[Teszt] Spec Ops: The Line

Spec Ops: The Line

liquidSomosi László2012.06.26. 18:44

"Már megint?!” - idéztem magamban a Trópusi Vihar elején látható Rekkenő VI kamu-trailer visszatérő mondatát a Spec Ops: The Line első húsz perce után. Mármint: fedezékes, külső nézetű akciójáték; tökös amerikai katonák; fejkendős arabok; kemény(kedő) dumák; a főhős pedig Nathan Drake, legalábbis határozottan az ő hangján (Nolan North) szólal meg. Már megint? Hányszor láttuk már ezt az elmúlt öt évben? Hány majdnem ugyanolyan, UE3 motorra épített militáns akciójátékot bír el a piac? Szinte láttam magam előtt az elkövetkező pár órát: a Brutális Homokvihar által szétcincált Dubajba vezényelt háromtagú Delta Force csapat előbb a rakoncátlankodó arabusokkal végez, aztán kiderül, hogy a városban rekedt amerikai regimenttel, és különösen annak parancsnokával, Conrad ezredessel valami szörnyűséges dolog történt, amiért a mindig rosszban sántikáló CIA és / vagy az arabok a felelősek. A játék második felében találkozunk egy (vagy több) barátságos helyi lakossal, akik mellénk állnak (csak semmi rasszizmus, ugye), közös erővel kiszabadítjuk az ezredest, vagy végignézzük, ahogy a hősi halált hal, mert csak ő tudja hatástalanítani a rossz-arabok, és CIA által valamilyen okból beélesített termonukleáris fegyvert. A világ megmenekült, hőseink és a jó-arabok elégedetten vigyorognak, a távolban pedig harci helikopterek közösülnek a lenyugvó sivatagi nap fényében. The End.

A valóság: akkorát tévedtem, mint ide Dubaj.

Még mielőtt részletezném a tévedésem (komoly) mélységeit, nézzük meg gyorsan, hogy konkrét játék-élményként mit kínál a Spec Ops: The Line. Nagyon röviden: szolid, jól összerakott, több jó ötletet felvonultató, de nem különösebben újító külső nézetes akciójátékot kapsz a pénzedért. A hasonszőrű próbálkozásokhoz képest három ponton tudja magát megkülönböztetni a Spec Ops: játékban korábban nem látott helyszín (Dubaj); egyszerű, de jól működő csapatirányítás; és a mindent beterítő homoktenger, amit ügyesen fegyverként használhatunk az ellenfeleinkkel szemben.

Dubaj, mint helyszín önmagában megér egy misét. Az összeomlóban levő város hangulatában a BioShock Rapture-ét idézi, csak víz helyett homokkal. A környezet változatos, a Spec Ops jól kihasználja a metropolisz által nyújtott lehetőségeket, harcolunk a város szélén, a város alatt, a felhőkarcolók tetején, sőt, az épületek felett is. Dubaj gazdag város, az autópályán luxusautók, a felhőkarcolókban ékszerüzletek és csúcskategóriás lakosztályok - a katasztrófa előtti Nagy Jólét maradványai, most már üresen, lakók és funkciók nélkül, szellemvidékként.

Ha lövöldözésre kerül sor (és ebből persze kapunk bőven), a Spec Ops korrektül megállja a helyét. A fedezékrendszer, és a fedezékek közti közlekedés a mindenki által másolt Gears of Wart idézi, a pályák jól navigálhatók, a falhoz tapadás néha (ritkán) behülyül ugyan, de nem olyan mértékben, hogy az öklödet kezdenéd rázni a képernyő felé. A játék főhőse, Walker két segítőtársat kap maga mellé, ők nem csak golyófogó szerepet töltenek be, hanem tényleg segítenek, és korlátozott mértékben irányíthatjuk is őket. A „korlátozott” azt jelenti, hogy a Spec Ops egy, helyzet-érzékeny gombot használ erre a funkcióra. Annyira lőnek, hogy a fejedet sem tudod kidugni a fedezék mögül? Gomb lenyom, és valamelyikük már dobja is a flashbanget az ellenfeleid közé. Géppuskafészek egy teherautó mögött? Célozd be, és hajítják rá a gránátot. Kellemetlenkedő mesterlövész a távolban? Gomb nyomva tart, lövész becéloz, és már kapja is a fejest a társadtól.

