[Teszt] Black Mesa: Source

Black Mesa: Source

mcmackoGéczy Attila2012.09.19. 17:28

2004-ben néhány lelkes félprofi felesküdött, hogy minden idők egyik legjobb videojátékát kurrens szintre pofozzák. Az indíték teljesen nyilvánvaló volt: a Half-Life első epizódjának Source újrakiadása gyakorlatilag semmit nem változtatott az eredeti érzésen, a HL2 alatt dohogó kód lehetőségei viszont az egyszerű nagyfelbontású átiratnál jóval messzebbre mutattak. Ezután nyolc év önálló és önkéntes munka következett. Ezernyi modell, térképrészlet, textúra, hanghatás és animációs fázis került a helyére a lelkes srácok otthoni munkaállomásain, a rajongók pedig éveken keresztül figyelhették, hogy a Black Mesa Source kiadása minden jajveszékelés ellenére sem tűnt el az éterben.

2012 - a Black Mesa rajongói “mod” megjelenik, a világ pedig döbbenten figyel. A feljavítás minősége ugyanis iszonyatos odafigyelésről és aprólékosságról tesz tanúbizonyságot, a Half-Life központi élménye pedig még most is leiskolázza az ipar javát.

Aki még nem játszott volna a HL1-el, azoknak beleszuszakoljuk egy dióhéjba a sztorit. Gordon Freeman a magányos tudóspalánta egy balul sült kísérlet után portált nyit egy idegen világba, a kutatóbázist pedig ellenséges lények özönlik el. Idővel persze a hadsereg is megérkezik (tisztogatás céljából), mi pedig két tűz között, a maradék túlélők segítségével próbálunk meg kimászni a trutyiból, csak azért, hogy újra visszaessünk, és egyre mélyebbről próbáljunk újra kimászni. A Half-Life a túlélés játéka, egy reménytelen vesszőfutás, amely minden sikerélményt a sokszorosára erősít a helyzetek fokozásával. A nap végére Gordonból mégiscsak hős lesz, mi pedig tizennégy évvel az eredeti megjelenése után is csak pislogunk magunk elé.

A nem túl eredeti fordulatok ellenére a Half-Life első része úgy adja elő a saját meséjét, hogy napjaink sikerjátékai is csak próbálják utánozni a receptjét. A helyszín bemutatása (a játszható introval), az idegenek és a katonák megérkezése mind-mind játéktörténelmi pillanatoknak számítanak és a mai napig húsunkig hatolnak. A felhúzott minőségi szint pedig korszerűsíti az érzést: nagyobb terek, szebb textúrák, apró tárgyakkal, poénos díszletekkel teleszórt helységek várnak minket a megújult állomáson.

Technológiailag a játék valahol a jelenlegi Counter Strike: GO szintjén tanyázik, azaz a fejlesztők belepakoltak mindenféle okosságot, amit a Source motorból ki tudtak préselni. Dinamikus árnyékok, blur effektusok és vakító fények parádéja járja át a folyosókat, ám ezek és a nagyfelbontású textúrák sem feledtetik, hogy HL2-höz készült motor felett bizony már elhúztak a vetélytársak. Ennek ellenére a látvány megkapó, a különbség pedig ég és föld az eredetihez képest. A hangok terén is nagyot alkottak a modderek - minden dialógust kibővítettek, újravettek - a zenék és hanghatások 5.1-es centrumából pedig már csak az ízek és a fémes-bűzös szagok hiányoznak. A katonák riasztó rádióhangon kommunikálnak egymással, a szörnyek dünnyögését már folyosókkal korábbról előre hallhatjuk, Gordon pedig továbbra is csendes hősként veszi tudomásul a történteket.

Az évek során bizony a virtuális építészeink sem tétlenkedtek, hanem tisztességesen átdolgozták a Black Mesa tervrajzait. A helyszínek tágasabbak, életszerűbbek és finomhangolásoknak köszönhetően az “ugyanaz, de mégis más” érzetét keltik az emberben. Úgy vettük észre, hogy az ugrálós részek kicsit kibővültek (magyarul az “FPS-platforming” hangsúlyosabb a Black Mesa verziójában), a terek megnyúltak, a kulcs-tereptárgyak itt-ott átrendeződtek, de a felderítés - csúnya angolsággal az “exploration” - még így is nosztalgiával locsolgatja a friss élményt. A fegyverharc változatos és irgalmatlan húzással visz rá minket az effektív hentesmunkára, az ellenfelek (főleg a katonák) pedig kíméletlenebbek és gyorsabbak, mint az 1998-as speciális alakulatok. Zárjuk rövidre: a Black Mesa készítői korunk színvonalához igazították a harcok tempóját és vadságát.

Mivel a fejlesztők nem munkahely-jelleggel, egységes csapatba szerveződve készítették el a remake-t, ezért azt várhatnánk, hogy a minőségi konzisztencia időről-időre megtörik. Bármilyen meglepő, a Black Mesa képes volt ezt a részben logisztikai, részben fejlesztői kérdést megoldani, sőt az elhivatott készítők még azt is megpróbálták, hogy az eredeti játék egyenetlenségein felülkerekedjenek.

Most már bizonyára a kedves olvasó számára is kezd nyilvánvalóvá válni, hogy a BM olyan szívvel, olyan odaadással készült, ami hivatalos projektként talán soha nem valósulhatott volna meg. Bízunk benne, hogy Valvéknál felfigyelnek a srácokra - az ilyen jellegű tehetséget nem érdemes hagyni a parlagon heverni. Persze bugok és apróságok nélkül már hihetetlen lenne a történet. Egy-két script hajlamos lehet a kiakadásra (sokféle para előjött a fórumokon, mi csak egy-két apró, kellemetlen, de áthidalható buggal futottunk össze), az optimalizáltsággal, többmagos rendszerek kezelésével is érkeztek panaszok. Ezzel együtt kell élni, a fejlesztések azonban nem állnak le - patchek formájában érkeznek majd a javítások, az utolsó három fejezettel együtt, ami egyelőre még nem képezi szerves részét a csomagnak.

Nyolc év kellett neki, de megérte a várakozás. A Black Mesa zavarbaejtően precíz, professzionális és hű leképezése a videojátékok egyik alapvetésének. Ingyenessége miatt muszáj mindenkinek egy pillantást vetnie rá, hiszen jelen generációnk prezentációs színvonalán élhetjük át újra azt a játékot, melynek szelleme mai napig ott lebeg az FPS és a túlélő zsánerek felett. Le a kalappal!

9 pont

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

20 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==