A mai naptól indult be a Tom Clancy's EndWar x360-as zárt bétatesztje. A nem kevés 2.6gigát nyomó demó letöltése után azonmód belevetettem magam az online csatározásokba, mivel már nagyon kíváncsi voltam rá, mit hoztak össze az Ubisoft Shanghai-nál.
Aki még nem tudná az EndWar az első RTS,ami szinte teljes mértékben kihasználja a hangirányításban rejlő lehetőségeket.Nem csak ebben újít,lesz még itt folyamatosan változó online világtérkép(MMORTS :D ),és az irányítható egységek számát is 6db-ban maximalizálták. De kétségkívül a legnagyobb innováció a hangirányítás, és én is inkább ennek működésére fókuszálok, lássuk hogy sikerült mindezt kivitelezni. (előre elárulom hogy nagyon is jól,de azért még van mit rajta finomítani,javítani)
A béta egy tutoriallal kezd,ahol begyakorolhatjuk a parancsok kiadását.Ez addig nem enged tovább,amíg kb 10 értelmes parancsot ki nem tudunk nyögni, százalékos értékkel méri teljesítményünket, és a nem beazonosítható parancsok ezen az értéken bizony csökkentenek.
Amint túljutottunk a nehezén, a menüben találjuk magunkat ahol kapásból nyomhatunk is rá a Theather of War menüpontra ez alatt lapul ugyanis a multiplayer része a játéknak.Itt megjegyezném, hogy nagy hiba, hogy nincs lehetőség offline tolni a pályákat, így az első kísérletezgetések az irányítással az éles online küzdelemben nehezen kivitelezhetők:(
Ezután kiválasztjuk az általunk prefarált frakciót(Amerika,Oroszország,és Európa) és azon belül is a harccsoportunkat amikből elég sok van, és a hederő összetételében különböznek.(pl amíg az egyik csapat a légierőben erősebb addig a másik a gyalogságban míg a harmadik a páncélosokban, és a csapatok ehhez kapcsolódó bónuszokat is kapnak)
Az egységek külön-külön fejleszthetők a kapott tapasztalati pontok elköltésével.
Ezután a világtérképen találjuk magunkat, amin a bétában jelenleg 3db ütközet elérhető ,és mutatja,hogy jeleneleg melyik frakció áll az adott területen nyerésben.Ez az érték a frakciók közötti nyert/vesztett meccsek arányát mutatja.
A világtérkép kidolgozása sajna elég puritán, ráfért volna még pár designelem és animáció, remélem ezt a teljesben kicsinosítják.
Na lássuk magát a játékmenetet: az előzetesekkel ellentétben azért a kontrollert nem rakhatjuk le a kezünkből mert azzal forgatjuk a kamerát és a hangparancsokat is az RT lenyomása után adhatjuk ki. Aki nem tud túl jól angolul az se féljen, a képernyőn kilistázzák az összes elérhető parancsot nekünk csak fel kell olvasni a kiválasztottat. A parancsok három főbb elemből álllnak: "ki,mit,mivel" Pl: Unit 1="ki" Move To="mit" Hostile 2="mivel".
Az egységeket csak bizonyos Waypoint-okhoz küldhetjuk amik lehetnek ellenséges alkulatok,a térképen megjelölt fontosabb területek,épületek.Nagyon sok fajta parancs kiadható kérhetünk támogatást,telepíthetjük a tüzérséget, támadhatunk,visszavolnulhatunk,csapatokat összevonhatunk, kérhetjük az egység kameráját egyszóval van itt minden mi szem szájnak ingere:D
Az egységek kijelölésénél is megkapunk minden lehetőséget, kijelölhetjuk csak az egyes csoportot,csak a gyalogságot,csak a tüzérséget de akár az összes egységünket is.
A hangfelismerő szoftver nagyon jól üzemel, az esetek 90%-ában tökéletesen felismeri a kiadott parancsot(még az én tökéletesnek messze nem nevezhető kiejtésemmel is) és azt gondolkodási idő nélkül végre is hajtja. A fennmaradt 10%-ban viszont vannak gondok, pár szót, számot hajlamos összekeverni egymással illetve nem felismerni. Pl nálam a kettes számot "two" elég nehezen akarja felismerni általában mindig a négyessel keveri össze és ez gyakran előfordul az elnevezésekkel is(alpha,bravo stb).
Ez néha azt jelenti,hogy megbénül az irányítás, és ez egy csata kellős közepén igen kellemetlen lehet,de szerencsére ilyenkor kéznél van a kontroller amivel szinte ugyanolyan könnyen végrehajthatók a parancsok.
Ha kijavítják ezeket a kisebb hibákat, nagyon élvezetes lesz ezt a játékot játszani az egyszer biztos, nekem jelen helyzetében is iszonyatosan tetszik és örülök hogy végre valaki mert újítani ezen a sekélyes RTS piacon,(nem is egy fronton) és hogy főleg ezt konzolon teszik, ahol korántsem népszerű ez a stílus még.
Viszont amivel korántse vagyok megelégedve az a grafika.Sajna egy kb 1-1.5 éves PC-s startégia színvonalát hozza elég kis felbontású textúrákkal, csúnyácska egységekkel, egysíkú színvilágú pályákkal,csúnya épületekkel.
Bár ezen is javíthatnak még a srácok és a single kampány lehet hogy jóval szebb lesz és a multi le van butítva, de valahogy úgy érzem ez lesz a teljes verzió egyik legnagyobb gyenge pontja:(