A homok harcba vonása talán a játék egyik legjobban reklámozott funkciója. Az előtérbe tolása érthető (máshol ilyet még nem láttunk), de a gyakorlati szerepe annyira azért nem nagy. Tény: lesz több olyan szituáció is, ahol egy-egy épületben egy nagyobb ablakot belőve nagyon jól jön az ellenfelek nyakába zúduló homoklavina, és a gránátok által felvert por vakító hatása is kellemes segítség. Más kérdés, hogy a játék által eléd hajított kihívások a homok bevonása nélkül is teljesen jól abszolválhatók, nagyon-nagyon ritkán (talán kétszer) vagy rákényszerítve, hogy sárga zuhataggal tegyél pontot egy nagyobb csata végére. Kár, hogy a homok másik szerepét (egy-egy helyszínen a látótávolságot minimálisra csökkentő viharban kell harcolnod) a tavalyi Call of Duty epizód már előtte - ha a Spec Ops nem három évig készül, övé lett volna az elsőség.

A harcok kíméletlenek, és néha igen hosszúak tudnak lenni: a játék folyamatosan komoly, gyakran több hullámban támadó, igen agresszív ellenfelekkel ereszt össze úgy, hogy a muníció nem végtelen, sőt, esetenként kifejezetten szűkös. A veszett lövöldözés éppen ezért nem működik, a takarékoskodás okán (különösen a játék utolsó harmadában) nagy szerepet kapnak a fejlövések. Jótanács: kapcsold ki az automata, célpontra rántós célzást (a magasabb nehézségi fokozatokon eleve ki van kapcsolva), mert nélküle sokkal könnyebb kiosztani a fejeseket. Gránátból (három fajta is van) ezzel szemben elég tisztességes az utánpótlás - minden szempontból, mert ha sokáig lapulsz egy helyen, az AI kíméletlenül kigránátoz a fedezéked mögül.

Meddig tart a harc - vagyis milyen hosszú a single player kampány? Normál fokozaton 6-7 órás, ha a „séta a tengerparton” (easy fokozat) opciót választod, legalább egy órával kevesebb. Ne tedd, a normál fokozat teljesen korrekt, az átlagos (akció)játékos tudásához belőtt kihívást kínál.

Multiplayer? Van és lesz. A lemezen a kompetitív, egymásra lövöldözős multi kapott helyet, öt játékmóddal és hat pályával. Mivel a játék még nem jelent meg, a tesztelése problémás volt (minimális számú játékos, javarészt magunkfajta semmirekellő firkászok), pár szintlépés után annyit mindeképpen le tudok írni róla, hogy hozza a kötelezőt. Szintlépés, kasztok, perkek, megnyitható fegyverek és felszerelések - azaz nagyjából minden, ami manapság az „ezt kell tudnia egy akciójáték multijának” listán szerepel. Kampány koop nincs (nem is lenne értelme), és jelenleg más koop sincs, a közösen nyomulós missziók az ígéretek szerint közvetlenül a megjelenés után, ingyenes DLC formájában érkeznek.

Nincs vége: jön a második oldal. A Spec Ops: The Line IGAZI erősségéről, a sztoriról lesz benne szó, konkrét spoilerek nélkül. Ettől függetlenül: ha TELJESEN szűzen szeretnél nekilátni a játéknak pénteken, ugord át.

Mivel a Spec Ops: The Line kacskaringós utat járt be a megjelenésig (2010-ben jelentették be, tavaly kellett volna megjelennie, de folyamatosan csúszott, egy időben azt hittük róla, hogy lelőtték), nem csoda, hogy az utóbbi egy évben kevesen figyeltek oda arra, hogy mit nyilatkoznak róla a fejlesztők. Így talán a többség számára az is kimaradt, hogy az új Spec Ops az Apokalipszis, most-ot (Francis Ford Coppola 1979-es háborús moziját), illetve a filmet inspiráló regényt (Joseph Conrad: A sötétség mélyén) akarja megidézni. A magam részéről (utólag: nem túl okosan) erre is legyintettem, egy katonás lövölde számára az ilyen inspiráció általában annyit jelent, hogy lesz benne napalm, meg Wágnerre géppuskázás helikopterből. Ismételten: nagyobbat nem is tévedhettem volna.

A Spec Ops: The Line ugyanis TÉNYLEG az „Apokalipszis, most” és a „Sötétség mélyén” alapján készült. A környezet és a szereplők persze mások, de az alaptéma ugyanaz. A könyvből idézek: „Mókás dolog az élet - a könyörtelen logika rejtelmes rendje egy hiábavaló cél érdekében. A legtöbb, amit kaphatunk tőle: önmagunk megismerése - az is túlságosan későn érkezik - a kiolthatatlan megbánás aratása."

