[2] NEXUS6 (offline)

Erotikus - Görény

Ő egy 110 éves fiú és itt lakik: Budapest / Budapest

4577 napja regisztrált felhasználó, ez idő alatt 2198 kreditet gyűjtött

2007 September
11:51 A Lair-szindróma
A Lair-szindróma, mint a XXI. szd. eleji gémer újságírás válsága
;)
A Lair-szindróma

Érdekes kapcsolatban, egyfajta szimbiózisban és se-veled-se-nélküled viszonyban élnek a számítógépes játékok készítői és a játékok hírét a nagyközönség számára közvetítő gémer újságírók. Az újságírók nem csak egyfajta szócsövei a játékkiadók PR és marketing részlegeinek, hanem önként vállat feladatuk (egyfajta kereszt ez), hogy a játékokat a fogyasztók szempontjából, azok szája íze szerint minősítsék, ezzel segítsék a választást egy erősen túlkínalati jellegű piacon. Kettős szorításban élnek, mert ha folyamatosan túl erős kritikával illetik egy játék-kiadó termékeit, akkor ez a kiadó esetleg nem csak úgy reagálhat, hogy további információval megpróbálja őket a termékeik értékéről meggyőzni, de akár korlátozhatja is a hozzájuk eljuttatott információt, ami olyanok számára akik gyakorlatilag információból élnek szinte a gyilkossággal felérő jelentőséggel bír. Másik oldalról viszont a felhasználó vár valóban objektív, de legalább is minnél összetettebb információkat a játékokról, hiszen a hájpolt, de később értéktelennek bizonyuló termék megvásárlása után nem csak a játék készítőibe, hanem az információ forrásába vetett bizalom is elenyészhet.

Körülbelül 15 éve vettem meg az első kifejezetten számítógépes játékokat bemutató újságot. Egy ilyen újság elkészítése és kiadása (főleg a rendszerváltás közelében) egy meglehetősen nagy lelkesedést, kitartást és újságírói hozzáértést is követelő vállalkozás, hiszen egy valódi, minőségi, színes, papír alapú újságról van szó, jelen esetben a Guru legelső nyomtatott számáról. A Guru-ról is elmondható, hogy voltak elektronikus előzményei. Akkoriban divat volt előbb csak floppyn, majd sokkal nagyobb kapacitású CD-ken írásokat, zenékből, demókból készült összeállításokat terjeszteni. Ezeket aztán az emberek egymásnak másolgatva adták tovább, de később a papír alapú gémer-sajtó megerősödése után az újságok mellékleteiként éltek tovább.

A gémer sajtó az utóbbi időben további jelentős változáson esett át, gyakorlatilag a nyomtatott sajtó itt is teljesen háttérbe szorult az online sajtóval szemben, de sajnos ez nem csak pozitív jellegű változásokat hozott.
A nyomtatott sajtó mindíg is kegyetlen erőforráshiánnyal néz/nézett szembe. Először is korlátozott a készítők/kiadók számára rendelkezésére álló pénz, ami közvetlen hatással van a kiadvány terjedelmére, megjelenésbeli minőségére, de ugyan így korlátozottak az emberi erőforrások is. Az elvárásokat csak a minőség megfelelő szinre emelésével tudják kielégíteni. A nyomtatott sajtó képvselői szinte ugyan azokkal a nem könnyű kihívásokkal kénytelenek szembenézni, mint a játkfejlesztők/játékkiadók maguk. Ez egyrészt talán érzékenyebé is teszi őket a fejlesztőkkel szemben, de ami fontosabb, hogy ezek a korlátok erőteljes szelekciós tényezőt jelentenek magukkal az újságírókkal szemben is.
Az online sajtó viszont gyakorlatilag korlátlan erőforrásokkal rendelkezik, nincs határidő, nincs terjedelmi, a külalak szerinti minőségi korlát, bármennyi színes kép, video, hanganyag beszúrható. Nagyjából eltűnt az a szakmai követelmény is, ami megkülönbözteti az ecceri fórumbeli beírogatást a valódi újságírástól, bárki írhat blogot, de akár gémer portált is indíthat, ha megfelelő lekesedése van hozzá. Nem kell újságírást, tördelést, kiadványszerkesztést tanulnia, nem kell, hogy bármi fogalma legyen olyan elvont dolgokról, mint az újságírói etika. Persze a nagyobb lehetőségek most már azok számára is nyitva állnak, akik elötte ettől esetleg el voltak zárva.
A játékfejlesztés ezzel szemben egyre professzionálisabbá, egyre inkább üzleti alapúvá vált. Egy egy játék elkészítésére hihetetlen források állnak rendelkezésre, de így is évekbe tellik. Valószínűleg ez az ami alapvetően eltávolítja a készítőket és az újságírókat egymástól.

