Lehet-e egy hegynek szelleme? Feleletem sejtheted.
A Mountain egy 2014-es program PC-re, Mac-re, Linuxra, iOS-re és Androidra. Bár fenn van Steamen is, én nem nevezném játéknak.
Első indításkor arra kér, hogy rajzolj le három fogalmat, majd megjelenik a címszereplő. Hegyünk magányosan lebeg az űrben a maga kis atmoszférájával, mi pedig nézhetjük: körbe forgathatjuk, illetve ki- és bezoomolhatunk. Ezen a ponton nem tudtam mit csinálni; próbáltam rájönni a játékmechanikára magamtól, de nem ment. Magunk cicomázni nem tudjuk a hegyünket, és az opcionálisan előhívható szintetizátor nyomkodása se csinált sokat némi időgyorsításon kívül, pedig valós dallamokkal is próbálkoztam. (Ezt amúgy tableten kényelmesebb, mint PC-n egérrel.)
Aztán a neten utánaolvasva kiderült, hogy ez gyakorlatilag egy "türelem-játék": csak el kell indítani a programot, és a háttérben futtatni. Ennyi, komolyan, tényleg. Ezután hagytam a hegyemet magára, és nemsokára a kamera önálló életet kezdett élni, miközben különféle időjárási tényezők (pl. felhők, hó) mellett időnként random tárgyak is becsapódtak. Alkalmanként gondolatok is megjelentek angolul, amiket elolvashatunk, feltéve, ha éppen rápillantottunk a monitorra. Sok-sok órányi játék után pedig hősünk "életútja" a végéhez ért: elnyelte egy hatalmas csillag.
Ha a Mountaint játékként próbáljuk megközelíteni, akkor bizony csalódást kelthet a minimalisztikus interkciója. Ha viszont egy mindenki által elérhető, művészeti prezentációként tekintünk rá, akkor már van értelme a hegy szimulátornak.
Pro:
érdekes alapötlet;
tényleg sokféle becsapódó tárgy;
a művészi réteg;
Kontra:
unalmas;
minimális interakció;
a szintetizátor egérrel irányíthatatlan;
közepes grafika;
Kiknek ajánlható?A digitális művészetek rajongói nyugodtan nézzenek rá.