Star Citizen: a pénz elfogyott, játék nincs

Star Citizen: a pénz elfogyott, játék nincs

liquidSomosi László2019.05.06. 16:06

Na de mi a helyzet a Star Citizen-nel? - kérdezheti az érdeklődő játékos, és joggal kérdezi: az alapvetően közösségi finanszírozásból készülő űrfelfedezős / kereskedős / harcolós (magyarul: Elite utángondolás) játékot hetedik éve fejleszti a Cloud Imperium, és ugyan viszonylag rendszeresen mutogatnak belőle mindenfélét, de csak nem képes kilépni az alfából.

A Forbes friss cikke ugyanakkor rámutat arra, hogy a Cloud Imperium, és az azt vezető Chris Roberts játékdizájner-legenda, az évek során a világ pénzét verte el a Star Citizen-re. Elképesztő összeget, 242 millió dollárt szedtek össze a játékosoktól (közösségi finanszírozás útján), és további 46 milliót más befektetőktől. A Forbes információi szerint a tengernyi pénzből 2017 végére alig maradt valami, a cég számlája leapadt 14 millió dollárra, és nagy bajban lettek volna, ha nem működik az új pénzszerzési ötletük - irgalmatlan pénzekért, akár darabonként háromezer dollárért árultak űrhajókat az alfában részt vevő játékosoknak.

Működött, a hajókat vették, a fejlesztés folytatódott, de mivel a pénz az űrhajók eladásából jött, a stúdió a Star Citizen-től (MMO) és a vele párhuzamosan készülő Squadron 42-től (single player) vont el erőforrásokat, hogy le tudja gyártani őket. Ebből a játékosok annyit érzékeltek, hogy a játékok csak nem akarnak elkészülni, a Star Citizen jelenlegi (alfa) állapota pedig cseppet sem kielégítő, és a fejlesztők ahelyett, hogy érdemi előrelépéseket tennének, leginkább különféle demók legyártásával vannak elfoglalva. Többeknél elfogyott a türelem, az amerikai FTC-nél (a fogyasztóvédelmi ügyekben is eljáró kereskedelmi hivatal) jelenleg 129 ügyben vizsgálódnak a Star Citizen kapcsán, van olyan játékos, aki 24 ezer dollár visszatérítését követeli a stúdiótól. Miért? Amiért a többiek is: úgy érzik, hogy hazudtak nekik, és egyáltalán nem azt kapták, amit Robertsék ígértek nekik.

A fejlesztéssel egyébként tényleg komoly problémák voltak. Roberts eredetileg 100 csillagrendszert ígért - ebből nulla készült el, jelenleg úgy tűnik, hogy egyet tudnak befejezni, ha befejezik egyáltalán. Egy a játékon két évig dolgozó fejlesztő elmondása szerint sokkolta őket, amikor Roberts a játékról, és a benne elérhető lehetőségekről beszélt, ezek már akkor sem tűntek reálisnak. Roberts elbízta magát, mert rengeteg pénz ömlött a céghez, és visszatért ahhoz a régi szokásához, hogy egyik oldalról ígérget, a másik oldalról pedig beleszól mindenbe, és mindent személyesen akar felügyelni a fejlesztés során.

Többek között ez eredményezte a fejlesztés komoly belassulását. Csak a hajók pajzsain hónapokig dolgoztak a grafikusok, mert Roberts semmivel nem volt megelégedve, így többször kellett teljesen újratervezniük mindent. David Jennison karakterdizájner 17 hónap alatt öt karaktert tudott elkészíteni - nem azért, mert lusta volt, hanem azért, mert (meglepetés) Roberts minden lépését felügyelte, és apró dolgokba is beleszólt. A kényszeres mikro-menedzselés nem csak a grafikusokra volt igaz, Roberts a cégen belül gyakorlatilag mindent és mindenkit kézivezérléssel akart irányítani.

Az eredmény: hét év, közel 300 millió elégetett dollár, egy bizonytalan 2020-as megjelenési időpont a Squadron 42-re, és egy évek óta alfa-állapotú, félkésznek sem mondható Star Citizen.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

5 órája
10

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

14 órája
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

1 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

2 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

3 napja
4

Heti megjelenések

3 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

4 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

5 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

6 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

6 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

6 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

7 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

7 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

8 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

9 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

9 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2025.06.23.
2

Heti megjelenések

2025.06.23.
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

2025.06.22.
7