Nos ez az egyre mélyülő szakadék az, ami szerintem egyrészről a Lair című játék körüli skandallumért felelős. Egy fiatal, lelkes, de nem kellően tapasztalt srác azt írhat amit akar. Ráadásul neki egzisztenciális problémát sem jelent, akár jól dolgozik, akár nem, hiszen nem fogják kirugni. Ellenben a játék fejlesztők amint egyre professzionálisabbakká váltak, egyre inkább függnek saját és mások munkájától egzisztenciálisan. Nekik nem mindegy, hogy hogyan fogadják azt amit csináltak, ezért aztán ők az újságíróknál sokkal súlyosabban élik meg ezt a szituációt, miközben a fiatal újságíró srác 2 óra játék után mondhatja, hogy „wazze, csináltatok egy szar játékot”, és ezzel le is zárná a dolgot.

A Lair persze nem csak viszonylag alacsony pontszámot kapott, hanem nagyon alcsonyat!
A játékosok visszajelzései szerint, viszont a játék távol esik a játszhatatlan, vagy élvezhetetlen szinttől, a bizonyos emberek számára nehézséget okozó irányítási metódus ellenére is. Mi tehát az ok ami a mögött állhat, hogy pontokban kifejezve nem 1-2 pont, hanem 3-4 pont mínuszt kapott a játék.
Az ok szerintem a Titanic-effektusnak nevezhető jelenségben kereshető.
Arról van szó, hogy a sajtó nagy része nem nyíltan és tudatosan PS3, vagy Lair ellenes, hanem csak azt teszi, mint amit mindíg is tett, elsősorban nem híreket és információt, hanem SZENZÁCIÓT szállít, és sajnos az online sajtó esetében ez egy nyomtatott „szakkiadványhoz” képest csak felerősödött. Ha egy havonta megjelenő újság valamit rosszul ír, akkor az a köetkező hónapra úgy is kiderül, csak akkor már nem biztos, hogy megveszik az újságot. Az online media esetében viszont egy pletyi is megjelenhet, hiszen helyesbíteni mindíg van idő, de sokkal fontosabb, hogy közben az oldal látogatottsága megemelkedik.

De hogy is nyilvánul meg a Titanic-effektus szenzáció képző hatása? Minekután egy termékről már leírtak minden jót amit csak lehet, és a termék is elért minden csúcsot amit lehet, mi lehet még nagyobb szenzáció? Szenzáció az, hogy a PS3, a PS és a PS2 hagyományait folytatva egy jó gép lett, jelenleg a legjobb hardverrel?
Nem!
Szenzáció az, hogy kb úgy fogy mint a PS2, vagy az X360 a megjelenése utáni azonos időszakban? Nem!
Ilyen esetben a szenzáció az, ha egy nagy és látszólag erős dolog, miután elérte a csúcsot látszólag indokolatlanul összeomlik, elsüllyed, kigyullad stb.!!! A PS3-ról az első hetek után az egész sajtó egységesen mint bukásról beszélt, és most a Lairrel is megint előjött ez.
Másik szenzációs dolog emellet persze, hogy a másik platformok feltámadni látszanak és Dávidként nyomják le a hatalmas Góliátot, olyan játékok érnek el rekordokat, amelyekre a korábban csak kis vásárló erővel bíró platformokon csak mérsékelt sikerek voltak jellemzők. Kisarkítva a dolgokat a Lairnak, mint a PS3 első olyan játékának, ami a rendszer minden új elemét kihasználja egyszerűen buknia kellett, már csak azért is, hogy az „új” platformok játékai látszólag minnél magasabbra emelkedhessenek (pl. Halo 3).

