[Teszt] Max Payne 3

Max Payne 3

liquidSomosi László2012.05.22. 21:10

*Majdnem. A lövedék csak súrolt, apró acélmeteor húzott el az arcom mellett, égetett a forrósága. Egy pillanatig azt kívántam, bárcsak egy hüvelykkel arrébb ment volna, a sötétből váratlanul felbukkanó betontömbként téve pontot kábult száguldásom végére. Eljátszottam a gondolattal, az agyam tompán mozdult, de a testem éber volt, vigyázott rám. Megmarkoltam a támadóm nyakát, nekicsaptam a mocskos kőfalnak, és a földre löktem.

Felnézett rám, egyenesen a fegyver csövébe. Még nem fogta fel. A számban érzett fémes íz a düh, az alkohol és a saját vérem keserű keveréke volt, legszívesebben kiköptem volna, bele az ostoba, riadt arcbába. Ebben a színjátékban nem rám osztották a mentőangyalod szerepét, pendejo. Meghúztam a ravaszt.*

Talán egyszerűbb lett volna azt írni, hogy a Max Payne 3-ban nincsen külön gomb a közelharcra, de ha elég közel kerül hozzád az ellenfél, és rántasz egyet a ravaszon, akkor Max (lassítva) lefegyverzi az ellenfelet, te pedig (lassítva) jól fejbe lőheted, csiklandozóan brutális jelent sokadszorra is. Egy Max Payne játék esetében azonban majdnem lehetetlen ellenállni a csábításnak, hogy ne menj egy kört a sorozat neo-noir történetmesélési stílusának volánja mögé ülve, öt percig (hamisan) Raymond Chandlernek képzelve magad. A széria első két részét íróként jegyző Sam Lake-et is inspiráló Chandler jellegzetes stílusa a harmadik részben is karakteresen jelen van, az írói feladatokat átvevő Dan Hauser (GTA sorozat, RDR) szerencsére nem érezte szükségét annak, hogy újra feltalálja a spanyolviaszt. Az új fejlesztőcsapat, a Rockstar Vancouver viszont annál inkább szükségét érzete a változásnak: a harmadik Max Payne játékmenet szempontjából nem olyan játék, mint amilyen a két előzménye volt.

Milyen volt ez eredeti? Külső kamerás akciójáték, időlassítós lövöldözéssel. Milyen az új Payne? Külső kamerás akciójáték időlassítós lövöldözéssel, és fedezékrendszerrel. A különbség csak két szó, a változás mégis markáns. A Max Payne 3 ugyanis tényleg hibrid, a fedezékesdi nem hozzáadott bónusz, amit ízlés szerint használhatsz, ha éppen ilyesmire szottyan kedved. Használnod KELL, ha túl akarod élni. Ahogy az időlassítást, és a hozzá kapcsolt lassított vetődéseket is. Fedezékes akciójáték ÉS időlassítás - mindkét elem hangsúlyos, az MP3 a két játékelem ügyes összeolvasztása miatt lesz élvezetes.

Elsőre furcsa lesz, mert nem működnek a korábban begyakorolt taktikáid. Nem tanácsos rögtön bevetődni az ajtón, nem tanácsos rohangálni, és abban reménykedni, hogy az időlassítás úgyis megmenti majd a bőröd, ha összecsapásra kerül a sor, mert nem fogja. A harmadik rész Max-e jóval sebezhetőbb figura, és nem a lelkéről, hanem a testéről van szó. Pikk-pakk meg tudsz halni, ugyanis. Az életerő-rendszer változatlan, regenerálódást ne várj, annyit gyógyítasz magadon, amennyit a pályákon felkutatható fájdalomcsillapítók engednek - és gyakran nem sokat engednek.