Itt van egy játék, ami kezdetben standard, tucatszámra gyártott militáns akciózás, annak minden velejárójával. Határozott, a nemes célok elérése érdekében akár komoly kockázatvállalásra is kapható főhős, hűséges segítőtársak, és a hasonló játékok standard ellenfelei, a mindig terroristagyanús közel-keletiek. Aztán elromlanak a dolgok, a jó és rossz közti határvonal lassan elmosódik. Kis csapatunk a szó legszorosabb értelmében hullahegyeken gázol át, a kihaltnak hitt város mégsem annyira kihalt - de haldoklik, az erőszak bármikor robbanhat, és ha robban, kegyetlen. Dubajban szinte poszt-apokaliptikus állapotok uralkodnak, káosz és anarchia, a távolról még lengedező függönyöknek tűnő árnyékok valójában a lámpaoszlopokra akasztott katonák is civilek.

Káosz és anarchia: már nem tudod, hogy ki van melletted és ellened, egy géppuskafészek kiiktatása közben a sötétből előrohanó alakot reflexszerűen lelövöd (egy nő az, nem katona), fél óra múlva pedig már amerikai katonákat gyilkolsz halomra. Elromlottak a dolgok? Igen, el. És minden egyre rosszabb lesz, a lejtőn nincs megállás.

Itt van egy játék, ami az erőszakot leginkább glorifikáló stílust képviseli. A Call of Duty, vagy a Medal of Honor szerelmeslevél a fegyveres erőszakhoz, a hősei emberfeletti hősök, akik életüket, és vérüket áldozzák a hazájukért, ha arra kerül a sor. Közben pedig meggyilkolnak több száz (ezer) embert. Ugye milyen menők a CoD-okban azok a részek, amikor a magasból rakétázod és gránátozod az ellenfeleidet egy nagyváros közepén, miközben a célpontok hőképét látod - ahogy az igazi katonák? A Spec Ops is kínál hasonlót, aztán szembesít azzal, hogy mit jelent, és mivel jár valójában, ha foszforgránátokat szórsz egy ismeretlen területre. A Spec Opsban döntéseket fogsz hozni. Kicsiket és nagyokat, néha furcsákat, megmagyarázhatatlanokat. A játéknak három befejezése van. Rád bízom, hogy (majd a végigjátszás után) bekarcold a kommentek közé, hogy szerinted melyik a happy end.

Az erőszakkal, és annak következményeivel való szembesülés nem működne, ha a Spec Ops nem vetne be több ügyes trükköt annak érdekében, hogy tényleg azonosulj azzal, akit játszol. A főhős hangja Nolan North. Nathan Drake, a jópofa, a kalandvágyó. Zseniális húzás: Walkert tényleg Drakekel azonosítod. Szeretni fogod a srácot, és fejben felruházod minden olyan tulajdonsággal, ami az Uncharted főszereplőjét is jellemzi. A kitűnő immerzió okán először talán meg sem lepődsz azon, amikor a szokásos, a töltőképernyőn kommunikált tippek („spórolj a lőszerrel!”) helyett / mellett mintha direkt neked, a Játékosnak szánt üzenetek kezdenek megjelenni. „Hősnek érzed már magad?”

A Spec Ops: The Line végén, a legmagasabb dubaji toronyház tetején végre összeáll a kép, és választ kapsz a kérdéseidre. Walker egy hatalmas üvegtábla tükrében néz szembe önmagával - így Te is ezt teszed majd, a Játékos néz vissza rád.

Nem feltétlenül fog tetszeni, amit a tükörben látsz.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bang-on-Balls: Chronicles - nálad a mémlabda

Nagyot gurít az Exit Plan, a Bang-On Balls egy támogató és elégedett közönséget tudhat maga mögött. A memejátékból lett platformer jópofasága előtt mi is meghajoltunk, most hogy kijöttek a konzolos verziók. Teszt.

19 órája
1

Heti megjelenések

21 órája
15

Unicorn Overlord - a Vanillaware ismét megcsinálta

A cég, ami egy lapra tett mindent - a Vanillaware következő játéka a stratégiai JRPG-k következő generációját hozza el. Kérdés, hogy minőségében azt kapjuk-e amit vártunk. Azaz kérdés ez? Hiszen mégiscsak a Vanillaware-ről van szó. Teszt!

1 napja
3

Üdvözöl a Dragon's Dogma II, jön a The Smurfs: Village Party – ez történt pénteken

Továbbá: Selfloss, Phantom Fury, Planet of Lana, Into the Dead: Our Darkest Days, Wild Bastards, Until Then, Phantom Spark, Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons, Squirrell with a Gun, Sacre Bleu, Surmount.