Fontos szempont még, hogy miközben az úgynevezett online újságírók gyakorlatilag harcore gamerek és nem sokkal többek, azért ők egyfajta közösséget alkotnak, az egyszeri júzertől is elkülönülnek. A Lair kapcsán tapasztalható volt, hogy sokan közüllük a játékosok felöl megnyilvánuló kritikát a közösségük elleni támadásként élték meg. Pedig mint újságírónak nekik nem általában az irogatás, illetve véleményük, és egymás megvédése a feladatuk, hanem épp az olvasó tájékoztatása, továbbá minden fontos és újonnan felmerülő tényező figyelembe vétele. Márpedig az, hogy a játékosok többsége igen is játszhatónak minősítette a játékot teljesen elentmond az első értékeléseknek, és mint olyan személyeknek, akiknek a jó kritikai érzék munkájuk feltétele nem ezeket a tényeket kellett volna megkérdőjelezniük.

A Lair-szindróma egyfajta korunkra jellemző tünetként értelmezhető. Jelzi a gémer újságírószakma egyfajta válságát, és jelzi a WEB2.0 nyújtotta lehetőségek jelentőségének növekedését, hiszen a játékosok fórumokon, blogokban leírták tapasztalataikat, amelyek jelentősen szembenálltak az újságíróként elfogadott gémerek értékelésével. A jövőt valószínűleg az olyan portálok jelentik, ahol a játékosok tapasztalatikat egymással megosztva közösen alakítanak ki egyfajta egységes értékelést a játékokról, de ezzel egyidőben pedig valószínüleg a szakma nagy öregjei is felértékelődnek.
De ez már egy másik történet.
Lair 7 komment

[12] Id
Feb 28., Thursday 17:23 #7
Válasz NEXUS6 (#6) üzenetére
Mer a gamespoton nem lehet hozzászolni meg értékelni? Meg ugy anblokk MINDENHOL?

A lair meg szar(szigoruan kis betüvel)
" A hős körül minden tragédiává válik, a félisten körül minden komédiává; s Isten körül minden - hogyan? talán világgá? "
[2] NEXUS6
Sep 22., Saturday 19:05 #6
Monduk pont az elhíresült IGN oldal szerintem példaértékű abból a szempontból, ahogy az olvasó is hozzászolhat, értékelést írhat a játékokról. A Web2.0 nem azt jelenti, hogy kap egy üres oldalt a júzer, és csináljon vele azt amit tud. Ott is szépen fel vannak sorolva a szempontok, instrukciókkal miegymással, és szerintem általában meglepően jól használják a júzerek. Pl a pontozásnál meglepően kis szórást lehet tapasztalni, szal úgy tűnik aki beír az meglehetősen tisztában van a dolgokkal.

Szerintem lejárt az az idő, amikor az online portálok szinte egy az egyben próbálták másolni a nyomtatott magazinokat. Tematikus oldalak jelennek meg, pl elsődleges hírforrások mint a Gametrailers, vagy a kiadókhoz viszonylag közel állo Kotaku, aztán vannak news portálok, mint a n4g, ők gyűjtik mazsolázzák ki, nem csak a megerősített infókat, de még a fórumokon is felbukkanó pletyiket is. Az egész csúcsán pedig az erősen közösség orientált oldalak vannak, de inkább csak lesznek. És ahogy egyre kevésbé várják el ezektől, hogy elsődleges hírforrások legyenek, maguk szerezzék be az infót a kaidóktól/fejlesztőktől, ugyan úgy annak is elveszik a jelentősége hogy valaki tesztelje értékelje a játékokat. Minek, ha ezt a júzer amúgy is megteszi? Csak lehetőséget kell neki biztosítani.