A kezdeti meglepetés (gyakorlatilag: az első óra) után korrektül kiismerhető az új rendszer. Az agresszív, kikerülős taktikákat akár két oldalról párhuzamosan is alkalmazni hajlamos AI legyőzésének kulcsa a jó helyzetfelismerés. Mikor érdemes fedezékbe húzódni, és onnan lövöldözni? Mikor érdemes előrenyomulni, két fegyverre váltani (két maroklőfegyver és egy kétkezes fegyver lehet nálad), és lassítva megszórni az ellenfeleidet? A taktikák helyszínenként és helyzetenként változnak, és ez adja a Max Payne akcióinak egyik fő erejét: változatos. A játék egy pillanatra sem ül le, mindig tol előre, minden helyszín új kihívás. Az MP3 az alap-koktélba néha bedob egy kis látványos, sínen húzott lövöldözést, néha óvatos megközelítésre int („lopakodás”, de tényleg idézőjelben, a MP továbbra sem Metal Gear) néha pedig, a játék kétségtelenül leglátványosabb pillanatiban, maga lassítja be az időt, és fél percig te leszel a Levegőben Szálló, Ólomfelhőt Szóró, Fejlövéseket Osztogató Fegyveristen.

Nincs vége, a következő oldalon folytatjuk!

Ha megijesztenének a változások: ha leásunk az alapokig, a Max Payne-ből kinyerhető interaktív örömök alapja azért még mindig ugyanaz: lődd szét a világot minél látványosabban, úgy, mint egy jobbfajta akciófilmben. Többször is visszatöltöttél egy mentést az előző két részben csak azért, mert úgy érezted, hogy meg lehetett volna jobban, kevesebb sérüléssel, látványosabban is csinálni egy szakaszt? Most is ugyanezt fogod tenni, sőt, a sztori befejezése után a pontozós, a durván kinéző akciókat külön díjazó Arcade módot mintha neked találták volna ki. A Rockstar érzéssel modernizált, az MP3 más, mint ez elődei, de annyira azért nem más, hogy kegyetlenül leszámoljon a régi játékmenet-formulával.

Az előző oldalon már volt róla szó, hogy a történetmesélés stílusa nagyjából változatlan - ez a hangulatra és Max karakterére is igaz, de kisebb mértékben. A Rockstar-féle Max Payne idősebb, megtörtebb, kifejezetten önmarcangoló Max, akit belegyalult a földbe az élet. A második rész óta eltelt nyolc évet hősünk önmaga következetes leépítésével töltötte, a démonjait elűzendő az alkohol + fájdalomcsillapító kombinációhoz fordult, az pedig kötelességtudóan megtette a hatását - Max a harmadik rész elején egy alig-alig működő emberi roncs, aki a második üveg viszki, és a mellé leküldött doboznyi pirula után a saját mosdójába okád. Még csak nem is otthon, hanem Sao Pauloban: a dél-amerikai túra minden szempontból menekülés (a miértre több, idősík váltással prezentált pálya adja meg a magyarázatot), Max már nem rendőr, hanem személyi testőr egy nagyon gazdag helyi család szolgálatában. A békés nyugdíjas-melóba persze gyorsan belerondít a valóság, néhány gyilkossággal és két emberrablással később Max ismét kilátástalan helyzetben találja magát, az alagút végégig pedig vérrel, erőszakkal, árulással és kegyetlen igazságokkal kikövezett út vezet. Párhuzamokat szeretnél? Tessék: Tűzben edzett féri. Vagy: Michael Mann filmek. Vagy: tökösebb, sötétebb amerikai rendőrsorozatok. Tedd hozzá Max monológjait, és készen is vagyunk.

A Max Payne 3 egy kategóriával komolyabban veszi magát, mint az elődei, így szinte teljesen hiányoznak belőle a Remedy-játékokat jellemző bizarr mellékszálak. A pályákon elszórt tévéket ugyan most is érdemes bekacsolni, de trippelős rémálmokra, vagy a fősztorival furcsa hasonlóságot mutató tévésorozatokra számítani felesleges, nincsenek ilyenek. A magam részéről kissé hiányoltam őket, de elfogadom, hogy a Rockstar nem akarta szolgaian másolni a Remedy jellegzetes kézjegyét, a sötét humorú kétértelműséget.