2 napja
8

Bemutatkozott a MotoGP 24, új Dungeons & Dragons a láthatáron – ez történt csütörtökön

Továbbá: Empire of the Ants, Shadows of the Damned: Hella Remastered, The Devil Within: Satgat, Crow Country, Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, Saviorless, Moonglow Bay, OTXO, Gigantic: Rampage Edition.

3 napja
2

PlayStation Game Catalog: a márciusi felhozatal

Marvel’s Midnight Suns. NBA 2K24. Resident Evil 3. Izgalmas friss címekkel és klasszikusokkal bővül az előfizetés katalógusa.

4 napja
12

Visszatér a Summer Game Fest, kivált a Saber Interactive – ez történt szerdán

Továbbá: Prince of Persia: The Lost Crown, PS5 rendszerfrissítés, V Rising, Resident Evil 4, Ereban: Shadow Legacy, Deceit 2, Paper Trail, Reggie, His Cousin, Two Scientists and Most Likely the End of the World, Sea of Stars, Venture to the Vile, Terra Memoria, Crypt of the NecroDancer.

4 napja
1

Slave Zero X - pixelszeletelő

A Slave Zero X őse egy PC/Dreamcast mecha TPS, ami szinte mára teljesen feledésbe merült. A mostani cím pedig egy japán stílusjegyekkel megáldott, scrollozós hack and slash, ami mintha csak Saturnról maradt volna rajtunk. Hogy kerültünk ilyen messzire a forrástól? Teszt!

5 napja
6

Stig Asmussen új stúdiója, noir nyomozás a jövőből - ez történt kedden

Továbbá: Emptyvessel, The Last Case of Benedict Fox Definitive Edition, TopSpin 2K25, Street Fighter 6, F1 Manager 2024, Children of the Sun, Grandia HD Collection.

5 napja
9

MultiVersus megjelenés, Capcom Highlights bejelentések - ez történt hétfőn

Továbbá: Destiny 2, Final Fantasy XVI, Forza Motorsport.

6 napja
8

Snufkin: Melody of Moominvalley - Múmintavasz

Múminék ritka szereplők a videójátékok világában. Most egy norvég csapat gondolta, hogy itt az idő kicsit előtérbe hozni az északi mesevilágot. És milyen jól gondolták! Teszt!

7 napja
8

Heti megjelenések

7 napja
3

Hivatalos az új Mario animációs film - MAR10 Day hírcsokor

Ha március 10., akkor MAR10 Day - a Nintendo készült is néhány említésre méltó bejelentéssel.

8 napja
6

Geometry Survivor

A Geometry Survivor címe rögtön két játékot is megidéz – de jutott-e saját elképzelés is vajon az inspirációs források mellé? Tesztlaborban a vibrálóan színes auto-shooter.

9 napja
5

Alakul a Watch Dogs mozifilm, bezár a Deviation Games – ez történt pénteken

Továbbá: Epic Games vs. Apple, Activision Publishing, The Night Wanderer, Thorgal, Outcast – A New Beginning, Ikonei Island, Reigns: Beyond, Dave the Diver.

9 napja

Lysfanga: The Time Shift Warrior – Az idő nem játék

A Quantic Dream csapata 2019 óta már nemcsak fejlesztőként, hanem kiadóként is jelen van a piacon, és bár eddig mindössze néhány külsős játékkal rukkoltak elő, a mostani címüket is érdemes górcső alá venni.

2024.03.08.
3

Nosztalgiázik az EA, még mindig ígéretesnek tűnik a Fallout sorozat - ez történt csütörtökön

Továbbá: Overwatch 2, Rise of the Ronin, Marvel's Spider-Man 2, Helldivers 2, Snufkin: Melody of Moominvalley.

2024.03.08.
12

Elhunyt Akira Toriyama

A Dragon Ball alkotója 68 éves volt, munkássága komoly nyomot hagyott a populáris kultúrában.

2024.03.08.
17

Új bejelentések az Xbox Partner Preview-n, megint balhézik az Apple és az Epic- ez történt szerdán

Továbbá: Ghost of Tsushima Director's Cut, Valiant Hearts: Coming Home, Princess Peach: Showtime!, ABYSS X ZERO.

2024.03.07.
15

Penny's Big Breakaway

A Sonic Mania fejlesztőinek debütáló alkotása teljes mértékben saját alapokra építve tör át a harmadik dimenzióba, de a klasszikus SEGA platformerek iránti alázat így is minden porcikáján érezhető. A végén talán még a kék sündisznót is sikerül megelőzniük? TESZT!

2024.03.06.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==