Ezek nem valami forradalmi dolgok, folyamatosan zajnak le, az ilyen malőrök ami a Lairral is megesett legfeljebb tudatosíthatják azt a folyamatot ami zajlik.

Szerintem
You and I, we are one. We are versions of the same - Screaming in digital
[59] Alwares
Sep 22., Saturday 16:07 #5
Hát én mikor a GSO-nál dolgoztam jöttek a levelek, hogy mért nem Webkettes lesz az új oldal. Én elsőre elgondolkoztam a dolgon, aztán dühös lettem, hogy hogyan lehet ilyen hülyeséget kérdezni. Az online is csak sajtó marad és egy Web2.0-es elveken alapuló oldalt lehetetlen lenne létrehozni, vagy még inkább jól működtetni. Egyiknek ezért nem tetszik, a másiknak azért, nem megy ez így. Az olvasó pedig egyszerű, összeszedett, egységes és nem utolsó sorban megbízható értékeléseket vár, amit nem tud rendesen elkészíteni, mert ráadásul itt számít azért a gyorsaság is, nem úgy mint a wikipedia-nál. Legfeljebb egy komolyabb, valamire való csoportot lehetne kiemelni az userek közül, de ez így már nem lenne web2...
Egyébként másik részről egyetértek antaru-val mind az online médiáról, mind a demók szerepéről.
Az offline médiáról pedig már jó ideje tudni, hogy szenvednek és foggal-körömmel próbálják megtartani az olvasóközönségüket... Azt hogy ki-hogyan teszi ezt az már csak rajta és a konkurencián múlik...
.titanic {float: none;}
[28] antaru
Sep 22., Saturday 14:39 #4
Sajnos nem játszottam vele még, nem tudom mennyire igazak a negatív-és ellenkritikák a Lair-rel kapcsolatban, de..

De nem hiszem, hogy nagy változások lesznek online média fronton.
Színes szagos szenzációhajhász lapot csinál az ember és akkor van lapja,
vagy
csinál egy komolyabbat, amivel pénzt nem keres, kevesen látogatják, majd egyre többen és a kapun egyszercsak betódul a csőcselék közönség aki az eleinte belső körnek tűnő látogatók közé szeretne tartozni.

Esetleg a kettő között van egy szűk utacska is, majd meglátjuk..

.......
A játszható demókat szeretem, nem a játékteszteket. Ha minden megjelenő játékhoz jönne ilyen, akkor már nem olvasnék többé recenziókat, csak screenshotokat nézegetnék a megjelenési dátumok szekcióban.

Nem tudom mi lesz, de inkább felbontok még egy Dr. Pepper-t, mielőtt elkezdeném ráncolni a homlokom miatta..
Dúlamán Gaelach
Sep 22., Saturday 14:33 #3
xD
[2] NEXUS6
Sep 22., Saturday 14:03 #2
Válasz gyuri12 (#1) üzenetére
Baxus, tudtam, hogy ez lesz az első kérdés!

Nem, cak mindenhova 1910.01.01-et szoktam beírni, ha életkort kell megadni.
You and I, we are one. We are versions of the same - Screaming in digital
[23] gyuri12
Sep 22., Saturday 13:54 #1
tényleg 97 éves vagy?
NEXUS6
You and I, we are one. We are versions of the same - Screaming in digital
Ezeken a platformokon játszom
Playstation3
Kedvenc játék-műfajaim
Akció, Akció/Kaland, Kaland, Kártya, Verekedős, FPS, Online FPS, Online RPG, Verseny, Retro, Szerepjáték, Szimulator, Sport, Stratégia, Taktikai
Hobbijaim, szabadidőmben ezt teszem
Játék mindenhol, Kisállatok bosszantása, Könyvek, Mozi , Grafika, rajzolás, Csajozás / Pasizás, Bulizás, Barátok, Internetes szex, NASA weboldal feltörése, Búvárkodás, Hóember építés, Golf, Küzdősportok, Aerobic
Barátok, ismerősök
Sedas
(offline)
EmThor
(offline)
DarkCDI
(offline)
Jimanszky
(offline)
Lair adatlap
Még nincs besorolva Még nincs besorolva
Kiadó: SCEE
Fejlesztő: Factor 5
Megjelenés: 2007. Nov 22.
Kategória: Akció
Online játékmód: Nincs