A prezentáció is jellegzetesen Rocksztáros, ami azt jelenti, hogy elképesztően magas színvonalú. Az eredetileg nagy, nyitott világok részletes megjelenítésére tervezett RAGE motor jóval szűkebb, lineárisan egy irányba mutató terekbe szorítva is elsőrangúan muzsikál, a környezet megkapóan kidolgozott, sok pályaelem rombolható. Összességében a Max Payne 3 nyugodtan odatehető a két nagy platform-exkluzív külső kamerás akciócsoda (Gears és Uncharted) mellé, nem kell szégyenkeznie. A teljesítmény is rendben van, kisebb belassulásokat ugyan tapasztalni itt-ott, de az eddig megjelent két verzió (360 és PS3) nagyjából ugyanazt nyújtja, ami elsősorban PS3 fronton jó hír, a motort ezen a platformon jellemző eddigi kompromisszumok (leginkább a szub-HD felbontás) az MP3 esetében már nem kerültek megkötésre.

Külön dicséretet érdemelnek az animációk (Euphoria, és minden, ami ezzel jár), és a zenék. Utóbbiak fantasztikusak, nem a „ezt dúdolom majd a zuhany alatt” értelemben, hanem a durva, mocskos hangulatot támogató szerepüknél fogva. Minimalista szintetizátor-szólamok dobokkal keverve, egyszer (egyetlen egyszer) női énekhanggal kísérve - ha nem lenne orbitális spoiler, az utóbbiról még lelkendeznék három sort, a játék talán leghangulatosabb öt perce alatt szól, libabőröztetős kvalitásokat adva az alatta zajló akciónak.

És van multiplayer is, amit én tulajdonképpen soha nem hiányoltam a Max Payne játékokból, de ha valaki megcsinálta, akkor nagyjából így kellett megcsinálni. Van benne karakterfejlesztés, kirabolható hullák, saját loadoutok és perkek is, csak itt burst-öknek hívják őket. Ami a legfontosabb: bent maradt az időlassítás lehetősége is, ami elsőre furcsa, de (meglepő módon) működik. Az időt ugyanúgy lassítod, mint a single palyerben, vetődni is tudsz. Ilyenkor mindenki számára belassul az idő, a különbség annyi, hogy az ellenfeleid kapnak mellé egy zavaró, a képernyőt vöröses ködben úsztató effektet is - azaz tényleg előnyhöz jutsz velük szemben. Az MP3 multija maximum tizenhat főt támogat, játékmódból pedig négyfélét ismer, ebből kettő standard (DM, TDM) kettő pedig érdekesebb - az egyikben Pasos haveroddal harcolsz mindeni más ellen (Payne Killer), a másikban pedig öt szakaszban, és csapatban teljesítesz váltakozó, általában objektíva-alapú feladatokat. A multi igazi ereje vagy gyengesége nyilván több heti játék után derül csak ki, a dolgok jelenlegi állása szerint a Rockstar élvezetes többjátékos szekciót dobott össze, de a matchmaking (még?) gyenge lábakon áll, láttam meccs közepén széteső játékot, félóráig egyszemélyes lobbit, és egy esetben újraindítós fagyást is.

Mivel igen nagy rajongója vagyok a Remedy Max Payne játékainak, nagyon tudtam volna gyűlölni az új csapattól érkező harmadik részt. Erre szerencsére még minimális okom sincs, mert a Rocktar azért Rockstar, hogy ők legyenek a Rockstar: a játékaik csúsznak, néha (most is) marha sokat kell várni rájuk, de az eredmény mindig minimum jó, de általában kitűnő. A Max Payne 3 bátran sorolható a „kitűnő” kategóriába, a harmadik rész a széria ügyes, az előzményeket maximálisan tiszteletben tartó 2012-es újraértelmezése, a régi rajongókat és az új belépőket egyszerre megszólító, csúcskategóriás prezentációval megtámogatott folytatás. A megkönnyebbült sóhajt még soha nem követte ilyen széles vigyor - a Rockstar megcsinálta, Max visszatért.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

5 órája
12

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

21 órája
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==