogy a játékhoz külön spanyol kommentár is letölthető.

A technikai határok azonban az átvezető jeleneteknél mutatják meg magukat igazán, és ez már közel sem annyira kellemes a szemnek. Közeli bevágásoknál a darabos animációk, bamba fejek, elnagyolt figurák (edzők és egyéb mellékszereplők) mutatják, hogy ez a maximum. A gameplay és az átvezetők között néha már-már akkora a szakadék, hogy egy visszajátszást nem is olyan jó megnézni az „élőképhez” viszonyítva. Kár érte, nyilvánvaló, hogy a következő generációban itt láthatjuk majd a legnagyobb javulást.

Nem esett szó még a multiplayer lehetőségekről, pedig ezek a játék szerves részét képezik. Online akár tízen is kosarazhatunk egyszerre, ez a lehetőség is robosztus és összetett. Részt vehetünk egyszerű meccseken, vagy akár egy teljes bajnokságot is lenyomhatunk online csapattársakkal. A netkód javult, de egy-egy meccs így is képes akár egy másodpercre is megakadni. Szerencsére ez nem gyakori jelenség, a szervereken viszont még lenne mit csiszolni, mert néha nem lehet hozzájuk csatlakozni. Egy konzolt négyen ülhetnek körbe, a helyi multi pedig - ahogyan az elvárható - bármilyen felállásban játszható.

Az NBA 2K13 a világ legjobb kosárlabdás játéka, ahogy azt már évek óta megszoktuk. A következő évek kihívása, hogy mindezt a tartalmat barátságosabb, „játékosközelibb” módon tálalják. A technológiai korlátokat már elérték a fejlesztők, innen - ebben a konzolgenerációban - nincs tovább. A játék nagy része gyakorlatilag tökéletes, hangulata felülmúlhatatlan. Ha sikerül a jövőben mindezt kezelhetőbb formába önteni, az NBA 2K továbbra is ellenfél nélkül a virtuális kosárlabda kikezdhetetlen bajnoka marad.

A tesztet olvasónk, Tóth Gábor (dreampage) írta. Köszönjük!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 órája
8

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

19 órája
5

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==