"Ez jó mulatság, férfi munka volt!" (Vörösmarty Mihály: Gondolatok a könyvtárban)
A SpaceChem egy 2011-ben megjelent logikai játék a Zachtronics Industries jóvoltából PC-re, ami tabletekre is eljutott. Bár maga a program az említett esztendő januárjában debütált, mégis rengeteg médiumtól megkapta az év indie játéka kitüntetést.
A SpaceChem fő helyszíne egy reaktor, ahol a játékosnak különféle kémiai elemeket: atomokat meg molekulákat kell előállítania. Ezt egy, a teknőcgrafikára emlékeztető vizuális programozási nyelv segítségével teheti meg, ennek kezelését az elején persze elmagyarázza a játék. A keretet egy sci-fi és horror elemekből összegyúrt, érzésem szerint klisés történet szolgáltatja a címadó vállalatról, egyes pályákon akár több reaktor és csővezetékeik kiépítésével egybekötve. Nem hiányoznak a főellenségharcok sem, a sima termelős missziókat követően, az egyes fejezetek végén időre menő ún. Defense küldetés megoldásával léphetünk tovább.
A játék egyik nagy varázsa, de egyben rákfenéje is a feladatok nyitottsága: ez(ek) itt a bemenő elem(ek), ez(eke)t a kimenő(ke)t kell előállítanod, ezeket az utasításokat használhatod, ennyi reaktort építhetsz - tessék, oldd meg! Gyakran volt olyan, hogy egy új pályán az első pár percben csak néztem az "Ezt most hogyan?!" gondolattal a fejemben, de aztán elkezdtem pakolgatni az utasításokat, és néhány perccel vagy órával később csak-csak megszületett a megoldás. Időt nem számol a program, a már említett Defense küldetéseket leszámítva a végtelenségig elszöszölhetünk egy-egy feladványom. Ellenben a megoldásainkat összevethetjük a többi játékossal, akár egy YouTube export formájában is, hogy ők hány utasítás meg ciklus alatt csinálták meg az adott feladatot.
A SpaceChem nehézségét jól jelzi, hogy a készítők szerint csupán a játékosok 2 %-a jutott el az utolsó pályáig. Emiatt különösen örülök, hogy a megszakításokkal együtt kb. 4,5 év(!) és 3 oprendszer megjárásával végül én is befejeztem ezt a játékot.
Pro:
nagyon hosszú;
egyszerű grafika;
ötletes játékmenet;
az új lehetőségek és fejlemények;
nyitott megoldás, programozói attitűd;
a másokkal való összehasonlítás;
fülbemászó muzsikák;
pályaszerkesztő;
YouTube export;
Kontra:
klisés történet;
leolvasztja az ember agyát;
időnként egy teljes törlés gomb jól jött volna;
a csővezeték kezelés;
Kiknek ajánlható?Ha nem félsz attól, hogy a játék egy-egy alkalommal kisüti az agysejtjeidet, akkor a logikai játékok szerelmeseinek kötelező jelleggel!