Ki ne szeretne gyűjtögetni? Már az őskorban is az egyik legmeghatározóbb elfoglaltság volt derék elődjeink életében. Mit válaszolnál, ha megkérdezném, mit tartasz a next-gen legnagyobb vívmányának? Realisztikus grafika? Kibővült lehetőségek a játékokban? A multiplayer megreformálása? Netán a Gamerscore rendszer?
Legyünk őszinték. A Gamerscore rendszere hülyeség. Annyira száraz, mint egy hetes kifli, semmi értelme, az összegyűjtött pontokat nem lehet levásárolni, nem lehet plusz tartalomhoz jutni, egyes-egyedül villogni tudunk velük a barátaink, ismerőseink előtt. És milyen jó is az! :D
Az előbb azt mondtam, hogy ezek az Achievements-ek feleslegesek, most korrigálom magamat, kitűnő üzleti húzásnak bizonyultak, több szempontból is. Sok gamer azért vásárolja meg a játékok többségét, hogy bővítse pontszámát, ami nem kis mértékben növeli egy-egy játék sikerességét. A mai világban már ritka az a játék, ami tényleg hosszú időre leköt. Rohan a világ, mondhatnánk, és ezzel párhuzamosan a videojátékok is felgyorsultak. A legtöbb játékos nem akar órákat eltöltetni a karaktere fejlesztgetésével vagy azzal, hogy a legnehezebb szinten nyomja végig az aktuális stuffot. Az Achievements-ek azonban lényegesen megnövelik a játékidőt. Ezek a kis feladatok új értelmet adnak a játékoknak, rákényszerítenek, hogy többször is végigvigyük őket, és minden apró porcikájukat megismerjük.
Nem utolsó sorban, néhány Achievements nemcsak a Gamerscore-unkat növeli, hanem szórakoztat, és elégedettséggel, büszkeséggel tölt el, ha kipipáltuk. Lássunk néhány példát: a Half-Life 2 Episode Two-ban a legviccesebb feladat, hogy egy apró kertitörpét hurcoljunk végig a játékon, hogy aztán a lázadók rakétájában végezze. Vagy szedjük össze az összes zászlót az Assassin's Creed hatalmas vilégában. Nem könnyű, igaz-e? Ennek a rendszernek köszönhetően a játékos kap egy plusz hajtóerőt, ami nem engedi el a gép elől, amíg ki nem maxolja az adott játékot, és ez a cégek és fejlesztők számára nagy-nagy piros pont.
Az biztos, hogy a Gamerscore rendszere megállja a helyét. Ezt mutatja, hogy a két konkurens cég, a Nintendo és a Sony is bepróbálkozik ezzel. Előbbi a Metroid Prime 3 esetében vonultatta fel a tömegeket megmozgató ötletet, míg a Sony a Playstation Home rendszerével készül elkápráztatni a világot. A sok húzás-halasztás pedig azt mutatja, hogy "szoniék" igencsak komolyan veszik a dolgot, de ez érthető is, mivel az Xbox Live jelenleg egyeduralkodó az online kategóriában, széles kínálatával, tartalmával. Ennek pedig megspékelője az a bizonyos Gamescore system, ami annyira a szívünkhöz nőtt. Én mindig is szerettem egy játékot "kimaxolni", ha leültem elé, és jól esik úgy hátradőlni a székben, hogy: "Igen! Ennek a stuffnak sem maradt titka előttem!".