Még nem értékeltük ezt a játékot
Olvasói értékelés: 19.1 (50 szavazat)
Ez a játék nem jelent meg másik platformon

46 | Lair - előzetes

Vannak fejlesztők, akik nem szívesen távolodnak el egy-egy jól bevált műfajtól: ilyen a Factor 5 is, amely immáron tíz éve képtelen elképzelni játékot felhők felett zajló csaták nélkül. Legújabb, PlayStation 3-as fejlesztésükre, a Lair-re pillatva pedig azt tudjuk mondani, hogy ez nem is akkora baj.

26 | Frissítést kap a Lair

Akik a végül borzalmasra sikeredett irányítás miatt nem ruháztak be anno a Lair-re, azok most, fél év elteltével újra próbálkozhatnak, hasznos frissítés érkezik ugyanis a játékhoz.

22 | Tovább csúszik a Lair

A Factor 5 PlayStation 3-as sárkányosdija, a Lair már jó ideje elérhető a tengerentúlon, nekünk, európaiaknak azonban továbbra is várakoznunk kell a játék megjelenésére.

22 | Lair: nézelődés sárkányhátról

Szép nagy adag új screenshotot tudunk mutatni a Factor 5 PlayStation 3-ra készülő sárkányos játékáról, a valamikor az ősz elején boltokba kerülő Lair-ről.

17 | Ébredeznek a sárkányok

Ryan Hamlyn, a Lair producere nagy örömmel jelentette be, hogy a Factor 5 első PlayStation 3 játékának fejlesztése végre befejeződött, és kilövésre készen áll.

11 | [E3] Lair Trailer

A Factor 5 legfrisebb játékának megjelenési dátuma egyre közeledik, ennek örömére egy hangulatos trailert hoztak az E3-ra, melyben pár már látott gameplay jelenet és némi átvezető található.

38 | Lair videódömping

Tetemes mennyiségű videó került fel a Playstation.com-ra a Factor 5 fejlesztésében készülő sárkányos akciójátékról, a szeptemberben érkező Lair-ről.

63 | Lair: sárkányosdi mozgásban

A PlayStation 3 őszi kínálatának egyik legnagyobb címe lesz a Factor 5 fejlesztésében készülő sárkányos játék, a Lair - róla tudunk mutatni most egy új kedvcsináló videót.

46 | Lair képcsomag

Tizennégy új screenshotot van alkalmunk elétek tálalni a Factor 5 következő, PlayStation 3-ra készülő játékáról, a Lair-ről, amelyben sárkányhátról kell majd ellátnunk ellenfeleink baját.

40 | Lair látnivalók

Sült katonák tálalva

3 | Lair trailer

Sárkányharc a felhők felett.

18 | Lair négyesfogat

Sárkány ellen sárkányfű - vagy egy másik sárkány

7 | Előbújtak a sárkányok

Avagy a Lair hivatalos site-ja.

7 | Lair: röppen a sárkány

Kamerás gameplay a Factor 5 sárkányos akciójából

6 | LAIR: dől a sárkány

Bár az idei E3-mon csupán a kontroller új képességeit bemutató Warhawk volt az egyetlen játék, amely használta a PLAYSTATION 3 irányítójába beépített tilt sensort - ami nagy valószínűséggel az időhiánynak köszönhető - úgy tűnik szépen, lassan más fejlesztőcsapatok is át-átszabják...
Tovább a játék adatlapjára / fórumába